Üdvözöljük a

A borvidék, a termelő, illetve a fajta presztízse számít a bor értékesítésében | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

A borvidék, a termelő, illetve a fajta presztízse számít a bor értékesítésében

Szerző: Kis Tünde | 2018. május 2.

Reneszánszát éli a borkultúra. A hazai bortermelők és pincészetek mind igényesebb, különlegesebb borokat állítanak elő, munkájuk minőségét számos nemzetközi elismerés is tükrözi. A hazai kulturált borfogyasztást a borvidékeken létrejött borutak, fesztiválok, rendezvények támogatják, bár a közízlés csak lassan változik. Igaz, ma már akár borakadémián is lehet tanulni az embert évezredek óta kísérő nemes italról.

A vendégeket a legmodernebb technológiával felszerelt, a 21. század elvárásai szerint megépített különleges formájú épületekben működő, száz hektárokat művelő borászatok ugyanúgy várják, mint a néhány hektáron gazdálkodó borosgazdák, ám a cél ugyanaz: jó minőségű bort készíteni és azt jó áron értékesíteni. De hogyan? Melyek a legfontosabb tényezők, amelyek a borral való kereskedésben szerepet játszanak? Többek között erről is kérdeztük Szabó Zoltán hosszúhetényi borászt.

 

- A borvidék, a termelő, illetve a fajta presztízse a legfontosabb tényező a bor értékesítését illetően. Én, a magam 3 hektárnyi területével kistermelőnek számítok. Ennek megfelelően nem érdemes az alsó polcokat ostromolnom, egyedibb, nívós borokat kell készíteni. Ugyanakkor a borvidék ismertsége, az általános boros edukációs szint és a felvevő piac is mind-mind hatással vannak arra, milyen típusú bort milyen áron hozhatok forgalomba. Nyilvánvalóan nagyobb árréssel lehet számolni helyben értékesítés esetén, ellenben logisztikailag nehezebb kiviteleznem, miután egy személyben én őrködöm a szőlő, a pincemunkák és a vendéglátás felett egyaránt. Nem mehet egyik se a másik rovására.

 

- A bornak milyen tulajdonságát emeli ki értékesítés esetén és mennyit számít a csomagolás? Mi a bormarketing alapja?

- Kizárólag palackos értékesítéssel foglalkozom. Az egyediségét, a hozzáadott értéket emelném ki. Természetesen az ún. átlagos vásárló számára döntő fontosságú a megjelenés, szerintem ebben sokat fejlődött a piac az elmúlt tíz évben. A patinás, sok arannyal kihúzott szövegezés helyét rendre átveszik a letisztultabb, közérthetőbb és fiatalosabb hatású címkék. Joggal, az idősebbek ízlése már kevésbé formálható.

 Esetemben nem beszélhetünk klasszikus marketingről. Nem reklámozok, nem jelenek meg pénzért presztízshelyeken, nem vásárolom be magam sehová. Jelen vagyok viszont a pécsi boros életben, aki kicsit is jártasabb benne, jó eséllyel hallott rólam vagy kóstolhatta a boraimat, viszonylag sok helyen, elsősorban vendéglátó egységekben és borszaküzletekben. Pécs valójában egy kis város, ezidáig a „szájmarketing" elegendőnek bizonyult, pillanatnyilag nem is tudok annyi bort készíteni, amennyire igény lenne.

 

- A borkészítés során elsődleges szempont-e, hogy majd jól értékesíthető legyen vagy pedig inkább a saját elképzelései megvalósításán van a hangsúly?

- A termőhely és a fajta adottságai, a saját elképzelésem és a piaci elvárások közösen alakítják a bor végleges formáját. Ezeknek a közös halmazát igyekszem megcélozni. Legyen egyszerre vállalható és rentábilis, nem könnyű, de meg kell találni az egészséges egyensúlyt.

 

- Mennyit tesznek hozzá a bor értékéhez, a borkultúrához, ha helyi és külföldi résztvevőkkel rendezvényeket, borversenyeket szerveznek?

- Gyakorta emlegetik a szőlő- és borágazatot a rendszerváltás utáni sikertörténetnek. Részsikereink vannak ugyan, de az általános helyzet lehangoló. Szőlőterületeink időközben megfeleződtek, az átlagos boráraink nem csak globálisan, a közvetlen szomszédságunkkal összevetve is alacsonyak, továbbá az elmúlt szűk 30 év nagyon lassan formálja a közízlést. Sajnos még mindig roskadoznak a polcok jobb esetben „csak" legális doppinggal turbózott, pocsék minőségű borokkal. Elmaradt a nagy borforradalom, némileg kifújt a lendülete, ismét nem lettünk borország, ahol a bor szerves része a mindennapjainknak is. A boros rendezvények, borfesztiválok egyértelműen javítanak ezen az összképen, sokakat nyernek meg az „igaz hitnek", persze nem mindegy milyen formában szervezik meg, nagy a hígulás szakmán belül.  

 

- Mennyit számít egy bor esetében, ha valamilyen versenyen előkelő minősítést kap?

- A borversenyeken elért eredményeknek nincs túlontúl nagy hatása az értékesítésre. A megannyi címkére aggatott borversenyes plecsnik egy réteg számára vonzólag, mások számára akár taszítólag is hathatnak. A vásárlók közül nagyon kevesen vannak tisztában vele, melyik érem bír valós ranggal és melyik az, amelyik csak szépen csillog a címkén.

 

- A borok megismertetésének, a borkultúra fejlesztésének mennyit használ, ha csoportokba (pl. borút, egyesület) szerveződnek a pincék, a borosgazdák?

- Jellemzően nagyon sokat használ, bár előszeretettel és nem is alap nélkül mondják a magyarokra, hogy különösebben nem szeretnek közösködni. Sajnos ez ránk, pécsiekre eleddig hatványozottan igaznak tűnik. Van egy alig elvegetáló borutunk, egy kifulladt borturisztikai klaszter, egy már csak nevében létező boros egyesületünk, illetve egy újabb, amit igyekszünk friss tartalommal megtölteni, de nagyon nehezen jutunk az egyről a kettőre. Mindenesetre menni kell előre, nem szabad lankadni, elveszíteni a lelkesedésünket és annak előbb-utóbb meglesz a gyümölcse.