Üdvözöljük a

Fontos, hogy mesterek képezzék a tanulókat | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Fontos, hogy mesterek képezzék a tanulókat

Szerző: Sz.K. | 2015. március 3.

A mesterképzés a céhek megalakulásával fonódik össze. A kézműves szakmákban mindig is jelen volt a mesterségét magas színvonalon művelő, tudását nemzedékről nemzedékre továbbadó szakember. A mai mesterekkel szemben ugyan korunk már más követelményeket állít, azonban egyetlen dolog mára sem vesztett érvényességéből, az e címmel rendelkezők magas szakmai és etikai normák szerint végzik tevékenységüket. 

 A reggeli órákban viszonylag csendes a műhely. Az irodában ülünk le Heinemann Gusztáv karosszéria-lakatos mesterrel, aki több mint két évtizede a kamara mestervizsga-bizottságának elnöke, s az uniós támogatással megvalósuló mesterképzéshez használatos jegyzet egyik alkotója.

  - Azzal, hogy a tanulókkal szeptembertől már csak mesterek foglalkozhatnak egy régi vágyunk teljesült - kezdi beszélgetésünket. - A másik, amiért már hosszú ideje küzdünk, hogy a társas vállalkozások indításának - kézműves szakmák esetében - szintén feltétele legyen a mesterlevél.

 Véleménye szerint ugyanis, aki tanulókkal foglalkozik, az magas szinten kell, hogy tudja a szakmát, e mellett fontos, hogy pedagógiai ismeretekkel is rendelkezzen. Az autószerelő, az autó-villamosági szerelő és a karosszéria-lakatos szakmák esetében ez különösen fontos, mert elegendő egy kis hiba, ami emberek életébe kerülhet.

 Mint mondja, annak idején, 1975-ben maga is csak akkor válthatta ki az engedélyét, amikor már letette a mestervizsgát. Két évig ennek hiányában csak mellékállásban lehetett iparos. Aztán hosszú éveken át, a vállalkozói engedélyt már bárki kiválthatta, amelynek következtében felhígult a szakma.

 - A régebbi mestervizsga tananyag kidolgozásában is részt vettem, most is úgy kértek fel - folytatja beszélgetésünket. - Kalányosi Ferenccel - aki a mesterjelöltek felkészítését végzi, s felsőfokú végzettséggel rendelkezik - közösen írtuk a száz oldalas tankönyvet, ami átfogja a teljes szakmát. A tanfolyamon tizenketten vesznek részt, a legtöbben cégektől érkeztek. Igyekszünk őket minél több új ismerettel felvértezni. 

  A karosszéria-lakatos szakma is folyamatosan fejlődik, azzal párhuzamosan, ahogy az autókat is mind több kényelmi eszközzel szerelik fel. Új összetételű lemezekből készülnek a karosszéria-elemek. Új eszközöket, elektronikai berendezéseket fejlesztettek ki a sérült járművek helyreállításához. A horpadásokat például nagyfrekvenciás kihúzóval egyengetik ki, az eredeti állapot visszaállításához nélkülözhetetlen eszköz lett a ponthegesztő. E mellett ma már egy karosszéria-lakatosnak értenie kell a klímaberendezésekhez is, hiszen a karambolos autóknál tudni kell kis- és beszerelni azokat. S, hát a futómű-állítás is ma már egyre inkább a karosszéria-lakatos műhelyekben történik. 

 - Annak idején, azok akik letették a mestervizsgát, a cégeknél magasabb bért kaptak. Bízom benne, hogy ez megint így lesz, s visszanyeri régi rangját a mestercím. Büszke vagyok a mesterlevemre, a most mestercímet megszerzők a jövőben várhatóan sokkal könnyebben tudnak majd elhelyezkedni, ha egyszer úgy határoznak, máshol próbálnak szerencsét. A jó szakemberre nagy a kereslet, főleg azokra, akik a tanulók képzésében is aktív szerepet tudnak vállalni. Mind a két fiamnak, akik szintén karosszéria-lakatosok lettek, s mellettem voltak tanulók,

 Szintén van mesterlevele. Hosszú éveken át együtt is dolgoztunk. Szakmunkástanulóink is mindig voltak, több mint negyven tanulták ki nálunk a szakma alapjait. Többen közülük az évek során maguk is önálló vállalkozásba kezdtek, sőt a vannak, akik mestervizsgát is tettek. A betegségem óta, a fiaim ketten vitték a műhelyt. Másfél éve azonban a kisebbik, Attila úgy határozott, a maga útját járja, saját vállalkozást indított. Jelenleg a nagyobbik Guszti vezeti a családi vállalkozásban működő Heinemann és fiai Kft.-ét – zárja beszélgetésünket.