Üdvözöljük a

DesignPécs 2015 | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

DesignPécs 2015

Szerző: N.T. | 2015. november 9.

10 nap alatt 13 helyszínen 21 programmal, 25 résztvevő programgazda közreműködésével a Budapest Design Héttel párhuzamosan zajlott az idei, immár második DesignPécs rendezvénysorozat szept. 25-e és október 4-e között Pécsett. A központi téma a budapestihez igazodott: HOME, SWEET HOME, de a pécsi szervező, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara kicsit elvonatkoztatva a központi témától eltolta a fókuszt az ipari és gazdasági használhatóság, az ipari fellendülés és technológia irányába. Ez utóbbi témakörhöz csatlakozott a Pécsi Tudományegyetem programja is.

A pécsi design-potenciál megmutatása

 

 A kamarában 2014 tavaszán megrendezett az első Formatervezési Klubon nagy számban megjelentek a PTE művészeti és műszaki karának képviselői, ez a tény is azt támasztotta alá, hogy szüksége van a városnak valamiféle összefogásra a benne rejlő design potenciál megmutatására. Így szerveződött meg tavaly, majd annak sikerén felbuzdulva az idei DesignPécs a kamara, Pécs Városa, a PTE Művészeti és Műszaki és Informatikai Kara valamint a Kreatív Ipari Klaszter közös szervezésében. A programokat olyan vállalkozások, szerveződések és a PTE biztosították, amelyek a formatervezés, a design, a 3D témakörét érintették. A pécsi központi kiállítások témájukban kapcsolódtak a pesti témához: a VeraIkon és Vátyi Erika enteriörtervezés, Svastits Krisztián fotográfiái, a Rovitex és Markó Viktória tervezőstúdiója képviselték a vállalkozásokat a pécsi Nappaliban megrendezett kkv-kiállításon. A PTE pedig a Nádor Galériában workshopokkal csatlakozott a programokhoz.

- A pesti projektiroda és a pécsi csapat a kommunikációban, kiadványokban, valamint webes felületeken együttműködött idén is – mondta Rozs Eszter szervező a kamara részéről. – A kamara volt Pécsett a koordináló szervezet és felelős a kommunikációért, a webes platformokért valamint a partneri programok megvalósításának támogatásáért. Gyakorlatilag mi láttuk el a rendezvénysorozathoz kapcsolódó menedzsment feladatokat. Az együttműködés Facebook-eredményei jól példázzák, hogy indokolt a design felkarolása megyénkben: 880 kedvelés, több mint 4500 fős látogatottság, átlagosan 500 fős követés/bejegyzés-elérés, több mint 70 bejegyzés 10 nap alatt – ez a kommunikációs mérleg. Az eseményeket a közönség a designpecs.hu weboldalon, valamint a DesignPécs Facebook-oldalán követhette nyomon. A rendezvénysorozatra ellátogató közönség főként az egyetemi hallgatókból és a városlakókból, kis részben az idelátogatókból tevődött össze. A program sikeresen zajlott, egyelőre gyűjtjük az építő jellegű visszajelzéseket, melyek segítségével már idén elkezdjük a jövő évre való felkészülést!

 

 

PTE – műhelymunka, workshop nem csak egyetemistáknak

  

 - A tavalyi Design Hét eseményeihez hasonlóan a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara és a Műszaki és Informatikai Kara csatlakozott a 2015-ös DesignPécs rendezvényeihez a designhoz kapcsolódó képzések és kutatások bemutatásával – válaszol prof. dr. Bachmann Bálint, a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának dékánja arra a kérdésre, hogy milyen szerepet vállalt az egyetem az idei DesignPécs programban. - A korábbiakhoz képest eltérés, hogy nemcsak a kész design termékeket bemutató kiállítást rendeztünk a Nádor Galériában, hanem megpróbáltuk az érdeklődőkkel megismertetni a munkánk lényegét, műhely/workshop formájában bevontuk őket az alkotási folyamatba. Bemutattuk többek között a 3D-s nyomtatás lehetőségeit a formatervezésben, erről nemzetközi előadókat hallgathattak a látogatók, de megismerhették a PTE kutatásait is ezen a területen.

 

- Miért fontos az önök számára, hogy ebben a programban megjelenjenek?

