Üdvözöljük a

PÉCSEXPO 2013 – regionális kiállítás és vásár újdonságokkal | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

PÉCSEXPO 2013 – regionális kiállítás és vásár újdonságokkal

Szerző: N.T. | 2013. április 4.

„A jelenlegi nehéz piaci helyzetben is szükség van arra, hogy a város, a megye, a régió gazdasági szereplői bemutatkozási lehetőséget kapjanak, hogy nem csak az itt élők, hanem az idelátogatók is megismerjék azokat a vállalkozásokat, amelyek a Dél-Dunántúlt jellemzik.”

Ezekkel a sorokkal ajánlja a térség vállalkozásai számára a 2013-as PÉCSEXPO-n való részvételt dr. Páva Zsolt pécsi polgármester. Az ipari, kereskedelmi kiállítást és vásárt hat év kihagyás után tavaly rendezte meg egy vállalkozás, amely bebizonyította: annak ellenére, hogy a világtrendek nem részesítik előnyben az ilyen jellegű régiós rendezvényeket, a Dél-Dunántúlon van létjogosultsága a PÉCSEXPO-nak. Tavaly 146 kiállító mintegy 10 ezer látogatót vonzott az Expo Centerbe. Ezeket a számokat idén június 6-a és 9-e között szeretnék meghaladni szervezők, akik a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarával összefogva több újdonsággal készülnek a kiállításra. A szakmai programjaik mellett a kamara kkv-k részére pályázatot írt ki a kiállításon való megjelenésre.

 

- Az utóbbi évtizedben látható, hogy a regionális vásárok szerepe egyre leértékelődik az egész világon – mondja dr. Síkfői Tamás, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara titkára. Ugyan Németország valamennyire kivételnek számít, de ha például a lipcsei vásárt vesszük, az is egészen megváltozott ahhoz képest, mint ami valaha volt. Másrészről az is látszik, hogy a válság közepette vannak olyan exportáló vállalkozások és exportáló térségek, amelyek jobb jövedelmi viszonyok között dolgoznak, és valamennyire fejlődni tudnak. Mindent összevetve egy pécsi ipari vásár, egy PÉCSEXPO igazából nem tud markáns szerepet betölteni a helyi gazdaság fejlesztésében. Ám mivel jelenleg Baranya megye gazdaságának 80-90%-a mikro- és kisvállalkozás, amelyek elsősorban helyi piacra termelnek és szolgáltatnak, mindenképpen az ő érdeküket szolgálja a PÉCSEXPO megszervezése, az ahhoz kapcsolható háttér rendezvény biztosítása pedig kamarai feladat. Ezért döntött úgy a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara, hogy mindenképpen segíti a kiállítást - egyrészt szervezünk egy üzletember-találkozót b2match szoftveres háttérrel, amelyeken előre regisztrálhatnak az üzletemberek. Már most is meglehetősen sokan jeleztek vissza, hogy jönnének, különösen Horvátországból nagy az érdeklődés, nyilván az uniós csatlakozás miatt.

  Egy pályázati támogatás segítségével 200m2-en vállalkozói falut építünk az expo területén, ebben a vállalkozásaink 4-4m2 standokon tudnak kialakítani. Olyan helyi kis- és középvállalkozásokat keresünk, amelyek helyi, magyar terméket gyártanak vagy magyar termékhez kapcsolódó szolgáltatást biztosítanak. A kamarai tagoknak 100%-os, a csak regisztráltaknak 80%-os támogatással tudja adni a területet a kamara. Bízom benne, hogy az 50 pályázatnyertes egy komoly kiállítást produkál majd. Ugyancsak támogatjuk a Magyar Turizmus Zrt. szervezésében megvalósuló helyi termék kiállítást, ami elsősorban a helyi élelmiszeripari kézműves termékek, minőségi termékek prezentációja, árusítása lesz. Emellett létrehozunk egy klaszterországot, amelyben a Pécsett és Baranyában működő több mint 10 meghatározó klaszter mutatja be, hogy mit tesz, milyen gazdaság-fejlesztést végez. Megjelennek a kiállításon a zöldenergia és a kékgazdaság képviselői, akik várhatóan komolyan emelik a vásár szakmai rangját és azt hiszem, hogy meglepő dolgokkal fogják szembesíteni a vásárlátogatókat. Mindezeken túl a kamara egy pályaválasztási rendszer működtetését is tervezi a PÉCSEXPO-n. Kevesen tudják, hogy a szakképzés teljes felügyelete, a felsőfokú képzés új feladatkörei illetve a pályaválasztás egy része kamarai kompetenciába került. Rengeteg ember fordul meg egy ilyen expon és mindenképpen szeretnénk, ha szembesülnének azzal a látogatók, szülők, gyerekek, hogy melyek a piacképes szakmák, milyen irányban érdemes tanulni, hogy az ember az életét ne munkanélküliként kezdje.

