Üdvözöljük a

Autóteszt – Renault Scenic Energy TCe 140 – Aubert Gábor | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Autóteszt – Renault Scenic Energy TCe 140 – Aubert Gábor

Szerző: T.R. | 2018. július 5.

A szoftverfejlesztéssel foglalkozó Webstar Csoport Kft. szakmai projektvezetője a Nyitrai Autóház Renault Scenic tesztautóját próbálta ki, amelyben az új 1.33 literes turbómotor dolgozott. Az új erőforrás kívülről ugyan nem látszott az autón, ám a Scenic ma is olyan, mintha egy megelevenedett tanulmányautó lenne.

Hihetetlen, hogy egy 4.4 méteres mindenki számára elérhető egyterűt 20 collos kerekekkel dobnak piacra. Autószalonokon látunk ilyen modelleket, aztán a sorozatgyártásba már kisebb kerekekkel kerülnek, de a Renault elég merész volt ahhoz, hogy ezekkel kínálja a Scenicet. Sőt még a legegyszerűbb alapmodell is 20-as felniken érkezik! Ez már önmagában meghatározza a látványt, és emellé jön a különösen jól sikerült karosszéria, így nem csoda, hogy a tesztúton is többen megfordultak utánunk. Jól dolgoztak a formatervezők, nincs olyan nézete a kocsinak, ahol ne lennének izgalmas domborítások, hajlítások, vagy érdekesen megtört élek, így a mai SUV divat közepette is izgalmas és csábító lett a Scenic.

 

Az újdonság azonban a motortérben van, egy mindössze 1.33 literes, négyhengeres turbómotor. Ez mennyire illik az autóhoz?

Kíváncsian érkeztem a tesztre, mert nem volt még komolyabb tapasztalatom a kis turbós benzinmotorokkal. Mint sok más autósnak, nekem is a fogyasztás és az élettartam a két legnagyobb kérdés ezekkel kapcsolatban. A fogyasztásra hamar választ kaptam, mert a városi forgalomban, klímával, sport módban is hét liter környékén mutatott a fedélzeti komputer, ami nagyon kedvező érték. A dinamizmus nem is volt kérdés, mégis meglepett, ahogy a vasasi dombon gyorsult a Scenic. Nagyon fürge, nagyon nyomatékos, és alacsony fordulaton sincs lefulladási hajlama. Annyira jó ez a motor, hogy azt hiszem, még a gyengébb 115 lóerős változat is bőven elegendő a hazai átlagautósnak, annál is inkább, mert annak csak 20 newtonméterrel kisebb a nyomatéka. Az erősebb 160 lóerős változat pedig sportos családapáknak is jó választás lehet.

 

Az élettartamot nem lehet egy rövid teszten kipróbálni, de talán az, hogy ez már a harmadik generációs kis turbósa a márkának elég meggyőző lehet.

Valóban komoly tapasztalat gyűlt már össze az autógyártóknál ezekkel a motorokkal, és ha voltak is kezdeti gyerekbetegségek, azokat mára valószínűleg kijavították. Én még szívómotoros benzines autót választottam magamnak, de a következő autóm már egy hasonló turbós lesz, mert meggyőző a teljesítménye, és a fogyasztása is meglepően alacsony tud lenni. Keszüből ingázom Pécsre, az pedig az éppen aktuális projektektől függ, hogy sokat megyek e hosszabb távon vagy sem, így abba a csoportba tartozom, amelyik számára nem egyértelmű, hogy dízel vagy benzines a jó választás. A Scenic ezzel a motorral olyan, mint egy svájcibicska, minden helyzetben megállja a helyét.

 

Az utastérben sikerült megőrizni az egyterűek előnyeit?

Meglepődtem, hogy mennyire tágas elöl az autó. Könnyű elfeledkezni róla, hogy kevesebb mint 4.5 méter a Scenic, mert komoly, nagy autónak látszik. Valójában ez még mindig egy kompakt autó, és ehhez képest bőséges a tér elöl. Hátul már egy kicsit rosszabb a helyzet, ott magasabb vezető mögött kevesebb a hely, és a lehajtható asztalka is sokat rabol a térből, de a csomagtartónál megint pozitív irányba billen a mérleg nyelve, mert az 500 liter kiemelkedően jó érték, családi használatra ideális. Kisgyerekes családoknak, vagy alacsonyabb utasoknak elég helyet kínál az autó, aki több teret szeretne hátul annak pedig ott a Grand Scenic, ami nem is kerül sokkal többe.

