Üdvözöljük a

Összefogásra vár az idegenforgalom | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Összefogásra vár az idegenforgalom

Szerző: N.T. | 2015. június 3.

Jól indult az idegenforgalmi szezon idén Baranyában, ez a vendégéjszakák számában is megmutatkozik, a szolgáltatók pedig bizakodók. Számos látványosság, program közül választhatnak a megyébe látogatók, legutóbb például az Ormánság természeti, kultúrtörténeti értékeit, a helyi gazdálkodási hagyományokat bemutató, európai uniós támogatással felépült Ős-Dráva Látogatóközpontot adták át Szaporcán. Az idegenforgalmi szakemberek abban egyetértenek: ki kell szolgálni a megyébe, Pécsre látogató vendégeket. Hogy hogyan, egyáltalán mit lehet tenni a turisták számának növeléséért, erről kérdeztünk meg néhány neves turisztikai szakembert.

 - Az elmúlt negyedévben több mint 10%-kal emelkedett a Magyarországra látogató turisták és az itt töltött éjszakák száma. Örvendetes, hogy Baranyában is növekedett ez a szám, de sajnos elmaradt az országos átlagtól – osztja meg velünk a kedvező hírt Arnold Antal, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara idegenforgalomért felelős alelnöke, a BaranyaLand Turisztikai Klaszter elnöke. – Véleményem szerint a turizmus szempontjából Baranya és Pécs továbbra is a lehetőségek városa. A 2014-2020-as évekre vonatkozó fejlesztési tervekben ugyan szerepel a turizmus, de megítélésem szerint lényegesen nagyobb hangsúlyt kellene kapnia, mert sokkal gyorsabban lehetne külső forrást hozni a megyébe.

 

- Mit tekinthető külső forrásnak?

- Azt, amit máshol megkeresnek és nálunk költenek el.  Ehhez szükséges, hogy jelentős mértékben növekedjen a turisztikai szolgáltatás színvonala, de ennek érdekében nagyon keményen kell dolgozni. Vannak újabb lépések, megemlíteném a Pécsi Marketing és Média Központot, amely júniustól egy kézbe veszi a város turizmusának valamint Pécs saját cégeinek marketingjét és új marketingterv mentén alakítja ki a város turisztikai koncepcióját, új arculattal. Céljuk az is, hogy a sokszínű termékkínálat előtérbe helyezésével ne csak mint kulturális úticélra gondoljanak Pécsre. Korábban és most is azon a véleményen vagyok, hogy Pécsnek, Baranya megyének a turisztikai ágazat akkora lehetőséget jelent, hogy ebből egy új nagyipart lehetne létrehozni. Legalább annyi munkahely létesülhetne általa, mint azzal, amikor külső forrásokat bevonva vállalkozások telepednek meg. A megye gazdasága szempontjából nagyon fontos a munkahely-teremtés, hiszen azzal jövedelem keletkezik és élénkíti az itteni vállalkozások működését.

 

- Másfél évvel ezelőtt alakult meg a BaranyaLand Turisztikai Klaszter azzal a céllal, hogy Baranya megyében javítsa a turisztikai szolgáltatások igénybevételét, vonzóbbá tegye az itt található műemlékeket, rendezvényeket, látnivalókat, természeti kincseket. Miként lehet értékelni a klaszter munkáját?

 - A klaszterben dolgozó vállalkozások pozíciója javult az elmúlt az hónapokban, ez elmondható a múlt évről is, amikor elindultak a kedvező változások. A siker meglátszik abban is, hogy az utóbbi időben rendkívül nehéz összefogni a klasztert. Amíg baj volt, addig minden tagban munkálkodott a „csináljuk közösen” késztetés, de azt veszem észre, hogy amint kint van a vízből a fejünk és már nem fuldoklunk, lazul az együttműködés és mindenki magára figyel. Én nagyon fontosnak tartom az összefogást, a közös programcsomagok ajánlását, az együttműködést, nem csak Pécs város, hanem Baranya megye valamint a régió szempontjából.

 Július végén rendezik Pécsett az Europa Cantatot és nem érzem még ennek a nagy rendezvénynek az előszelét, pedig alig néhány hét választ el bennünket tőle. Biztatom a vállalkozásokat, hogy keressék a kapcsolatot a szervezőkkel, hiszen ez nem csak egy kulturális rendezvény, hanem piac is! Egy fogyasztói piac, amiből hasznot kell szerezni azért, hogy azt visszaforgathassuk a kultúrába. Az ilyen programokra fel lehetne fűzni több eseményt, ehhez lenne szükséges a már említett összefogás.

