Üdvözöljük a

Céglátogatások: szorosabb együttműködés az önkéntes kamarai tagokkal | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Céglátogatások: szorosabb együttműködés az önkéntes kamarai tagokkal

Szerző: Kis Tünde | 2017. április 4.

Harmincnál is több projektet indított el vagy dolgozta ki a működtetési kereteket az újonnan felállt kamarai vezetés. Képzések, programok, rendezvények, együttműködések, a kamarai szervezet új feladatai, új szolgáltatások vagy a meglévők újraszervezése – számos feladat, amely megvalósításra vár a következő időszakban. Annak érdekében, hogy az önkéntes kamarai tagokkal szorosabbá váljon a testület kapcsolata, hogy jobban megismerjék a vállalkozások igényeit, Rabb Szabolcs titkár vezetésével elkezdődött a tagok végiglátogatása. Az első tapasztalatok azt mutatják, hogy az eddiginél sokkal hatékonyabbá válhat a kapcsolat a két fél között.

- Az új testület megalakulása óta aktív munka indult a kamarában, amelyből magam is sokat tanulok – mondja Rabb Szabolcs. - Tanulok testületi tagtól, véleményvezér vállalkozástól és kollégától is. A kamara nyitott a tagjai előtt, és magunk is érezzük ezt a folyamatos nyitást. Nagyon sok új ügyfél, régi tag keres meg bennünket ötletével, javaslatával, kérdésével. A nyitással kapcsolatosan számos pozitív véleményt is kapunk. 

 

- Hogyan hasznosulnak ezek az információk? 

- A kamara nem elefántcsonttorony. Folyamatosan a gazdasági vérkeringésben dolgozunk, az egész megyében ismerjük a helyi problémákat és a fejlesztési lehetőségeket. Pécs mellett Komlón, Siklóson, Mohácson és Szigetváron is van városi irodánk munkatárssal, és most már más településeken is kezdeményezik önálló kamarai szervezet létrejöttét. A legfontosabbak a helyi vállalkozásokról származó konkrét gazdasági, üzleti információk, abból építkezünk, arra építjük fel a kamarai stratégiát és az operatív akciókat, a tevékenységi köröket. 

 

- Az új kamarai vezetés által indított projektek egyike az önkéntes tagok látogatása. Mi ennek a célja? 

- Információk és a cégek tevékenységének ismerete nélkül a kamara egy üres hivatal. Megtöltjük igényekkel, kérdésekkel és felvetésekkel, ezekre válaszolunk a kamarai szolgáltatásokkal. Ha általános témák mentén dolgozunk, akkor kevésbé hatékony a munkánk és jóval kisebb az érték, amit a kis- és középvállalkozások kapnak a folyamatok végén. 

 Az első félévben 800 önkéntes tagot látogatunk meg. Módszertanilag felépítettük a folyamatot, priorizáltuk a cégeket, a divíziók mentén számos esetben egyszerre több munkatársunk is részt vesz a látogatáson. Egy belső képzésen minden kolléga megismerte a folyamathoz kapcsolódó elvárásokat, és tudja, mi a cél, amikor személyesen találkozik a cégvezetőkkel. A folyamatra készítettünk egy szakmai leírást is, ez a megközelítés lesz jellemző a jövőre is. Tervezünk - módszertant készítünk - belső képzést tartunk - dolgozunk és értékelünk. 

 Ebben a projektben mi is és a vállalkozó is értékel. Úgy tapasztaltam, hogy a kollégáim örömmel végzik a feladatot, hiszen ezáltal sok új információ érkezik a szervezethez, eddig igen pozitívak a visszajelzések. Ideje volt már annak, hogy szorosabbra fűzzük a személyes kapcsolatokat. A világ virtuális irányba halad, így felértékelődik az évi két-három személyes alkalom. 

 

- Ez a projekt hasonlít a key account managementre.

- Alapjaiban igen. Annyiban különbözik, hogy a kamarában egy cégnek több felelőse is lehet, attól függően, hogy milyen területen aktív a cég, mennyire szerteágazó a tevékenységi rendszere. Vannak vállalkozások, amelyek minden kamarai divízió munkájában érintettek. 

 

- Jelenleg melyik témakörök élveznek prioritást a mindennapi munkában? 

- Az egyik legfontosabb az Alapszabály és ahhoz kapcsolódóan a kamarai tagság szerepének, felelősségének újrafogalmazása. Ezen dr. Síkfői Tamás elnök úr dolgozik, így az áprilisi elnökségi ülésen ez már konkrét téma lesz. 

