Üdvözöljük a

Pályaválasztás: a legfontosabb a gazdaság igényeinek megfelelni | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Pályaválasztás: a legfontosabb a gazdaság igényeinek megfelelni

Szerző: Kis Tünde | 2016. november 8.

Ami érdekel, azután a pénz, majd egyéb tényezők, ezt követi a hivatástudat és presztízs, a legvégén pedig a céges autó – ilyen sorrendet állítottak fel a pályaválasztással kapcsolatban a mai fiatalok, ez derül ki egy közelmúltbeli rögtönzött felmérésből. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara több csatornán és számos módon támogatja a pályaválasztás előtt álló gyerekek és szüleik információhoz jutását, segíti döntésüket, hogy a jövő munkavállalói olyan szakmát, hivatást válasszanak, amellyel el tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon. A Dél-Dunántúli Gazdaság által megkérdezett, tanulóképzéssel foglalkozó vállalkozások vezetői egyöntetűen állítják: kevés gyerek akar szakmát tanulni, és a legtöbb esetben nem is tudják, hogy ma mit csinálnak, milyen körülmények között dolgoznak az egyes szakmákban.

- Létrehoztunk idén tavasszal Baranyában egy pályaválasztási csoportot, miután felmértük, hogy hány szereplő, intézmény, szakember dolgozik elszigetelten a pályaválasztásban - mondja Janovics László, a kamara HR osztályának vezetője legújabb kezdeményezésükről. – Mindenkit, akit ismertünk – pl. kormányhivatal, pedagógia intézet, KLIK, Szakképző Centrum, iskolaigazgatók, cégek elhivatott szakemberei -, meghívtunk egy alakuló ülésre, ahol célul tűztük ki, hogy összehangoljuk a munkánkat. Szeretnénk, ha tudnánk egymásról, például közösen tartanánk szülői értekezleteket az általános iskolákban, jó lenne erősíteni a szinergiákat. Fontos, hogy egyeztessük egymással az időpontokat, a rendezvényeket, kölcsönösen hívjuk meg egymást ezekre, adjunk tájékoztatást a munkacsoport tagjainak munkájáról is. Kidolgoztunk egy 1 napos és egy 1 hetes pályaválasztási programot, amelyet meghirdettünk az általános iskolák és a gimnáziumok körében még az előző tanév végén. A megyéből 40 iskola jelentkezett igénnyel valamelyik programunkra: önismereti, motivációs foglalkozásokra, cég- és szakmabemutatókra. A kidolgozott program része az is, hogy üzemlátogatásra visszük a gyerekeket az egészségügyben, a vendéglátásban és az iparban dolgozó cégekhez, intézményekhez, emellett szülői értekezleteken elmondjuk a 8. osztályos vagy éppen érettségiző gyerekek szüleinek, hogy melyek azok a szempontok, amelyeket érdemes megfontolni egy pályaválasztási döntés során. A projekt jelenleg is zajlik, a 40 iskola 2/3-ában már jártunk, és igen pozitív visszajelzéseket kaptunk. Természetesen azzal is tisztában vagyunk, hogy a pályaválasztási tevékenységben ilyen rövid távú indikátorokat elég nehéz mérni, hiszen csak több év múlva derül ki, hogy jó döntést hozott-e egy gyerek.

 

- Milyen szempontokat érdemes végiggondolniuk a pályát választóknak és szüleiknek?

- Talán a legfontosabb, hogy mi érdekli a gyereket, mihez van megfelelő szintű képessége, szorgalma, kitartása. Emellett természetesen nem mindegy, hogy milyenek a család lehetőségei, miként tudják támogatni a fiatal továbbtanulását, és az sem, hogyan tud majd munkát, állást találni, a megélhetését biztosítani.

 

- A kamara számos programmal, kapcsolattal, rendezvénnyel segíti a fiatalok információhoz jutását, a döntést. Azokért a vállalkozásokért, amelyek tanulókat képeznének, de nincs elég jelentkező, mit tud tenni a kamara?

- Meg kell ismertetnünk a fiatalokkal a szakmák tartalmát, a munkavégzés körülményeit, hogy ezáltal is választási lehetőséget biztosítsunk számukra. Sajnos vannak olyan gyerekek, akiknek évek óta nem dolgoznak a szülei, így nem is tudják, hogy milyen szakmák léteznek. Arról sem kell megfeledkeznünk, hogy egyes szakmák eltűnnek, és folyamatosan keletkeznek újak. Fontos, hogy szóljunk a motivációról is, hiszen problémát okoz, ha a gyakorlatot biztosító vállalkozónak a tudásanyag átadása helyett noszogatnia kell a tanulót. Nyilván minden fiatalt mással lehet motiválni, van, akinek az az elsődleges, hogy jól megfizessék, másnak a szakma presztízse számít. Mindenkinél meg kell találni a hívószót.

