Üdvözöljük a

Akik megrajzolták a Dél-Dunántúl kreatív iparát | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Akik megrajzolták a Dél-Dunántúl kreatív iparát

Szerző: N.T. | 2015. május 6.

Ha valaki vállalkozna a pécsi székhelyű Kulturális Ipari Klaszter elmúlt nyolc évének megírására, biztosan nem egy vékony füzet, hanem egy könyv lenne a végeredmény. Olvasható lenne számos program, pályázat, projekt leírása, a klasztertalálkozók, a nemzetközi összefogások, események, klaszter reggelik összefoglalója és egyértelművé válna az olvasóban: a lelkes, összetartó tagság valami olyasmit vitt végbe eddig is, amire méltán lehetnek büszkék nem csak ők, hanem az egész Dél-Dunántúl.

   A 2007-ben alakult klaszter nem kisebb célokat tűzött ki maga elé, mint a versenypiacon való sikeres működés feltételeinek megteremtését, a kulturális innovációs hálózat és innovatív ágazati szereplők koordinált együttműködésének megteremtését, a kulturális termékkínálat regionális marketingjének tervezését és szervezését.  De említhetjük a megfelelő képzési rendszer kialakítását a kulturális ágazat fejlődési irányainak megfelelően, ami magába foglalja szakmai és továbbképzések szervezését vagy a nemzetközi kapcsolatok építését is. A klaszter alapítását a kamara is támogatta, a gazdasági környezet egyik vezető ágazatának segítését felvállalva.

  A Kreatív Ipari Klaszter működése mára sikertörténetté vált, elnökével, Keresnyei Jánossal arról beszélgettünk, hogy az eltelt évek alatt honnan hová jutott el a ma 44 tagot tömörítő dél-dunántúli szerveződés.

- Az alapítók által kitűzött célok, mondhatni, mit sem változtak a klaszter létrejötte óta – mondja az elnök. - Tehát alapvető célunk, küldetésünk, hogy fokozzuk a klasztertagok jövedelemtermelő képességét. Ez több féle módon történhet: egyrészt a kompetenciák fejlesztésével, úgy gondoljuk, hogy a klasztertagok együttműködését és jövedelemtermelő képességük növekedését a versenyképesség fejlesztésével lehet elérni. A cél tehát nem változott, elérésének útvonala viszont annyiban módosult, hogy felerősödött a nemzetközi kapcsolati háló kialakítása és a lehető legtöbb klasztertag transznacionális és internacionális piacra való léptetésének igénye. (Az EU-ban a transznacionális jelentése: EU-n belüli.) Ez egy nagyon nagy feladat és a megvalósításnak még csak az elején járunk. Ehhez is fejlesztenünk kell a klasztertagok kompetenciáját, hogy aki ki akar lépni az uniós színtérre, annak legyen angol nyelvű honlapja, kompetens, angolul beszélő munkatársa és olyan terméke, amit ki tud vinni. Az is célunk, hogy közös klaszterterméket  hozzunk létre, amiből már most is több van: a kreatív iparban számos rendezvény a klaszter több tagjának együttműködésével valósul meg.   Nem is egy olyan projektet említhetek, amiben a klasztertagok együtt dolgoznak, és az az érdekes, hogy ez annyira természetes és magától értetődő, hogy sokszor nem is tudatosul bennünk ez a tény.

  Az a tervünk, hogy ilyen együttműködésekből egyre több jöjjön létre és közösen jelenjünk meg más piacokon. Fontosnak tartjuk a horvátországi irányultságot, főként amiatt, hogy Horvátország az EU tagja és hamarosan a schengeni egyezmény tagja is lesz, így azzal, hogy eltörlik a határt, még nagyobb lehetőségek nyílnak meg számunkra. Ezért arra gondoltunk, hogy fölélénkítjük és megpróbáljuk egy kreatív régióvá szervezni az Eszék-Pécs régiót és megtölteni tartalommal, élettel, visszaállítani a vállalkozások együttműködését, ami nagyon-nagyon nehéz feladat. Azt látjuk, hogy a szándék mindkét részről megvan, hiszen azért ez mégiscsak egy régió. A másik irány pedig, amerre elindulunk, Délkelet-Európa és a Dunamenti együttműködések, amelyek az új 2014-2020-as EU-s projektekben vannak.

 - Ha a klasztertagok összetételét, létszámát tekintjük, az mennyit változott az induláshoz képest?

 - Amikor elindultunk, nagyon sokan voltunk. Senki nem tudta, mi az a klaszter, mit lehet benne csinálni, hogy működik, így néhány év múlva a tagság passzivitása és inaktivitása miatt újraszerveztük a szervezetet.  Azóta viszont szervesen és organikusan épül, mert többnyire nem mi hívunk cégeket a klaszterbe, hanem maguktól jelentkeznek az új tagok.

