Üdvözöljük a

Autóteszt: Nissan Qashqai – Marton Ferenc | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt: Nissan Qashqai – Marton Ferenc

Szerző: T.R. | 2014. március 5.

Kategóriateremtő modell újult meg a Nissannál. A Nissan Nyitrai Autóház crossoverét, a Qashqai csúcsmodelljét Marton Ferenc, a Pannonpower kommunikációs vezetője próbálta ki.

- Mindig hatalmas nyomás van egy autógyáron, mikor a legsikeresebb modellt kell leváltani. A Nissan feladata azért volt különösen nehéz, mert nem csökkent a szokott mértékben a hatéves előd iránti érdeklődés, így egy máig népszerű modell utódját kellett kifejleszteni. Formailag mennyire sikerült a megújulás?

- A tesztúton találkoztunk egy korábbi Qashqai-jal, és így még könnyebb az összehasonlítás. Sokkal frissebb, és dinamikusabb lett a forma. Mintha egy kicsit merészebbek lettek volna a formatervezők, bátrabban rajzolták az íveket. Hangsúlyosak a sárvédők domborításai, a csomagtér ajtaja is mozgalmasabb, és ez jót tett a formának.  Tetszenek a lámpák is, különösen a hátsó lámpatest sikerült jól. A tesztautó fehér színe is telitalálat, a fekete műanyag elemekkel, és a kétszínű hatalmas könnyűfém kerekekkel nagyon dögös és kívánatos a Qashqai. Ezeket a fekete műanyagokat ráadásul nagyon trükkösen alkalmazták, a küszöbön hátrafelé emelkedik, így a szűkülő ablakokkal sportos hatást sikerült elérni.

- A praktikus szempontokból is megfelel ez a karosszéria? Főként emiatt lett divatosabb a crossover, mint a hagyományos karosszériaformák.

- Ennél a kivitelnél egyértelmű pluszt ad az összkerékhajtás. Nem is a terepjáróképesség indokolja, hanem inkább az, hogy havas, jeges utakon a hazajutás lehetőségét nyújthatja. Emellett ott van a biztonsági tartalék, ami már egy csúszósabb kanyarban is sokat számít. Az ilyen autók népszerűségét indokolhatja a magas üléspozíció, ami szintén biztonságérzetet ad, a jó kilátás miatt pedig valóban biztonságosabb is, mint az alacsonyabb üléshelyzet. Nagyon tetszik még a két tetősín is, ráadásul jól is néznek ki ebben az eloxált kivitelben. A fehér fényezést és a nagy kerekek, picit kényesebbek, itt lehet, hogy mértéktartóbb lennék.

- Ennyire fontos az autó színe?

- Volt már fehér és fekete autóm is, de nagyon kényesek, ezért megfogadtam, hogy semlegesebb, vagy mondhatjuk úgy is, hogy kosztűrőbb autóim lesznek. Persze nem sikerült betartani, egy sötét színű egyterűvel járok. Sokáig kis autókkal közlekedtem, szerettem is őket, aztán bővült a család. Három gyerekkel már szükségünk van egy nagy egyterűre, hogy kényelmesen utazzunk.

- Régebben motorozott is.

- Ma már nincs motorom, pontosabban robogóm volt és attól kellett megválnom. Szinte sosem utazom egyedül, így feleslegessé vált. Pedig szerettem robogózni, nemcsak praktikus, hanem környezetkímélő módja is a közlekedésnek.

- Ennyire fontos a környezetvédelem?

- Nagyon fontos szempontnak tartom. A családi autónk is dízel, régebben is azért jártam kisebb autóval, mert keveset fogyasztott, és kis helyet foglalt a városban. Ez utóbbi szintén fontos, hiszen ha nem kell annyi időt parkolóhely kereséssel tölteni, kevesebb üzemanyag fogy, így kevesebb károsanyag kerül a levegőbe. Szerintem az alacsony fogyasztás is ezért fontos. Ez a Nissan is nagyon keveset fogyaszt, ami azért lényeges, mert kevésbé szennyezi a környezetet, hiszen aki meg tudja vásárolni ezt a kocsit, annak nyilván nem jelent akkora anyagi terhet, ha akár 1-2 literrel több üzemanyagra lenne szükség.

 

- Akkor a start-stop rendszerrel is hamar megbarátkozott.

- Nem volt nehéz hozzászokni, mert nagyon jól kidolgozott a rendszer. Villámgyorsan újraindítja az autót, mire átér a láb a fékről a gázra, már jár is a motor. Tetszik az is, hogy kijelzi a kocsi mennyi széd-dioxid kibocsátás-megtakarítást sikerült elérni a start-stop segítségével. Így talán a jövőbeli Qashqai tulajdonosok számára is beszédesebb lesz az adat amire nagyon büszkék vagyunk, a Pannonpower a földgázról bálázott lágyszárú biomasszára történő tüzelőanyag váltással évi 150 000 tonna szén-dioxid kibocsátás-megtakarítást ért el.

