Üdvözöljük a

„A Facebookot nem szeretni kell, hanem használni!” | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

„A Facebookot nem szeretni kell, hanem használni!”

Szerző: N.T. | 2013. október 8.

Magyarország lakosságának szinte fele, 4,6 millió ember tagja a hazánkban legnépszerűbb internetes közösségi oldalnak, a Facebooknak, Baranya megyében 2-300 ezer aktív felhasználója van, Pécsett is több mint 100 ezer.

Ezek a számok azt jelzik, hogy ha egyszerre sok embert akarunk elérni rövid idő alatt – akár üzleti szempontból – szinte kihagyhatatlan ez a csatorna. Arra a kérdésre, hogy kimaradhatunk-e belőle, rövid a válasz: akkor is épül, ha nem vagyunk ott. A Facebookot nem szeretni kell, hanem használni! – hangzott el a „Facebook szüret” elnevezésű, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett marketing konferencián.

 - Ma naponta átlagosan 166 percet töltenek a felhasználók a Facebookon, a 16 évesek több, mint 200-at, ezért az információ szerzéshez és –átadáshoz szinte megkerülhetetlen ennek a virtuális térnek a használata – mondta előadásában Lévai Richárd közösségi marketing specialista, a facebooktippek.hu blog írója, a Közösségi kalandozások című Facebook marketing könyv szerzője. Véleménye szerint a közösségi oldal a folyamatokról szól, üzletszerzés folyamata a Facebook-hirdetéssel kezdődik, folytatódik a FB-oldallal, a rajongó szerzéssel, az adatbázis építéssel és befejeződik a vásárlással. Ma a közösségi oldal használata szórakozási lehetőséget jelent a felhasználóknak, ezért az üzleti ajánlatokat, hirdetéseket, nyereményjátékokat, információ-átadásokat élményszerűen célszerű eljuttatni a célcsoportokhoz. Ha érzéseket ébresztünk a facebookozókban (akár cuki kis állatok, helyes kisbabák fényképével), már felfigyelnek ránk, a pozitív töltetű kommunikációval rengeteg megosztást és lájkot kaphatunk, a negatív érzéseket keltő közlendővel pedig a hozzászólások dömpingjét indíthatjuk el. A szakember szerint hasznos információkat kell továbbítanunk termékünkről vagy szolgáltatásunkról a felhasználóknak, a hasznosságot úgy becsomagolni, hogy az érdekes, kívánatos legyen számukra.

  Egy hazai felmérés szerint sokan csatlakoznak egy üzleti FB-oldalhoz, ha az egyedileg designolt, emellett hasznos információkat tartalmaz, érdekes, nyereményjátékot ígér vagy a csatlakozással kedvezmény érhető el. Lévai Richárd azt mondja, ha valaki a közösségi oldalon kívánja megosztani az információkat a termékéről, szolgáltatásáról, akkor minél többször és változatosan tegye azt: napi 2-3 bejegyzés éppen megfelelő. Ezeket akár valamilyen napi hírhez is köthetjük. Ha nyereményjátékot indítanánk a közösségi oldalon – természetesen a rá vonatkozó szabályok betartásával -, amellett, hogy érdekes a játék, célszerű olyan nyereménytárgyat (több kisebbet, mint egy nagyot) felkínálni, amely a megcélzott leendő vásárlói csoportnak szól (pl. egy vendéglő vacsorázási lehetőséget sorsoljon ki, ne horgászfelszerelést). A marketing szakember véleménye az, hogy a közösségi oldal csak az egyik lehetőség az információk tovább adására, de más marketing eszközöket: a weboldalt, a hírlevelet, a nyomtatott prospektusokat is ugyanúgy érdemes használni, mint eddig, hiszen így nagyobb az esély új vevők szerzésére.

  - A közösségi oldalak ugyan ingyenesek, de a rajtuk való kommunikáció már nem – ezt a konferencia másik előadója, Erős Gábor, az RG Stúdió Kft. stratégiai marketing tanácsadója állította, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a közösségi kommunikáció megtérülése nem azonnal várható. Tapasztalatai szerint akkor érdemes ezzel a csatornával foglalkoznia egy vállalkozásnak, ha megvan a dolgozókban (így a menedzsmentben is) az elkötelezettség és az elszántság, van koncepciójuk, hogy mit és kinek akarnak üzenni, rendelkeznek a megfelelő financiális háttérrel és a szervezet felkészült a kommunikáció eredményeként előállt helyzet kezelésére.

  A FB ingyenessége kicsit csalóka első látásra, de mindig előállnak olyan költségek a közösségi oldalon való kommunikációval kapcsolatban, amelyekkel előre nem számolnak a cégek. Ilyen például a grafikai tervezés, a folyamatosan igénybe vett emberi erőforrás (hiszen az információkat rendszeresen továbbítani, frissíteni kell), az alkalmazás bérlésének vagy a hirdetésnek a költsége, a nyeremény és ajándéktárgyak díja. Arra is fel kell készülni, hogy ha elindítja a közösségi kommunikációt egy vállalkozás, miként kezeli a megnövekedett érdeklődést, a forgalom emelkedését. Erős Gábor szerint nagyon fontos, hogy minél pontosabban határozzuk meg a célcsoportot, amelynek szeretnénk eljuttatni az üzeneteinket, hiszen így nagyobb lesz az esélye a sikeres kommunikációnak