Üdvözöljük a

Autóteszt: Háber István – Mercedes-Benz B250e | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt: Háber István – Mercedes-Benz B250e

Szerző: T.R. | 2017. január 31.

A Renergy Consulting Kft ügyvezetője és a PTE Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar oktatója elismert szakértője az alternatív hajtású autók témakörének, így vele próbáltuk ki a Pappas Autó pécsi márkakereskedésének új elektromos autóját, a Mercedes-Benz B-osztály villanymotorral hajtott változatát.

- Első ránézésre nagyon jól rejtegeti az autó, hogy nem a hagyományos erőforrások egyike lapul a motorháztető alatt. A fehérre fényezett tükrök, és a fehér díszléc a hűtőrácson egy divatos dizájnelemnek tűnt, de most már tudom, hogy a B-osztálynál erre kell figyelni. Persze ha mozog a jármű könnyű észrevenni a különbséget, mert nincs motorhang. Vezettem már ilyen Mercedest, és érdekes, hogy nagyobb tempónál a belsőégésű motorral szerelt változatok sem sokkal hangosabbak. Ez azt mutatja, hogy a zajcsillapítás olyan magas szinten van, hogy elsősorban a gördülési zajok, és a szélzaj az, amivel egy mai modern autónál számolni kell, a motorhangot már nagyon jól elszigetelik a karosszériától.

 

- Mennyire volt jó döntés a Mercedestől, hogy a B-osztályt választották a teljesen elektromos modell alapjául?

- Nekem mindig nagyon tetszett a B-osztály, szerintem egy nagyon praktikus autó. Az emelt kialakítás megnöveli a belső teret, viszont a külső méretek még kompaktautós szinten maradnak, így városban könnyű a manőverezés. Az utastér kialakítása, a felhasznált anyagok, és az extrafelszerelések luxusautó szintűek, jó érzés beleülni a kocsiba.

Azt, hogy már a tervezéskor is számoltak az elektromos hajtással, jól mutatja, hogy az akkumulátorok nem foglalnak helyet a hasznos térből, sőt a csomagtér még egy hajszálnyival nagyobb is, mint a hagyományos modellekben, mert itt a kipufogó sem foglal helyet. Összességében kisebb varázslat amit műveltek a kocsi belterével, hiszen 4,3 méteren elfért a tágas utastér, és egy 501 literes csomagtartó.

 

- Fontos szempont még a teherbírás is, hiszen hiába tágas egy autó, ha nem bír el öt utast és a csomagjaikat.

- Ez is rendben van, 445 kilogramm a hasznos teherbírás, ez elegendő. Fontos viszont megjegyezni, hogy az autó tömegén érhető leginkább tetten, az elektromos hajtás. Bár a villanymotor könnyebb, mint a belsőégésű motorok, de a közel 30 kWh kapacitású akkumulátorcsomag miatt jó 300 kilogrammal nehezebb, mint a dízel változat. Szerintem jelen pillanatban ez az elektromos autózás terjedésének legnagyobb korlátja. Hiába fejlődött rengeteget az akkumulátortechnika, ezek az egységek még mindig nagyon nehezek, és nagyon drágák. Én úgy látom, hogy az autózás jövője a tömegcsökkentés, könnyű autókkal csökken a fogyasztás, vagy villanyautós nyelvre lefordítva, nő a hatótávolság. Nagyon fontos még, hogy könnyű autók esetén az ütközésbiztonság is javul, hiszen kisebbe a mozgási energiák, amiket el kell nyelniük a karosszériáknak.

A Pollack Eco Team autójával mi rendszeresen versenyzünk, és azokon a versenyeken látjuk, milyen irányban mehet majd a további fejlesztés. Sajnos ez a technológia még nagyon drága, ha ultrakönnyű anyagokat használnak egy autó építésénél, akkor más területeken kell faragni a költségekből.

De azt is be kell látnunk, hogy a kereskedelmi forgalomba kerülő alternatív hajtású autók még a kezdeti stádiumban vannak, és különféle koncepciókat ültetnek át a mindennapi életbe. Ezzel elfogadottá teszik ezeket a hajtásmódokat, illetve a lehetőséget nyújtanak a további fejlesztésekre, de azt az univerzális felhasználási lehetőséget, mint amit egy belsőégésű motorral hajtott autótól kapunk még nem várhatjuk tőlük. Egy-egy részterületen azonban sokszor már jobban teljesítenek a hagyományos autóknál.

 

- A Mercedes-Benznél mintha azt az utat választották volna, hogy az elektromos hajtás miatt ne kelljen kompromisszumot kötni a minőség, a luxus, és a térkínálat tekintetében. Ön is így látja?

Erre a modellre ez mindenképpen igaz. Egy teljesértékű autót kapunk, ami pontosan úgy néz ki, olyan kényelmes és olyan kényeztető, mint egy hagyományos modell. Azokkal ellentétben viszont nem bocsát ki károsanyagot, és jóval olcsóban lehet vele közlekedni. A B250e utasterében kevésbé hangsúlyos, hogy milyen hajtáslánc van a kocsiban, csak néhány kijelző árulkodik a villanymotorról.