 Számos rendezvény előkészítése és szervezése zajlik és új nemzetközi projektjeink megalapozása is ezekben a hetekben történik. Két projektünk is nyert a horvát-magyar határon átnyúló programban, ami szintén aktivitást kíván tőlünk. A humán erőforrás területén nemrég zártuk le a Pécs-Baranya Paktum előkészítési munkáját, folyik egy nyári pályaválasztási tábor, az IT és TI középiskolásoknak szóló programsorozat előkészítése, a vállalkozók számára a KKV Akadémia szervezése. Áprilisban Mohácsi Szakmák éjjel-nappal címmel tartunk rendezvényt, májusban online marketing konferencia, októberben az Open4business nemzetközi üzletember találkozó lesz. Egész évben zajlik a külföldi üzletember delegációk fogadása, a nemzetközi partnerkeresés, és a szakmai klubok is változatos program mentén dolgoznak. A 2017-es év nagyon aktív évnek ígérkezik a kamarában.

 

 

Közös gondolkodás, a kapcsolatrendszer megerősítése

 

- Munkánk során sokszor találkoztunk azzal, hogy a hozzánk betérő önkéntes kamarai tag meglepődik, hogy milyen sokféle megoldással tud szolgálni a kamara egy adott vállalkozói problémájával kapcsolatban. Mivel egyre több ilyen pozitív visszajelzést kaptunk, mi magunk kezdtük felkeresni a cégeket, hogy ismertessük a tevékenységünket – mondja Schmidt Enikő kereskedelemfejlesztési osztályvezető. - Az eddigi eredmények magukért beszélnek, és messze felülmúlták a várakozásainkat. Egy személyes hangvételű találkozás során sokkal könnyebb átbeszélni egy-egy vállalkozás helyzetét, azonosítani a kitörési pontjait, a partnerségi és a szolgáltatási lehetőségeket, a pályázatokat. A manapság oly gyakori hírlevél nagyon hatékony, de sajnos sokszor nem egyértelmű a vállalkozó számára, hogy mit tegyen a kapott információval. Mígnem ugyanezt személyesen átbeszélve szinte azonnal tud lépéseket tenni, és a jó kapcsolat miatt vissza is jelzik az így elért sikereiket. Számunkra is hasznos, hogy direkt visszajelzést kapunk a munkánkról a vállalkozásoktól.

 

 - Hogyan fogadták a vállalkozások a kamara érdeklődését?

- Eddig senki sem utasította el a megkeresésünket, és mindenki tudott időt szakítani ránk. Ahol érdemes megnézni a termelési folyamatokat, vagy fontos, hogy a helyszínen lássuk, mi történik a cégnél, ott a vállalkozás telephelyén találkozunk. Ahol ez nem releváns, ott több, azonos tevékenységi körű vállalkozót hívtunk össze egy megbeszélésre, ami nagyon hatékonynak bizonyult. Közös problémákra kerestünk megoldásokat. Ezekből már születőben vannak helyi együttműködések, partnerségek, hiszen az is kiderült, hogy sokszor a még egészen kis területen dolgozó vállalkozók sem ismerik egymás tevékenységét.

 

 - Milyen többlettel szolgál a helyszíni látogatás?

- Amíg arra szorítkoztunk, hogy a vállalkozó – a saját maga által beazonosított – problémájával foglalkozzunk, számos esetben azért nem bizonyult sikeresnek a tanácsadásunk, mert nem is az volt a probléma, amivel hozzánk fordult. Most a személyes kapcsolat miatt sokkal több dologra derül fény, az eredeti probléma más megvilágításba kerül, kiderül, hogy mélyebb és szerteágazóbb, mint gondolta. Mivel nem egyedül látogatjuk meg, több osztály különféle területen dolgozó szakértője együtt keres megoldást számára, ezt nagyon jó néven veszik. A szándék mindig az, hogy kiderítsük, mitől menne jobban a vállalkozás. Még a jót is tudtuk javítani, például egy jól menő turisztikai szolgáltatót összehoztunk olyan partnerrel, aki speciálisan neki fejleszt ajándéktárgyakat, így javíthatja a szolgáltatását.

 

 - A vállalkozások miben várnak együttműködést, segítséget a kamarától?

