Üdvözöljük a

Autóteszt: Benkő Dezső – Renault Talisman | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt: Benkő Dezső – Renault Talisman

Szerző: T.R. | 2018. szeptember 18.

A Diacell Kft. tulajdonosa jól ismeri a Renault modelleket, hosszú éveken át Renault Lagunával járt, így örömmel próbálta ki a Nyitrai Autóház limitált szériás Renault Talismanját.

Nagyon szerettem a Lagunát, több generáció is követte egymást nálam, és mindegyikkel elégedett voltam. A Renault nagy limuzinjai mindig is kényelmes és kiemelkedő formatervű autók voltak. Ma már életmódot váltottam, a cég is átalakult, így már nem használnám ki egy ilyen nagy limuzin tudását, ezért átültem egy szabadidőautóba.


A Talisman formatervéről nekem a harmonikus szó jut először eszembe.
Valóban nagyon jól eltalálták az arányokat, de ez nem olyan nagy meglepetés egy Renault esetében. A francia formatervezők kétségkívül értenek ahhoz, hogy vonzó autókat rajzoljanak. Telitalálat a szélesre húzott hátsó lámpa, szélesebbnek, sportosabbnak mutatja a Talismant, pedig nem kicsi autó. Nagyon szépek a LED technikás első fényszórók, különleges bennük a fehérre festett betét. Sajnos éjszaka nem tudtuk kipróbálni az autót, pedig kíváncsi lettem volna az intelligensen vezérelt lámpák tudására.


Sokat autózik éjszaka?
Ma már nem annyit, de korábban, amikor a cégnek több külföldi érdekeltsége volt, és itthon is szerteágazóbb volt a tevékenységünk, akkor rendszeresen vezettem sötétben, így tudom, hogy egy jó lámpa az egyik legfontosabb biztonsági berendezés.


Extrák tekintetében nem áll rosszul a Magnetic felszereltségű tesztautó. Melyek azok, amiket szívesen látna a saját autójában?
A Renaultnál találkoztam először a kártyás indítással. A Talismanban is ilyen van, de egészen lenyűgöző, hogy hová fejlődött ez a rendszer. Olyan, mintha az autó egy lépéssel előttünk járna. Amikor megközelítem, máris kinyitja a tükröket, majd a bejutás is végtelenül egyszerű. Ha úgy van beállítva a menürendszerben, akkor az ülések hátra csúsztatva várják a vezetőt, hogy könnyebb legyen a beszállás. Figyelmes szolgáltatás a masszázsfunkció is, egy hosszabb nap végén biztosan jól esik az M6-oson bekapcsolni, és átmozgatni magunkat. Ráadásul több program is van, így a fájós derekúaknak is megváltás lehet ez az ülés. A masszázsból nemcsak a vezetőnek jut, hanem a jobb első ülés is képes erre, azt hiszem ez sem mindennapi figyelmesség az autóiparban. Természetesen a klasszikus extrákat is megtaláltam, és talán akkor lennék igazán bajban, ha olyan felszerelést kellene mondanom, ami nincs benne az autóban. Nagy kedvencem még a kormányfűtés, ami az ülésfűtéssel együtt gyökeresen megváltoztatja a téli autózást.


Kívülről a dizájn egyértelművé teszi, hogy a Talisman francia autó, de belül ebből mi érezhető?
A hangulat, a színek, az anyagok, és az az ízlésesség, ahogy ezeket összeválogatták, ugyanazt az eleganciát sugallja, mint a formaterv. Az összeszerelés tökéletes, még rosszúton sem hallottam oda nem illő zajokat. Egy-két olyan apró részlet van ahol érezhető, hogy nem a luxuskategóriában járunk, de azt hiszem, ezért az árért ezt nem lehet hibának felróni.


