Üdvözöljük a

Autóteszt – Citroen C4 Cactus– Ferkov István | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt – Citroen C4 Cactus– Ferkov István

Szerző: T.R. | 2018. május 29.

A szakmunkások gyakorlati oktatásával foglalkozó Tan-Szak Kft. szakoktatójáról azt mondták kollégái, hogy nemcsak remek oktató, hanem az autók iránt is érdeklődik. Ez igaz is volt, az FX Autóház Schroll József útra költözött Citroen szalonjából kapott Citroen C4 Cactus tesztjére már felkészülten érkezett.

Megnéztem az elődmodell képeit, és bár jól látszik a változás, a Cactus mégis megőrizte azt az egyediséget, amivel ki tud emelkedni a mai utcaképből. Úgy fogalmaznék, hogy az első Cactus-szel a Citroen egy nagy váltással visszatért az extravagáns gyökereihez, de most egy lépést hátra léptek, és szélesebb vásárlóréteg számára tették elfogadhatóvá a formát. Nagyon tetszik az orr rész, ez a több részre osztott fényszóró, helyzetjelző, ködlámpa megoldás más Citroeneken is jól mutat. Oldalról az előd nagy újítása az Airbump betét már csak jelzésértékű, sok védő funkciója nem maradt, viszont jól felismerhetővé teszi a Cactust.  Érdekes, és igényes megoldás, hogy a tanksapka belenyúlik a kerékjárati ív műanyag borításába, ám a betét ott is folytatódik. Hátulról talán kevésbé egyedi a Cactus, de a hatalmas műanyag elemek jól védik, ami egy városi autónál különösen fontos.

 

Ismeri a francia autókat?

Évtizedekkel ezelőtt volt egy francia autóm, de az még más korszak volt. A Citroeneket mindig figyeltem, mert tetszett az a merészség, hogy extravagáns megoldásokat alkalmaztak. Ezzel sokakat meghódítottak, nekem is van olyan ismerősöm, aki ragaszkodik a márkához. Én Opelekkel járok, most egy dízel Merivám van, aminek a kiválasztásánál lényeges szempont volt, hogy automata váltós legyen. Egyszer amíg szervizben volt a kocsim, kaptam egy automata csereautót, és annyira megszerettem az automatát, hogy már ragaszkodom hozzá. Sőt már a családban is többségben vannak az automata váltós kocsik.

 

Az új Cactus-nél az egyik legfontosabb változás, hogy a futómű hangolásában is visszatértek a Citroen hagyományokhoz, újra a kényelem lett a jelszó. Ebből mennyit lehet érezni?

Én is nagyon kíváncsi voltam a rugózásra, de először nem éreztem nagy különbséget az én autómhoz képest. Az volt feltűnő, hogy a rugózás karaktere más, inkább hosszabb lengésekkel, ringatózósabban mozgott a Cactus, és mellette az úttartás is nagyon jó volt. Aztán megnéztem a forgalmi engedélyt és a gumiméreteket, és így már el kell ismerni, hogy nagyot alkottak a francia mérnökök. A Cactus majdnem 400 kilogrammal könnyebb az én autómnál, és azt tudjuk, hogy könnyű autóval sokkal nehezebb kényelmes futóművet alkotni, mint egy súlyosabb modellel. Ráadásul én a kényelmet szeretem, így a feltehető legkisebb átmérőjű, ballonos gumival járok, miközben a tesztautón 17 collos, nagyon peres gumik voltak. A könnyű autónak ezekkel a gumikkal ráznia kellene, ehhez képest lágyan ringatózik. Igaz a szlogen, tényleg a komfort lett az első.

 

Az utastérben pedig az ülések különlegesek, a vastagabb párnázású üléseket kapta a tesztautó.

Ezek az ülések már ránézésre is kényelmesek. A Citroen be merte vállalni, hogy a modern csodaülések helyett kényelmes foteleket tett a Cactusbe. Olyan, mintha az otthoni tévénézős fotelekben ülnénk. Az oldaltartás persze csak jelképes, de a kényelemük mindenért kárpótol. Ráadásul jól be lehet őket állítani, még az utasülés is állítható magasságú, és deréktámasz is van mindkét oldalon.