 - Annak ellenére, hogy az ilyen típusú vásárok iránt csökkent az érdeklődés, mégis miért érdemes egy baranyai vagy nem baranyai vállalkozásnak a PÉCSEXPO-n megjelennie?

 - Sokféle motivációjuk lehet a cégeknek. Említettem, hogy pályaválasztási, pályaorientációs szolgáltatást nyújtunk a vásár ideje alatt, ez azoknak a vállalkozásoknak lehet érdekes, amelyek a gazdasági válság közepette is fejlődnek, de komoly problémát jelent számukra a munkaerő-utánpótlás. Ők akár klaszterkörben, akár önálló kiállítóként jelennek meg, egyértelműen meg akarják nyerni az új generációt arra, hogy tanuljanak például gépipari szakmákat, mert biztos állásuk lesz náluk. Nagyon sok vállalkozás helyi piacra termel vagy szolgáltat, számukra teljesen természetes, hogy a PÉCSEXPO-n koncentrált érdeklődésre számíthatnak és új vásárlókat nyerhetnek. Kétségkívül vannak olyan vállalkozások és intézmények is, amelyeknek a fejlődésük szempontjából sem utolsó, hogy a kiállításon szembesüljenek a létükkel, működésükkel.

 - Az ilyen fajta kiállítások egyrészt az üzleti kapcsolatépítést szolgálják – akár ha nézem az üzletember-találkozót is -, másrészt a nagyközönség felé való bemutatkozást. De valójában kinek szólnak ezek a rendezvények?

 - Talán fordítsuk meg az irányt. Egy vásár, egy kiállítás nem úgy működik, hogy én kiállítok, és sok ember jön be a kapun, megnézi, mit tudok prezentálni: vagy érdekli, vagy nem. Egy vásárra, kiállításra fel kell készülni, hogy az vonzó, látogatott legyen. Ezért a kamara által szervezett vállalkozói falu esetében minden pályázati nyertes rész vesz egy felkészítő tréningen, amelyen elsajátíthatja, hogy miképpen kell megszervezni egy bemutatkozást, hogyan kell címlistákhoz jutni, meghívni a kiállításra a potenciális partnereket, milyen vizuális és nyomtatott anyagokat kell biztosítani, hogyan kell tárgyalni potenciális új partnerrel. Ennek a kultúráját nagyon sok kis- és középvállalkozás még nem ismeri. Az a szándékunk, hogy a piacra lépő kiállítóknak segítséget nyújtsunk abban, hogy a kiállítás alatt érdemi látogatói legyenek és ne csak a prospektusgyűjtögető fogyasztókkal találkozzanak. Akik ugyan nem lebecsülendők, hiszen hosszabb távon potenciális üzletfelek lehetnek, de a mi segítségünkkel a rövid távú üzleti kapcsolatokat tudja kiépíteni a vállalkozás.

 - Miként érzékelhető a tavalyi PÉCSEXPO utóhatása?

 - Tavaly azért nem támogatta a kamara az expot, mert a gyors szervezés miatt a kamara által megkövetelt, a minőséget biztosító dokumentumok, tervek nem álltak még rendelkezésre. Minden elismerésünk a szervezőké, hogy ilyen körülmények között is egy jelentős kiállítást tudtak létrehozni. Azóta egy swot-elemzést végzett a kamara, amelynek eredményeként a testület úgy döntött, hogy álljunk az expo mellé és szerezzünk hozzá forrást, különböző kereskedelemfejlesztési akciókat, a vásárban szervezzünk meg kisebb szakkiállításokat. Úgy vélem, hogy ezt jól tettük.

