Üdvözöljük a

Megalakult a Zsolnay Céh Pécsett | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Megalakult a Zsolnay Céh Pécsett

Szerző: N.T. | 2013. október 8.

Zsolnay porcelánnal díszített pécsi kesztyű, a porcelánmanufaktúra által gyártott kandallóhoz illeszkedő kovácsoltvas eszközök – ilyen és ehhez hasonló termékek születhetnek a jövőben a Pécsett megalakult Zsolnay Céhben. A szerveződés a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt., a Kreatív Ipari Klaszter valamint a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara összefogásával jött létre azzal a céllal, hogy támogassa a magas minőségű kézműves termékek piacra jutását a világhírű porcelángyár valamint kézművesek együttműködése révén.

 

A Zsolnay márkanév több mint 150 éve a hagyomány, az egyediség, a művészi érték és az állandó megújulás jelképe. Az innováció újabb szép példája a most létrejött Zsolnay Céh, amely a márkanév tartalmának kibővítését, megújítását tűzte ki célul. A porcelánmanufaktúra először helyi, később pedig országos, de akár külföldi kézművesek jelentkezésére számít, akik a klasszikus kézműves tevékenységek valamelyikét űzik és kreatív ötleteikkel, magas színvonalat képviselő termékeikkel új perspektívát nyithatnak a Zsolnay brand előtt. A Manufaktúra a Zsolnay Céh tagjai számára rendelkezésre bocsátja kereskedelmi csatornáinak használatát, ezáltal támogatva őket hazai piacaik bővítésében és a nemzetközi színtérre lépésben. A Kreatív Ipari Klaszter a Céh menedzsment szervezeteként biztosítja az egységes marketing tevékenység kialakítását és folyamatos fejlesztését, valamint a Manufaktúra és a Céh tagok értékesítési csatornáinak összehangolását.

 - A Zsolnay Céh létrejötte hármas összefogás eredménye – mondja Vajda László, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. cégvezetője. - Többször átbeszéltük az ötletet, hogy mindannyian egyformán gondolkodunk-e róla, mert azt szeretnénk, hogy valóban úgy működjön, ahogy megterveztük. A Zsolnay Gyár jelenleg – mint ahogy a nevében is benne van – manufaktúraként működik, tehát kiemelkedő a kézművesség jelentősége. A mai porcelánpiacon az ismert kínai tömeggyártással szemben ez az egyetlen mód és piaci szegmens, ahol talpon lehet maradni. Az európai piacokon is csak azok a porcelángyárak tudnak ma is létezni, amelyek a kézzel készült termékekre alapoztak. Ezért is tartom jó ötletnek, hogy összegyűjtjük a térség kiváló kézműveseit és a Zsolnay gyár a maga lehetőségeivel együttműködik velük.

  A Zsolnay Céh a hagyományos céhek szerint működik majd, csak szigorú pályázati rendszeren keresztül lehet bejutni. Régen a céhek vigyáztak arra, hogy ne legyen túl sok tagjuk és nagyon figyeltek a minőségre is. Olyan kézműveseket várunk, akik magas minőségű terméket tudnak előállítani, és amit a Zsolnay az ő kapcsolatrendszerével támogatni tud. A kamara szerepét abban látom, hogy segítségünkre tud lenni a kézművesek, cégek megtalálásában. Első körben a helyi, környékbeli vállalkozásokra gondoltunk, de nem zárjuk ki az országos és a nemzetközi szintet sem.

  Olyan terméket szeretnénk létrehozni, ami eddig még nem volt. A Pécsi Kesztyű Klaszterrel már túl vagyunk több megbeszélésen, jelenleg is tervezés alatt vannak azok a kis díszítőelemek, amelyek a pécsi kesztyűkre kerülnek. De már egy spanyol cipőgyár is bejelentkezett, hogy együttműködne velünk. Ha a Zsolnay Céh szervezett formában tudja kezelni ezeket a megkereséseket, ha képes a kézműveseket bevonni, támogatni, remek lehetőség kínálkozik mindannyiunk számára – nyilatkozta Vajda László.

  A leendő Céh tagok kiválasztásáért a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara és a Kreatív Ipari Klaszter által felkért Kuratórium felel. A kiválasztás két körben történik, melynek során a pályázatra benyújtott termék vagy termék-portfólió mellett a Kuratórium fontos termelési és értékesítési kritériumokat is figyelembe vesz, úgymint a vállalkozás termelési kapacitása, látványműhely kialakításának lehetősége, szerszámozottság, gépesítettség, saját eladási csatornák, a célközönség és kialakult vásárlókör.

 

Első körben a benyújtott pályázatok alapján kiválasztják azokat a jelölteket, akik tagságáról egy személyes interjú keretében a Kuratórium által delegált bizottság dönt majd.

  Szeptember 30-án zárult a pályázat, amelyre a kézművesek jelentkezését várták. Mint Keresnyei János, a Kreatív Ipari Klaszter elnöke lapunknak elmondta, élénk érdeklődés mutatkozott a felhívás iránt, ötvösök, kovácsok, asztalosok, bőrösök, kesztyűsök látnak fantáziát az együttműködésben.

