Üdvözöljük a

Autóteszt – Dacia Duster 1,2 TCe Prestige 4x4 | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt – Dacia Duster 1,2 TCe Prestige 4x4

Szerző: T.R. | 2018. március 7.

Pintér Istvánnal a pécsi Volker Kft. Bosch Car Service ügyvezető tulajdonosával a Dacia sikermodelljének, a Dusternek új generációját próbáltuk ki. A Nyitrai Autóház tesztautója az erősebb benzinmotorral, négykerékhajtással, és az új elektronikus extrákkal érkezett a tesztre.

Nagyon örülök, hogy épp ezt az autót próbálhatom ki, mert a vadászom, és ott bizony szükség van egy olyan terepjáróra, ami az erdei utakon is képes közlekedni. A Baja környéki erdőkben jobbára homokos a talaj, ezen a terepen könnyen boldogulna a Duster. Nekem most egy régebbi Nissan X-Trailem van, annak ugyanaz a hajtáslánca, mint a Dusternek, így sejtem, hogy mire lenne képes ez az autó. Persze nem tud annyit, mint egy igazi terepjáró zárható differenciálokkal, de talán erre nincs is szükség. Azokon a terepeken, ahová a tulajdonos bemerészkedik az autóval, tökéletesen elboldogul. A másik oldalról viszont országúton sokkal kényelmesebb, mint egy alvázas terepjáró. Valamit valamiért.

 

A mai trendbe illeszkedve kapható az új Duster kétkerékhajtással is. Az a változat kinek lehet megfelelő?

Szerintem a vásárlók nagy részének bőségesen elegendő az a hajtáslánc is. A hasmagasság és a jó terepszögek segítségével sokkal jobban elboldogul akár egy telekre vezető földúton is, mint egy normál személyautó. A magas építésmód előnyei természetesen ott is visszaköszönnek, könnyebb a beszállás, jobb a kilátás, a fogyasztása viszont alacsonyabb, mint a négykerékhajtású változatnak.

 

2009-es bemutatásakor a Dacia Duster egyik ütőkártyája a formaterv volt. Ez mennyire lesz igaz az új Dusterre?

Okosan tervezték az autót, megtartották azokat a jellegzetességeket, amelyek tetszenek a vásárlóknak, viszont első pillatásra látszik, hogy ez már az új modell. Az orr rész annyira jól sikerült, hogy az után nekem már egy picit unalmasabb a hátsó. Nagyon látványos a hűtőrács, és szépek az összetett lámpák. Az index előtt is van két vízszintes elem, ami a terepjárós hangulatot fokozza, és kiemelném a nappali menetfényeket, amibe mostanában sok gyártónak beletörik a bicskája, a Dusteren viszont nagyon elegánsak a LED csíkok. Oldalt hangsúlyosabbak lettek a domborítások, hátul pedig a Jeepeket idéző lámpák tűnnek fel.

 

A teszt előtt gyorsan beült a Bosch szerviz udvarán álló első generációs modellbe is. Melyek a legnagyobb különbségek az új Duster belső terében?

Szinte minden megváltozott. A műszerfalon szebbek az órák, komolyabb hatást kelt a középső három légbeömlő, ami ráadásul praktikusabb is, mint a korábbi kettő. Nagyon szépek a digitális klímavezérlés kezelőgombjai, és az ülések is kényelmesebbek lettek. A kézifék elé helyezett hajtást szabályozó forgókapcsoló is jobb helyre került, mint a korábbi modellben, és a multifunkciós kormány is nagy előrelépés. A tér szinte ugyanakkora, mint az elődben, de ez rendben van, 4.3 méteres autóban ennél több helyet nem lehet kialakítani, a viszonylag kis külső méretek pedig városban és terepen is jól jönnek. A csomagtér is tágas, még kicsivel kisebb helyet kínáló négykerékhajtású változatban is elegendő, az pedig jó pont, hogy a pókerék is teljes értékű. Talán a kalaptartót alakítottam volna ki másképp, csak az első része hajlik fel, így csak kicsi helyet hagy a pakoláshoz.

 

Rendelhető extrák tekintetében is sokat lépett előre a Dacia Duster, a tesztautóban szinte mindegyik újdonság benne van, melyek azok amelyek igazán hasznosak?

