Üdvözöljük a

A szakoktatói oklevelet is megszerezte a mesterlevél mellé | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

A szakoktatói oklevelet is megszerezte a mesterlevél mellé

Szerző: Szalai Kornélia | 2017. április 4.

A Pécsi Szakképzési Centrum Sásdi Vendéglátó-ipari Szakközépiskolájának tanműhelyében találkozunk Schneiderné Szabados Ildikó cukrászmesterrel, akinek szakma választása szorosan összefügg a családi vállalkozásukkal. A nagymama különleges kuglóf receptjére alapozva hozták létre ugyanis a Katus Kuglóf névre keresztelt cukrászműhelyüket.

 - A műhelyt 1991-ben alapítottuk, s szinte azzal egy időben tanultam ki a cukrászatot is, 1993-ban végeztem - kezdi beszélgetésünket, miközben arra is figyel, hogy minden rendben menjen, türelmesen válaszol a tanulók kérdéseire. - A férjemmel és a szüleimmel közösen működtettük a műhelyt. A kuglóf mellett egyre több süteményt készítettünk, de megmaradt fő profilunknak a kelt tésztából készült kuglóf. Ma már a párom egyedül viszi a cukrászüzemet. 

 Két évtizeddel ezelőtt még a Katus Kuglóf Cukrászműhelyben kezdtek el tanulókkal foglalkozni, az akkor induló Sásdi Vendéglátó-ipari Szakiskola érettségizős tanulóit fogadták cukrász gyakorlatra. Már akkor is szó volt arról, hogy csak az foglalkoztathat tanulókat, akinek van mesterlevele.

 

 - Magam az elsők között szereztem meg 1998-ban a mesterlevelet, akkor vezette be a kamara a többlépcsős rendszert, s már nemcsak szakmai elméletből és gyakorlatból, de pedagógiai és vállalkozói ismeretekből is vizsgáznunk kellett - mondja. - Ha nem kezdünk el tanulókkal foglalkozni, akkor is vállalkozom arra, hogy mestervizsgát tegyek, mert a szakmai fejlődésem szempontjából is fontosnak tartottam, egy minőségi lépésnek, meg egyfajta megmérettetésnek a szakmán belül. 

 Mint mondja, a vizsgára való felkészülés nemcsak a már megszerzett tudás felelevenítésére adott lehetőséget, de arra is, hogy az akkoriban újdonságnak számító eljárásokkal is megismerkedjen.

 

 - Együtt mestervizsgáztam Mihajlovits Róberttel, aki a kaposvári Széchenyi Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Szakiskolában tanított már akkor is, benne volt a szakma sűrűjében, versenyeken vett részt - folytatja tovább. - Számos szakmai fogást mutatott meg, új technológiákkal ismertetett meg. A cukrász műhelyünkben akkoriban elsősorban kelt tésztákat készítettünk, ezért a mestervizsgáig több olyan cukrászati termék receptjét kellett felelevenítenem, amit a mindennapokban nem használtunk, mint például, hogy miként készülnek a pohárkrémek, az egyes mázak, a különböző klasszikus sütemények. Mihajlovits Róberttel azóta is tartom a kapcsolatot, 2015-ben Pécsett már együtt vizsgáztattuk az új cukrászmestereket.

 Szólt arról is, azt hogy felkérték vállalja el a szakközépiskola tankonyháján a cukrászok képzését, a mesterlevelének köszönheti. E mellett már az első pillanattól kezdve nagy hasznát vette a tanulókkal való foglalkozás során a pedagógiai ismereteknek.

 

   - Aztán az évek során mind inkább a tanulóképzés vált a fő feladatommá - folytatja tovább. - Tíz évvel ezelőtt, amikor Gáspár Andreát kinevezték a vendéglátó-ipari szakközépiskola igazgatójának, találkoztam vele egy rendezvényen, s ott került szóba, hogy cukrászképzést is indítanának. Felvetette, lennék-e náluk szakoktató?

  Örült az ötletnek, mert mindig is fontosnak tartotta, hogy az évek alatt megszerzett tudását továbbadja. Ezzel egy időben jelentkezett a Vendéglátó-ipari Főiskola szakoktató szakára. Sikeresen felvételizett, ugyan az egy kicsit rosszul érintette, hogy a mesterlevelét ott kevésbé ismerték el.

 

 - A szakoktatói oklevelem megszerzését követően egy évig Kadarkúton tanítottam a Jálics Ernő Vendéglátó-ipari Szakközép- és Szakiskolában, mert Sásdon a tankonyha addigra még nem készült el - folytatja tovább beszélgetésünket. - Ott már nem csak néhány tanuló volt a kezem alatt, hanem több osztály is. S a gyakorlati képzésük mellett, már a szakmai elméleti tárgyakat és élelmiszer ismeretet is oktattam. Jó lehetőség volt a tapasztalatszerzésre, amire nagy szükségem is volt, hiszen egy teljesen új dologba vágtunk bele Sásdon. Ebben a térségben a szakképzés különleges helyet foglal el. A diákjaink kis zsáktelepülésekről érkeznek, gyakorlati helyet, meg a végzést követően munkát találniuk sem egyszerű, a rossz közlekedési viszonyok miatt. Volt olyan időszak, amikor úgy tűnt a cukrász is a hiányszakmák közé tartozik majd emiatt, de szerencsére mára ez már csak a múlté. 

 Sásdon az első évben 2012-ben két osztály is indult, egy az érettségizettek, egy meg a 9. osztály után szakmát választóknak, az ő gyakorlati oktatásuk párhuzamosan a tanműhelyben és a gyakorlóhelyen folyt. Aztán volt olyan időszak, amikor kevesebben voltak, idén pedig már egy önálló cukrász osztály indult, a tanműhelyben, két műszakban, délelőtt és délután sajátítják el a szakmai fogásokat.