 - Úgy érzem, hogy elsősorban a közös gondolkodás, ami segít. Nagyrészt mikrovállalkozásokról beszélhetünk, korlátozott humán erőforrással. Adott egy jó szakember, aki tökéletesen ért a szakmájához, de nincs külön marketingese, üzletkötője, értékesítője, stb. Sok-sok hiányzó láncszem, amelyek nélkül a mai világban még fennmaradni is nehéz, nemhogy fejlődni. Elsősorban itt tudunk segíteni, ha időről időre találkozunk, és mint egy külső szemlélő rámutatunk a hiányosságokra, közösen megpróbálunk megoldást vagy partnert találni. Erre sokféle fórumunk, klubunk, tagozatunk van, amikről szintén nem sokat tudtak az eddig meglátogatott vállalkozók. Ennek köszönhetően rohamosan nő a klubjaink taglétszáma, aminek nagyon örülünk, hiszen ezért jöttek létre.

 Nem voltak avval sem tisztában a vállalkozók, hogy hogyan jut el az általuk felénk kommunikált, a vállalkozásuk működése kapcsán felmerült problémájuk mondjuk az online pénztárgéppel, az adózással vagy a jogszabályokkal kapcsolatban. Ebből pedig mi tanultunk sokat, és azonnal elindítottuk a honlapunkon a Kamara véleményez rovatot, ahol az eddigi ilyen jellegű tevékenységünket mutatjuk be. Csak idén már négy témában kértünk be és továbbítunk összesített kamarai véleményt a kormányzati szervek felé.

 

 

Információ, szakmai támogatás, a termékeik piacra juttatásának segítése

 

- Minden cégvezető hálásan és jó szívvel fogadta az őszinte érdeklődést a kamara részéről. Ha a nehézségeikről, a problémáikról kérdezzük őket, akkor szívesen beszélnek róla, és ezek a találkozások jó lehetőséget teremtenek arra, hogy a dolgot kreatívan megközelítve megoldási javaslatokat dolgozzunk ki – foglalja össze a céglátogatások tapasztalatait Janovics László humánerőforrás-fejlesztési osztályvezető. - Az én szakterületemhez a humánerőforrás-pótlás áll közel, ez szinte mindegyik cégnél problémaként jelentkezik. Az fontos kérdés, hogy az adott cég mennyire képes hosszútávon tervezni akár a szakképzésben, akár a humán erőforrás biztosításában. Ha azt mondja adott vállalkozásvezető, hogy neki holnapra kellene jó szakember, kevésbé tudunk segíteni, bár azzal is próbálkozunk egy kamarai munkaerő kiajánló rendszer felépítésével. Az önkéntes kamarai tagjaink számára, ha kérik, ajánlásokat teszünk a nálunk meglévő adatbázisból. A szakképzés pedig mindig hosszútávra szól.

 

- A vállalkozások miben várnak együttműködést a kamarától?

- Információt és lehetőséget szeretnének, elsősorban a termékeik piacra juttatását, a külföldi piacokon való megjelenés lehetőségét keresik, ebben számítanak a kamara segítségére. Ha minőségi árujuk van, akkor a minőségre igényes piacok iránt érdeklődnek, ezekben az esetekben az üzletember találkozókat, a vásárokat, az EEN szolgáltatásait tudtuk ajánlani számukra. 

 

- Milyen előnyét tapasztalták annak, hogy a vállalkozásokat a saját közegükben látták működni?

- Ott, a helyszínen megláthatjuk, hogy milyen körülmények között, milyen kulturált feltételek mellett dolgoznak, ez sok mindent elárul a cégről. Ha ajánljuk a szolgáltatását, termékét, azt célirányosan tehetjük, könnyebben el tudjuk helyezni a rendszerben. Számunkra fontos pluszt jelent a vizuális információ.

 

- Miként folytatódik a kapcsolat a személyes találkozást követően?

- Amíg tart a látogatás, jegyzetelünk és ezek alapján küldjük meg a vállalkozás számára azokat az anyagokat, információkat, amelyekre szüksége lehet. Természetesen ez az információáramlás kölcsönös. Ezután megállapodunk a további együttműködés formájáról. Volt olyan cég, amelyik a látogatás után úgy döntött, hogy szeretne részt venni a szakképzésben, így segítettünk neki, hogy felvegye az iskolával a kapcsolatot.

