Üdvözöljük a

Mestervizsgát tett, hogy szakoktató maradhasson | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Mestervizsgát tett, hogy szakoktató maradhasson

Szerző: Szalai Kornélia | 2018. március 7.

Ma már a tanulókkal csak mesterek foglalkozhatnak, folyjon a képzésük cégeknél, vagy vállalkozásoknál. Az eltelt években e cím megszerzése érdekében többen is mestervizsgát tettek, hogy továbbra is a jövő szakmunkásainak kinevelésében vehessenek részt. Orzsi Bálint a Hauni Hungaria Gépgyártó Kft. szakoktatója is ennek jegyében szerezte meg a gépi-forgácsoló mesterlevelet.

 - Annak idején mestervizsgát elsősorban azok tettek, akik önállósították magukat, ugyanis annak, hogy elindíthassák vállalkozásukat ez volt a feltétele - kezdi beszélgetésünket, miközben folyamatosan figyelemmel kíséri a tanműhelyben folyó munkát is. - Néhány éve azonban már csak e címmel rendelkezők foglalkozhatnak tanulókkal, ezért vállalkoztam arra, hogy mestervizsgát tegyek.

 A szakmunkásvizsga letétele óta - ennek már lassan fél évszázada - nem váltott szakmát, ami annak idején egy általános iskolai üzemlátogatás során tetszett meg neki. A gyárban, ahol jártak, különböző gépeken fémből készítettek alkatrészeket.  

 - Nagyon megfogtak az ott látottak, ezért is jelentkeztem nyolcadik után a szakmunkásképzőbe - avat be abba, miért is döntött úgy annak idején, hogy esztergályos lesz. - A lakatosok munkáját jobban ismertem, de a gépek és a velük készült termékek nagyon megfogtak, olyannyira, hogy a mai napig a szakmámban dolgozom. A tanulókkal való foglalkozást is annak idején azért vállaltam el, mert szerettem volna ezt a szakmaszeretet, az évek alatt felhalmozódott szaktudást átadni nekik. Nekem is jó mestereim voltak, s magam is részt vettem a Szakma Kiváló Tanulója versenyen. A tanulóim közül az országos döntőbe már többen is eljutottak. 

 A szakmunkás-bizonyítvány megszerzését követően a Sopianae Gépgyárban helyezkedett el, ahol a jó munkáját látva NC, majd CNC gépen dolgozhatott. Leérettségizett, technikus-vizsgát tett, folyamatosan képezte magát.

  - Már gyerekkoromtól kezdve mindenki azt mondta, magamnak tanulok, e mellett azonban az újabb és újabb végzettségek előrelépési lehetőséget is jelentettek - folytatja tovább beszélgetésünket. - A technikusi vizsga letételét követően művezetőnek neveztek ki.

  A Hauni Hungariához egy kis kitérőt követően került. Néhány évig ugyanis egy vállalkozónál helyezkedett el. Vallja ebből szintén sokat tanult, hiszen ezáltal bepillantást nyerhetett abba, miként működik a magángazdaság, a szépségeivel, nehézségeivel egyaránt. Innen vezetett az útja több, mint húsz éve a jelenlegi munkahelyére, ahol CNC-gépen dolgozott, majd 2004-ben művezetőnek nevezték ki.

 - Az új tanműhely 2013-ban készült el, s miután a Hauniban már foglalkoztam tanulókkal, jelentkeztem szakoktatónak, a mestervizsgát is ezért tettem le - ad hangot annak, miért esett akkor rá a választás. - Furcsa érzés volt újra beülni az iskolapadba, s az is, hogy olyan dolgok is terítékre kerülnek, mint számvitel, pedagógia, amelyekkel korábban nem foglalkoztam. A szakmai tárgyak könnyen mentek. Jó érzés volt feleleveníteni a régen tanultakat, folyamatosan felszínre kerültek azok az ismeretek, amelyekről egykoron tanultam, így a gyerekekkel való napi foglalkozás során is ezeket fel tudom használni. A vizsgadrukk is érdekes érzés volt, felidéződtek a régi emlékek, olyanok, mint az éjszakai tanulás.

 Mint mondja, a mestervizsgára történő felkészítésben három vasas szakma - hegesztő, ipari-gépész, gépi-forgácsoló - képviselői vettek részt. A tanfolyam ideje alatt egymástól is sokat tanultak. A gyakorlati résznek pedig a Hauni tanműhelye adott helyet, ahol jó gépeken, jó körülmények között gyakorolhattak a résztvevők.

 - A gyerekekkel való kapcsolatomra is hatással volt, hogy a pedagógiai ismeretek is részei voltak a mestervizsgának. Türelmesebb, megértőbb lettem velük szemben. Azt pedig, hogy minél napra készebb lehessek, arra jó lehetőséget teremthet a kamara által létrehozott Mesterek Klubja rendszer, ahol az egyes szakmák képviselői találkozhatnak időről időre és cserélhetik ki tapasztalataikat, vehetnek rész különböző szakmai előadásokon, fórumokon, - zárja beszélgetésünket, mert a kiadott feladattal éppen végeztek a tanulók.