 

 - Vannak a megyének olyan területei, ahol nem lehet panasz az idegenforgalomra, említhetjük például Villányt. A kamara miként tudja támogatni a turisztikai ágazatban működő vállalkozásokat? Egyáltalán mire lenne szükség a megyében ahhoz, hogy több vendég látogasson ide?

 - Hosszú távon Pécs, de az egész megye a turisztikai és gasztronómiai adottságait összehangoltan, közösen eladva jelentős növekedést érhet el bevételeiben. Ki kell emelnem Harkány jelentőségét, ahol én komoly fejlesztést és növekvő vendégforgalmat várok.

 

- Milyen feladatok állnak a BaranyaLand Klaszter előtt?

- Szeretném még szorosabban összefogni a tagvállalkozásokat, a Pécsi Marketing és Média Központtal való együttműködésünk pedig további lehetőségeket teremt tagjaink számára.

 

 

A régió legkeresettebb vára a siklósi

 

Magyarország egyik legkeresettebb turisztikai vonzereje az ország kultúrája, a műemlékek, a népszokások, a turizmus szempontjából pedig az egyik legfontosabb az épített örökség. A Siklósi Vár a dél-baranyai térség egyik legjelentősebb és legimpozánsabb műemléki épülete és egyben legnagyobb történelmi látnivalója. Építészeti sajátosságai egyedülállóak a térségben. Gótikus kápolnája az ország egyik legszebb várkápolnája, a közelmúltban felfedezett imafülke pedig egyedülálló Magyarországon. Az utolsó felújítás során előkerült festett fájdalmas Krisztus szobor, amely a XV. században a kápolnát díszíthette, szintén ritkaságnak számít hazánkban. Az impozáns kastély körül futó magas középkori várfalak és a falszorosban található Kanizsai Dorottya rózsakert mind-mind lenyűgözik az idelátogató vendégeket. A múzeumban megtekinthető kiállítások több témát ölelnek fel, hogy mindenki találjon igazán kedvére való látnivalót.

- Büszkén mondhatjuk, hogy a Siklósi Vár a régió legkeresettebb vára – állítja Kreiter-Moder Brigitta, a történelmi helyet működtető Siklósi Várszínház Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője, aki rövid történeti visszatekintéssel is szolgál: a Siklósi Várról szóló első említés 1294-ből való, mikor a Soklyósiak tulajdonában állt. Később Zsigmond király elkobozta birtokukat és a Garaiaknak adományozta. Ezt követően 1515-ben a Perényiek tulajdonába került, a nádor második felesége, Kanizsai Dorottya temettette el a mohácsi csata áldozatait, róla nevezték el a várban található rózsa- és fűszerkertet „Dorottya-kert"-nek. Itt található mellszobra. A százötven éves török uralom után 1686-ban a vár felszabadult, majd Caprara osztrák császári tábornok kapta meg. A Batthyány-Strattmann család 1728-tól lett a tulajdonosa, a vár utolsó birtokosa pedig a Benyovszky család volt.

 

- A vár mint látnivaló mellett számos programot és szolgáltatást kínálnak a vendégek számára. Milyen az érdeklődés irántuk?

- Igyekszünk vendégeink számára érdekessé és széppé tenni a múzeumi kiállításokat, és élménnyé alakítani a várban töltött idejüket. A múzeumi szárnyakban jelenleg számos kiállítás: várbörtön, kínzókamra, reneszánsz bútorkiállítás, középkori fegyver- és hadtörténeti kiállítás, vártörténeti kiállítás, a Tenkes kapitánya panoptikum, Istókovits Kálmán és Simon Béla festőművészek kiállítása látható. Emellett több időszakos kiállítás is megtekinthető.

  A centenáriumra kiírtunk egy I. világháborús pályázatot is, ennek keretében létrehoztuk az új hadtörténeti kiállítást, aminek roppant nagy sikere van, ezt alátámasztják a vendégkönyvi bejegyzések is. A hadtörténeti kiállítás nem csak az I., hanem a II. világháborút is bemutatja.

 

- Mit tesznek a vendégek számának növeléséért és még mit lehetne tenni a helyi és a baranyai idegenforgalom fellendüléséért?

- A vár- és kastélyturizmuson belül kiemelten fontos megismerni a piacot, a nyújtott szolgáltatásokat (programkínálatot). Törekszünk programjaink kialakításánál arra, hogy megkülönböztethető, attraktív és egyedi legyen a térség váraihoz képest.

