Üdvözöljük a

Nemcsak oktatják, nevelik is a tanulóikat | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Nemcsak oktatják, nevelik is a tanulóikat

Szerző: Sz.K. | 2017. január 31.

Több, mint két évtizeddel ezelőtt alapította meg egy testvérpár Rameisl Vencel és Levente  édesapjuk nyomdokaiba lépve a vállalkozásukat. A megrendelői igényekhez igazodva 2006.óta kft. formában működnek, Szinezet Kft. néven.  Tanulóképzéssel is már szinte a kezdetek óta foglalkoznak. Részt vettek a restaurátorok képzésében is, két Erdélyből érkezett diákot fogadtak.

 - Az édesapánk 1989-ben lett iparos, az alapokat tőle sajátítottuk el mind a ketten a testvéremmel - kezdi beszélgetésünket Rameisl Vencel. - Az öcsém és én is a Pollack Mihály Építőipari Szakközép- és Szakiskolában végeztünk. Nekem magas-építőipari technikusi végzettségem van, Levente a technikus vizsga után szobafestő, mázoló, tapétázó szakmunkás-bizonyítványt is szerzett, majd a Pollack Mihály Műszaki Főiskolán műszaki szakoktató diplomát.

 

 Szerettek volna mind a ketten a szakmájukban elhelyezkedni, de nem találtak megfelelő munkahelyet, ezért fokozatosan átvették az édesapjuk jelentős múltra visszatekintő építőipari vállalkozásának vezetését. Már a főiskolai évek alatt, 2002.-ben  felvetődött a gondolata annak, hogy Levente szívesen foglalkozna tanulókkal, ekkor fogadták az elsőt, majd ezt követően már ketten kezdték meg náluk a szakma alapjainak elsajátítását.

  - Ekkor jöttem rá arra, hogy szívesen csinálom - veszi át a szót Rameisl Levente. - Éreztem, hogy tudok a nyelvükön beszélni, a fejükkel gondolkodni. A főiskolán pszichológiát is tanultunk, ami nagy segítséget jelentett. Mi nemcsak oktatjuk, hanem neveljük is a tanulóinkat. Sokan közülük hátrányos helyzetű családokból érkeznek. Sok esetben alapvető viselkedési szabályokra is meg kell tanítanunk őket, hogyan kell a megbízóval a kapcsolatot kialakítani, mit jelent egy munkahelyen beilleszkedni, felelősség teljesen részt venni annak munkájában. Valljuk, a legnagyobb fegyelmező erő a jó szó és a példamutatás. Tudják, hogy a szorgalmas, segítőkész tanulót megbecsüljük. Talán ennek is köszönhető, hogy ma már bennünket keresnek meg a tanulók, annak ellenére, hogy tudják nálunk nemcsak a műhelyben dolgozni, hanem a napi munkában is részt kell venni.  

 

 - A festő akkor végez jó munkát, ha nem látják, hogy ott volt - veszi vissza a szót Rameisl Vencel. – A kifogástalan munka alapkövetelmény, de nem szabad, hogy leszakadjon a fólia a szekrényekről, festékcseppek lepjék el a padlót, s a megrendelő ne tiszta lakást kapjon vissza. E mellett azt is meg kell tanulniuk, hogy a megrendelő kérését a lehető legteljesebb mértékben teljesíteni kell. 

 Annak a véleményüknek is hangot adtak, tudják nagy felelősség, hogy a tanulókkal együtt tesznek eleget a felkéréseknek, végzik el egy lakás teljes felújítását, vagy akár egy épület külső homlokzatának szigetelését, festését, azonban fontosnak tartják, érezzék megbíznak bennük, ugyanis nem kisebb a tét, minthogy legközelebb is visszahívják-e őket, vagy az elvégzett munka alapján ajánlják-e őket másoknak is.

 

 Az elmúlt években saját telephelyet is létrehoztak, ahol a téli hónapokban lehetőség van arra is, hogy az erre a célra kialakított falakon a tanulóik gyakorolják az egyes fogásokat, mint a festés díszítő munkálatait a vonalazást, vagy a mázolást, a tapétázást. Az elkészült munkákat értékelik, nemcsak a hibákat, de a jó dolgokat is elmondják, s ha kell többször is megmutatnak ilyenkor egy-egy munkafolyamatot. Fontosnak tartják, hogy a szakmák közötti átjárhatóságot is megismerjék a tanulóik, tudjanak vakolni, s ha kell néhány csempét, vagy padlólapot a helyére tenni. Mindig is azt tartották szem előtt, hogy a náluk végzettek megtanuljanak dolgozni, megszeressék az általuk választott szakmát, amit olyan szinten lássanak át, hogy elhiggyék magukról képesek a rájuk bízott feladatot egyedül is megoldani.

 

 - A tanulóink az első évben az alapokat sajátítják el nálunk, mint a létrázást, a különböző eszközök használatát, a festékek összetételét, valamint ekkor tudatosítjuk bennük azt is, hogy nálunk munkahelyi körülmények között, meghatározott munkaidőben kell dolgozni  - hangsúlyozza Rameisl Levente. - A másodikban már az önálló munkavégzésre helyezzük a hangsúlyt, meg arra, hogy a kezdetektől a végéig átlássák a munkafolyamatokat. Miután a cégünk tevékenysége széleskörű a szobafestés, mázolás, tapétázástól, a lakások teljes körű felújításán át, a homlokzatfestésen, utólagos hőszigetelésen át egészen az állványozásig minden beletartozik, a tanulóinkat is igyekszünk minden egyes területtel megismertetni. E mellett megtanítjuk őket arra is, miként kell a megrendelőkkel tárgyalni, hogyan kell a számlát kiállítani. A téli holtszezont pedig arra is felhasználjuk, hogy a hiányosságokat pótoljuk, a szakmai és egyéb tárgyaknál egyaránt. Arra különösen büszkék vagyunk, hogy a tanulóink bizalommal fordulnak hozzánk, s már ebben is kérik a segítségünket. A tanulóképzés mellett részt veszek több építőipari szakmában a szakmunkástanulók vizsgáztatásában kamarai és egyéb felkérésre.

 

  A tanulók teljesítményének értékelésére ösztöndíj szabályzatot dolgoztak ki. Ennek lényege, hogy a legmagasabb ösztöndíjban az részesül, aki nemcsak jól dolgozik, de jól is tanul. Szerencsére mindig kialakul közöttük egy kisebb fajta szakmai versengés, mindegyik igyekszik a tudásának a legjavát adni. Talán ennek is köszönhető, hogy a náluk végzettek közül voltak, akik sikerrel szerepeltek a szakmai tanulmányi versenyeken, valamint, hogy sokan a szakmában maradtak. Az egykori tanulóikkal is tartják a kapcsolatot, a szakmunkásvizsgát követően tartott házi bankettre is meghívják őket, ahol az akkor végzettek tőlük hallhatják, meg lehet ebből a szakmából élni, de fontos, hogy folyamatosan képezzék magukat.