 

 

Érdemes jobban megismerni a kamara szolgáltatásait

 

- Korábban másik vezetése volt a vállalkozásunknak, emiatt nincs sok információm arról, hogy miként alakult akkor a kapcsolat a kamarával. Az viszont igen pozitív élmény volt számomra, hogy megkeresett bennünket a szervezet, és személyesen beszéltettünk a bennünket érintő problémákról, arról, hogy mi foglalkoztat bennünket. Ezáltal közelebb kerültünk a kamarához és a tevékenységéhez - fogalmaz Rózsahegyi Gergely, a CR Hungary Kft. ügyvezetője. - A személyes találkozón lehetőségünk volt elmondani, hogy mivel foglalkozunk, melyek az aktuális termékeink, mik az új irányvonalak, mi változott a korábbiakhoz képest, és próbáltunk olyan közös pontot találni, ahol a kamara segítséget tud nyújtani nekünk. Ez a pont a termékértékesítés. Informatikai vállalkozásként egy vállalatirányítási rendszert fejlesztünk, a kamara tagjai potenciális ügyfeleink lehetnek. Abban maradtunk a találkozás végén, hogy a kamara segít eljuttatni a tagjaihoz a termékünkkel kapcsolatos információkat, felhívni a figyelmet arra, hogy mi is tagjai vagyunk a közösségnek, és ha valakit érdekel a termékünk, a szolgáltatásunk, a működésünk, keressen meg minket. Erre a bemutatkozásra még nekünk is készülnünk kell, úgyhogy az év második felében kezdjük a szorosabb együttműködést. 

 

- Ön ismeri, tudja, hogy milyen lehetőségeket kínál a kamara a vállalkozásuk számára?

- Teljes körűen nem ismerem a kamara szolgáltatásait. A találkozó során rengeteg információt kaptam a lehetőségekről, a szolgáltatásokról, a rendezvényekről, de még több idő kell ahhoz, hogy megismerjem a szervezet működését.

 

- Milyen haszna volt az ön számára a személyes találkozónak?

- Világossá vált számomra, hogy érdemes a jövőben nagyobb figyelmet fordítani a hírlevelekre. A kamarai újságot eddig is megkaptuk mindig, most már tudom, hogy azt is alaposabban el kell olvasni. A rendezvényeket eddig is figyelemmel kísértem, a közelmúltban részt vettünk a Modern Vállalkozások Programja keretében néhány kiállításon is. A személyes találkozó rávilágított arra, hogy a jövőben komolyabban oda kell figyelni a kamarától jövő információkra. 

 

 

„Pudingolás”, kölcsönös megelégedés

 

- Az önkéntes tagvállalkozással történő találkozás olyan, mint a bűvészkedés. Akárhányszor nyúlunk be a fekete cilinderbe, mindig akad valami a kezünkbe, amit kihúzhatunk. Az eredmény szempontjából mindegy, hogy a vállalkozás kérdez és mi teszünk javaslatot a megoldásra, avagy a látogatásra felkészült kamarai munkatárs már tudja, hogy milyen jellegű szolgáltatásra lehet a vállalkozásnak igénye. Van, aki jobban szeret kérdezni, van, aki örül, ha kiválaszthatja a számára kedvező megoldást vagy szolgáltatást – mondja Hamar László vezető tanácsadó.

 

- Miként fogadták a vállalkozások a személyes megkeresést?

- Jellemzően nem sikerül azonnal időpontot egyeztetni, és ez jó jel. A személyes találkozó azonnali visszajelzést ad mindkét félnek, hogy az elhangzott kérdések-válaszok mennyire voltak hasznosak a másik félnek. Meglepő módon az egyes ügyfeleknek még az üzleti megbeszélés stílusa, módszerei is segítséget jelentenek saját megjelenésük további javítása érdekében.

 

- Mit lehet megtudni a vállalkozásról a telephelyén, amit esetleg máshol nem?

- Ha házaló ügynöki tevékenységet folytatnánk, akkor az a legtöbb esetben kiábrándító és elutasító válaszokat jelentene. Az, hogy a kamara névvel és arccal jelenik meg a vállalkozás életében, azonnali minőségi javulást hoz a kapcsolattartásban. Egy kisboltban az eladónak ismernie kell törzsvevőit. A kamarának is kiemelt figyelmet kell fordítania tagjaira, így szinte minden esetben kölcsönös elégedettséggel zárulnak ezek a látogatások.

Kedvenc módszerem a "pudingolás", a személyes megtapasztalás, amikor egy terméket, gyártmányt meg lehet nézni, kézbe lehet fogni és úgy tárgyalni a vállalkozás számára fontos kérdésekről. Erre sok esetben csak a helyszíni látogatás nyújt lehetőséget.