 A turisztikai főszezonban számos színes programmal kedveskedünk látogatóinknak. Színházi előadásokat, középkori várjátékot, nemzetközi tárogató hangversenyt, fúvószenekari találkozót (50 éves a Siklósi Fúvószenekar), a Dolce Hegedűegyüttes koncertjét valamint számos érdekes programot kínálunk. Reméljük, hogy a tavalyi évhez hasonlóan eredményesen zárjuk nyári programsorozatunkat, ahol könnyedebb és fajsúlyosabb darabokat is bemutatunk.

 

- Honnan érkeznek javarészt a vendégek és milyen programokat keresnek?

- Látogatóink az ország egész területéről érkeznek, sőt egyre magasabb számban keresnek fel bennünket külföldiek: oroszok, németek, olaszok, horvátok, szlovákok, csehek, angolok. Örömmel tapasztaljuk, hogy vendégeink jelentős része nyugdíjas, diák és fogyatékkal élő. A tárlatvezetéseknél ügyelünk arra, hogy az adott korcsoportnak megfelelő előadást halljanak és kipróbálhassanak egyes kiállítási tárgyakat. Célkitűzéseink között első helyen az ismeretek átadása szerepel.

 

- Kikkel, milyen szervezetekkel, intézményekkel működnek együtt azért, hogy növeljék a látogatók számát, hogy szolgáltatásuk magasabb színvonalú legyen?

- Több szervezettel, intézménnyel felvettük a kapcsolatot, akik komoly forgalmat generálnak az idegenforgalmi szezonon kívül is az egyénileg érkező látogatóink mellett. Ezzel a szezonalitás hatását kívánjuk kiküszöbölni, azaz az elő- és ún. utószezonban lényeges látogatószám-emelkedés várható. Bevételeink közel 3/5-ét a turisztikai főszezon képezi (májustól októberig).

 

- Milyen fejlesztések zajlottak az utóbbi években a várban és még milyenek várhatók? Nyílik-e újabb pályázati lehetőség a további munkálatokra?

 - Az ezredfordulót követően EU-s forrásoknak és a Norvég Alapnak köszönhetően nagymértékű felújítási munkálatok kezdődtek a Siklósi Várban, ezek során 2010 márciusa és 2011 szeptembere között a vár déli és keleti szárnyát újítottuk fel, majd a barbakán, a felhajtóhíd, a Dorottya-kert és a várkápolna belső tereinek rekonstrukciója történt meg. Kívül pedig az egykori parkoló helyén egy modern látogatóközpontot alakítottunk ki.

 Az elmúlt két esztendő ismét teret adott a fejlesztésnek, így 2013 áprilisában egy újabb uniós pályázatnak köszönhetően kezdetét vehette a vár rekonstrukciójának III. üteme. A munkálatok legfőbb célja az volt, hogy a meglévő kiállítások mellett nőjön a vár épületének teljes alapterületéből a rendelkezésre álló terek kihasználása, hogy mindig megújuló kiállításokkal, terekkel tudjuk fogadni a látogatókat.  Így többek között kialakításra került egy lovagterem, mely egyben modern technikával felszerelt konferenciahelyszín is. Emellett létrejött egy innovatív technológiával felszerelt kiállítótér és egy elegáns, századfordulós hangulatot idéző kávézó. A projekt keretében lehetőség adódott a híres, siklósi születésű Istókovits Kálmán festőművész képzőművészeti alkotásainak tudományos feldolgozására is. A vár első három ütemének felújítására Siklós Város Önkormányzatának mint a műemléki épület vagyonkezelőjének 2 Mrd Ft pályázati forrást sikerült fordítania.

 Bízunk benne, hogy újabb pályázati lehetőség nyílik a fejlesztésekre, hiszen a vár felújítása még korántsem fejeződött be. Visszavan az egykori szálloda és pinceétterem renoválása, ami teljessé tenné a vár rekonstrukcióját és egyben növelné a város turisztikai szolgáltatásának színvonalát.

 

 

Hagyomány, Harmónia, Harkány

 

  A Harkányi Gyógyfürdő Zrt. 1823 óta a Dél-Dunántúl legnagyobb, Magyarország egyik legismertebb kiemelt gyógyfürdője. Harkány Baranya megye, az ország és Európa meghatározó fürdővárosa, világhírű gyógyvize és a hozzá kapcsolódó kezelések számos – elsősorban mozgásszervi, bőr- és nőgyógyászati – betegségben szenvedő hazai és külföldi vendég panaszait enyhítette és enyhíti ma is.