 

A különleges műszerfal is megmaradt az elődből.

Nagyon tetszik a bőrből készült ajtóbehúzó, és a különleges kesztyűtartó. A régi bőröndöket idéző hangulat szintén egyedülálló a mai autók között, ráadásul praktikus is, mert a műszerfal tetején levő kesztyűtartó hatalmas, rengeteg holmit elnyel. Érdekes a hátsó ajtók kialakítása is. Az ablakok itt csak kibillenthetőek, de mivel megspórolták a mozgatómechanikát, hatalmas tárolórekeszt tudtak kialakítani az ajtóban, ami a térdhelyet is növeli. Érdekes, hogy elöl hátul mennyi tér van, egy alig több, mint 4 méteres autónál nem vártam ennyi helyet. A csomagtér mérete is megfelelő, bár itt volt némi hiányérzetem. Egy kétszintes padlóburkolat és a felhajtható ülőlapok sokat javítanának a használhatóságon. Ha már a kritikánál tartunk, itt említeném meg, hogy egy kicsit meglepett, hogy egy francia autónál nincs a jobb oldalon sminktükör, és a bal oldali sem kapott világítást. Az üvegtető viszont pazar, világossá teszi az utasteret, ami csak fokozza a Cactusben amúgy is jó hangulatot.

 

A digitális műszerfallal és a középső érintőkijelzővel könnyen megbarátkozott?

Kicsit tartottam tőle, mert nekem még a telefonom is nyomógombos, nem használom az új technológiákat. Ennek ellenére könnyen megszoktam, és ugye a Citroen annak idején úttörő volt a különleges műszeregységekben. A kezelés nem annyira bonyolult, mint vártam, könnyen átlátható az érintőképernyő logikája is. A tolatókamera, a sávelhagyás figyelő, a holttérfigyelő és a lejtmeneti elindulást segítő rendszer is hasznos egy városi autónál, főleg ha rutintalanabb a sofőr.

 

A tesztautó motorterében az erősebb benzinmotor dolgozott, de az 1060 kilogrammos tömeggel elég könnyedén megbirkózott.

Meg is lepődtem, hogy milyen vehemenciával képes elindulni. Ezzel a motorral kifejezetten fürge a Cactus, és még a fogyasztása is nagyon jó volt. A tesztúton alig 7 litert mutatott a fedélzeti számítógép. Szerintem aki jórészt városban jár, annak elég a turbó nélküli egyszerűbb változat is, aki pedig szereti a fürge autókat az jól jár ezzel a 110 lóerős motorral. Láttam az árlistán a dízeleket is, ez nyilván azoknak lehet jó választás, akiknél komolyabb az évente megtett kilométerek száma.

 

A most érvényes 300.000 forintos kedvezménnyel már 4 millió forint alatt kapható a Cactus, és a jól felszerelt tesztautó is csak egy kicsivel több mint 5 millió. Reális az ár?

Nem ismerem a versenytársak árát, de a felszereltség és a remek motor tekintetében úgy gondolom, hogy megfelelő értéket nyújt az autó a vételárért cserébe. Ezen felül pedig ott az egyediség, és a különlegesség, aminek manapság alaposan meg szokták kérni az árát, itt pedig gyakorlatilag ingyen kapjuk.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                  1199 cm3

Maximális teljesítmény:                   110 LE 5500/min

Maximális nyomaték:                       205 Nm 1500/min

Saját tömeg:                                      1060 kg

Maximális sebesség:                         188 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):          4.9 l

Akciós alapár (PureTech 82 Live):            950 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESP, 6 légzsák, klímaberendezés, keréknyomás ellenőrző rendszer, tempomat, 4 hangszórós audiorendszer, 7”-os érintőképernyő, elektromos ablakemelők, multikormány, Bluetooth telefonkihangosító