 - Azon túl, hogy minden városi szintű együttműködés és megjelenés erősíti a PTE-t, mint Pécs első számú innovációs szervezetét, a DesignPécs fontos kapcsolatteremtési lehetőség volt az idén is a régió szakmai szervezeteivel, vállalkozásaival és az újító szellemiségre nyitott jövőbeli partnerekkel.

 

- A rendezvény milyen képzési terepet biztosít a hallgatóiknak?

 - A művészeti képzésekben részt vevő hallgatóknak minden bemutatkozási lehetőség fontos, hiszen szakmájuk gyakorlásakor szükségük lesz a marketing- és prezentációs ismeretekre, melyek elsajátítására a DesignPécs kiállításai, nyitott műhelyei és előadásai kiváló alkalmat kínáltak. Arra is jók a városi szintű események, hogy a hasonló területen dolgozó szakemberek a mindennapi rohanásban egy kis időre megálljanak, megismerjék egymást és azt, hogy ki mivel foglalkozik, milyen eredményei vannak. Meggyőződésem, hogy Pécs és a régió fejlődésének is az az egyik kulcsa, ha az újításra, innovációra képes szereplők összefognak, közös vállalásokat tesznek és azok megvalósításán együtt dolgoznak.

 

 - Milyen új ismereteket, kapcsolatokat hoz/hozhat ez a program az egyetemi képzés, a hallgatók számára?

 - A DesignPécs hetében több cég képviselőjével tárgyaltunk az aktuális GINOP pályázatokon való közös indulásról, azaz európai uniós források közös felhasználásáról a kutatás, fejlesztés és innováció terén. A hallgatóknak is előnyére válik, ha megismerik a kreatív ipar szereplőit és lehetőségeiket. A design nem vonatkoztatható el a felhasználók igényeitől, egy tárgy vagy eszköz akkor igazán sikeres, ha sokan választják és használják. Ha a DesignPécs ennek megértésében akárcsak egy hallgatónak segít, már megérte.

 

 

Okostojás – egy magyar logikai játék


 Egy magyar találmányt, az Okostojás (Smart Egg) készségfejlesztő játékot is kipróbálhatták az érdeklődők a DesignPécs-en. A játék lényege, hogy egy tojásformájú, háromdimenziós labirintuson kell egy pálcát végigvezetni, a pálca csak akkor válik el a tojástól, ha sikerült a feladatot megoldani. Az Amerikában, Hollandiában és a Távol-Keleten már népszerű 3D-labirintus egy magyar építész találmánya, amit egy pécsi terméktervező fejlesztett tovább. Sipos Tibort, az RPT InnoteQ Kft. műszaki vezetőjét arról kérdeztük, hogy miért a DesignPécs-en mutatták be az Okostojást?

 - Az Okostojás játékot a televízióban és az internetes médiában már sokan megismerhették, de ez még csak virtuális ismerkedés lehetett. A kétrétegű tojásokat és az új, 6 db egyrétegű tojást tekintve mindenképpen. Ennek megfelelően szerettük volna az új - az USA-ban és Hollandiában már piacon levő -, általunk tervezett játékokat kézzel fogható módon megismertetni a közvetlen környezetünkkel. Továbbá szerettünk volna primer visszajelzéseket kapni a játékkal kapcsolatban, hiszen eddig egy folyamatos fejlődésen ment keresztül és fontosnak tartottuk a valós igényeket és ötleteket, melyekkel tovább csiszolhatjuk játékunkat.

 A DesignPécs kereteibe azért ezt választottuk, hogy egy olyan termékkel ismertessük meg az odalátogatókat, melyet itt helyben terveztünk és akár a belsőépítészetben, mint esztétikai elem is funkcionálhat - gondolok itt elsősorban a kétrétegű fa tojásokra, vagy a Rubik kocka 40 éves évfordulójára tervezett ún. "Cube-Egg"-re, "Kocka-Tojás"-ra.

 

- Kiket vonzott az önök bemutatkozása?

 - Elsősorban játékunk célközönségével, az általános és középiskolás diákokkal találkoztunk, de voltak külföldi felnőtt érdeklődők is.

 

- Milyen volt a termék fogadtatása?

 - Aki látta, annak tetszett. A gyermekek rajongtak értük.