 - Az alapító tagok között volt intézmény és volt vállalkozás is.

- Igen, mindkettőre szükség van egy klaszterben, hiszen egy tudásszervezet, ami általában az egyetem, jelentősen hozzájárulhat a működés sikeréhez. Most az egyetem belső szabályai miatt nem klasztertag az intézmény, de a Közgazdaságtudományi Kar, a Pollack Mihály Műszaki Kar és a Művészeti Kar szorosan együttműködik velünk.

 - Mik a tapasztalataik, miért lépnek be a vállalkozások a klaszterbe?

 - Egy komoly felmérésünkből kiderül, hogy elsősorban anyagi megfontolásból lépnek be tagjaink, mert mindenki azt reméli, hogy klasztertagságának köszönhetően több lesz a jövedelme. Most már eljutottunk oda, hogy a tagok nem azt várják el tőlünk, hogy üzletet hozzunk, mert ezt mi nem vállaljuk. Képességek fejlesztésével, üzletember-találkozók létrehozásával igyekszünk nekik segíteni, és most már ez is az elvárásuk. Több tudás legyen, hozzáférjenek a pályázatokhoz, profibban tudják tenni a dolgukat - ezért a Crudus Solutionnal együtt most kifejlesztettünk egy Egyedi Növekedési Programot számukra, amelyben tizenkét vállalkozás vett részt és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk tőlük.

 

  A Dél-Dunántúl kulturális iparát hang-, fény- és színpadtechnikával magas színvonalon kiszolgáló pécsi ERLA Sound and Light számtalan helyszínen, számtalan program lebonyolításában vett részt az elmúlt években. Tapasztalataik is közrejátszottak abban, hogy a Kreatív Ipari Klaszter tagjává váljanak, sőt, Urbán Ernő cégvezető a klaszter vezetőségi tagjaként is működik. Mint mondja, már eddig is számos előnyét élvezték a tagságnak.

- Kapcsolatrendszer tekintetében sokat hozott számunkra, hogy a klaszterhez csatlakoztunk, talán azt is mondhatnám, hogy a klaszter egy laza szövetségben az egymással dolgozó, egymást segítő vállalkozások összessége – foglalja össze röviden a cégvezető. - Nagyon jónak értékelem a Bekapcsoló programot, ami a kultúrára fókuszáló cégeket támogatta, például ez által tudtunk felvenni egy kollégát a cégbe, illetve nagyon sokat segített a munkaerő-megosztásban is. Van egy olyan klasztertagunk, akivel meg tudjuk osztani egymás között a munkaerőt. Vagy például nagyon jól tudjuk szervezni egymás között a klaszterben a kapacitás-elosztást. Előfordul, hogy el tudok hozni úgy egy munkát, hogy a megvalósításba bevonok egy programszervezőt, máskor épp a programszervező tudja úgy elvállalni a megbízást, hogy a mi technikánkkal is számol. Tehát a klaszter kapacitását így optimálisan ki tudjuk használni, hogy egy felületként jelenünk meg. Ezt persze a megrendelő fejében is rendbe kell tenni, hogy amikor egy klasztert lát, arra tulajdonképpen ernyőszervezetként tekintsen, ami alatt több vállalkozás működik. Számos előnyöm volt már abból, hogy a klaszter tagja vagyok, nagyon szívesen járok a különböző programjaikra, ahol igazán jó beszélgetésekre is lehetőség nyílik. Itt említhetem a klasztertalálkozókat, a klaszter reggeliket vagy az új tagok bemutatkozását, szeretem meghallgatni mások sikersztoriját is, amiből sokat tanulhatunk.

 - Mit lehetne erősíteni a kreatív ipar területén a klaszter működése által?

- Talán az elfogadottságát. Klaszter mindenhol működik a világban, tehát ez egy nagyon jó szervezeti forma, még akkor is, ha a benne levő cégek esetleg konkurensei egymásnak. Lehet, hogy egy-egy munkát nem tudunk egyedül elvégezni, de együtt igen! Szeretném, ha magasabb szintű lenne a klaszter elfogadottsága, gondolok itt arra, hogy akár véleményformáló szerepe is lehessen. A klaszter vezetőjével, Keresnyei Jánossal vesszőparipánk a filmes vonal, amely nagyon jó katalizátora lehetne a helyi gazdaságnak. Ugyanis megvan hozzá minden, nem kell építenünk, sem bontani semmit, megvan hozzá a szakembergárda jelentős része , szálláskapacitás, az épített örökség  :csak valamilyen módot kellene találni arra, hogy felfedezze a filmes világ a Dél-Dunántúlt, hogy számoljanak velünk mint tényezővel.

