Autóteszt – Renault Clio Grandtour - Gyenis Lászlóné

A Laterum Hotel igazgatója, a Nyitrai Autóház új Renault Cliójának nagyobb csomagterű változatát próbálta ki.
Már a teszt előtt észrevettem az autót a szálloda ablakából, mert gyönyörű a színe. A forma sem hétköznapi, látszik, hogy franciák tervezték. Az én régi Volvómat észre sem lehet venni a Clio mellett.
Ebben a szegmensben nehéz izgalmas formát rajzolni, mert a költségekre fokozottan kell ügyelni.
A Renault formatervezők jó munkát végeztek, mert egyáltalán nem érezni a kocsin, hogy takarékoskodni kellett volna. Ízlésesen elhelyezett díszlécekkel, csodás domborításokkal és szép lámpákkal, nagyon feldobták a kocsit. Minden oldalról tetszik, még a kombiknál általában problémás hátsó rész is jól sikerült. Tetszik a rejtett kilincs a hátsó ajtókon, annyira nem rejtették el, hogy ne találtam volna meg elsőre, viszont még sportosabb tőle az autó külseje.
Az utastérben is ennyire izgalmasak a vonalak?
Ott már vegyesebb a kép, de mindenképpen pozitív. A műszerfal és kárpitok vonalai a karosszériához hasonlóan mozgalmasak, de mégis az volt az első gondolatom, hogy ez egy letisztult, egyszerű belső. A hagyományos fordulatszámmérő és a digitális sebességmérő kombinációja tetszik, könnyű megszokni. A bajuszkapcsolók egy picit bonyolultak, de ez nyilván a sok funkciónak köszönhető, egyszerűbb felszereltségű kivitelekben biztosan kevésbé zsúfoltak. A középkonzol végtelenül logikus, az érintőképernyős rádió-navigáció olyan, mint egy modern telefon. Az egyetlen kritika részemről csak ezen a részen érheti a kocsit. A nyitott középső szellőzőrostélyok már túl egyszerűek, ráadásul a szélük picit sorjás, de lehet, hogy ez csak a tesztautó egyedi hibája. Érdekes, hogy a lezárt rostélyok már kifejezetten jól mutatnak.
Említette, hogy Volvóval jár, az egy nagyobb autó és köztudottan nagyon kényelmes. A Clio kényelme milyen a Volvo után?
Magam is meglepődtem, de roppant kényelmes az autó. Úgy tűnik az elmúlt tíz évben ennyit fejlődött a technika. Az ülések nagyon jók, és a kormányt is könnyen be tudtam állítani a megfelelő helyzetbe. Hihetetlenül könnyedén lehet irányítani a Cliót, finoman mozog a kormány, a kapcsolók, a váltókar. Jó a kilátás is, szóval nagyon tetszik, remek kisautó.
Valóban annyira kicsi?
Tulajdonképpen egy ideális autó a magyar piacra. A kombi kivitelnek köszönhetően akár családi autónak is megfelel. A csomagtartó jól variálható, praktikus az alsó szeparált rekesz, a rakodókampók, és az ügyesen megoldott roló. Mélyről nyílik a hátsó ajtó, így nem kell magasra emelni a csomagokat. A tetőkorlátokra pedig könnyű tetőboxot szerelni. Az utastér is elég tágas egy családnak, főként ha nem nőttek túl magasra. Viszont ennek ellenére kompakt maradt a Clio, így városban is könnyű vele manőverezni, vagy parkolóhelyet találni.
Ön általában városban, vagy autópályán közlekedik?
Ma már inkább Pécsen autózom többet. Sőt mostanában sokkal többet, mert a Laterum Hotel mellett, a egyetemen, a rendőrségen, és az I-es Gyakorló iskolában is mi üzemeltetjük a konyhát. Régebben a hosszabb utak voltak túlsúlyban, akkoriban sokat jártam Budapestre, főként Siófok felé az M7-esen.
Az M6-os elkészülte lendített a vendégforgalmon?
Sajnos nem érzünk belőle semmit. Sőt az idei az eddigi legrosszabb évünk. Kevesen jönnek Pécsre, kevés a program, és az embereknek is kevés a pénzük.
Akkor egy kis dízel, mint ez a Clio, jó helyzetben lehet a piacon, hiszen alig kér üzemanyagot.
A fedélzeti számítógép 5.3 literes átlagfogyasztást mutat itt a városban, ami éppen a fele, mint az én autóm városi fogyasztása. Ez nagyon kedvező, ma már egyáltalán nem mindegy mennyit költünk üzemanyagra. Szerencsére a kis fogyasztás nem érezhető a dinamizmuson, nagyon fürgén mozog a kocsi. A családban vannak dízelautók, azok alacsony fordulaton erőtlenek, itt ezt nem éreztem. Dízel létére meglepően csendes, nyolcvanas tempónál a tükrök szélzaja szinte erősebb mint a motorhang.
Ebben a hidegben nem is mindig működik a start-stop rendszer, ami még csökkentene a fogyasztáson.
Még nem találkoztam ilyen automatikával, de nagyon szimpatikusan hangzik. Nemcsak a fogyasztáscsökkentés miatt, a légszennyezést is mérsékeli a városokban, ha nem pöfögünk a piros lámpáknál. Ha jobban elterjed, biztosan érezhető lesz a hatása a levegőminőségen.
A start stop mellett még nem is tudtam számba venni a kocsi extráit, az biztos, hogy ez egy szinte teljesen felszerelt autó. Talán egy dolog hiányzik, az utas oldalra is jól jött volna egy sminktükör, a vezetőé mellé pedig el tudnék képzelni némi világítást.
A tesztautó 4,5 millió forint, az alapmodell 2,59 millió, ez mennyire jó ajánlat?
Nem vagyok tisztában a pontos árakkal, de nekem ez kedvezőnek tűnik, főként az alapmodell esetében. Úgy tudom a Renault általában nagyon barátságos árképzéssel dolgozik, és a tesztautó esetén egy nagyon jól felszerelt, kategóriájában tágas, takarékos, minőségi kocsiról beszélünk.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1461 cm3
Maximális teljesítmény: 90 LE 4000/min
Maximális nyomaték: 220 Nm 1750/min
Saját tömeg: 1196 kg
Csomagtér: 443 l
Gyorsulás (0-100 km/h) 11.7 s
Maximális sebesség: 178 km/h
Átlagfogyasztás (gyári adat): 3.6 l
Akciós alapár (Authentique 1.2 16V): 2 590 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: ESP+ABS, fékasszisztens, 6 légzsák, tempomat, emelkedőn elindulást segítő rendszer, elektromos ablakemelők és tükrök, fedélzeti számítógép, Renault kártya