 

 

Országos hírű lett a baranyai kamara vetélkedője, a Gép-Ésszel

Jönnek az új vetélkedők

 

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által szervezett Euroguidance Pályatanácsadói Díj átadása alkalmából jó gyakorlat megosztó szemináriumon mutathatta be október közepén a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara az immár 7. évébe lépő, a gépipari szakmák népszerűsítésére létrehozott, pályaválasztást elősegítő versenysorozatát, a Gép-Ésszelt.

 Napjainkban a megfelelően képzett munkaerő hiánya miatt komoly kihívással küzd a gépipar. A gépipari szakmák iránti érdeklődés felkeltése érdekében rendezi meg a kamara évről évre a Gép-Ésszel Baranyában elnevezésű szakmaismereti versenyt, amelyre a megye általános iskoláinak 6., 7., és 8. osztályos tanulói jelentkezhetnek 3 fős csapatokban. A verseny során a diákok három fordulóban mérik össze képességeiket, készségeiket. A kamara Pályaválasztás Baranya honlapján meghirdetett vetélkedő 1. fordulója önálló felkészülést igényel, a csapatok egy szakmaismereti totót töltenek ki. A kutatómunka során olyan elméleti alapismeretekkel gazdagodhatnak, melyeket a későbbiekben is hasznosítani tudnak. A kérdéssort eredményesen megoldó csapatok a 2. fordulóban már testközelből ismerkedhetnek meg a szakmákkal, ebben a tanulók képzésére is nagy hangsúlyt fektető gépipari vállalkozások nyújtanak lehetőséget üzemlátogatás formájában. A látogatások után a csapatok a kamara által előre megadott szempontsor alapján üzemlátogatási naplót készítenek, ezek értékelése után a verseny döntőjébe már csak a 10 legjobb csapat juthat. A döntőn, amely egy játékos ügyességi vetélkedő, minden olyan ismeretet be kellett vetni, melyet az első két forduló során megszereztek a versenyzők, de a kézügyesség, jó szemmérték, a logika és a csapatmunka sem hiányozhat. A döntőn a versenyt támogató vállalkozások is képviseltetik magukat, 10 állomáson szakemberek készítik elő és irányítják a versenyfeladat megoldását, akik nem csak az értékelést végzik, hanem új ismeretekkel, tanácsokkal is ellátják a versenyzőket.

 Az elmúlt hat évben mintegy 5-szörösére nőtt a gépipari szakmákra jelentkező nyolcadikos fiatalok száma, annak ellenére, hogy évek óta csökken e korosztály létszáma. A Gép-Ésszel sikerét látva a PBKIK ennek analógiájára hamarosan kidolgoz az elektronikai, villamosipari, az informatikai területre, valamint az építőipar és épületgépészet szakmacsoportra is egy hasonló vetélkedősorozatot, amelyhez az ágazatokban működő vállalkozások együttműködésére is számít.

 

 

Mi a pálya? Pályaválasztási kiállítások megyeszerte

 

Idén Pécsett, Mohácson, Szigetváron és Siklóson is várták a pályaválasztás előtt álló diákokat és szüleiket azokon a rendezvényeken, amelyeken közvetlenül a megye iskoláinak tanáraitól, diákjaitól tájékozódhattak az iskolák képzéseiről. A hagyományosan október végétől november közepéig megrendezett kiállításokon az intézmények bemutatkozásán kívül szakmabemutató programokkal is várták az érdeklődőket, ezen kívül a Pécsi Szakképzési Centrum Angster József Szakgimnázium és Szakközépiskolája, Szakiskolája tanműhelye is kinyitotta kapuit. Mindegyik helyszínen pályaorientációs tanácsadással, kérdőívekkel és tesztekkel is készültek a kormányhivatal tanácsadói.

 

 

Mi a pálya? Fesztivált rendeztek Pécsett

 

A korábbi sikeres fővárosi rendezvény után idén már 4 vidéki nagyvárosban is megrendezik a Mi a pálya? elnevezésű fesztivált. Pécsett október 12-én töltötték meg a városi sportcsarnokot a helyi vállalkozások, amelyek formabontó módon mutatkozhattak be a pályaválasztás előtt álló diákoknak.

