Üdvözöljük a

Mühl Gyula – Kia Niro EX | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Mühl Gyula – Kia Niro EX

Szerző: T.R. | 2016. november 8.

A Mühl Fogászati Centrum ügyvezetője a Pappas Auto Pécs legújabb Kia modelljét, a Niro hibridet próbálta ki.

- Mennyire árulkodik az autó külseje a különleges hajtásláncról?

- Egyáltalán nem látszik a Niron, hogy hibridhajtású. Ez egy divatos szabadidőautó, ami némi túlzással bármelyik márka palettájába illeszkedhetne, ha lekerülnének róla a Kiára jellemző márkajegyek. Ezek egyébként nagyon mutatósak, szépek az első lámpák, formás a hűtőmaszk. Tetszik a különleges kialakítású hűtőrács, de leginkább a hátsó rész fogott meg. Végre egy olyan autó, amelynek a hátfalán sem fogyott el a tervező lendülete.

 

- A mérete alapján nehéz kategorizálni az autót, kicsit SUV, kicsit emelt hasmagasságú kombi.

- Szimpatikusak az arányai, és nem is volt rossz gondolat ekkora autót tervezni. A próbaút után látom igazán az előnyeit, nem esetlen a városban, nem kellemetlenül nagy parkoláskor, ugyanakkor belül bőséges teret kínál.

 

- Az utastér is rejtegeti, hogy nem egy hagyományos meghajtású autóról van szó?

- A fényes betétek az ajtókon és a váltókar mellett egészen egyediek, és persze a műszeregység sem a megszokott kialakítású. A gyújtás ráadása után már egyértelmű, hogy nem egy automataváltós benzinesben ülünk, mert nem történik semmi, mindössze a kijelzők mutatják, hogy mentkész az autó.

 

- Elindulás után pedig egyértelmű lesz, hogy nem csak a benzinmotor hajtja a Nirot. Az autó egyik legnagyobb erénye, hogy hibridnek épült, így nem egy meglévő alapba kellett implementálni a hajtást, hanem szabadon gondolkodhattak a tervezők. Sikerült olyan hajtásláncot konstruálni, ami nem kíván kompromisszumot?

- Az egyetlen kompromisszumot az jelenti, hogy a sofőrnek oda kell figyelnie, hogy ne az energiaáramlás állapotát mutató kijelzőt figyelje, mert lenyűgöző, ahogy a rendszer zsonglőrködik a benzines és az elektromos hajtás kombinálásával.  A viccet félretéve, valóban sikerült egy olyan megoldást kifejleszteni, ami tökéletesen működik. Nagy szerepe van ebben a váltónak, ami nem fokozatmentes automata, hanem duplakuplungos váltó, így pontosan úgy viselkedik a kocsi, mint egy villámgyors automatával szerelt hagyományos benzines. Persze van pár fontos különbség. Az egyik a hatalmas nyomaték, mert a Niro dízeles erővel tud meglendülni. Másik fontos előnye ennek a hajtásnak, hogy meglepően csendes a Niro. nemcsak arra gondolok, hogy a lámpánál állva leáll az 1.6-os benzinmotor, és néma csendben képes elektromos hajtással elindulni, hanem az is meggyőző, hogy mennyire halk akkor is, ha üzemel a belsőégésű motor.

 

- A legfontosabb hibrid tulajdonság az alacsony fogyasztás. Mennyire takarékos a Niro?

- Nem lehet rá panasz, hasonlóan a nyomatékhoz, ezen a téren is dízeles erényeket mutat. A legjobb, hogy ott a leginkább takarékos, ahol a többi autó sokat fogyaszt, a városban. Persze ez a takarékosság nem csak üzemanyag literekben mérhető, például fékbetétek is kevésbé fogynak. A fék egyébként érdekesen működik, az energiavisszanyerés miatt sokkal hatásosabban lassít, mint a hagyományos rendszerek. Összességében a takarékosságnak van egy ma már kiemelten fontos hozadéka, kiemelten környezetbarát a Niro, és épp ott szennyez legkevésbé ahol élük, a városokban.

 

- Ön sok időt tölt autóban, utazóautóként milyen a Niro?

- Kényelmes. Bőségesen elegendő a tér elöl, ennek fényében pedig meglepően tágas hátul. Az ülések nagyszerűek, és kiemelném, hogy a beszállás is könnyű. Én egy nagy dízel kombit használok, ott szinte le kell ülni a padlóra, a Niro viszont nem kíván tornamutatványokat a vezetőtől.

Valóban sokat autózok, a cég megrendeléseinek teljesítései, a tárgyalások és az általános ügyintézés miatt rengeteg időt töltök autóban. Főleg Baranya megyét járom, és a főutakat elhagyva áldás lenne egy ilyen emelt hasmagasságú autó. A futómű is jól sikerült, gondolom a hátsó ülések alatt elhelyezett akkumulátorok is sokat javítanak a menettulajdonságokon.

 

- A Niroban szinte minden modern elektronikus kiegészítő elérhető. Melyik az, ami Önnek fontos egy autóban?

- A klasszikus klíma, elektromos ablakemelők, és légzsákok mellett a tolatóradart, illetve itt a tolatókamerát mindenképpen fontosnak tartom. Nagyon praktikus az automata parkolósegéd is, és a távolságtartó tempomat is hasznos, utóbbi főleg autópályán teszi nagyon kényelmessé a vezetést. Az automata vészfékrendszer és a hasonló biztonsági asszisztensek hasznosságát sem kérdőjelezném meg, jól mutatja a Kia rangját, hogy mindegyik elérhető a Nirohoz is. Dícséretes figyelmesség a Kiától, hogy a két első ülés mellett a hátsók is fűthetőek, és a kormányfűtés is figyelemreméltó szolgáltatás. A mobiltelefon csatlakoztathatósága is egyre magasabb szintű, itt már túlléptek az egyszerű kihangosítón, szinte az autó rendszerébe integrálható a telefon.

 

- A kocsi vételárát több szempontból is lehet vizsgálni, a hibridek közt, a crossoverek közt, vagy a teljes piacot figyelembe véve is elemezhető az ár. Ön melyik szempont szerint értékelné?

- Nem ismerem a konkurens modellek árazását, de a tesztautó árcéduláját értékarányosnak gondolom. A Niro minden tekintetben nagyon meggyőző, egészen széles az a kör aki számára jó választásnak gondolom. Azt tudom a Kiákról, hogy nagyon hosszú a garanciaidejük, ez bizalmat ébreszt, és egyértelműen értéknövelő. Számomra az is fontos, hogy a Pappas Autó a Mercedes-Benz mellett ezt a márkát forgalmazza, és ez is garancia a minőségre.

 

T.R.

 

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                      1580 cm3

Maximális teljesítmény:       141 LE 5700/min

Maximális nyomaték:           265 Nm 1000-2400/min

Saját tömeg:                          kg

Csomagtartóméret:              427 l

Maximális sebesség:             162 km/h

Átlagfogyasztás:                   3,8 l

Alapár (LX akciós ár):        6.999.000 Ft

 

Fontosabb alapfelszerelések (LX alapkivitel): első- függöny- és oldallégzsákok, ESP, ABS, visszagurulásgátló, lejtmenetvezérlő, sávtartó asszisztens, elektromos ablakemelők elöl-hátul, rádió CD/MP3 lejátszóval USB csatlakozóval, automata légkondicionáló, tempomat, könnyűfém keréktárcsa, fedélzeti számítógép, 7év vagy 150 000 kilométer teljes körű garancia