Üdvözöljük a

Autóteszt – Fiat Linea 1.3 Mjet 16V Easy – Kovács József | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt – Fiat Linea 1.3 Mjet 16V Easy – Kovács József

Szerző: T.R. | 2013. június 5.

Az 50 éves Volán Taxi ügyvezetője egy ideális taxis autót, az NS Autóház Fiat Lineáját próbálta ki, természetesen taxis szemmel.

 

A Linea vonalain rögtön látszik, hogy olasz autó, ilyen harmonikus formát, ami ebben a kategóriában ritka, ők tudnak tervezni. Az elején a króm díszítőelemek komolyabb autónak mutatják, mint amekkora valójában. Valószínűleg jó a légellenállási értéke. Ez azért fontos, mert csökkenti a fogyasztást és országúti vagy autópályás tempónál a zajt is.

Mennyire védett a kocsi a városban óhatatlanul előforduló apróbb sérülésektől?

A puha műanyag lökhárítók kisebb koccanásokat elviselnek. A fényezés sérülését pedig fóliázással szoktuk kivédeni.  A nagyobb igénybevételnek kitett részeket, küszöböket, külső tükröket, ajtóoszlopokat is fóliázzák a taxisok. Sőt ma már egyre gyakoribb, hogy az egész autóra fólia kerül.

Az autó megjelenése mennyire fontos egy taxinál?

Ma a legfontosabb szempont a választásnál a viteldíj. Természetesen hozzánk is érkezik olyan kérés, hogy minőségi autót küldjünk, főként szállodáktól, külföldi egyetemistáktól. Ebbe a minőségi kategóriába belefér a Linea is, jól mutat, tágas az utastere és nagy a csomagtartója.

Az új budapesti taxis rendeletben 430 liter a minimális csomagtartó méret, a Linea ennek megfelel?

Hatalmas, 500 literes a csomagtér, ez bőségesen elegendő. A pakolhatósága már nem olyan jó, de ez minden limuzinra igaz. Annak ellenére, hogy nő a kombik és az egyterűek száma a mi autóink között is, a kollégák 80 százaléka mégis limuzinokkal taxizik.

Az utastere alapján is jó taxi lenne a Linea?

A legfontosabb a helykínálat, ezen a téren nagyon jó ez a Fiat. Elöl és hátul is bőségesen van tér. Nagyon fontos, hogy ne legyenek alacsonyan az ülések, mert megnehezítik a ki és beszállást. Főként az idősebb utasoknak nehéz egy alacsony ülésből kikászálódni, itt ezzel sincs gond. Sok mai autónál szűk és rossz formájú a hátsó ajtó kivágása, a Linea ezen a téren a jobbak közé tartozik, kényelmesen lehet beülni hátra is.

Nagyon szép lett az utastér, itt is látszik, hogy az olasz formatervezők a legjobbak közé tartoznak. A műszerfali szövetbetét otthonossá teszi a hangulatot, a hifi gyönyörű, és az ülések is kényelmesek.

Úgy látom közben a taxis kiegészítők helyét is kiszemelte.

A műszerfal tárolóiba könnyen el lehetne helyezni a kellékeinket. Egy picit megleptek a külső tükrök, azt hittem, hogy a lekerekített szélek miatt majd nem lesz jó a kilátás, de remekül mutatják az oldalsó forgalmat. Hátrafelé is jól látni. A mai autókra jellemző, a biztonsági szempontok miatt vastag első oszlopok és a felesleges háromszögablakok viszont rontják az átláthatóságot.

A felszereltség tekintetében mi fontos egy taxinál?

Természetesen a biztonság az elsődleges, az oldalsó és a függönylégzsákokat érdemes megrendelni, szerencsére nem drágák. Fontos még a klíma, az új rendeletben kötelező lesz a taxikban.  A többi extra már inkább a sofőr kényelmét szolgálja, illetve a családjáét, hiszen ezek az autók családi kocsiként is szolgálnak.

Mennyit megy egy évben egy pécsi taxis?

A Volán Taxinál általában harmincezer kilométer az átlagos futásteljesítmény, ennek nagy része városban. A vidéki fuvarok ma már nagyon ritkák.

És mennyit megy egy átlagos taxi?

Általában öt-hat évig használunk egy autót. Ha nem futnánk túl a százezer kilométeres határt, akkor a Linea garanciája le is fedné ezt az öt évet, így a hosszú garancia inkább a családi autóként használt kocsiknál lehet nagy előny. Általában vigyáznak a kollégák az autóikra. Elvárás, hogy mindig tiszta legyen a jármű, a jó műszaki állapot pedig elengedhetetlen a munkához. Egy kollégánk használ egy korábbi Lineát, kedvezőek a tapasztalatai az autóval.

Mielőtt beültünk, megnézte milyen gumik vannak az autón. Ez ennyire fontos?

Ha jó minőségű abronccsal szerelik a kocsit, az is egy extra a gyár részéről. Általában a gumikra is odafigyelnek a taxisok, hiszen jó gumival biztonságosabb a közlekedés, télen pedig a hegyi utakon van szükség a jó téli gumira.

Az üzemeltetési költségek nagy részét az üzemanyag teszi ki. Az 1.3-as Multijet dízel ilyen szempontból jó választás lehet.

Ha nagyjából tartható a 4,9 literes gyári átlagfogyasztási adat, akkor ideális, a célnak tökéletesen megfelel ez a motor. A hangja kulturált, és ha mélyre nyomjuk a gázpedált, akkor erős is. Az alsóbb fordulatszám tartományban kicsit erőtlennek érzem, érdemes benzines módjára jobban pörgetni. Ha sík úton megyünk, alacsony fokozatban, akkor valóban elképesztően alacsony értékek jelennek meg a fedélzeti számítógépen.

A futómű mennyire komfortos?

Sajnos a pécsi utak minősége nem sokat javult, így ide még ez az alapvetően kényelmesre hangolt futómű is túlzás. Országúton viszont ideális lehet. A hasonló kocsival dolgozó kolléga elmondása szerint a Linea futóműve  bírja strapát, kifejezetten tartós. A fék nagyon jó, rövid úton állítja meg az autót, és a pedál érzékenysége is megfelelő.

A legfontosabb kérdés maradt a végére, a vételár. Egy munkaeszköznek is használt autónál, ahol ki is kell termelni azt, akár döntő is lehet.

Főként vidéken az, ahol az átlagos viteldíjak mértéke jóval a fővárosiaké alatt mozog. Emiatt úgy gondolom, hogy ez a kocsi az ára miatt is ideális választás. Ennél drágább autóval nem éri meg vállalkozni. A méretéhez, a felszereltségéhez és dízelmotorjához képest a Linea ára nagyon kedvező. Érdekes a Fiat extrapolitikája is, a kiegészítőket is kedvező áron lehet megvásárolni, így könnyű egy egyedileg felszerelt autót összeállítani.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                                                                 1248 cm3

Maximális teljesítmény:                                                                  95 LE 4000/min

Maximális nyomaték:                                                                     200 Nm 1500/min

Saját tömeg:                                                                                     1185 kg

Maximális sebesség:                                                                                  170 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):                                              4,9 l

Akciós ár (Easy):                                                                             3 490 000 Ft

Akciós ár (Easy, Fiat Top finanszírozással):                                  3 290 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések (Easy): ABS, első légzsákok, távirányítós központi zár, elektromos fűthető tükrök, MP3 rádió-cd, fedélzeti számítógép, elektromos ablakemelők