 - A Harkányi Gyógyfürdő Zrt. missziója, hogy meghatározó szerepet töltsön be a balneoterápia, az elektroterápia és a gyógyászati kezelések területén elsősorban a mozgásszervi betegségek megelőzésében és kialakulásuk után a panaszok enyhítésében, gyógyításában – fogalmazza meg röviden legfontosabb feladatukat Hegyi Ákos vezérigazgató. - Bőrgyógyászati és nőgyógyászati panaszokkal rendelkező vendégeink egészségi állapotának javításában, munkavégző képességének megtartásában nyújtunk segítséget, emellett kellemes, biztonságos és egészséges környezetben biztosítunk strand- és élményfürdőzési lehetőséget a család minden tagja számára.

  A fürdő 13,5 hektáros, arborétumhoz hasonlítható területének legnagyobb részét az 5, különböző méretű, mélységű és funkciójú strandmedence teszi ki a hozzájuk kapcsolódó éttermekkel, boltokkal, kiegészítő épületekkel. A legkisebb korosztály számára vizes élményelemekkel tarkított gyerekmedence is rendelkezésre áll, az úszást kedvelőknek ajánljuk a versenyek megrendezésére is alkalmas sportmedencénket és terveink között szerepel csúszdánk csúszdaparkká bővítése, hogy még több élményelem egészítse ki a fürdőzés örömét. A gyógyfürdő területén egész évben 1 fedett, 1 nyitott és 1 félig fedett-félig nyitott, több mint 2000m2 alapterületű gyógyvizes medence várja a 34-38°C-os gyógyvizével vendégeinket.

 

- Honnan érkeznek a látogatók és milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe?

 - Vendégeink mintegy 60%-a magyar, a külföldiek túlnyomó többsége Csehországból, Németországból érkezik, de vannak osztrák, svéd, svájci, szlovák, horvát, szerb, stb. vendégeink is.

A nálunk megfordulók többsége nem pihenni, szórakozni jön, hanem gyógykezeltetni magát. Több napos gyógykúrán vesznek részt, ahol a gyógyvíz használata és orvosi felügyelet mellett számos kezelést vehetnek igénybe a masszázstól kezdve az iszappakoláson keresztül a víz alatti gyógytornáig. A pihenni, kikapcsolódni vágyó vendégeink frissítő- és wellness szolgáltatásokkal kényeztethetik magukat.

 

- Kikkel vagy milyen szervezetekkel működnek együtt azért, hogy növeljék látogatóik számát?

 - A fürdő kapcsolatban áll utazási vállalkozásokkal, pl.: utazási irodákkal, szállodákkal, a Magyar Turizmus Zrt-vel, szakorvosokkal, háziorvosokkal, a Baranya Megyei Mozgáskorlátozottak Egyesületével, nagyobb hazai cégekkel, a helyi Zsigmondy Vilmos Gyógyfürdőkórházzal. Fontosak számunkra ezek a kapcsolatok.

 

- Milyen fejlesztéseket terveznek a fürdőben a közeljövőben?

 - Terveink között szerepel mind a medencék, mind a fürdő épületeinek teljes megújítása, a mai kornak megfelelő átépítése. Emellett szeretnénk lefedni és átalakítani az egész évben látogatható strandmedencét, gyermekmedencét létesíteni a fedett részen és a már említett csúszdapark is kialakításra vár.

 

- Számos programmal színesítik a Harkányi Gyógyfürdő kínálatát. Emellett mit tesznek a vendégek megtartásáért és még mit lehetne tenni, hogy Harkány jó híre eljusson sok helyre?

 - Véleményem szerint legfontosabb a sok elégedett vendég, aki elviszi Harkány jó hírét a világba, mert ennél jobb és olcsóbb reklám nem létezik. Ehhez magas színvonalú fejlesztéseket kell végezni és a megteremtett színvonalat meg is kell tartani. Állandó megújulásban kell tartani a fürdőt, minden, a fürdős és a nálunk használható gyógyászati iparban megjelenő újdonságot lehetőleg az elsők között kell bevezetni, hogy azt kipróbálhassák vendégeink. Nem csak a saját szolgáltatásainkat kell a lehető legmagasabb színvonalon kiszolgálni, hanem a fürdőben található összes egységet, még ha azok nem is saját üzemeltetésűek. Az üzemeltetőket ösztönözni kell arra, hogy időnként ők is megújuljanak, szépüljenek, hogy a fürdő összhatása is tükrözze a törekvéseinket. Mivel területünk nagysága jelentős, több olyan szabadidős tevékenységet kell telepíteni, amely a fürdések közötti szüneteket hivatott kitölteni, pl. felnőtt játszótér, mászófal stb.