A rendezvényt a Forma 1 témája köré szervezték, a bokszutcákban szakközépiskolák és cégek hat különböző ágazatot (erősáramú elektrotechnika, gyengeáramú elektrotechnika, távközlés, gépészet, vegyipar, informatika) mutattak be. A fesztivál elsődleges célja, hogy élményeket szerezve felszínre hozza a pályaválasztás előtt álló gyerekekben lévő érdeklődést a műszaki pálya iránt. A pályaválasztó diákok itt három kérdésre kaphattak választ: Mi érdekel? Hol dolgozhatok, ahol ezzel foglalkoznak? Hol tanulhatom meg ezt a szakmát? A rendezvény házigazdái, Szujó Zoltán és Wéber Gábor a Forma 1-hez kapcsolódó látványos előadással tették izgalmassá a szakmákkal való ismerkedést.

 

 

Te mi alapján döntesz?

 

- ezt a kérdést tette fel pályaválasztás előtt álló gyerekeknek a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara az egyik pályaválasztási rendezvényen, hogy megismerje a fiatalok motivációját, jövőképét, pályaválasztási szándékát. A nem reprezentatív felmérésben a Mi alapján döntenek? Mit szeretnének csinálni? Hogyan képzelik a jövőjüket? Milyen munkát választanának? Mi a fontos számukra? kérdésekre adott válaszokból kiderült, hogy

- a legtöbb fiatal munka- vagy szakmaválasztását a legnagyobb mértékben azt határozza meg, hogy olyan elfoglaltságot találjon magának, ami igazán érdekli, amit szeret csinálni, ami érdekes, izgalmas.

- a második helyre került, és szintén nagyon meghatározó a pénz: jól keressen, jó életszínvonalat tudjon biztosítani magának, fizessen jól a munka.

- a harmadik helyen az egyéb válaszok szerepelnek, úgymint akaraterő, bizalom, önbizalom, siker, támogatás, tehetség, tudás – ezek legyenek meg a munkában, a választott szakmában.

- a negyedik helyre került a hivatástudat, a presztízs: segíteni másokon, mert érdekel a szakma, a

szakma presztízse, örömöt okozni, nyelvtanulás.

- ötödik helyen, már nem nagy hangsúllyal szerepel a biztonság: biztos hely, biztos szakma, biztosított jövő, jó munka, karrier, jó lehetőségek, szép ház fogalmak kerültek ehhez a kategóriához.

- hatodik a kreativitás,

- hetedik pedig a fontossági sorrendben az autó, hogy járjon a munkához szolgálati autó.

 

 

Kevés a tanuló, pedig egy jó szakma egzisztenciális biztonságot jelenthet

 

Ács és kőműves szakmában tudna 5-5 fő tanulót képezni a Vörös-Bau Kft., de mint Vörös György mondja, jelenleg csupán 2 kőműves tanulójuk van.

- A korábbi két osztállyal szemben idén egy osztály indult 17 fővel kőműves szakmában, és mire végeznek, ez a szám 7-8 főre csökken – állapítja meg a cégvezető, aki 16 éve a szakmunkások vizsgáztatásában is részt vesz. - Ráadásul hiába indultak ennyien, csak jövőre kerülnek ki a gyakorlati munkahelyekre, amiből a megyében mintegy 15 van, tehát 1 cégre 1 tanuló jutna. Így sajnos nem biztosított a munkaerő-utánpótlás ebben a szakmában. Miután letették a szakmunkásvizsgát a fiatalok, meg szoktam kérdezni őket, hogy ki marad a szakmában. Általában 1-2 igen válasz érkezik.

- Milyen megoldási lehetőséget lát?

- Négy-öt éve, amikor ugyanez a helyzet állt elő, hogy nincs megfelelő számú gyerek, a kormány hozott egy rendeletet, hogy a hiányszakmát választók külön ösztöndíjban részesüljenek. Ugyan a kőműves ma is hiányszakmának számít, csak már nem támogatják ilyen módon. Véleményem szerint nem 1 vagy 2 évre kellene előre gondolkodni ahhoz, hogy legyen szakember, a kormánynak erőteljesebben kellene támogatnia a szakmát választó fiatalokat.  Az elmúlt évek alatt mintegy 50 tanuló végzett nálunk, jellemző, hogy néhány évig itt maradnak, vagy legalábbis a szakmában, aztán vagy saját céget alapítanak, vagy külföldre mennek dolgozni. Utóbbiak között több a pályaelhagyó.