 

- Hol jelenik meg a termékben a design-oldal?

- Nekem, aki a három dimenziós labirintusokat először fejben tervezem meg, a termék belsejében. Azt pedig, aki először veszi a kezébe, természetesen a külseje kell, hogy megragadja.

 

 

Monokrom Design Store – ruha- és ékszerkollekciók a design jegyében

 

 - Annak ellenére, hogy csak pár nappal a Design Hét kezdete előtt (szeptember 22-én) nyitotta meg kapuit a Monokrom Design Store, mindenképpen részei szerettünk volna lenni a programsorozatnak, mint a dél-dunántúli régió első design- és galériaboltja – tudtuk meg Füller Esztertől, a Monokrom egyik alapító tagjától, az Afroholic ékszermárka tervezőjétől. - A négy alapító márkánk mellett (Afroholic, Chic Street Design, Great Minds és Licorice) egy vendég designerrel (Arteria Industrial) és Stavniczki Emese festőművész alkotásaival bővítve kínálatunkat léptünk először a nyilvánosság elé. A Design Hét keretein belül szerveztük meg első közös divatbemutatónkat, amelynek üzletünk adott helyet, így a közönség számára lehetőség nyílt arra is, hogy a felvonultatott kollekciók mellett személyesen is találkozhassanak tervezőinkkel és kiállítóinkkal. A bemutatón a legfrissebb Chic Street Design ruhakollekció mellett Licorice és Afroholic ékszerekben jelentek meg modelljeink, és a 60-as éveket idéző Buba Corp ruhák is megmutatkoztak. Az érdeklődésre való tekintettel a jövőben is tervezünk hasonló megjelenést.

 

  - Milyen kereslet mutatkozik Pécsett a designtermékek?

 - Nagyon sok dolog függvényében változnak a vásárlói igények, az aktuális évszaktól kezdve a különböző irányzatok megjelenéséig. A bolthelyiség fenntartása a termékek állandó elérhetőségének lehetőségét biztosítja a vevők számára. Tapasztalataink szerint örülnek, hogy nem csak képernyőn keresztül, egy webshop-ból vagy Facebook-oldalról láthatják a kínálatot, és lehetőségük van felpróbálni, kipróbálni a választott terméket. Rengeteg pozitív visszajelzést és biztatást kapunk, ez úton is köszönjük mindenkinek.

 Mivel hiánypótló kezdeményezésként jelentünk meg a régióban, a termékek iránti igényt valószínűleg a számunkra elérhető sajtómegjelenési felületek és a marketingtevékenység fogják alakítani, ezért is örülünk a kamara megkeresésének. Kínálatunk folyamatosan változik, az utóbbi hetekben Liidia táskákkal, Bánkuti HND MADE JEWLS bőrből készült ékszereivel és Vju and Aark kerámia ékszereivel bővült. Az első nyitva tartási hónapot egy október 22-étől kezdődő kampánnyal ünnepeljük. Ha a vásárlónk bejelentkezik Facebook oldalára a Monokrom üzletből, kedvezménnyel jutalmazzuk. Havonta egyszer tervezünk különböző workshop-okat tartani. Egy kreatív újrahasznosító, ékszerkészítő foglalkozásra jelentkezhetnek az érdeklődők.

 

 

Markó Viktória – lakberendezés és tervező stúdió

 

- Lakberendezéssel foglalkozom, ezért találtunk ki egy „Tervezzük együtt” projectet a DesignPécs idejére. Érdeklődők kérdéseit, feladatait tervezhettük volna közösen. Ezt megjelenítettük volna 3D-s látványterven is. Mindez kiegészült volna – cég esetén – arculattervezéssel is. Szombatokra „Nyitott suli” programot szerveztünk, ugyanis lakberendezés oktatással is foglalkozunk. Sajnos azonban nem kísérte érdeklődés az általunk kínált lehetőségeket.

 

 - Ön szerint miért volt gyér az érdeklődés a program iránt?

- Azt gondolom, a szervezésen csúszott meg a dolog. Ha még inkább bevonják a szervezésbe a résztvevőket, talán jobban ki lehetett volna aknázni a tenni akarásukban rejlő erőket. Például egy gerilla akcióval ráerősíthettünk volna a programra.