 

- A BaranyaLand Turisztikai Klaszter tagjaként milyen előnyeik származtak a klasztertagságból, egyáltalán mi a véleménye a klaszterbe szerveződésről?

- Mivel nem régen vagyok a fürdő vezetője, így még nincs pontos rálátásom arra, hogy a BaranyaLand Turisztikai Klaszterbeli tagság milyen előnyöket jelent vagy jelentett cégünk számára. Az a véleményem, hogy az azonos szakmai szervezeteknek szükségük van valamiféle tömörülésre, de az nem vezet eredményre, ha sok az ilyen szervezet, és azok nem megfelelően működnek. Legyen egy vagy kettő, de azok profi módon lássák el képviseletünket.

 

 

Üzletemberek, külföldiek a pécsi Corso Hotelben

 

 A Corso Hotel Pécs**** a város legújabb és legmodernebb négycsillagos szállodája, amely tökéletes kiindulópontot jelent az üzleti utazók és a városlátogató turisták számára egyaránt. A butikhotel közvetlenül kapcsolódik a történelmi belvároshoz, 81 db otthonos, különböző stílusú szobájával pedig kényelmes pihenést garantál minden kedves vendégének. Konferenciák és egyéb típusú céges összejövetelek számára modern kialakítású és technikailag jól felszerelt konferenciatermek állnak rendelkezésre. A  hotel Á la carte étterme mindennapi, és eseményekhez kötött étkezések színvonalas és hangulatos helyszínét kínálja. Hogy Baranya megye hoteljei között miként pozicionálható a Corso és milyen sajátosságokkal vonzza a vendégeket, erről Montvai Ádám stratégiai és fejlesztési munkatárs a következőket mondja:

- Szállodánk a maga nemében egyedülálló, a város legújabb szállodájaként főként üzleti partnereket szolgál ki, kényelmes szobáival, központi elhelyezkedésével. A legjobban felszerelt konferenciatermekkel és az épület egyedülálló stílusával, dizájnjával tudjuk megszólítani vendégeinket.

 

- A vendégek javarészt honnan érkeznek, hány éjszakát töltenek önöknél? Miért választják az önök szállodáját?

- A vendégek összetétele rendkívül széleskörű, de talán városi szinten szállodánkban fordul meg a legtöbb külföldi származású üzletember és turista. Kimagaslóan sok német és osztrák vendég jelentkezik be recepciónkon. Az eltöltött éjszakák száma az utazás céljától függ. Míg egy turistacsoport általában egy éjszakát tölt el szállodánkban, egy üzletember akár több napra, hetekre is igénybe veszi szolgáltatásainkat.

 

- Milyen mértékű az érdeklődés a hivatásturizmus iránt, hiszen konferenciatermek is találhatók a szállodában?

- A városban a legjobban felszerelt konferencia- és rendezvénytermekkel várjuk vendégeinket. Szerencsére elmondható, hogy e speciális termeink jól kihasználtak, több nagy, neves rendezvénynek is helyszínéül szolgáltunk már, reméljük, ez a jövőben is így lesz.

 

- Kikkel, milyen szervezetekkel, intézményekkel működnek együtt azért, hogy növeljék a vendégek számát, hogy magasabb színvonalú szolgáltatást tudjanak nyújtani?

- Csak néhányat említek a sok közül: Irány Pécs, BaranyaLand Turisztikai Klaszter, Magyar Turizmus Zrt, stb. A BaranyaLand  Turisztikai Klaszter azért jött létre, mert példaként kívánt szolgálni a jól szervezett, összehangolt, kistérségi szinten együttműködő turisztikai modellre. A Corso Hotel az alapító tagok egyike. Mivel a klaszter főként marketing célokat, együttműködési lehetőségeket kínál, így minden ilyen irányú kezdeményezésre nyitottak vagyunk. Az alapító tagok között egyébiránt kölcsönös az együttműködésre való törekvés.

 

- Az együttműködések mellett mit tesznek a vendégek számának növeléséért és még mit lehetne tenni a pécsi, baranyai idegenforgalom fellendüléséért?

