Üdvözöljük a

„Hinni kell, hogy a befektetett munka gyümölcse beérik” | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

„Hinni kell, hogy a befektetett munka gyümölcse beérik”

Szerző: Kis Tünde | 2016. március 30.
Cimkék: kitüntetés

Ha ki sem mozdulna az irodájából, akkor is naprakész információi lennének a cég működéséről, az úton lévő járművek helyzetéről, a sormási telephelyen történtekről. Rétházi Csaba, a gabonakereskedelemmel és szállítással foglalkozó bólyi Agro-Boy Kft. ügyvezető-tulajdonosa ma is rácsodálkozik arra, hogy mivé lett az egykor a családi ház étkezőjéből elindított vállalkozás. A szinte 0 Ft-nyi kezdőtőke mára 2 milliárdra duzzadt, Nagykanizsa mellett, Sormáson kialakítottak egy több mint 10 ezer tonna szemes termény tárolására alkalmas raktárbázist, Bólyban felépítettek egy komfortos irodaházat, kamionokat vásároltak és még lehetne sorolni az elmúlt két évtized eredményét. Mindezt a cégnél jelenleg dolgozó 22 kollégával érték el.

 - Vállalkozásunk az első időszakban meghatározóan agrár-külkereskedelemmel foglalkozott, elsősorban Horvátországba, Szlovéniába, Olaszországba szállítottunk mezőgazdasági terményeket – eleveníti fel a két évtizeddel ezelőtti történet kezdetét az ügyvezető. – Az eltelt 20 év alatt rendkívül nagy változások történtek az EU-s csatlakozással, de ezek a piacok továbbra is nyitottak maradtak számunkra, így számos partnerünkkel szinte a kezdetek óta együtt dolgozunk. Ahhoz, hogy egy kereskedelmi vállalkozás sikeres legyen, megbízható vevőkre és áruellátó partnerekre van szükség, ezt tudtuk már az elején. Emellett fontos a korrekt pénzügyi háttér, amihez az induláskor óriási segítséget kaptunk ismerőseinktől és vállalatoktól. Hittek bennünk és elfogadták azokat a vevői garanciákat, amelyekkel a megfelelő árufedezetet tudtuk biztosítani, és akceptálták a munkastílusunkat is.

 

 Rétházi Csaba egy pályamódosítás révén került a ’80-as évek végén Pécsre a Baranya Coop külkereskedelmi vállalathoz, ahol megfelelő szakmai felkészültséget szerzett a külkereskedelemben. Közben esti tagozaton elvégezte a közgazdaságtudományi egyetem külkereskedelmi szakát, mert véleménye szerint egymástól elválaszthatatlan az elmélet és a gyakorlat. Közben egy kis magánvállalkozásnak lett fele részben tulajdonosa, ott számos kapcsolatot sikerült kiépítenie, ezekből alakult ki az Agro-Boy vevőköre. Abban az időben, amikor sokkal nehezebb volt a kommunikáció a különböző központok és a felrakó helyek között, rendkívül fontos volt a személyes jelenlét a gabonához kötődő hatósági munka miatt is. Sok múlott azon, hogy ki milyen jártas a szállítmány szemrevételezésében, meg tudja-e állapítani, hogy az áru megfelel az elvárásoknak. Ettől függött az, hogy az ember mennyire tud beágyazódni a kereskedelmi láncba. Rétházi Csabáék a termelőkkel együtt arra törekedtek, hogy magas minőségű gabonát szállíthassanak az igényes szlovéniai piacra. Hozzáállásuknak volt köszönhető, hogy megkereste őket egy nagy szlovéniai cég megbízottja egy olyan igénnyel, amely nagyságrendekkel nagyobb volt a vállalkozás akkori kapacitásánál. De a bólyiak nem ijedtek meg ettől, rengeteg munkával teljesíteni tudták a megrendelést, ami jelentős előrelépést jelentett a vállalkozás életében.  

 

- Miért tudtak megmaradni a piacon, sőt, fejlődni az elmúlt húsz évben?

- Mindenekelőtt szükség volt a kereskedelmi tapasztalatra, egy szakmai fertőzöttségre. Emellett olyan jó emberek kellettek, akik hittek a vállalásunkban, hogy azt olyan szinten fogjuk végrehajtani, ami egy közös sikerhez vezet. A kölcsönösség, a garancia, a megbízhatóság kulcsfogalmak az üzleti kapcsolatainkban. Fontos tényező a szerencse, a tudatosság és egy nagyfokú hit. Hinni kell, hogy ha azonnal nem is, de a befektetett energia és munka, a koncepcionális gondolkodás gyümölcse beérik. Úgy kell kezdeni minden napot, hogy hiszek abban: ez a nap is sikeres lesz, meg tudom oldani a jelentkező feladatokat. Azért is bízom a jövőben, mert ez egy családi vállalkozás; a fiam már felkészült üzletemberként több üzletágat menedzsel, pl. teljes egészében ő építette fel a logisztikai üzletágat, a lányom a sörárpa integrálásával foglalkozik több mint 10 éve, a feleségem az egész gabonapiac-export beszerzési és értékesítési portfólióját igazgatja.

 

- Mitől működik jól a családi vállalkozás?

- Azt nem mondom, hogy nincsenek viták, nézeteltérések a vállalkozás irányításában, de az, hogy az ügyeket komplexitásukban nézzük, előreviszi a dolgokat. Igyekeztünk úgy alakítani a folyamatokat, hogy mindenkinek legyen egy önálló területe, és csak azokat a stratégiai kérdéseket beszéljük meg, amelyek a középtávú vagy hosszabb távú döntésekhez szükségesek. De azokat kiérleljük. Néhány év óta van egy kollégánk, akinek az a feladata, hogy előkészítse ezeket a döntéseket, elemezze azt a pénzügyi-közgazdasági környezetet, amelyben meg akarjuk valósítani a fejlesztéseket. Fontos tényező az önállóság, a több éves munkakapcsolatok révén kialakult egy bizalmi viszony, amelyik lehetővé teszi, hogy nem kell napi operatív ellenőrzéseket tartani. 

 

- Miként rajzolható meg a jövő képe az Agro-Boynál?

- A jövő záloga a versenyképesség fenntartása. A piaci igények magas szintű kiszolgálása mellett keresni kell azokat a kitörési és stabilizálási pontokat, amelyek hosszú távon biztosíthatják ennek a családi vállalkozásnak a működését. Például beilleszteni a profilunkba egy olyan árukibocsátási lehetőséget, amely azt feltételezi, hogy rendelkezünk a toxinmentes árualap megteremtéséhez szükséges technológiai- és eszközrendszerrel. Éppen most nyújtottunk be egy ilyen típusú pályázatot. Vállalkozásunk másik fejlesztési iránya a nemzetközi szállítás valamint a logisztika felé való további bővülés, amit egy bólyi logisztikai központ létrehozásával szeretnénk megvalósítani. Ehhez megvan a területünk, már csak egy pályázati lehetőséget várunk. Ez új perspektívát nyithat az Agro-Boy előtt.