Üdvözöljük a

Autóteszt – Fiat Ducato – László Zoltán | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt – Fiat Ducato – László Zoltán

Szerző: T.R.| | 2013. március 5.

A 92 Leticia BT ügyvezetője, jól ismeri az NS Autóház Fiat Ducatóit, hiszen a GLS regionális partnereként öt megyében, 70 Fiat Ducatoval szállítanak küldeményeket. De hogy miért éppen ezt a márkát választották?

Húsz éve Fiat Ducatoink futnak az utakon. Az ok személyes, nagyon szeretem Olaszországot, az olasz embereket, a stílust és az olasz autókat, beleértve a haszonjárműveket is. Ezért vettem először Ducatót, majd az a kocsi annyira megtetszett és bevált, hogy nem is volt kérdés, hogy maradok ennél a márkánál.


Egy haszonjárműben számít a forma?

Szerintem nagyon fontos, hogy szép legyen a jármű. Egyrészt teszik annak, aki használja az autót, jobban érzi magát munka közben. Fontos a partnerek miatt is, mert egy szép autó javítja a vállalkozás megítélését is. Illetve nem szabad elfeledkezni a praktikus szempontokról sem, mint az áramvonalasság, a pakolhatóság vagy a strapabíróság.


Fejlődött a Ducato stílusa az évek során?

Mindenképpen érezhető a fejlődés, ez a mostani változat szerintem nagyon jól mutat, az utolsó modellváltás során, nemcsak formában lépett nagyot előre az autó, hanem minden területen.


Maradjunk a karosszériánál, milyen praktikus szempontoknak kell megfelelnie egy ilyen kisárusszállítónak?

Fontos hogy nagyon legyenek az ajtók, könnyű legyen pakolni. Praktikusak a karosszérián a műanyag védőelemek, a mi autóink jellemzően városban közlekednek, előfordulnak kisebb koccanások, ajtórányitások, ezektől megfelelően védenek ezek a panelek, és nem látszik rajtuk a sérülés. A múltban többször meggyűlt a bajunk a kilincsekkel, főként télen a hidegen a rideggé váló műanyagok nem bírták a nagy igénybevételt és eltörtek. Az új modellen ez a probléma nem jelentkezett. A pozitív változások sorába talán a tükörbe helyezett index az, aminek hátránya is van, mivel a legsérülékenyebb helyre került, ezért egy koccanáskor ez is sérül. A cseréje természetesen drágább, mint a hagyományos tükröké. Igaz, ez az elhelyezés a jó láthatóság miatt a passzív biztonságot növeli és tagadhatatlanul jól is néz ki.

A raktérben nekünk a jól pakolhatóság a legfontosabb, ebben sokat segítenek a szinte függőleges oldalfalak, így a csomagokat könnyű berakni. A kerékdobok kicsik, így keveset foglalnak el a hasznos térből, és az is fontos, hogy a pótkerék sem ide került. Mi a közepes tengelytávú,13 köbméteres változatokat használjuk, ezekkel az autókkal még a belvárosban is könnyű a manőverezés.


A könnyű, gyors és olcsó javíthatóság mennyire fontos?

A mi szakmánkban ez kulcskérdés, egy autó nem eshet ki napokra a munkából. Szerencsére a Ducato és a márkaszerviz ezen a téren is jól tejesít, az autókat könnyű javítani. Mindig van alkatrész, ezért gyorsan újra menetkészek a kocsik, legyen szó egy kisebb baleset utáni karosszériajavításról vagy a kötelező szervizről, és szerencsére a karbantartási költségek is kedvezőek.


Milyen időközönként kerülnek szervizbe az autók?

Az előírtnál gyakrabban, a városban használt autókat tízezer, a vidéken használt kocsikat húszezer kilométerenként küldjük szervizbe. Mellette ott van az évszakoknak megfelelő gumicsere, igyekszünk jó minőségű gumikat választani.


Manapság nem általános, hogy valaki ennyire odafigyel az autójára.

