Üdvözöljük a

Autóteszt: Gilincsek Szabolcs – Mercedes-Benz CLA 200 d 4M Shooting Brake | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt: Gilincsek Szabolcs – Mercedes-Benz CLA 200 d 4M Shooting Brake

Szerző: T.R. | 2017. május 3.

A Pappas Autótól ezúttal a márka egyik legfiatalosabb modelljét kaptuk a szokásos autótesztünkre, így egy olyan üzletembert értünk fel a tesztre, aki otthon van a digitális világban. Gilincsek Szabolcs ICT szakértő a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake változatát próbálta ki.

- Shooting Breaknek hívja a Mercedes ezt az autót, és bár az elnevezés a kétajtós kombiszerű sportos autóktól ered, de talán a CLA is megérdemli.

- Mindenképpen, mert már a neve is találóan kifejezi, hogy nem hagyományos autóval van dolgunk. A sportos kombi kifejezés nem is igazán illene rá, hiszen a tetőív, a keret nélküli ablakok, a hosszú orr, a csapott hátfal egészen különleges formát rajzol. Annak ellenére, hogy nem teljesen új ez karosszéria a Mercedesnél, azt figyeltem, hogy a próbaút alatt nagyon sokan utána fordultak.

 

- Mennyire maradt meg Mercedesnek a CLA?

- Ebben nagyon jók a gyár dizájnerei, úgy faragtak ki egy egyedi formát, hogy közben a márkajegyek első pillatásra felismerhetőek. Talán ez az egyik olyan modell, amivel nagyot lépett előre a Mercedes azon az úton, hogy az egészen fiatal réteg rétegek számára is vonzó legyen a márka. Hiszen ha alaposabban megnézzük, akkor egy 4,6 méter hosszú családi kombit csomagoltak nagyon vonzó köntösbe.

 

- Mennyi veszett el a használati értékből az átcsomagolás során?

- Itt valami varázslatra gyanakszom, mert tulajdonképpen semmi fontosat. Ha a csomagteret nézzük, 5 liter híján 500 literes, ez bőségesen elegendő. Az utastérben a hátsó ülések tűnnek szűkebbnek, de ezt csak az igazán magasak érzik, mert a tetővonal alacsonyabb, mint egy C-osztályos kombinál. A beltérben talán az egyetlen komoly kompromisszum, hogy a kilátás hátrafelé korlátozott, de a tolatókamerák korában ez már nem kérdés. Ráadásul a CLA egy okosan kitalált tolatókamerát kapott, ami használaton kívül elbújik egy fedél mögött, és csak akkor nyílik ki, ha a váltó hátramenetben van.

A keret nélküli ablakok általában zajosabbak, mint a hagyományos konstrukció, de kipróbáltam a kocsit autópályán is, és nagy sebességnél sem volt hangos, sőt kifejezetten komfortos utazóautó a CLA. A futómű volt a legnagyobb meglepetés, mert a tesztautón nagyon peres, 18 collos kerekek voltak, és arra számítottam, hogy rázni fognak. Ehhez képest úgy siklott a pécsi utakon, mintha két mérettel kisebb gumik lettek volna alatta. Le a kalappal a futóműtervezők előtt.

 

- A 4Matic összkerékhajtásból mennyit sikerült megtapasztalni?

- Hát, ha bő egy héttel ezelőtt próbáltuk volna a tavaszi hóesésben, akkor biztosan több információt gyűjthettem volna, de így száraz utakon, csak egy-egy gyors kanyarban éreztem a vártnál jóval nagyobb tapadást. Az is nagyon tetszett, hogy a fogyasztásmérő sem árulkodott a  négy hajtott kerékről, a fedélzeti komputer sokezer kilométeres átlaga 5.8 liter volt, ami még kétkerékhajtással is jó érték, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy tesztautóról lévén szó, nem biztos, hogy mindig könnyű lábbal vezették.

 

- Mennyire fontos önnek a fogyasztás, hiszen a próbaútra egy nagy benzinessel érkezett.