 

- Miben várnak együttműködést, segítséget a kamarától a vállalkozások?

- Az együttműködés kitágítja a lehetőségeket, a kapcsolati hálót. Rájönnek, hogy nincsenek egyedül, hiszen a kamarai klubok, a társasági rendezvények, a szakmai programok alatt szinte azonnal alakulnak az üzleti kapcsolatok. Ötletek, megoldások hangzanak el, egy idő után ők fogják keresni az újabb találkozás lehetőségét a többi vállalkozóval. A kapcsolatfejlesztés nem csak az egyén, de a vállalkozás életében is nagy figyelmet igényel.

 

- Volt-e esetleg valamilyen felvetése, ötlete a meglátogatott cégvezetőknek, amelyet érdemes továbbgondolni?

- A kamara akkor működik jól, ha valós igényekre tud megbízható szolgáltatásokat ajánlani. A mi érdekünk, hogy az új ötleteket nekünk mondják el, hogy valós együttműködés alakulhasson ki, hogy mi lehessünk az "üzleti kályha", ahonnan el lehet indulni, ahol a válaszokat a legtöbb esetben a helyi szakértők meg tudják adni. Ugyanabban a cipőben járunk, mint a vállalkozások, a problémák jó részét nem lehet az irodában vagy számítógép előtt ülve megoldani.

 

 

„Közösségépítés – építő közösség”

 

- Szoros kapcsolatban állunk, hetente találkozunk Dobay Balázzsal, a D-LAB Consulting Kft. ügyvezetőjével, így nem nevezném a szó szoros értelmében látogatásnak a vele folytatott beszélgetést. Valójában az volna a legjobb, ha minden céggel ilyen napi kapcsolatban tudnánk lenni! – emeli ki az egyik vállalkozást Császár Gergely Enterprise Europe Network irodavezetője. – Azt tapasztaljuk, hogy minden tagunk szívesen veszi a megkeresést, Balázs egyébként is azon emberek egyike, akik udvariasan, de határozottan és nyíltan megmondják, ha valami az ízlésük szerint való, ám azt is, ha nem. Az emberek szeretnek olyan közösséghez tartozni, ami értéket hordoz, pluszt jelent, ad valamit, ahol fontos a véleményük, meghallgatják őket, ahonnan tanácsot kapnak… Balázs érti, hogy ő is az üzleti közösség része, ezért építi és formálja is azt.

 

- Milyen tapasztalattal szolgált a beszélgetés?

- Ha úgy gondoljuk, hogy már ismerünk egy céget, ismerjük egymást, kiderül, hogy nem, sohasem eléggé. Minden találkozás eggyel mélyebb szintre viszi a feleket egymás megismerésében. Dobay Balázs a PBKIK Humán Klub tagja, egyik motorja, de emellett ezer más szállal is kötődik a kamarához. Épp az elmúlt héten volt lehetősége a többi klubtagnak arra, hogy megismerje Balázst „működés közben”, amikor egy másik klubtag problémájának megoldásában nyújtott segítséget. Esetében például az az információ a fontos, hogy tudjam, kihez ajánlhatom ki, azaz milyen megoldásokra képes. A kamara munkája ebben a tekintetben nem különbözik a tanácsadó cégek, a kereskedők vagy a gyártók felé való viszonyulásában: mindenkinek a „párját” keressük.

 

- Az önt tapasztalatai szerint miben várnak együttműködést, segítséget a kamarától a vállalkozások?

- Így jellemezném: „közösségépítés – építő közösség”. Ritkán fordul elő az, hogy valakivel nem találunk egyetlen együttműködési felületet, közös pontot sem. Nagyon fontos látni, hogy a „kamara” nem csak a hivatalt, a Pécsi Kereskedelmi Központ irodaépületében dolgozó munkatársakat jelenti, hanem az önkéntes kamarai tagok közösségét is! A tagok egymásnak is tippeket, ötleteket adnak, a versengő konkurensek kooperáló üzletfelekké alakulnak. Ilyenre nem egy, nem két példát tudunk mondani, de tipikusan ilyen a Humán Klub, melynek tagjai közös projektek kidolgozásán túl eljutottak arra a szintre, hogy saját kritikus eseteiket is meg merik osztani egymással. Tehát éppen ezt keresik: valakit, aki együttműködik velük a problémáik megoldásában.