Ez az autó egy kompromisszummentes megoldás a városi-elővárosi közlekedésre. Praktikusan ha mondjuk valaki Szigetvárról jár Pécsre dolgozni, arra tökéletes, de nem véletlenül szaladgál Budapesten is egyre több elektromos hajtású taxi.

 

- A város a B250e igazi terepe?

- A városi forgalomban lehet jól kihasználni az energiavisszanyerés lehetőségét, így itt valóban minimális a fogyasztás. A Mercedesnél egyébként zseniálisan oldották meg ezt a funkciót. Tökéletes az átmenet a generátoros fékezés és a tárcsafékek használata közt. A vezető a fékpedálon semmit sem érez abból, hogy mikor kezdi a rendszer a fékbetéteket a tárcsáknak szorítani. Ezt nagyon nehéz ennyire jól megvalósítani, itt talán a Forma-1-ben szerzett tapasztalatoknak is hasznát látták. A vezető kezében is van döntési lehetőség, megválaszthatja, hogy mennyire legyen erős a motorfék, illetve ebben az esetben a visszatöltés. Maximális energiavisszanyerésnél, még a mecseki lejtőkön is lassul a kocsi.

 

- Az elektromos autók a környezetkímélésről, a jövőről, és általában a kompromisszumokról szólnak. A B250e-ben mennyi maradt a vezetés élményéből?

- Eltartott egy darabig amíg megtaláltam a varázslatot, de ha padlóig nyomjuk a gázt akkor döbbenetes, ahogy nekilódul az autó. 7,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és a 340 Nm nyomaték minden pillanatban ott van, így városban kifejezetten fürgén is lehet cikázni a kocsival. Az akkumulátorok miatt az úttartás is remek, hiszen a tömegközéppont a magas építés ellenére alacsony, így kanyarodni is jól tud a B-osztály. A rugózásnál is segítségünkre van az egyébként káros tömeg, nagyautósan simítja ki a kátyúkat.

 

- Az egyik legnagyobb kérdés a hatótáv, ez télen különösen kényes kérdés, hiszen a hideg az elektromos autók legnagyobb ellensége. Mire elég ez a 28 kWh-ás akkumulátor?

- Egy laikusnak megdöbbentő, hogy a fűtés mennyi energiát igényel, így nagy hidegben alaposan lecsökken a villanyautók hatótávolsága. Persze van egy jó oldala is ennek a fűtési módnak, indulás után pillanatok alatt leolvasztja a szélvédőről a jeget, és arra sem kell kilométereket várni, hogy meleg levegő érkezzen a szellőzőrostélyokból. Ez újabb érv a városi használat mellett.

Azt tudomásul kell venni, hogy ugyanúgy ahogy egy belsőégésű motoros autónál, itt is egy ideális állapotot látunk a katalógusban a fogyasztásnál, és ezzel együtt a hatótávolságnál. Ahogy természetesnek vesszük azt, hogy padlógázál jóval előbb kiürül a kocsink tankja, úgy egy villanyautónál is teljesen normális, ha extrém körülmények közt előbb kell töltési lehetőséget keresnünk.

 

- A költségek tekintetében mikor térül meg egy elektromos autó?

- Ha a fogyasztáson akarjuk megspórolni az árkülönbözetet, akkor soha. De nem ennyire egyszerű a képlet, hiszen az állami támogatás máris sokat farag az árkülönbözetből. Különféle adómentességeket is élveznek ezek az autók, ezen kívül az ingyenes parkolás nemcsak a költségeket csökkenti, hanem nagyon kényelmes dolog, hogy nem kell automatát keresni, telefonon fizetni, és arra figyelni mikor jár le a parkolási idő. Egyre több helyen kell számítani arra, hogy a belvárosokba is csak ilyen autókkal lehet behajtani, és szomgriadó esetén is ezekkel a kocsikkal lehet csak közlekedni. Szintén nehéz kifejezni a pénzbeli értékét annak, hogy milyen képet fest a használójáról egy elektromos autó, egy üzleti tárgyalásnál ezen a pozitív képen is sok múlhat.

Összességében úgy gondolom, hogy ez a hajtásmód még rengeteg fejlődési lehetőséget rejt. A B250e viszont megmutatta azt, hogy vannak a közlekedésnek olyan területei, amire ma már az elektromos autó lehet a legalkalmasabb. Ha valaki ezekre a felhasználási területekre választja ezt a kocsit, akkor a megszokott Mercedes értékeket kapja, de elektromos hajtással.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Motor:                                               Aszinkron villanymotor

Akkumulátor kapacitása:                28 kWh

Csúcsteljesítmény:                            179 LE (3600/min)

Nyomaték:                                        340 Nm

Végsebesség:                                     160 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                    7,9 s

Fogyasztás – vegyes:                         16,6 kWh/100 km

CO2-kibocsátás:                               0 g/km

Saját tömeg:                                      1725 kg

Alapár:                                              12 326 620 Ft

Fontosabb alapfelszerelések: ESP, fékasszisztens, abroncsnyomás figyelő, éberségfigyelő, balesetmegelőző rendszer, első- oldal- függöny- csípő-  és térdlégzsák, elektromos ablakemelők és tükrök, automata klímaberendezés