Üdvözöljük a

„Baranyában kitűnően működik a békéltető testület” | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

„Baranyában kitűnően működik a békéltető testület”

Szerző: Beck Andrea | 2015. június 24.

Egyre többen veszik igénybe a békéltető testületeket vitás ügyeik intézésére, mert a szolgáltatás ingyenes, gyors, a legtöbb esetben hatékonyabb, mint a bíróság – mondta pécsi látogatásán Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, aki a közeljövőben sorra látogatja az országban működő békéltető testületeket, így érkezett Baranyába is.

 A békéltető testületek 1999 óta vannak jelen Magyarországon, a megyei kereskedelmi és iparkamarák működtetésében. Szerepük különösen 2007 óta értékelődött fel, mivel az uniós jogharmonizáció kapcsán az állami fogyasztóvédelemtől, a fogyasztóvédelmi felügyelőségektől a jogszabály elvette a korábban meglévő fogyasztói panaszkivizsgálási hatáskört, így ez időponttól kezdve a magyar fogyasztó, ha bármilyen problémája van a kereskedelemben egy áru vásárlásával vagy egy szolgáltatás igénybe vételével kapcsolatban, gyakorlatilag két dolgot tehet: vagy polgári pert kezdeményez a vállalkozás ellen vagy a békéltető testületnél indít eljárást. A testületek független, alternatív vitarendezési fórumok, az eljárások célja a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása. A békéltető testület tagjait a kamarák és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek egyenlő arányban jelölték ki – Baranyában harmincan állnak rendelkezésre a vitás ügyek rendezésére.

  - Hamarosan törvényjavaslatot nyújtunk be a Parlamentben arra vonatkozóan, hogy a vállalkozások számára legyen kötelező a békéltető testületek előtti megjelenés – mondta Koszorús László. – Ellenkező esetben komoly büntetésre számíthatnak azok, akik nem mennek el a tárgyalásra, az összeg 15 és 500 ezer Ft között mozoghat, multinacionális cégek esetében az árbevétel 5%-át is elérheti. Nem célunk a büntetés, csupán azt szeretnénk, ha megnyugtatóan zárulnának a békéltető testületek által lefolytatott eljárások. Elmondható, hogy ma Magyarországon a vállalkozások jelentős része fogyasztóbarát módon működik, egyre kevesebb a klasszikus fogyasztóvédelmi panasz, és örömmel tudatom, hogy a közelmúltban Pécs és Mohács is elnyerte a Fogyasztóbarát település-díjat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pályázatán.

 A helyettes államtitkár Baranya megye vonatkozásában elmondta: itt is nagy problémát jelentenek azok az árubemutatók, amelyeken becsapják a fogyasztókat, ezért felhívta a figyelmet arra, hogy bármilyen vásárlás előtt érdemes tájékozódni az árut vagy szolgáltatást illetően, jól nézzük meg a szerződést, amit aláírunk. Koszorús László megjegyezte: egyre többen veszik igénybe e testület munkáját, Baranya azon megyék közé tartozik, amelyekben jól működik ez a vitarendezési fórum.

  Baranyában 2014-ben a békéltető testülethez beérkezett 468 ügyből 374-et zártak le, idén május 31-éig a testületnek 150 bejelentést tettek, ebből 127-et tudtak lezárni: 14-et egyezséggel, 38-at pedig ajánlással. Azt ügyek többsége termékvásárlással volt kapcsolatos, a többi esetben szolgáltatást érintő vitás ügyben vették igénybe a tanács munkáját a fogyasztók. Mint a helyettes államtitkári látogatáson dr. Bodnár József, a Baranya Megyei Békéltető Testület elnöke elmondta, öt évvel ezelőtt megváltozott az addigi helyzet: míg korábban inkább a szolgáltatással kapcsolatos panaszok voltak többségben, ma inkább a termékek minőségét kifogásolják a fogyasztók – ez utóbbi szegmensben háromszor annyi ügye van a testületnek, mint a szolgáltatásokat illetően. A termékek közül leggyakrabban a lábbelikkel kapcsolatban emelnek kifogást, míg a szolgáltatási szektorban a parkolással összefüggésben tesznek bejelentést.

 

N.T.