 

- Mivel országos szinten is jelentős a szakemberhiány, mind a villamos, mind a gépész szakmákban, ezért mi is igyekszünk tenni a jövő szakembereiért – mondja Hirth Olivér, a pécsi KONTAKT-Elektro Kft. ügyvezetője. - Cégünk stabilitását az adná meg, ha folyamatosan tudnánk új kollégákat felvenni. A kamarán keresztül több pályaválasztási tanácsadó program indult, ezekben lehetőségeinkhez mérten igyekszünk mi is minél nagyobb részt vállalni.

- Milyen mértékű a tanulóhiány a cégnél?

- Jelenleg 3-4 fő tanulónk van, de 5-öt tudnánk foglalkoztatni. Dolgozik nálunk egy duális képzésben részt vevő hallgató is. Személyes tapasztalatból tudom, hogy milyen sok pluszt ad ez a gyakorlat, amiben én is részt vettem, mert az államvizsgán az elmélet mellett a gyakorlati tudásomra is építhettem.

 Cégünknél villanyszerelő, elektronikai műszerész és ipari gépész tanulók fogadására van lehetőség, a fő probléma az, hogy nagyon kevesen választják ezeket a szakmákat. Sokan gimnáziumban tanulnak tovább, miközben lehet, hogy nagyon jó CNC forgácsolókká válhatnának. Nyilvánvalóan a szülők is a legjobbat akarják a gyerekeinek, akik nemegyszer azért válnak keserűvé, mert nem az a munkájuk, amit valójában szeretnének. Ma már a lányok is választhatnak „fiús” szakmákat, amelyekben ők is sikeresek lehetnek.

- Az önöknél tanulók hány százaléka marad a vállalkozásnál a szakmunkásvizsga letétele után?

- Mintegy 40-50%-uk marad, persze ez évről évre változik. Van, amikor olyan tudáshiánnyal érkeznek az általános iskolából a tanulók, amit nem lehet behozni, hiába foglalkozunk velük külön is. Sajnos, ez nem egyedi eset. Ezért a Dél-Dunántúli Gépipari Klaszteren keresztül is rengeteg erőfeszítést teszünk annak érdekében, hogy megmutassuk szakmánk szépségeit, a kulturált munkakörülményeket. Folyamatosan keresnek bennünket iskoláktól, intézményektől, hogy mikor jöhetnek üzemlátogatásra a gyerekek, emellett kollégáink is rendszeresen mennek iskolákba, hogy bemutassák, mivel foglalkozunk.

 

- Állandó kapcsolatban állunk a Pécsi Szakképzési Centrummal, a Simonyi Károly Szakközépiskolával és Szakiskolával, ahonnan tanulókat tudnánk fogadni, és hiába megyünk pályaválasztási ismertetőkre, roadshowkra, egyre kevesebb a beiskolázható gyerek – fogalmazza meg Bogos Dezső, a pécsi Mecsek-Klíma Kft. ügyvezetője. – Jelenleg hat tanuló képzését végezzük, egyelőre nálunk még nem tapasztalható tanulóhiány. Viszont a következő évfolyamtól már gond lehet, hiszen a most beiskolázott 9. osztályosok között nincs hűtő- és klímaszerelő. Csak központifűtés-szerelők vannak, mert utánuk kiemelt támogatást kap az iskola. Javasoltam, hogy a 30 fős fűtésszerelő osztályt osszák kétfelé, mert a fiatalok közül többen szerettek volna átjelentkezni hűtő- és klímatechnikai szerelőnek, de létszámhiányra való hivatkozással elutasították. 9. évfolyamban ugyanazt a modult tanulja mindegyik szakma, 10. osztálytól pedig meg lehetne osztani a létszámot, de azt a választ kaptam, hogy csak 16 fővel lehet elindítani egy osztályt.

- Mi lehetne a hívószó, hogy ezt a szakmát válasszák a fiatalok?

- Úgy értesültem, hogy szinte minden cégnél legalább 2-3 fő mindig hiányzik és mindenhol keresik az utánpótlást. Nálunk is azok az emberek dolgoznak, akik itt tanultak valamikor. A hívószó az lehetne, hogy nem csak képzést, munkát is tudunk biztosítani a tanulóévek után. Egyre kevesebb a potenciális jelentkező, mivel a gyerekek egy része gimnáziumba vagy szakközépiskolába megy. Egyébként is jelentősen csökkent a fiatalok száma, ezért szinte „vadászni” kell a tanulókat. A roadshowk, a szakmanépszerűsítő előadások, üzemlátogatások kiváló lehetőséget teremtenek arra, hogy megmutassuk a pályaválasztás előtt állóknak a szakmánkat, annak szépségeit.