 

- A design miként jelenik meg az önök vállalkozásának mindennapjaiban? 

 - Mivel tervezőirodát működtetünk, ezért a design napi szinten jelenik meg nálunk. Modern stílusú lakás, iroda berendezése esetén ilyen bútorokban gondolkodunk. Bútortörténet órákon a legnevesebb designerek alkotásait ismertetjük meg lakberendező hallgatóinkkal. Nagyon jó lenne, ha a friss gondolatok helyileg is megjelennének illetve tárgyiasulnának. Szívesen dolgoznánk együtt friss szellemű tervezőkkel, mert munkánk során sokan keresik az egyedi bútorokat, kiegészítőket. Sikeres lenne azon termékek értékesítése (lakberendezői munkánk segítségével), melyek a legújabb trendekbe simulnak bele, és nem évtizedek lemaradását mutatják.

 

 - Mit tapasztalnak, hogy melyik korosztály fogékony a designra?

- Szerintem a fogékonyság kérdése látásmód és ízlés függvénye, nem pedig a koré. A formatervezés során kiemelik a használat lényegét, és ezt szolgálva iparkodnak funkcionális, ámde szemnek tetszetős tárgyat kialakítani. A letisztultságot talán a felnőttek jobban értékelik. Az egyszerűséget, a jól használhatóságot azonban a gyerekek is.

 

 

Ezüstláz Ékszergaléria - Kígyós Borbála ékszerei, festményei, textiljei

 

 Örök játék – ezzel a címmel volt látható a DesignPécs ideje alatt a Kígyós Borbála alkotásaiból rendezett kiállítás a pécsi Ezüstláz Ékszergalériában. A pécsi származású festő- és textiltervező művész munkáit reprezentáló borabodesign márka kiforrott, egységes művészi világról tanúskodik, dacára annak, hogy Kígyós Borbála a képző- és iparművészet számos ágazatában alkot: fest, bútorokat tervez saját készítésű kárpittal, készít kézzel festett hernyóselyem textíliákat és ruhákat, egyedileg festett ékszereket és porcelánt is. Örök játék című kiállításán egyedileg készült ékszerei kerültek középpontba, melyekre néhány festmény és ruhadarab reflektált. Ékszerkollekciója művészi pályájának szerves része, amiben nagy hangsúlyt kap a természettel való mélyebb kapcsolat. A szépség varázsa, a megújulás szenvedélye, a részletek finomsága, a minőség tisztasága a nőiesség lényegét fejezi ki – egyszerre időtlen és divatos. Olyan karakteres darabok, melyek sajátos festészeti eljárással és kézzel készülnek kis szériás, számozott példányban. Mindegyik más, nincs két egyforma darab. Anyaguk ékszerpolymer – egy új médium a kortárs ékszerkészítésben –, a festményeken kifejlesztett és alkalmazott technikákkal ötvözve. Évszázadok gyakorlata egészül ki modern, nemes anyagokkal (fémporok, fémlemezek, Miyuki gyöngyök), s összekötő elemként megjelenik a hematit, mely a nőiség egyik legfontosabb támogatója. Kígyós Borbála dolgozott többek között a Kanebo Dior Fashion Research, Selcon (Japán), Carolina Herrera, Fab Industry és a Sunbury Textil (USA) márkákkal, és tervezett porcelánkollekciókat a Hollóházi Porcelán Rt. számára.

 - Galériánk a magyar iparművészek által tervezett egyedi, és design ékszerek megismertetésére vállalkozott – mutatja be az Ezüstláz Ékszergalériát Bauer Gábor tulajdonos. -  Megalapítását főként az szándék motiválta, hogy másokkal - elsősorban lakókörnyezetünkkel, másodsorban a városba látogató turistákkal megosszuk azt a szemet-szívet gyönyörködtető élményt, amit ékszereink nyújtanak. Mivel üzletünk alaptevékenysége szorosan kapcsolódik a kortárs művészethez, úgy éreztem, hogy Kígyós Borbála limitált példányszámú designékszereinek, festményeinek bemutatásával, érdemben hozzá tudok tenni a DesignPécs programsorozatának színesítéséhez.