- Valóban egy 2.4 literes, benzines, automataváltós japán limuzinnal járok. Ha közgazdaságilag nézzük, akkor ez nem átgondolt döntés, főleg úgy, hogy évente 30.000 kilométert vezetek. De ez számomra egy álomautó volt, így egyelőre élvezem, a nagy motort, és a teljesítményt, azt amit klasszikusan Grand Tourismónak neveznek az autóiparban. Szeretek dinamikusan vezetni, de inkább a gyors utazást élvezem. Ezt a CLA-t én ugyan a 200 lóerő feletti benzines változatban választanám, de azt is elismerem, hogy ez a konfiguráció is okos választás lehet. A fogyasztásról már beszéltünk, de a menetteljesítmények is meglepően jók. Érdekes, hogy annyira jól elszigetel a karosszéria a külvilágtól, és annyira simán vált a hétfokozatú automata, hogy meglepődtem a 9.2 másodperces 100-ra gyorsuláson. Az utastérben sokkal komótosabbnak tűnt az autó, de a valósában egészen fürge, még ezzel a kisebb dízellel is.

 

- Informatikai szakértőként hivatalból is ismeri a legfrissebb trendeket, és önmagát is kütyümániásként aposztrofálta amikor találkoztunk. A CLA mennyire jól ellátott az új elektronikus kiegészítők tekintetében?

- Nyilván a Mercedesnél elérhető minden, amit ma az autóipar kínál. Ettől is luxusautógyártók ők, hiszen nemcsak a kidolgozás, a megjelenés, a felhasznált anyagok minősége tartozik ide, hanem a szolgáltatások is. Ha a konkrét tesztautó felszereltségéről beszélünk, az is nagyon korrekt. A telefonommal gyorsan kapcsolódott a fedélzeti rendszer, és azonnal szólt róla a zene, gyorsan azt is megjegyezném, hogy az alap hifirendszer is szépen szól. Vannak az autóban USB csatlakozók, amik nagyon fontosak a töltés miatt, hiszen nem is illik a kocsi eleganciájához, hogy mindenféle elosztókkal csúfítsuk el a belteret. Jól használhatóak a segédberendezések, a holttérfigyelő kétféle színben is jelez, a fékasszisztens megnyugtató, az eső és fényérzékelő pedig ma már kötelező. A kezelési koncepció is okosan felépített, én hiszek abban, hogy a mérnöki tudás, és tapasztalat nagyon sokat számít egy autó esetében. Az a hihetetlen mennyiségű tudásbázis, ami például a Mercedesnél összegyűlt a több mint száz év alatt, épp az olyan apróságoknál jelentkezik, amelyek a mindennapi használatot határozzák meg. Mondok egy példát is: a tempomat. Sosem használtam még a Mercedes megoldását, de pillanatok alatt ráéreztem a logikájára, és utána ösztönösen működött.

 

- A Mercedes drága autó, ez él a köztudatban, és ön is így ült be a teszt elején. A CLA-ra is igaz ez?

- Valóban én is így gondoltam, de picit módosítanék a véleményemen a próbaút után. Ha a legkisebb dízel Shooting Break alapárát nézzük, akkor nem olyan magas az ár, és ezt a formát ott is megkapjuk, összkerékhajtással, egy egészen korrekt felszereléssel, valamint a négyéves szervízcsomaggal. Persze, ha elkezdünk feljebb lépni a motorok teljesítményében, és az extrák mennyiségében, akkor egészen megdöbbentő számokat is kaphatunk, de az is tény, hogy ezzel mindenki pontosan az igényeinek megfelelő autót állíthat össze magának, ezt pedig máshol nem nyújtják.

TR

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat: 2143 cm3

Maximális teljesítmény: 136 LE 3200-4000/min

Maximális nyomaték: 300 Nm 1400-3000/min

Saját tömeg: 1530 kg

Csomagtér: 495 l

Maximális sebesség: 212 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h: 9.2 s

Átlagfogyasztás: 5.0 l

Alapár (C200 d Shooting Brake): 10 093 540 Ft

 

Fontosabb alapfelszerelések: Integrált Szerviz Csomag, Eco Start-STOP rendszer, ESP, éberségfigyelő, klímaberendezés, guminyomás ellenőrző, ütközésre figyelmeztető rendszer, Dynamic Select kapcsoló, első- oldalsó- függöny- és térdlégzsák, Bluetooth telefonkihangosító