  A tavaly megrendezett expot érintő visszajelzések többségében pozitívak voltak, a vállalkozóktól azt hallottuk, hogy jót tett nekik egyfajta koncentrált érdeklődés, amit adott esetben egy eldugott utcában vagy egy városszéli telephelyen nem élnek meg. Míg egy ilyen helyszínen, ahol több ezer ember megfordul, rácsodálkoznak a létükre, és ha nem is azonnal, de jövőre vagy két hónap múlva megkeresik őket.

 - Az üzletember-találkozók miként zajlanak majd a PÉCSEXPO-n, vannak-e esetleg olyan témakörök, amelyek mentén várják az érdeklődőket?

 - Az elektronikus alapon szerveződő üzletember-találkozók Európában már nagyon jól működnek. Az interneten előre regisztrálnak a résztvevők, a számítógép egy meghatározott algoritmus szerint értékeli az ajánlatokat, összehozza a partnereket, kijelöli a potenciális időt, figyelve arra, hogy mennyi a kapacitás a tárgyalások lebonyolítására, kér-e valaki tolmácsot vagy más – műszaki, logisztikai - szakértőt igényel-e a megbeszélés. Így, nagyon jól szervezetten zajlanak ezek a találkozók. Két évvel ezelőtt, a monarchiás kamarák kongresszusán 230 üzletemberrel teszteltük ezt a módszert, rendkívül jól működött. Profi, időkímélő, rendkívül lényegre törő – ezért akarjuk ezt bevetni a PÉCSEXPO alatt.

 

 

 - A tavalyi PÉCSEXPO bebizonyította, hogy szükség van a rendezvényre, ezért szervezzük meg ismét 2013-ban – mondja Bognár Szilárd, az Expo Szervező Kft. ügyvezetője. - A rendezvény célja, hogy a régió vállalkozásai koncentráltan bemutatkozhassanak a partnereiknek és a nagyközönségnek, segítve ezzel a kereslet élénkítését, a cégek talpon maradását, növekedését. Egy kiállítás mindig jó alkalmat kínál arra, hogy ügyfeleink elvárásait még jobban megismerjük, ezen ismeretek birtokában alakítsuk ki termék- és szolgáltatás portfóliónkat. Idén a tematikát 3 gazdasági ág, az ipar, a kereskedelem valamint a szolgáltatás köré építjük fel.  Újdonság a tavalyi kiállításhoz képest, hogy a kamara közreműködésével idén nemzetközi üzletember találkozóval, horvát gazdasági nappal és hatósági fórummal bővül a szakmai program. Látogatóink számára fontos lehet, hogy idén kiállítóink speciális, vásári kedvezményekkel igyekeznek magukhoz csábítani vevőiket.

  A PÉCSEXPO sajátossága, hogy nincs meghatározott központi témája, ez egy általános kiállítás és vásár. A rendezvény szeretné megszólítani a vidéki embert, az építkezni, felújítani szándékozókat, de aki a Pécsi Országos Színházi Találkozóra látogat a városba, azok számára is tudjon érdekességekkel, újdonságokkal valamint kedvezményes vásárlási lehetőségekkel szolgálni.  Egyébként is szerintem a kiállítás nagyon jó lehetőséget jelent a vállalkozásoknak arra, hogy egy-egy terméket vagy termékcsoportot kedvezményes feltételekkel ismertessenek meg a nagyközönséggel. Azt tervezzük, hogy minden stand fölött jól látható módon kiemeljük, mekkora kedvezményt lehet igénybe venni a kiállítónál, így ha valaki ránéz a standra, rögtön láthatja, hogy miért érdemes odamenni.

 - Milyen területről várják a kiállítókat?