  - A következő feladatunk a zsűri összeállítása lesz, a grémium összetétele egyelőre titok, de természetesen mindhárom résztvevő szervezet delegál egy-egy tagot a zsűribe – tájékoztatott a klaszterelnök. – A minőség nyilvánvalóan fontos lesz az elbírálásnál, hogy kik is kerülhetnek be a Zsolnay Céhbe. Ha már megvannak a tagok, a zsűrizés után el kell készülnie az arculati elemeknek, majd kiadjuk a tagsági bizonyítványokat és tervezünk egy munkamegbeszélést is. Azután elkezdjük összeállítani a kollekciót azokról a termékekről, amelyek bekerülnek a kínálatba, ebből készítünk egy portfoliót. A cél, hogy létrehozzunk egy kiállítótermet, egy értékesítő helyet, egy outletet. Terveinkben szerepel, hogy a külföldre jutást is segíti ez az együttműködés, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra értékesítési csatornáit használja majd a céh.

 - Milyen szempontok alapján dönt a zsűri?

 - Művészeti, vállalkozási és gazdasági szempontok alapján. Egyelőre mindenki csak a saját termékét állítja elő, később dolgozunk majd a termékfejlesztésen. Szeretnénk valamilyen közös terméket létrehozni egy közös termékfejlesztést követően.

  Azt lájuk, hogy a kisvállalkozások számára a legnagyobb problémát a piac szűkössége és kiszámíthatatlansága jelenti. Az, hogy a Zsolnay gyár megnyitja az értékesítési csatornáit, mint egy nagy vonat maga mellé kapcsol egy-két szerelvényt és viszi a külföldi piacokra, hatalmas lehetőség a térség vállalkozásai számára. Nem kell külföldre költözniük, elhagyniuk az országot, sőt, azt a falut sem, ahol termelnek, hiszen abból a közegből építkeznek. Aki itt alkot, nem kell átlépnie az országhatárt, mégis eljuthat a Zsolnayval Kínába, Ománba, Oroszországba. Ez egy remek lehetőség arra, hogy „iparosan” gondolkodjanak a kreatív alkotók, a kézművesek, ne csak a saját önkifejezésük, a saját kis piacuk szerint, hanem tartósan, magas minőséget termeljenek. Hiszen ez az elvárás mutatkozik meg a Zsolnay felé is az igényes piacokon, és ha erre képesek lesznek a kézművesek, itt fognak jól élni. Szeretnénk létrehozni egy outletet, ami magában is azt jelenti, hogy gyári kiárusítás, tehát kihagyni a kereskedelmi láncokat és közvetlen termelői kiárusításon értékesíteni a termékeket. Ez a fajta bolt turisztikai vonzerő lehet Pécsett. Az emberek nagyon szeretnek vásárolni, ha van pénzük, és a minőséget keresik. Nyilvánvalóan ezeknek a termékeknek olyan színvonalúaknak kell lenniük, amelyek értékállóak.

  - A kamara rögtön az ötlet mellé állt – tudtuk meg dr. Síkfői Tamástól, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara titkárától. - Ahogy a klasztereket, úgy más együttműködéseket is támogatunk, hiszen a kamara - az agrárkamarával karöltve – felelősséggel tartozik az egész gazdaságért. A megye gazdaságfejlődésében akkor van sanszunk, ha teljes humánerő-forrásunkkal és anyagi lehetőségeinkkel mellé állunk a már meglévő és jól működő vállalkozói együttműködéseknek. Pláne abban a válságban, ami most is jellemzi a gazdasági helyzetet, rendkívül fontos a hatékonyság miatt az erőforrások koncentrálása és a fő csapásirányok meghatározása. Ezért is támogatjuk ezt a céhet a tízegynéhány klaszter mellett, mert egyértelműen segíti a helyi gazdaság fejlődését.

  Jól szemlélteti egy hasonlat, hogy mire kell gondolni a Zsolnay Céhet illetően. A Tchibot hozhatnánk példának, ami egy komoly márkanév lett. Magam is megdöbbentem azon, hogy komoly pécsi kesztyűs cégek kezdtek el kesztyűt gyártani a Tchibonak, hiszen a pécsi kesztyű legalább olyan márkanév, mint a Zsolnay. Ugyanolyan magas minőséget képvisel és ha már Swarowski kristály díszíthet egy pécsi kesztyűt, akkor miért ne ékíthetne Zsolnay kerámia is? Az is piacképes lehet, főleg a feltörekvő orosz piac lehet nagy felvevő. Egymás támogatásával mód nyílik az új termék piacra vitelére. A Zsolnay Céh és márkanév ebben a tekintetben egy magasabb kategóriát fog képviselni. Néhány éve rendeztük meg A kézművesség ezer éve c. kiállítást itt, Pécsett és már azon látszott, hogy kézművesekben nincs hiány, széles a választék, csak össze kell hozni őket.

  A Zsolnay Céh létrehozói azt tervezik, hogy a jövőben évente egy-két alkalommal kézműves expot rendeznek Pécsett, ami amellett, hogy bemutatja az együttműködés során létrejött termékeket, növelheti a turisztikai vonzerőt is. Külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy a most létrejött céhhez hasonló együttműködések inspirálólag hatnak a benne résztvevőkre, közvetve pedig gazdaságélénkítő hatásuk is van.

  A Zsolnay Céh megalakítása a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara valamint a Kreatív Ipari Klaszter közös "CMC - Klaszterek és a kultúra találkozása" nevű projektje keretében jön létre.