 

Nem véletlen, hogy az Európa-szerte is elismert, legnagyobb hazai orgonaépítő cég, a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft. is tagja a Kreatív Ipari Klaszternek, hiszen munkájukat a kiváló minőség mellett a folyamatos innovatív gondolkodás és a kreatív megvalósítás jellemzi. Dobay Balázs ügyvezetői tanácsadó képviseli a neves vállalkozást a klaszterben.

- Lelkesen veszünk részt a klaszter által szervezett programokban, hiszen olyan értékeket kapunk, melyekből profitálhatunk – mondja Dobay Balázs. - Ezek között a nemzetközi üzletember találkozótól a klasszikus képzésen keresztül a CMC (Clusters Meet Culture) promóciós anyagában való megjelenésig több minden volt, nem beszélve az Egyedi Növekedési Program címen futó belső tanácsadási tevékenységről.

- Milyen előnyei származik a vállalkozásnak abból, hogy klasztertag?

- Több előny is megfogható ebben a körben. Van a klasztertagságnak egy nyilvánvaló üzleti hálózatépítési funkciója, amely a nemzetközi környezetre is kiterjed, de nem hanyagolható el a klaszter által felkutatott lehetőségekből származó előnyök megszerzése sem. A klaszter kiváló kapcsolati tőke.

- Milyen tapasztalatokkal szolgál a klasztertagság, a többi vállalkozással való együttműködés?

- Az orgonaépítés rendkívül egyedi és kreatív feladat. Ilyen működés mellett számos előnye van annak, hogy felmérhetjük és megoszthatjuk a lehetőségeket olyan vállalkozások képviselőivel, melyek működésükben hasonlóak. A klaszteren keresztül ingyenesen vagy rendkívül kedvezményesen férhetünk hozzá azokhoz az előnyökhöz, amelyekért más esetben akár jelentős összegeket is ki kellene adnunk.

- A klasztertagok miként tudják támogatni egymást?

- Mint említettem, kiemelt fontosságú a kapcsolati tőke. Másrészt azoknak, akik egyedi termék gyártásával foglalkoznak, kétségkívül szükségük van ebben olyan partnerekre, akik tudnak az egyediségben gondolkodni. Akár új, akár restaurált orgonáról beszélünk, annak minden része aprólékos kézi munkát, és ebben a körben (is) megfelelő minőségű beszállítókat igényel.

 

2012-ben jött létre a pécsi Bolko Group cégcsoport tagjaként a kreatív üzletágat képviselő Bolko Design Kreatív Ügynökség, amely a márkaépítés teljes spektrumát lefedi, legyen szó logótervezésről, arculat és weboldal kialakításról, termékfotózásról, kisfilmek készítéséről vagy marketing és értékesítési kampányok lebonyolításáról. A Bolko Design Kft. ügyvezetője, Papp András rendszeresen részt vesz a Kreatív Ipari Klaszter rendezvényein, mert az együttműködés számos előnyét megtapasztalta már.

- Egyrészt eleinte a kapcsolati tőkét találtam hasznosnak, és utólag be is bizonyosodott, hogy olyan cégekkel tudtunk kapcsolatot teremteni, amelyekkel azóta több projektben is együtt dolgoztunk akár alvállalkozóként, akár társcégként. A klaszterhez tartozás másik előnyét abban látom, hogy maga a klaszter olyan pályázatokon vesz részt, amelyek számunkra is hasznosak, így kitűnő lehetőségeket nyitott meg előttünk, amire nekünk nem lett volna alkalmunk pályázni. Gondolok itt például egy munkaerő-felvételre, ami a klaszteren keresztül történt meg. A klasztertalálkozókon olyan kapcsolatok születnek, amelyekből tovább tudott lépni minden cég, így a miénk is.

- Melyek voltak azok a klaszter által szervezett programok, amelyeken részt vettek?

- Említhetem a havonta megrendezendő klaszter-reggeliket, ahol kötetlen üzleti beszélgetések zajlanak, ezeken többször részt vettünk már. De ott van a Szentlőrinci Lobbi Parti, amelyen önállóan talán nem jelent volna meg cégünk. Emellett ott vagyunk a klasztertalálkozókon is, ahová meghívást kapnak az érintett helyi cégvezetők is, és így sokkal közvetlenebbül lehet egyeztetni egymással.

- A klasztertagok milyen módon tudják támogatni egymást?

- Mivel a klaszteren belül hatványozottan érvényesül maga a kreativitás, ezért a különböző szakterületeken felhalmozódott tudás az egyik legértékesebb előny. Gondolok itt például a Crudus Solutions üzleti tervező cég „Egyedi Növekedési Programjára” melyen a cégem is részt vett vagy a klaszter segítségével történt H2020 regisztrációs szolgáltatásra.