Üdvözöljük a

Autóteszt – Ford Ranger XT– Schlapp Csaba | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt – Ford Ranger XT– Schlapp Csaba

Szerző: T.R. | 2013. május 8.

A Bon-Sec Kft. járőrszolgálatának vezetője, jól ismeri a pickupokat, cége mezőgazdasági területen dolgozik, hasonló járművekkel. Ezúttal az FX Autóház Ford Rangerét próbálta ki.

Nemcsak a kollégáim, én is használtam egy ideig hasonló autót. A Ranger esetében rögtön feltűnt, hogy minden irányban megnőtt. Nemcsak az elődhöz, hanem a konkurenciához képest is nagyobb lett, tekintélyes a megjelenése. A design, szakított az elődmodellel, az amerikai eredetre épít, szerintem sikerrel. Tetszik ez az új arculat.

Az amerikai autókban általában van némi felsőbbrendű, tankszerű hatás, a Rangernél sikerült ezt elkerülni?

Úgy gondolom igen, jól egyensúlyozott a tervező, az amerikai Fordok arculatából a szimpatikus elemeket vette át. A nagy méret előnye, hogy a plató is használhatóra sikerült. Ennek előnye egyértelmű, ha munkagépnek használjuk az autót, de hobbi célú felhasználásnál is fontos, hogy például egy kisebb krosszmotor könnyedén felfér rá.

Mivel mezőgazdasági területeket őrzünk, nagyon fontos az autóink jó terepjáró képessége. A Ranger ezen a téren is jól teljesít, megfelelő a hasmagasság, és az első hátsó túlnyúlásokra is odafigyeltek a tervezéskor. A tesztautón látható extra fellépő és a könnyűfém kerék nekünk felesleges, biztosan ezek nélkül rendelnénk a kocsit. Az egyetlen hiba, amit felfedeztem az autó külsején, az utólagos vonóhorog kialakítása, a tartórúd amire szerelték, túlságosan lecsökkenti a hátsó terepszöget, könnyebben fennakad miatta a kocsi hátulja. Amiben ugyanakkor egyértelműen kiemelkedik a mezőnyből a Ranger, az a vontatási képesség. Egyrészt a kategóriában egyedülálló módon akár 3,35 tonnás vontatmánnyal is megbirkózó ereje, másrészt a vonóhorogra megadott 210 kilogrammos terhelhetőség is dicséretes, miközben a 800 mm-es gázlómélységről sem szabad megfeledkeznünk.

Az utastérben is amerikás a hangulat?

Inkább egy európai Ford személyautót gondolhatnánk, ha csak belül nézzük a kocsit. A műanyag műszerfal árulkodik csak a haszonjárműves eredetről. Ez a személyautóknál egyszerűnek számító anyaghasználat itt előny, könnyű tisztítani, nem kényes, és azt is meg kell említeni, hogy nagyon jól összerakott, semmi sem zörög benne. Feltűnő még az üléspozíció, a kategóriában megszokottól eltérően, itt kényelmesen, magasan ülünk. Hátul is kevésbé padszerű az érzés, oda is egészen jó ülések kerültek. A méretek növekedése belül is érezhető, sehol sem kell szűkölködni.

Szinte alapkivitelű a tesztautó, hiányzik e valamilyen felszerelés?

Azt hiszem, minden benne van, ami egy ilyen autóba kell. Különösen tetszik, hogy a biztonsági berendezéseken sem spóroltak, a menetstabilizáló elektronika is alapáron jár. A kedvencem a visszagurulásgátló, terepen is nagyon hasznos lehet.

A biztonsági berendezések és a kategória első ötcsillagos töréstesztje döntő lehet a választásnál?

Úgy gondolom, hogy a mi cégünknél igen. A balesetek sajnos elkerülhetetlenek egy sok autóval dolgozó cégnél, ilyenkor a legfontosabb, hogy személyi sérülés ne történjen. Ezért a biztonsági felszerelések, és a biztonságos autó nagyon fontos.

A munkatársaik is értékelik, ha jó kocsiba ülhetnek?

Szeretik az autóikat. Ezek jól felszerelt, sokmilliós modern járművek, kevesen engedhetik meg maguknak, hogy otthon is hasonló színvonalú autóval járjanak. Jó körülmények között pedig mindenki szeret dolgozni. Igyekszünk a képzésre is odafigyelni, minden munkatársunk komoly vezetési tapasztalattal rendelkezik, és az első időszakban kap egy kísérőt is, aki megtanítja többek közt a terepen autózásra is.

Hiszen ezzel a Rangerrel is másképp kell autózni, mint egy személyautóval.

Volt egy időszak Magyarországon mikor divat volt pickuppal járni. Aztán sokan ráébredtek, hogy bár ezek a kocsik jól néznek ki, de sok kompromisszumot is kívánnak, mert valójában teherautók. A méreteik és a nagy fordulókör miatt a szűk utcákon nehéz a manőverezés. A hátsó laprugók miatt, üresen bizony pattogós a rugózás is. Ezekhez hozzá kell szokni. Fontos még az is, hogy bár képesek komoly tempóra is, de a két tonnás tömeg miatt, jóval felelősségteljesebb gondolkodást kívánnak meg. Balesetnél egy kisautót ez a hatalmas tömeg szinte letarol.

Az sem mindegy milyen gumik vannak az autón.

Nagyon fontos a gumiválasztás. Ezen a tesztautón utcai gumik vannak, aszfaltos körülményekre optimálisak. Mi durvább mintázatú terepgumikat használunk, ezek aszfalton zajosak, ellenben terepen sokkal jobban teljesítenek.

A motorról még nem beszéltünk, ez a 2.2 literes dízel mennyire optimális a kocsiba?

Tökéletesen megfelel már ez a motor is. A 150  lóerő és a széles nyomatéktartomány jól illik az autó karakteréhez. Figyelemre méltó, hogy a tervezéskor mennyire figyeltek a felhasználók igényeire. A légszűrő például hatalmas méretű, poros körülmények közt ez nagyon fontos.

A vételár mennyire értékarányos?

A mai magyar autópiacon, és különösen igaz erre a kategóriára, a katalógusban szereplő ár csak tájékoztató jellegű. Minőségéhez és tudásához képest a Ranger árát mindenképpen kedvezőnek mondanám.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                  2198 cm3

Maximális teljesítmény:                   150 LE 3700/min

Maximális nyomaték:                      375 Nm 1500-25000/min

Saját tömeg:                                      2021 kg

Maximális sebesség:                                   175km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):          7,6 l

Listaár (nettó):                                  700 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESP, visszagurulásgátló, első és oldallégzsákok, függönylégzsákok, vezető térdlégzsák, távirányítós központi zár, elektromos fűthető tükrök, MP3 rádió-cd, fedélzeti számítógép, elektromos ablakemelők elöl-hátul