 

- Elhangzott-e olyan felvetés, ötlet, amelyet érdemes továbbfejleszteni?

- Ezer. Egy konkrétum: április 11-ére szervezzük a Humán Konferenciát, ahol a klubtagok felismerték, hogy az első koncepció szerinti meghirdetéssel nemhogy nem aratnánk sikert, de kockázatos lenne az egész kimenetele. Az új koncepció szerint haladva már szépen érkeznek be a jelentkezési lapok! Egy másik példa: a kamara hivatalos partnere az Enterprise Europe Network-nek, melyen keresztül díjmentesen juthatnak hozzá a vállalkozások az egyébként cca. 100 000 Ft-ba kerülő IMP3rove innováció menedzsment felméréshez. Ez egy részletes, sokrétű tanácsadás része, melyből véleményünk szerint többet is ki lehet hozni. A kamarai tagvállalkozások fejlesztő javaslatai alapján egy magasabb szintre tudjuk emelni a tanácsadás kimenetét.

 

 

Képviseletet, közös platformot, koordinációt várok a kamarától

 

- Mindenképpen remek érzés, hogy van egy olyan szervezet, amelyiknek „eszébe jut” egy kisvállalkozás is. Napi szinten éljük meg, hogy kiesünk a szórásból, mert nem éri meg egy kkv-val foglalkozni. Ezt sose éreztem a kamaránál, amit a „céglátogatás”, azaz az e célból folytatott beszélgetés is megerősített. A cégünk gazdasági helyzetén és kilátásain kívül az együttműködési és kapcsolatteremtési lehetőségek is szóba jöttek. Beszélgettünk arról a szolgáltatási körről is, amit a kamara és az égisze alatt működő, vagy hozzá erősen kapcsolódó szervezetek minden tagnak, benne kiemelten az önkéntes tagoknak is nyújtani tud – válaszolja arra a kérdésre Dobay Balázs, a D-LAB Consulting Kft. ügyvezetője, hogy számára milyen tapasztalatokkal szolgált a személyes találkozó.

 

- Azt mondta, hogy örült a kamara érdeklődésének.

- Kamarai önkéntes tagként, a Humán Klub egyik alapítójaként, és OKJ vizsgabizottsági elnökként is elmondhatom, eddig még mindig jó sült ki abból, amikor szóba jött a kamarával való együttműködés. Ez igaz a saját cégemre, de az ügyfeleimre is, akiken keresztül szintén rendszeresen kapcsolatba kerülünk. Ezért nyilvánvaló örömmel fogadtam a megbeszélést, mert általában olyan találkozókon veszek részt, amelyek egy-egy adott téma köré szerveződnek, ilyenkor pedig rendszerint kevés idő van arra, hogy bővebben beszélhessünk az elérhető lehetőségekről.

 

 - Vállalkozóként miben vár együttműködést, segítséget a kamarától?

 - Három rövid szóban: képviseletet, közös platformot, koordinációt. Sajnos ma Baranya nem a legszerencsésebb helyzetű terület Magyarországon, és nem törvényszerű, hogy ennek így kellene maradnia. Az előrelépés szempontjából fontos, hogy a döntéshozók, a bel- és külföldi fórumok irányába képviselni lehessen a helyi vállalkozók érdekeit, kapcsolatra való éhségét. Ez azonban nem működhet a helyi vállalkozások összefogásának támogatása, a szinergiák feltárása, a közös nevezőre hozás és az együttműködés erősítése nélkül, mert a „sok kicsi sokra megy” elv ebben az esetben is érvényesül. És ehhez nagyon is szükség van egy olyan szervezetre, amelyik nem profittermelési céllal fókuszál e tevékenység koordinációjára. A Humán Klub, az ott megélt összefogás és közösségteremtés nagyon jó példa a működőképességre.

 

 - Ön milyen területen tudja szorosabbra fűzni a kapcsolatát a kamarával a jövőben?

- Ebben a rendkívül gyorsan változó világban egyre inkább fontosnak tartom felvállalni a vállalkozók oktatását és támogatását. A piac, a dolgozók, az egész világ egyre dinamikusabban fejlődik, amihez a vállalkozásoknak igazodniuk kell. Aki ezt felismeri, annak is támogatásra van szüksége, hogy mit és hogyan tegyen, de sajnos sok vállalkozás a változtatás szükségességéig sem jut el saját magától, csak amikor már késő…