Volt olyan autónk, amit hétszázezer kilométerrel cseréltünk le. Úgy gondolom, hogy ahhoz hogy megbízhatóak maradjanak a járműveink fontos, hogy megkapják a megfelelő karbantartást. Nálunk az igénybevétel jóval nagyobb az átlagosnál, ezért sűrűbbek a karbantartások, de hiszek abban, hogy érdemes odafigyelni az autókra, mert hosszú távon ez a gazdaságosabb út.


Melyik motorral választották a Ducatót?

A 2.3 literes Multijet motor nekünk nagyon bevált. Dinamikus a kocsi, haszonjárműves léptékkel mérve élmény a vezetése, néha magam is vezetem őket. A mostani autóinkban hiba nélkül dolgoznak ezek a motorok. Régebben voltak meghibásodások, de mióta érezhetően szigorúbbak a hatóságok az üzemanyagok minőségével kapcsolatban, ezek megszűntek. Így bebizonyosodott, hogy ha megfelelő minőségű üzemanyagot kapnak, akkor ezek végtelenül megbízható motorok. A fogyasztás is kedvezőnek mondható, a legmostohább körülmények közt használt autóink sem fogyasztanak többet 10-11 liternél, pedig ezeknél az autóknál a váltó ötödik és a hatodik fokozatát szinte sosem használjuk.


A baleseteken és az előírt karbantartásokon felül nem is járnak szervizbe?

Szinte az összes technikai hibánk a futóművekkel kapcsolatos. Bár a Fiat érezhetően sokat fejlesztett a futóművek strapabíróságán, de a magyar utak minőségére egyszerűen nem lehet felkészíteni egy autót. Ráadásul a sofőröknek nincs is idejük kerülgetni a kátyúkat, hiszen nagyon sok címre kell odaérniük nap mint nap.


A sofőrök milyen körülmények között dolgoznak?

Fontosnak tartom, hogy ne legyenek fáradtak, elvárás, hogy kipihenten érkezzenek munkába, az autók felszerelése pedig kényelemorientált. Minden kocsinkba kar és deréktámaszos, állítható magasságú vezetőülést rendeltünk, valamint klímaberendezést és rádiót. Nagy előnye a Ducatónak, hogy tágas és kényelmes a vezetőfülke, jól használhatóak a kezelőszervek, és mivel olasz autóról van szó természetesen esztétikus is a berendezés. Nem a kényelemhez, inkább a biztonsághoz tartozik, hogy GPS nyomkövetőt és rablásgátló berendezést kap minden autónk.


A dupla utasülést kihasználják?

Valójában nem lenne rá szükség, de a sofőrök kérték, hogy ez legyen az autókban. Sokkal több holmit lehet rá pakolni, és nem esik le róla a homi a kanyarokban, ami bizony a szimpla ülésnél előfordult. A középső ülés háttámlájából praktikus irattartót lehet kihajtani, igaz ebből a műszerfal tetején is van egy, szeretik is a gépkocsivezetők.


A cége 20 éve használ Fiat Ducatót, a váltáson sosem gondolkodott?

Soha. Időnként megkeresnek ajánlatokkal, de ez a modell annyira jól teljesít, hogy meg sem fordult a fejemben a váltás.


T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                   2287cm3

Maximális teljesítmény:                  130 LE 3600/min

Maximális nyomaték:                      320 Nm 1800/min

Saját tömeg:                                      1900 kg

Raktér:                                                13 m3

Maximális sebesség:                      155 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):        7,1 l

Lista ár (T3):                                      6 093 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS+EBD, 6 sebességes váltó, vezetőoldali légzsák, elektromos ablakemelők, központi zár, elektromosan állítható és fűthető tükrök

 

NS AUTÓHÁZ - FIAT PÉCS  •  PÉCS, PÉCSVÁRADI ÚT 23. • TELEFON: 72 / 539 300  •  E-MAIL:  INFO@NSAUTOHAZ.HU  •  WWW.FIATPECS.HU