A Talisman majd öt méteres, ebben a kategóriában már nem szokás helyhiányra panaszkodni.
Emlékeim szerint a Laguna sem volt sokkal kisebb ennél, de ez az autó határozottan tágasabb. Feltűnő, hogy mennyire széles az utastér, és a hátsó lábtér is bőséges. A forma láttán azt gondolhatnánk, hogy alacsonyan van hátul a tető, de nekem kényelmes volt. Szimpatikus, hogy hátul is igényes még a könyöktámasz kialakítása is, és rakodóhelyek is vannak bőséggel, ráadásul USB csatlakozóból is jutott hátra kettő, ami a mai okostelefonos világban nagyon fontos.


A 608 literes csomagtartó még ebben a  méretkategóriában is megsüvegelendő.
Valóban nagyon nagy a csomagtér, annyira, hogy kisebb tárgyak akár el is veszhetnek a mélyén. A limuzin forma miatt nem is lehet igazán jól kihasználni, de akinek a praktikusság fontos szempont, annak ott a kombi változat.


Ha már az imént az okostelefonos világot említette, a központi kijelzőre épülő rendszerrel mennyire gyorsan barátkozott meg?
Az alapfunkciókat hamar megtaláltam, de a saját autómban még fél év után is volt olyan menüelem, ahol korábban nem jártam. Az nyilvánvaló, hogy a legapróbb részletet is személyre lehet szabni, és ezt csak egy ilyen rendszerrel lehet megvalósítani. Tetszik, hogy a legfontosabb funkciókat több helyről is el lehet érni, rutinos renaultosként például azonnal kézreállt a kormány mögötti rádió kezelőszerv. Érdekes a többféle üzemmódot kínáló Multi-Sense rendszer, tényleg van különbség a gazdaságos, a sportos és a komfortos mód között, ráadásul a műszerfal grafikája és színei is megváltoznak.


A Talisman különlegessége a négykerékkormányzás, vezetés közben érezte a hatását?
Csak azt vettem észre, hogy annyira agilis az autó, mintha egy sportos Cliót vezetnék. Elképesztően jól fordult a kanyarokban, és mintha parkoláskor is kevesebbet kellene tekerni a kormányon. A sportos vezetők biztosan nagyra értékelik a dinamikáját, a kisebb fordulókörnek azonban az is hasznát veszi, akinek nem annyira fontos az autó futóműve. Érdekes módon a lengéscsillapítás is más, mint amit megszoktam a Renaulttól. Olvastam, hogy változó karakterisztikájú gátlókat kapott ez a modell, talán emiatt volt, hogy úgy is feszesen mozog az autó, hogy a kátyúkon sem dobál.


A motor-váltó összhang milyen volt?
Hibátlan. Ez a duplaturbós dízelmotor és hozzá az automata váltó tökéletes párosítás. Meglepődtem, hogy mennyire gyorsan és simán kapcsolja a fokozatokat gyorsítás közben a váltó, és a motor teljesítménye is korrekt. Azt hiszem a 130 lóerős dízel is bőségesen elég lenne a hazai viszonyok közt, főleg ezzel a váltóval párosítva. Először csodálkoztam, hogy csak a kisebb dízelt kínálják manuális váltóval, de a próbaút után már látom, hogy mi az oka.


Örök kérdés az autóiparban, hogy megéri e az árát. A tesztautó már átlépi a lélektani tízmilliós határt.
Első hallásra soknak tűnik, de a Renaultra mindig is igaz volt, hogy az extrák mennyiségével kevésbé emelkedik az ár, mint a konkurenciánál, így az a furcsa helyzet áll elő, hogy minél több extra van az autóikban, annál jobb az ár érték arány.


T.R.

 

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                   1598  cm3

Maximális teljesítmény:        160 LE 4000/min

Maximális nyomaték:                        380 Nm 1750/min

Csomagtér:                            608 l

Maximális sebesség:              215 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:          9.4 s

Átlagfogyasztás:                    4.5 l

Alapár (Energy dCi 130 EDC Life):7 899 000 Ft