Üdvözöljük a

Bővülő gyártócsarnok, innovatív megoldások, új munkahelyek a Matronál | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Bővülő gyártócsarnok, innovatív megoldások, új munkahelyek a Matronál

Szerző: N.T. | 2013. december 10.

800 négyzetméteres üzemcsarnok, 320 millió forint, plusz 20 fő munkatárs – számokban röviden így írható le az a projekt, amelynek a megvalósítása javában zajlik a szerszám- és gépiparban működő pécsi Matro Kft.-nél és ami jelentősen befolyásolja a közepes vállalkozás jövőjét. Az európai uniós kutatás-fejlesztési pályázat egy termék gyártási technológiájának kidolgozására ad lehetőséget, ehhez egy speciális, 3D koordináta mérőgép beszerzése valamint a gyártócsarnok bővítése adja meg az alapot. Mint Kleisz Zoltán ügyvezető mondja, a beruházás fontos mérföldkő a cég életében, hiszen mintegy 40%-os területbővülést eredményez.

 - Azért is volt szükség az új üzemcsarnok megépítésére, mert kinőttük a jelenlegit; a többszöri átrendezés ellenére sem tudjuk kényelmesen elhelyezni a gépeket, berendezéseket. Mivel a partnerkörünkben olyan potenciál van, amire hosszabb távon is számíthatunk, és új vevőket is szeretnénk találni az elkövetkező években, úgy gondoltuk, hogy meg kell teremtünk a lehetőséget a további fejlődéshez. A gépeket már beüzemeltük, az építkezés pedig várhatóan december végén fejeződik be. Az új gépekkel a projekt keretében kifejlesztett technológiát alkalmazzuk a személyautók motorjába beépülő hőmérőszenzor bizonyos alkatrészének gyártásához. Ezt a fajta alkatrészt rajtunk kívül csak Japánban gyártják az egész világon, így annak is van realitása, hogy akár megfordítsuk az irányt - eddig ugyanis onnan érkeztek Európába az alkatrészek. Már most folyamatos az érdeklődés iránta. Azt, hogy jól sikerült ez a projekt, az is mutatja, hogy az alkatrésszel bekerülünk Nyugat-Európa összes autógyártójához, szinte minden személyautó márkába beépülnek a termékeink. Ez egyrészt büszkeséggel tölt el, másrészt pedig az eredményességünket is igazolja.

 - Mégis minek köszönhető ez a siker? Ahhoz, hogy egy cég jókor legyen jó helyen, sok tényező kedvező együttállására van szükség.

 - Azt gondolom, hogy jó helyen vagyunk Közép-Európában. A nyugat-európai autógyárak beszállítóinak egy része azért jön Magyarországra, mert már itt is készülnek autók és a szállítást, a munkaerőt tekintve megéri közelebb telepíteni az alkatrész-gyártást, mint mondjuk tőlünk 1000 kilométerre. Más vállalatok pedig nem az építkezésben gondolkodnak, hanem beszállítót keresnek. A mi vállalkozásunk 1995 óta járműipari beszállító, ez a 18 év jó referenciát jelent bármilyen autóipari cég számára. Megfelelő minőségű terméket gyártunk - ez az alap -, működnek a rendszereink, ezek jó lehetőséget biztosítanak számunkra. Ha pedig egy projekt sikeres, akkor az kedvet csinál egy következőhöz is. Így a Matroban is nagyobb a potenciál, ami azért fontos, mert az autóipari cégek egyre kevesebb beszállítóval dolgoznak, és csak azok maradnak versenyképesek, akik megfelelő kapacitással, minőséggel rendelkeznek. 

  Egy sikeres projekt arra jó, hogy belénk szeressenek, de a bizalmat meg kell tartani, ami viszont egyértelműen komoly napi küzdelmet jelent logisztikában, minőségben, kapacitásban. Az autóipari követelmények végeláthatatlanul nőnek, jóformán minden nap kitalálnak valami újat. Ez pedig hatalmas munkát ró ránk és rengeteg energiát emészt fel.

 - Jól értem, hogy folyamatos innovációra van szükség a piacon maradáshoz?

 - Igen, idén például négy új projekttel indulunk el a Denso Manufacturing Hungary Kft.-nél, egyik meghatározó partnerünknél. Ehhez az kellett, hogy bővítsük a létszámot, nagyobb figyelmet fordítsunk dolgozóink képzésére. A csarnokbővítést magában foglaló pályázat alapját az újítás – a technológia kidolgozása - képezi, a szériagyártásig rengeteg kísérlet, gyártási próba zajlott, sok kisebb zsákutcával, kudarccal. Egy alternatív technológiát dolgoztunk ki, hogy több lábon álljon a gyártásunk. 100%-os biztonságot kell felmutatnunk abban is, hogy a darabszám-növekedést biztosan ki tudjuk szolgálni.

 - Legutóbbi beszélgetésünk alkalmával megemlítette, hogy a gépiparban nehéz jól képzett munkaerőt találni Pécsett és a megyében. Változott-e a helyzet, tudott-e a Dél-dunántúli Gépipari Klaszter – amelynek a Matro is aktív tagja - több fiatalt e szakmák közelébe vonzani?

 - A munkaerő-helyzet kissé javult, ténylegesen látszik, hogy több a diák ezekben a szakmákban, míg mondjuk 5-6 évvel ezelőtt. Míg akkor 6-8 fős osztályok indultak, addig ma majdnem két osztály van egy évfolyamban. 4 éve indítottuk el a tanulóképzést a Matronál, ebben a tanévben már 16 tanulónk van és felvettünk egy műszaki szakoktatót, aki csak velük foglalkozik. Így próbáljuk a leendő dolgozóinkat megtalálni. Jelenleg nem olyan rossz a munkaerő-helyzet, de még nem teljesen megoldott. Most azt mondom, hogy nem szakemberhiány van, hanem több lojális, jó hozzáállású munkaerőre lenne szükség.

 - A Matro családi vállalkozásból lett középvállalat. Cégvezetőként miként tudta követni a változást?

 - Már az indulásnál sokat adott az a hét év, amit Németországban dolgoztam szervizesként. Akkor sok száz cégnél megfordultam és mindenhol nyitott szemmel jártam, figyeltem a működésüket. Ez a tudás nagy hasznot jelentett a cég működésének első idejében. Ma szinte teljesen leköti az időmet a cég irányítása, menedzselése, hogy a felmerülő feladatokkal meg tudjak birkózni, rendkívül sok információt kell begyűjtenem nap mint nap. Ma is fontosnak tartom, hogy sok emberrel beszéljek, megnézzem, más gyárakban miként folyik a termelés. A klaszter ehhez jó segítséget ad, hiszen a tagokkal folyamatosan kicseréljük a tapasztalatainkat, megosztjuk az újdonságokat, az információkat.