 - Mindenhonnan. Természetesen valószínűsíthető, hogy elsősorban Pécsről, Baranyából, Tolna és Somogy megyéből érkeznek, de tavaly is volt budapesti, sőt békéscsabai kiállítónk. Jobbára a kis- és közepes vállalkozások részvételére számítunk, pedig szeretnénk, ha a térség nagyobb cégei is bemutatkoznának a standokon. Amint említettem, nem csak az országból várjuk az érdeklődést, a kamara által nemzetközi kiállítókra is szert tehetünk, hiszen horvátországi vendégeink is lesznek. Nagyon örülünk a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara együttműködésének.

 - A nagyközönség számára vonzó, ha szórakoztató programok is várják egy rendezvényen.  Idén mire számíthatnak a PÉCSEXPO látogatói?

 - Hagyományosan a PÉCSEXPO történetében a csütörtök a szakmai nap, ilyenkor van lehetőség arra, hogy a vállalkozók egymással találkozzanak. A látogatókat a színpadon különböző programokkal, fellépésekkel szórakoztatjuk majd. Ezek tartalmáról egyelőre folynak az egyeztetések. Azt már biztosan tudjuk, hogy a felnőtt belépő ára marad 500 forint és ahogy tavaly, 14 éves kor alatt nem kell fizetni.

 - Miként lehet összefoglalni a tavalyi vásár tapasztalatait?

 - Szerencsére nagyon sokan lokálpatriotizmusból is kijöttek az Expo Centerbe, több mint 10 ezer látogatót regisztráltunk. Az számunkra is nyilvánvaló, hogy Pécs és a dél-dunántúli régió a gazdasági teljesítményt tekintve az utolsók közé tartozik, ezért nem is várhatunk csodát. Mégis, bízunk benne, hogy aki fontosnak érzi e térség jövőjét, az - akár a megjelenésével is - támogatja ezt a rendezvényt.

Tavaly több kiállítónk is rendkívül sikeres volt, azt szeretnénk, ha ez idén még inkább így lenne.  Minél több látogatót kívánunk a kiállításra vonzani, ezért keressük a Zsolnay Kulturális Negyeddel is a kapcsolatot, hogy népszerűsítsük a rendezvényt az ideérkező turisták körében. Mivel a PÉCSEXPO ideje alatt zajlik a POSZT, a színházat szerető, messze vidékről érkezők részvételére is számítunk, hiszen ez egy új, más jellegű, nappal, délelőtt elérhető program lehet az ő számukra. A Teleky Bisztro tulajdonosával gasztro show-t képzeltünk el, ami érdekes lehet az enni-inni vágyó kilátogatók számára, és a helyi kézművesek kiállítása is egyfajta kulturális kikapcsolódást jelenthet. Emellett – azt gondolom – a Pécsről alkotott pozitív képet is erősítheti a vásár.

 - Miként vizsgázott tavaly  az Expo Center mint vásárhelyszín?

- Egy szóval: tökéletesen. Ezt a rendezvényközpontot kifejezetten erre a célra építették, a vásár értékelésekor tavaly is elmondtuk, hogy számunkra mindenben teljesen megfelelt. Emellett ki kell emelnem, hogy felkészült stáb segítette a munkánkat, nélkülük nem lett volna ilyen sikeres a PÉCSEXPO 2012-ben.

 

 

  Csizi Pétert, Pécs alpolgármesterét arról kérdeztük, hogy a város gazdasága számára milyen előnyökkel jár a PÉCSEXPO megrendezése?

 - Az első szó a köszöneté kell legyen! Köszönet illeti a szervezőket, amiért időt, pénzt, energiát, de legfőképpen talán hitet nem spórolva megszervezték tavaly - sok év után újra - a PÉCSEXPO-t! Köszönet és tisztelet illeti azokat a cégeket, vállalkozásokat is, amelyek, dacára az Európát és Magyarországot is sújtó gazdasági válságnak, jelen voltak tavaly és reményeink szerint idén is ott lesznek majd. Ez számomra azt jelenti, hasonlóképpen gondolkodnak, mint mi a városvezetésben: azaz nem megúszni, túlélni akarják a válságot, hanem győztesen kikerülni abból. Folyamatosan keresik, kutatják a siker felé vezető utakat és nem félnek elindulni azokon.