Én nem szeretem az agyonextrázott autókat, többre értékelek egy racionális felszereltséget. A kártyás nyitás feleslegesnek tűnt, de annyira jól sikerült a megvalósítás, hogy pillanatok alatt hozzá lehet szokni. A Renault volt az úttörő ennek az extrának a kifejlesztésekor, és mára tökéletesen működik a rendszer. Valóban elég, ha zsebünkben a kártya, és az ajtók automatikusan nyílnak és záródnak. A nyomógombos indítás kétségtelenül divatos, és az automata kártya mellett adódik is, de a gombot én a kormányoszlopra tettem volna, ott könnyebben elérhető. Az automatikus klímaberendezés ma már fontos felszerelés, és a kormányra helyezett kezelőszervek is praktikusak. Remek kiegészítő az autóra helyezett négy kamera, parkoláskor igazán hasznos, és még a könnyűfém kerekeket is könnyebb megóvni vele a padkáktól. Ráadásul az ára is szokatlanul alacsony, fele annyiba kerül, mint máshol egy egyszerű tolatókamera.

 

El is érkeztünk a Duster egyik ütőkártyájához az árhoz.

Egyértelműen a legalacsonyabb ár a piacon, ugyanakkor nincs olyan érzésem, hogy olcsó autó lenne. Persze ez a legjobban felszerelt modell, de nagyon sok olyan felhasználási területet tudnék, amihez bőségesen elegendő az alapváltozat is. Talán okos döntés lenne, ha az 1.6-os benzines, és a gyengébbik dízel is rendelhető lenne alapfelszereléssel és négykerékhajtással. Nálunk sajnos még mindig sokan erőn felül vásárolnak autót, amit aztán a fenntartáson akarnak kompenzálni, ahelyett, hogy az igényeiknek megfelelően választanának. Van olyan ismerősöm, aki egy felső középkategóriás limuzin után keresett új autót, mert megváltozott az életvitele, és épp egy Dustert javasoltam neki. A mai napig elégedetten használja a kocsit. Persze heti sokszáz kilométeres utazásokhoz nem ez a kategória a legjobb választás, de számtalan olyan élethelyzet van, amikor egy ilyen SUV a legjobb megoldás.

 

A motorkínálat nagyon racionálisnak tűnik, van szívó 1.6-os, turbós 1.2-es, és dízel, kétféle teljesítménnyel.

Ismét azt mondom, hogy az igényeknek megfelelően kell választani, és ez a paletta azért elég jól lefedi a felhasználási területeket. Az 1.6-os benzines bevált motor, olcsó fenntartással, és a könnyű karosszériának köszönhetően átlagos menetteljesítményekkel. Nem lehet véletlen, hogy minden felszereltségi szinttel párosítható, az igények nagy részét lefedi ez a motor. A turbós benzines már egészen élénken mozgatja a Dustert, alacsonyabb fordulaton is nagy a nyomatéka, és a fogyasztása is egészen kedvező. A mai divattal ellentétben négyhengeres a motor, ez érezhető is a kulturáltabb járásán. Aki sokat autózik, annak szerintem még mindig a dízel a legjobb választás, az erősebbik dCi-vel dinamikus is a Duster, az én igényeimnek inkább az felelne meg, de ez az 1.2-es annyira csendes, hogy elgondolkodnék a választáson.

 

Kipróbáltuk a Dustert a mecseki kanyarokban is. nyilván nem sportautó, de hogy vizsgázott a futómű?

Elsőként a kormányzást emelném ki, mert a változó rásegítésű elektromos szervóval nagyon élénk az autó a kanyarokban is. A futómű megbocsátó, határhelyzetben előbb a négykerékhajtás avatkozik be, és teszi megfelelő ívre az autót. A futómű a magyar utakra termett, ahogy romlik az útminőség, úgy lesz egyre komfortosabb a Duster. Érdekes, hogy a kerekek sem dobálnak, hanem finoman, kiegyensúlyozottan rugózik az autó.

 

Kinek ajánlható az új Duster? Lesz belőle annyi az utakon, mint az első változatból?

Biztos vagyok benne, hogy igen. Racionálisan kialakított, családi autónak is megfelelő, jutányos árú SUV, ami ma nagyon divatos, ráadásul a formaterv is előrelépett. Ha autót keres valaki, és összegzi az igényeit és a lehetőségeit, akkor nagyon sokszor ez a modell marad az egyenlet végén.

T.R.

 

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                      1197 cm3

Maximális teljesítmény:       125 LE 5300/min

Maximális nyomaték:           205 Nm 2300/min

Saját tömeg:                          1317 kg

Csomagtartóméret:              411 l

Maximális sebesség:             179 km/h

Átlagfogyasztás:                   6,4 l

Alapár (1,6 SCe 4x2):          2.999.000 Ft

 

Fontosabb alapfelszerelések (Access alapkivitel): első- függöny- és oldallégzsákok, ESC, ABS, visszagurulásgátló, változó rásegítésű elektromos szervókormány, fedélzeti számítógép, elektromos ablakemelők, sebességkorlátozó