- Erre meglehetősen nehéz választ adni. Igyekszünk minden tőlünk telhetőt megtenni azért, hogy minél több turistát szállodánkban, illetve szeretett városunkban üdvözölhessünk. Amit mi is problémaként élünk meg, hogy hiányzik a városban egy összefogott turisztikai marketingszervezet és a városmarketinget is jelentősen kellene javítani.

 

 

Évek óta csökkenő forgalom

 

 Nem fest túl rózsás képet a helyi idegenforgalomról a pécsi TENSI Utazási Iroda vezetője, Vétek Emi turisztikai szakember. Az 1983 óta működő, az országban első magánkézben levő utazási irodaként bejegyzett vállalkozás mára már a magyar utazási piac egyik legtőkeerősebb, legdinamikusabban fejlődő utaztatójává vált, amely egyedülállóan komplex szolgáltatáscsomagot, az idegenforgalom összes szegmensében széles választékot nyújt egyéni és csoportos utasai, valamint vállalati ügyfelei számára.

- Évek óta csökkenő forgalomról beszélhetünk, ez sajnos a térség gazdasági helyzetével magyarázható. Törzsutasaink az előző évekhez hasonlóan már az év elején jelentkeztek az általuk  kiválasztott utakra, sok esetben igénybe vették az előfoglalási kedvezményeket. Az úticélok esetében sincs nagy változás, talán  a hajós utasaink közül többen vannak, akik egzotikus úticélokat választanak. Az iskolai szünethez  közeledve pedig megnőtt az üdülőprogramokra jelentkezők száma. Továbbra is népszerű Törökország, Görögország, Bulgária, Olaszország, horvát szomszédainkhoz nagyon sokan önállóan szervezik útjukat.

  Sajnos továbbra sem erősödött a beutazás. Van néhány szakmai beutazó csoportunk, de például az orosz beutazás mértéke jelentősen visszaesett. A városban látható külföldi buszos vendégek  programját nagyrészt nem utazási irodák szervezik.

 

- Pécs és a megye látnivalói, az "új" fejlesztések milyen vonzerővel bírnak az idelátogatók számára?

- Egyértelműen látszik, hogy ezek a beruházások jót tettek a városnak, példaként említhetem a Zsolnay Negyedet, amely egyre vonzóbb célpont.

 

- Több klaszter is megkezdte működését a turisztika területén az elmúlt években, az ő munkájuk eredménye érezhető-e, látható-e?

- Nincs rálátásom a munkájukra, de azt elmondhatom, hogy mint utazási iroda nem érzünk pozitív változást munkájuk nyomán.

 

- Idén a kevés számú kiállító jelentkezése miatt elmaradt a pécsi utazási kiállítás, egyre inkább interneten érdeklődnek, keresnek, végzik a foglalást az utazók. Ez a tendencia miként érinti az utazási irodákat?

 - Az utazási kiállítás résztvevői nagyrészt támogatásoknak köszönhetően voltak jelen. Tudtommal a támogatások ebben az évben elmaradtak vagy késtek, saját erőből nem tudtak részt venni a kiállítók. Az utazási irodák jelenléte elenyésző volt ezen a rendezvényen, mi például évek óta nem vettünk már részt, mert sajnos nem hozta a vásár az elvárt eredményt. Az  internet valóban egyre nagyobb teret nyer, persze amikor rossz tapasztalatot gyűjtenek az utazók, akkor sokan ismét hozzánk fordulnak. Internet segítségével bárki tud utazást foglalni, de  a személyes tapasztalatokat, tanácsokat semmi sem pótolja. Arról már nem is beszélek, hogy milyen nehézkes, ha pl. módosítani kell az utazást, vagy esetleg le kell mondani. De találkoztunk már olyan esetekkel is, hogy kiderült: a szép honlap mögött csalók voltak. Begyűjtötték a pénzt és nem szolgáltattak. 

 

- Milyen lehetőségek megteremtésére, milyen jellegű összefogásra lenne szükség ahhoz, hogy a baranyai idegenforgalom prosperálóbb legyen, hogy többen érdeklődjenek a megyei látványosságok iránt?

- Egységes, jól átgondolt marketingtevékenységre lenne szükség és ahhoz rendelt pénzeszközökre. Úgy gondolom, az összefogás csak nagyon szűk körben valósul meg, a többség csak hangoztatja a szükségességét, de tenni nem sokat tesz az érdekében. Sőt!