Az nagyon tetszett, hogy megmaradt a hátsó ülések tologathatósága, sokszor épp ezek a centiméterek jelentik a megoldást. Ötletes és látványos a gombnyomásra lehajló hátsó üléssor, ráadásul akár a középkonzolról is le lehet hajtani az üléseket. Nagyon igényes megoldás, hogy még a fejtámlák reteszét is villanymotor mozgatja. A tologatható középső konzol is látványos felszerelés, hatalmas tárolóhelyet kínál, bőséggel jutott bele USB és audio csatlakozó, de én mégis egy picit feleslegesnek érzem. Igazi családi autóként arra is gondoltak, hogy a hátsó utasok is kapjanak friss levegőt, és mivel a középkonzolba nem fért el a légbefúvó, az ajtókra kerültek a rostélyok. Tetszik hogy a klímaberendezés is képes különböző üzemmódokra, aki például érzékeny a huzatra az nagyra értékeli, hogy van huzatmentesen működő állás is.

 

Informatikusként talán könnyebben tud ítélkezni a fedélzeti rendszer felett. Az R-Link mennyire könnyen kezelhető?

Elképesztően sok beállítási lehetőséget kínál. Még nekem is több idő kellene, hogy alaposabban megismerjem. A mobiltelefon szinkronizálásának lehetőségét például alaposan elrejtették a menüben, de ez is csak megszokás kérdése. Látszik, hogy alaposan átgondolták a felületet, és okosan építettek az ilyen rendszerekkel eddig gyűjtött tapasztalatokra. A megjelenő információk jól személyre szabhatók, így könnyű kialakítani egy számunkra szimpatikus felületet. Én szeretem a gombokat is a műszerfalon, ezért örültem, hogy a szellőzés és a fontosabb funkciók külön gombokat kaptak. A műszercsoport is jól konfigurálható, és a kormányról is elérhető minden fontos funkció. Jópofa kiegészítő a head up display, a műszeregység felett minden fontos információt megjelenít. Kiemelném még az üléseket. Az én Opelembe anatómiailag fejlesztett üléseket rendeltem, de a Scenic üléseit kényelmesebbnek is éreztem azoknál. A magas üléspozíció is előnyös.

 

Menet közben hogy viselkedett az autó?

Kíváncsi voltam, a 20-as kerekekkel az úttartásra, és jó minőségű aszfalton tényleg nagyon meggyőzően fordul. Az úthibákon már egy picit jobban ráz, de ez inkább a kis karosszériaméret miatt lehet. Érdekesség, hogy a felnikben a sötét betétek műanyagból készültek, ezzel a rugózatlan tömeget csökkentik. Összességében kellemesen mozog az úton a Scenic. A kialakításból adódóan nagyon jó a kilátás, az oszlopok sem takarnak sokat, és a tolatóradarral a parkolás is könnyű. A LED-es lámpákat szívesen kipróbáltam volna éjszaka, gondolom, hogy nagyságrendekkel jobb a világítás, mint a hagyományos fényszórókkal. A Multi Sense névre hallgató üzemmódválasztó állásai közt határozottak a különbségek, sport módban jobban ugrik a kocsi, Eco állásban pedig biztosan kevesebbet fogyaszt, de ahhoz már egy buddhista szerzetes türelme is kell, mert kiköltözik az élet a gázpedálból. A változtatható színű világítás engem nem hoz lázba, de van, aki épp ezt fogja értékelni. A Scenic nagy erőssége talán éppen ez, mindenki számára nyújt valamilyen pluszt.

 

A költségek tekintetében mennyire jó ajánlat a Renulté?

Még a teszt előtt megnéztem mennyibe kerül a gumi ebben a méretben. Meglepő, de nem drágább, mint egy jó minőségű 17-es abroncs, így ez sem okoz plusz terheket. A vételár arányos a szolgáltatásokkal, ám én megfontolnám a picit gyengébb alapmodellt is, mert a motor abban is elég dinamikus, és a felszereltség is tartalmazza a fontosabb tételeket.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1332 cm3

Maximális teljesítmény:                               140 LE 5000/min

Maximális nyomaték:                                   240 Nm 1600/min

Saját tömeg:                                                  1427 kg

Gyorsulás 0-100 km/h:                                10.1 mp

Maximális sebesség:                                     195 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):                      5.4 l

Akciós alapár (Energy TCe 115 Life):      599 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések (Energy TCe 115 Life): ABS + ESC, 6 légzsák, klímaberendezés, keréknyomás ellenőrző rendszer, tempomat, aktív vészfékező rendszer, sebességkorlátozó táblákat felismerő rendszer, fedélzeti számítógép, bőrkormány, emelkedőn elindulást segítő rendszer, elektromos kézifék