Üdvözöljük a

Autóteszt – Fiat Scudo Family – Albert Tamás | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt – Fiat Scudo Family – Albert Tamás

Szerző: T.R. | 2013. április 4.

Az elsősorban Pécs és Budapest között reptéri transzfer szolgáltatást végző  Travel4You ügyvezetője talán a legalkalmasabb személy arra, hogy kipróbálja a Fiat kishaszon járművének személyszállító változatát.

A Scudo éppen az általunk használt autók közötti mérettartományba esik. A privát transzferekre egyterű személyautókat használunk, a minibuszos reptéri utakon pedig ennél nagyobb kisbuszokkal járunk. A Scudo személyautóhoz szokott szemmel nagynak tűnik, de mégsem akkora, mint egy kisbusz. Ennek vannak előnyei is, hiszen könnyebb vele parkolni, egy nagyobb garázsba is elfér, és a menettulajdonságai is személyautósabbak.

A formaterv is a középúton van?

Egyéni ízlés kérdése kinek mennyire tetszik, számomra ez egy átlagos forma, ami beleillik az utcaképbe. Az orra bár áramvonalas, de mintha egy kissé túlbonyolították volna. A hátsó lökhárító környéke viszont sivárabb maradt. Egy izgalmasabb szín, ablaksötétítés, esetleg egy szép felni mutatósabbá tenné, de ebben a kategóriában nem a szépségen van a hangsúly, hanem a praktikumon. A kétoldali tolóajtó nagyon hasznos, általában extraként adják a gyártók. A függőleges oldalfalak sejtetik, hogy belül nagy a tér, az egyben nyíló hátsó ajtó pedig elárulja, hogy a tesztautó inkább családi használatra készült.

Miért fontos a hátsó ajtó kialakítása?

A személyszállításra vagy általában szállításra használt autókon a kétoldalt nyíló ajtó praktikusabb, mert elég az ajtó egyik szárnyát kinyitni, a másik oldal megtámasztja a csomagokat. Már a csomagtér kialakítása is egy komfortos, jól felszerelt autóról árulkodik, minden burkolt, apró kényelmi kiegészítők kerültek az oldalfalakra, és látszik, hogy az ülések könnyen mozgathatóak, vagy kivehetőek. A raktér mérete is a középutat jelenti. Nyolc üléssel annyi a hely, hogy pár napos útra elfér minden utas csomagja, de egy hosszabb utazás bőröndjeinek már kicsi.

Az utastérben is a személyautós hangulat a meghatározó?

Ez egy jól felszerelt, kényelmes autó. Mindenütt finom plüsskárpit található, kényelmesek az ülések. Hozzá kell tenni, hogy csodát nem tettek a Fiat mérnökei sem, három testesebb utasnak már összeér a válla a második és a harmadik sorban. Egy ekkora autóban alapkövetelménynek kellene lennie a kétzónás klímaberendezésnek, itt megvan, ezért dicséret illeti. Nagyon jó, hogy a tetőre szerelt szellőzőpanelen át minden utasnak saját levegőrostélyon érkezik a friss levegő. A leghátsó utasokról sem feledkeztek el, pohártartó és kárpit jutott oda is.

A sofőrnek is jó dolga van?

Kényelmes az ülés, az üléshelyzet is komfortos, a felszereltség nagyon jó, a tempomat egy utazóautónál különösen fontos. A tolatóradar városi használatban jelent nagy segítséget, Pécsett vannak olyan szűk dűlőutak, ahol sofőrjeink 100-200 métereket is tolatnak, ilyen szituációkban ez az akusztikus és vizuális visszajelzést is adó radar sokat segíthet. A belső design kissé ellentmondásos, a műszeregység régies hangulatú órái szépek ugyan, de más stílusúak, mint a szintén esztétikus, de modern középkonzol. Nagyon jó, hogy az összes kezelőszerv, beleértve a sebességváltót is, közel van, így nem kell nyújtózkodni. Sok a tároló rekesz, a szabad felületeket ügyesen kihasználták, viszont a vezető feje feletti amúgy praktikus fedeles fiókba csak álló helyzetben pakolnék, mert nehéz hozzáférni.