  Úgy gondolom, a kiállítás helyszíne, az Expo Center egy szimbolikus helyszín. Az Expo Center eddig Pécs negatív bélyege volt, egy olyan vitatott és sokak szerint elrontott, felesleges beruházás, amely megépülése óta milliárdokba került városunknak – több pénzt vitt el, mint amennyit hozott.  Valóban rengeteg pénzébe került a pécsieknek az Expo Center. Talán túl sokba is. Én mégis azt gondolom, hittel, akarattal, kitartással, tudással, elszántsággal és sok-sok munkával, szorgalommal igenis lehet eredményeket elérni, vissza lehet találni a helyes útra. Itt is ez történik, idén is lesz PÉCSEXPO! Szimbolikus tehát ez a komplexum, mert bizonyítja, hogy csak hozzáállás és akarat kérdése a siker. Tavaly hosszú hónapokon keresztül egymást érték a rendezvények, most pedig újra egy igen komoly, nagyszabású exponak ad otthont az épület.

  Pécsiként és alpolgármesterként is külön örömmel és büszkeséggel tölt el, hogy ebben az igen nehéz gazdasági környezetben sikerül ismét megrendezni a PÉCSEXPO-t. Bízom benne, hogy eredményes lesz a kiállítás, mind a megjelenő cégek, mind az ide látogató érdeklődök pozitív tapasztalatokkal gazdagodnak és távoznak majd – hogy aztán újra visszatérjenek. Hiszek abban, hogy a siker döntő részben rajtunk múlik, mi vagyunk a saját sorsunk kovácsai. Úgy látom, Pécsett sok jó kovács van! 

 

 

  A PÉCSEXPO szervezőit Barna Béla, a Pécs Holding Zrt. vezérigazgatója is bátorítja a vásár megrendezésében. A rendezvényhelyszínt, az Expo Center Pécs létesítményét a Pécs Holding Zrt. biztosítja, a szervezésben folyamatos kapcsolattartással, a cég kapcsolati tőkéjével állnak a háttérben. Emellett a PÉCSEXPO megnevezés a Pécs Holding Zrt. védjegyoltalma alá esik, ezt díjmentesen használhatják a szervezők, a város ezzel is a vásár sikeres megrendezése mellé áll. Mint a vezérigazgatótól megtudtuk, a PécsEXPO rendezvénynek nincsenek speciális igényei a területet illetően, az Expo Center mint rendezvényközpont minden igényt ki tud elégíteni, amit a programok szervezői felé támasztanak.

-  Egy évben több ilyen típusú nagyrendezvényünk van, említhetem az Esküvő Kiállítást vagy a Pollack Expo-t.  A közel 10.000m2-en egybenyithatók a terek, a műszaki feltételek (hűtés, fűtés, színpadépítés, székek, asztalok, lelátók) is rendelkezésre állnak a teljes épületet bérlő cégek számára – tájékoztat Barna Béla. - A külső betonozott (több mint 2 ha) területen különböző kültéri kiállítások (pl. autó, munkagép) kaphatnak helyet, de egy kültéri színpaddal koncert is rendezhető. A létesítményhez tartozó külső salakos parkolóval együtt az Expo Center több ezer főt képes kényelmes körülmények között befogadni.

- Milyen tapasztalatokkal szolgált a tavalyi PÉCSEXPO megrendezése a Holding számára? Hogyan vizsgázott az Expo Center e rendezvényen?

-  A létesítmény jól vizsgázott, emellett a helyszíni rendezvényt és műszaki felügyeletet nyújtó csapat is megállta a helyét. Egyébként a Pécs Holding közvetve a kiállításon is megjelenik, hiszen több, a cégcsoporthoz tartozó vállalatunk is bemutatkozik. Tavaly a Tettye Forrásháznak, a Pétávnak, a Biokomnak és a Zsolnay Negyednek is volt standja az újjáéledő kiállításon és vásáron, ezért idén ösztökéljük őket a PÉCSEXPO-n való részvételre.