- A Qashqai kínálat csúcsát próbálhatjuk ki, a kocsiba beépített extrarengeteg mennyire hasznos?

- Olyan érzésem volt, mint mikor a gyerekeim a karácsonyfa alatt azt sem tudják, mihez nyúljanak. Egy ilyen rövid tesztúton szinte fel sem lehet fogni ezt a sok kütyüt, ami az autóba került. Az mindenképpen dicséretes, hogy a fontosabbak már az alapmodellben is benne vannak. A hozzám hasonló átlagautós csak ámuldozik a táblafelismerőn, az ütközés megelőző rendszeren vagy az automatikusan vezérelt LED-es fényszórón.

Néhányról azt gondoltam, hogy felesleges, például a sávelhagyás figyelő kifejezetten sokszor pittyegett. Ez azonban egyrészt azt jeleni, hogy nagyon megbízhatóan működik, mert még az alig látható útburkolati jeleket is felismeri, másrészt, ha már csak egyszer jelez, mikor valóban elkalandozik a vezető figyelme, már életmentő lehet. Tulajdonképpen a többi biztonsági rendszerről is el lehet ezt mondani. Egyik sem létszükséglet, hogy benne legyen a kocsiban, de ha valaki megteheti, hogy ezzel a felszereltséggel vásárolja az autóját, mindenképpen érdemes. Az, hogy a fedélzeti rendszeren van egy facebook feliratú menüpont, pedig jól mutatja, hogy mennyire naprakész az autó. Kritikát talán mégis itt lehet megfogalmazni. Ha a középső képernyő magyarul kommunikál, a műszerek közti kis kijelzőt miért nem fordították le?

Nagyon tetszik a panorámaképet mutató kamerarendszer, ezzel gyerekjáték a parkolás, hacsak nem bízzuk az automatikára, hogy helyettünk parkoljon az autó.

- Az extráktól eltekintve, hogy sikerült a Qashqai utastere.

- A hatalmas panorámatetőtől nehéz elvonatkoztatni, mert fantasztikus hangulatot varázsol az utastérbe. Ellenben elég nagy a helyigénye, a magas termetűeknek érdemes megfontolni, hogy kihagyják a kocsiból, főként a hátul csökkenti le a fejteret. Egyébként az utastér hangulatos, a minőségére azt mondanám, hogy németesen precíz. Az ülések kényelmesek, valamint meglepően sok, és nagy tárolóhelyet építettek a kocsiba, így nagyon jól élhető az autó.

A csomagér méretben azt tudja, amit várnánk tőle. A variálhatósága remek, leginkább az tetszett, hogy a függőlegesen behelyezhető padlólappal két részre osztható, így nem vándorolnak a kanyarokban a kisebb holmik.

- Olyan jól kanyarodik a Qashqai?

- Megdöbbentően jól. Kifejezetten élvezetes vele a tempós autózás, nem vártam ezt a dinamikát. Itt is besegít ugyan néhány elektronikus rendszer, de ebből semmit nem érzünk, csak azt tapasztaljuk, hogy szinte ragad a kanyarokba a Qashqai. Ráadásul a motor is jó partner, erős, nyomatékos, és dízelsége dacára nem is hangoskodik. A fogyasztásról egy rövid úton, vadonatúj autóval nem lehet tapasztalati értéket mondani, de az öt liter alatti gyári adat beszédes. Az is sokat sejtet, hogy az új Qashqai könnyebb, mint elődje volt.

- 9 millió feletti a tesztautó vételára, ez mennyire jó ár?

- Aki ebben a kategóriában keresgél, az tudja, hogy ezért a felszereltségért, ez jó ajánlat. Ebben a kategóriában, a csúcsmodellek közt a 8 számjegyű árcédula sem ritka. Az 5,5 milliós alapár is korrektnek tűnik a gazdag alapfelszereltség fényében.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                  1598 cm3

Maximális teljesítmény:                   130 LE 4000/min

Maximális nyomaték:                      320 Nm 1750/min

Saját tömeg:                                      1518kg

Maximális sebesség:                         190 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):          4,9 l

A tesztautó ára:                                9 090 000 Ft

Alapár (DIG-T 115,Visia):              5 490 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések (Tekna): ABS, ESP, vezető- utasoldali és oldallégzsákok, függönylégzsákok, automata klímaberendezés, táblafelismerés, automata vészfékező rendszer, sávelhagyás fegyelés, automata dupla LED fényszórók, parkolószenzor kamerákkal, intelligens parkolóasszisztens, holttérfigyelés, éberségfigyelő, esőérzékelős ablaktörlő, ülésfűtés, Nissan Connect rendszer

 

 

 

Csatolt állományok: