Üdvözöljük a

„A siker egyik záloga a jó közösségben rejlik” | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

„A siker egyik záloga a jó közösségben rejlik”

Szerző: Kis Tünde | 2017. szeptember 6.

Az, hogy egy utazási iroda évtizedeken keresztül talpon marad, önmagában is siker. Az, hogy az iroda vezetője nem csak a saját vállalkozásának előrejutásáért dolgozok, az már túlmutat a sikeren. Vétek Jánosné, vagy ahogy mindenki ismeri, Vétek Emi évtizedek óta a turizmus, a pécsi turizmus szolgálatában áll, az utazási iroda és a pécsi kisvonat mellett több vállalkozást is üzemeltet. Elsőként arra kerestük vele a választ, hogy miként változott az iparág és maga a szolgáltatás, milyen kihívások voltak 10-20-30 évvel ezelőtt és milyenek vannak ma a turizmusban.

 

- Mint minden szakma, az utazási irodás is sokat változott és változik napjainkban. Minden felgyorsult, köszönhető ez többek között az internetnek is – válaszolja Vétek Emi. - A nagyközönség számára közvetlenül is elérhetővé válnak a szolgáltatások, online foglalnak repülőjegyet, szállást, utazást. Ez sikerélmény sokak számára. Persze ez nem jó az utazási irodáknak, nem jó a szakmának, mert veszít presztizséből, a munkánk pedig leértékelődik.  Sok online foglaló akkor tér be hozzánk, ha gondja van a foglalással: módosítani kellene, vagy nem azt a szolgáltatást kapta, amit befizetett. Rossz esetben a helyszínre érve szembesül azzal a ténnyel, hogy nem is létezik az ígért szolgáltatás. Jön a telefon: segítsünk!

 Az iparágban is nagyon nagy változás ment végbe, sok a pozitívum, és sajnos van negatívum is. A kereskedelmi szálláshelyeknek kimondottan jó az internetes megjelenés, hisz bárhonnan, bármikor elérhetőek, és komoly munkaerő megtakarítással működhetnek. Az utazási irodák esetében más a helyzet: 20-30 éve nem győztük „kiszolgálni” az igényeket. Jelenleg kevesebb az utas, sokkal több az „üresjárat”. Napi szinten kapunk ajánlatkéréseket, amelyekről kiderül, hogy legalább még 4-6 irodának megküldték. Mindenkit megdolgoztatnak, aztán eltűnnek és befoglalják egy internetes portálon. Sokan még mindig azt gondolják, hogy az utazási iroda ingyenes információs iroda. Nem véletlen, hogy tőlünk nyugatabbra egy ajánlat kidolgozásáért pénzt kérnek, amelyet megrendelés esetén beszámítanak az árba.

 

- A Tensi Pécs utazási iroda neve fogalom a szakmában, mit kellett, kell tenni azért, hogy egy jól működő, jó hírnevű irodát találjanak az ügyfelek? Mivel lehet ma a piacon maradni, a többi irodához képest előnyre szert tenni?

- Állandósággal, megbízható, jó munkaerővel, komoly szaktudással, sok évtizedes tapasztalattal, emberismerettel, odafigyeléssel lehet talpon maradni.

 

- Korábban a kamara alelnökeként, azután pedig szakemberként Pécs turizmusával kapcsolatban is számos jó ötletet, véleményt megfogalmazott. Mit szól a legutóbb igen nagy sikert aratott pécsi Fényfesztiválhoz? Ilyen rendezvényből kellene több, hogy a város idegenforgalma erősödjön?

- A Fényfesztivál valóban átütő siker, ilyen különleges rendezvényekre lenne szükség! Ezekből még többet ki lehetne hozni, ha a turizmus szereplői már most tudnák, hogy mi lesz jövőre a pontos időpont. Lehetne rá szervezni. Egy erőteljes marketingkampánnyal hihetetlen tömegeket tudna Pécs megmozgatni. Erre a városnak nagy szüksége lenne, mert sajnos - minden híreszteléssel ellentétben - nagyon gyenge a kereskedelmi szálláshelyek kihasználtsága. Érdemes megnézni az országos statisztikát! Az, hogy sok turista koptatja a járdát, még nem jelenti azt, hogy a városnak jó az idegenforgalma. Pl. a hajós turisták százával érkeznek, de alig vesznek igénybe szolgáltatást. Pécsnek szinte nincs marketingje! Örömmel venném a meggyőző cáfolatokat, mert az a szakmának csak jót jelentene.

 

- A turisztikai szolgáltatás mellett több üzletet is elindított az elmúlt években. Hogyan látja meg vagy találja meg a lehetőséget egy-egy termékben, szolgáltatásban?

- Minden mindennel összefügg. A turizmusnak köszönhetően nagyon sok helyen megfordultam, sok mindenbe beleláttam. Nyitott szemmel járok, és ha új, praktikusnak tűnő megoldást vagy terméket látok, akkor elgondolkodom azon, hogy annak lenne-e létjogosultsága nálunk. Szerencsére nagyrészt sikerrel járunk.

 

- A PBKIK alelnökeként egy évtizeden keresztül segítette a turisztikai ágazat működését a megyében. Miért volt fontos az ön számára, hogy a mindennapi munkáján túl tegyen ezért a közösségért?

- Mert ez az ágazat sokszereplős. Csak akkor tud sikeres lenni, ha összefogunk és partnernek tekintjük egymást. Többre jutunk együtt, mint egyedül. Sajnos nagy a passzivitás, tisztelet a kivételnek, a többség hallgat és visszahúzódik. Pedig a siker egyik záloga a jó közösségben rejlik.