A 2 literes Multijet motor elég egy ekkora autóba?

Nyilvánvalóan teljesen más igényeknek kell megfelelnie. Más stílusban vezetünk egy ilyen autót, nem a csúcsteljesítmény a fontos. A végsebesség és a gyorsulás ebben a kategóriában jónak mondható, a 128 lóerő vélhetően elegendő lesz akkor is, ha 8 utas van a fedélzeten. Az én ízlésemnek jobban megfelelne, ha az alacsonyabb tartományokban több nyomatékot nyújtana. A járása nagyon sima és halk, a fogyasztás, ha tudja a gyári adatot, akkor jónak mondható.

Egy ekkora autó fogyasztását hogyan lehet alacsonyan tartani?

A Travel4You-nál sokat kísérleteztünk a megfelelő utazótempó megtalálásával. Mivel utasokat szállítunk és a legfontosabb szempont, hogy ezt biztonságosan tegyük, a sebességhatárokat mindig betartják a gépkocsivezetőink. Azt vettük észre, hogy ha egy picivel ez alatt közlekedünk, akkor a fogyasztás csökkenése mellett az autó élettartama is megnő, és a motor kedvezőbb üzemállapota miatt az utazás is komfortosabb. A mérleg másik serpenyőjében az utazási idő áll, ez egy reptéri út esetében mindössze 6-7 percet jelent. Kipróbáltam a saját autómmal is, ott természetesen más tartományban, de ugyanígy megvan az a komfortos utazótempó ami jó az autónak és a pénztárcának is. Ha utánaszámolunk az is nyilvánvaló, hogy az autópályán nem éri meg száguldozni. Az amúgy is magas átlagsebesség miatt az időnyereség messze nem áll arányban a balesetveszéllyel és a büntetés kockázatával.

A menettulajdonságok terén mit nyújt a Scudo?

Ennek a kategóriának a legnagyobb kihívása a megfelelő komfort megtalálása, főként a hátsó sorokban. A kishaszon járműves alapok tartósságot ígérnek ugyan, de általában kompromisszumot kívánnak a kényelem terén. Ahogy az utastér berendezésénél látszott, a Fiatnál törekedtek arra, hogy kényelmes legyen a Scudo, és a futóműnél is igyekeztek komfortos beállításokat találni, úgy érzem sikerrel. Kiemelném még a kitűnő fordulékonyságot, ami jól jöhet a belvárosi utcákon.

Kinek az autója lehet ez a Fiat Scudo?

Már a neve is nagyon jól mutatja, hogy kiknek szánta a Fiat ezt a modellt. Családi felhasználásra ideális ez az autó, a nagy egyterűeknél sokkal többet nyújt térkínálatban, komfort tekintetében nem kíván sok kompromisszumot, az ár tekintetében viszont jóval alattuk marad. Nyolc utas utazhat kényelmesen, vagy 5 utas mellett kínál a Scudo hatalmas rakteret. Természetesen az üzleti életben is lehet szerepe ennek a modellnek, ha nem is a személyszállításban, de a sok olyan terület van, ahol megcsillanthatja erényeit.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                   1997 cm3

Maximális teljesítmény:                   128 LE 4000/min

Maximális nyomaték:                       320 Nm 2000/min

Saját tömeg:                                      1911 kg

Maximális sebesség:                                    170 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):          7,0 l

Akciós listaár:                                   6 499 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS + HBA + EBD, első-, hátsó klímaberendezés, tempomat, tolatóradar, oldallégzsákok, kormányról vezérelhető CD-s autórádió 6 hangfallal, Bluetooth telefonkihangosító, kétoldali üvegezett tolóajtó, elektromos tükör páramentesítővel, ködfényszóró, metálfény

 

 

NS AUTÓHÁZ - FIAT PÉCS  •  PÉCS, PÉCSVÁRADI ÚT 23. • TELEFON: 72 / 539 300  •  E-MAIL:  INFO@NSAUTOHAZ.HU  •  WWW.FIATPECS.HU