 A kiállítás megnyitóján nagy volt az érdeklődés, ez részben a rendezvénysorozat hatásának, részben Kígyós Bori pécsi származásának tudható be. A további 10 napban a kirakatban lévő textilek, képek, ékszerek bevonzottak több járókelőt, jelentős számban tértek be külföldiek is.

 

 

Marketing Soul Kft. - reDesign Business konzultációs szolgáltatás

 

 - Marketinges cégként nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy egy vállalkozás milyen arcát mutatja a külvilág felé, hiszen egy potenciális vásárló azonnal véleményt formál, sőt nagyon sok esetben egy-egy üzlet múlik az adott vállalkozás megjelenésén, szakmai hitelességén. A design mint marketingkommunikációs eszköz képes arra, hogy egy céget újrapozícionáljon, láthatóvá tegyen és más marketingeszközökkel ötvözve javítsa a vállalkozás konverzióit, profit oldalát. Az volt a fő szempont a DesingPécs-hez való csatlakozás kapcsán, hogy felhívjuk erre a vállalkozók figyelmét és megmutassuk, hogy a design önmagában lényegesen több mint egy kellemes hangulatú otthon, egy megfelelően kiválasztott kiegészítő vagy egy esztétikai döntés – foglalta össze Török Gergő Zoltán, a pécsi Marketing Soul Kft. ügyvezetője, marketing vezetője, hogy miért vettek részt a DesignPécs rendezvényen.

 

- Kiknek és milyen problémák megoldásában tudtak segíteni?

 - A DesignPécs ideje alatt díjmentessé tettük reDesign Business konzultációs szolgáltatásunkat, ami nagyban elhatárolódik a tanácsadástól. Célja, hogy interaktív keretek között olyan egyedi, használható és sikeres marketingeszközöket válogassunk és alkossunk meg a résztvevőkkel, amelyek a saját vállalkozásukat építik. A jelentkezők munkáját a konzultációt követően egy egyedi anyaggal segítettük, amiben pontosan megfogalmaztuk az általunk javasolt irányokat valamint a tartalmi, minőségi javaslatokat az imént megfogalmazott cél mentén. Számunkra nagyon érdekes volt az emberek nyitottsága és a tenni akarás. Nagyon sok vállalkozás keresett meg minket, hogy igénybe kívánja venni a konzultációt, volt köztük olyan is, amely maga is részt vett a DesignPécs rendezvénysorozatban.

 Általánosságban elmondható, hogy szolgáltató cégek tették le a voksukat mellettünk, jellemzően a kkv-szektorból. Olyan vállalkozások, amelyek a jelenlegi állóvizet egy picit fel kívánják kavarni, és többet szeretnének magukból kommunikálni, transzparenssé tenni piaci jelenlétüket és az általuk nyújtott szolgáltatásban rejlő lehetőségeket. Véleményünk szerint kiemelten fontos, hogy az emberek, a vásárlók számára tartalmakat szolgáltassunk és ne az általános értelemben vett "termék, ennyibe kerül és milyen jó, hogy olcsó" elvet kövessük. A marketing ennél jóval több, és elszomorító, hogy a kkv-k döntő többsége még mindig így csinálja. Maguk alatt vágják a fát.

 

- A designtermékek marketingje miben tér el más termékekétől?

 - A designer termékek marketingje egy nagyon érdekes terület. Használhatóság, esztétikai megjelenés és funkció. Nehéz megfelelő designer terméket tervezni, ami maradandó és értéket közvetít. Marketingjükben talán a legnehezebb azokat a tényleges előnyöket átadni, amiket “csúnya” társaik nem tudnak. Attól, hogy valami egy picit szebb vagy, ahogy a közvélemény mondja designosabb, még önmagában kevés. Élményről kell beszélnünk. A designer termék a hozzáadott értékektől és az élménytől válik többé szürke, kopogós műanyag társaival szemben. Ezzel szemben megállapítható, hogy semmivel sem egyszerűbb vagy nehezebb eladni, hiszen ha megfelelő marketingtervezés következtében újszerű és tartalomorientált a marketingkoncepció, akkor lényegtelen, hogy designer termékről beszélünk-e. Ami talán a legfontosabb, hogy csak olyan terméket szabad marketingelni, ami minőségi és valakinek készül, továbbá mindezek mellett értéke és nem ára van.