Üdvözöljük a

Siker: együtt működünk! | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Siker: együtt működünk!

Szerző: Kis Tünde | 2018. március 7.

„A siker nem a körülményektől, hanem a hozzáállásodtól függ.” Andrew Matthews amerikai író fogalmazta meg így a siker fő összetevőjét, de tudták ezt azok a baranyai vállalkozók is, akiknek sikertörténetét adjuk közre ebben a cikkben. Olyan pozitív kicsengésű eseteket gyűjtöttünk össze, amelyekben jelentős szerepe volt a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Ipakamara munkatársainak: információval, tanácsadással, szervezéssel támogatták a hozzájuk forduló vállalkozásokat.

A selyemfestő műhelytől Milánóig

 

Melegh Andrea selyemfestő képein életre kelnek a színek, és a formákat magukba szippantva azt kiáltják a világba: örülj a pillanatnak! A búvároktatóként, grafikusként, dekoratőrként is dolgozó művész több mint tíz éve örökíti meg ezen a nemes anyagon azokat az önfeledt élményeit, amelyek a derűt és a jókedvet, a szabadság érzését viszik el a selyemkendők, faliképek, különleges táskák, neszesszerek, térelválasztók, ruhák birtokosaihoz.

 

Andrea több magyarországi kiállítása mellett sikeresen szerepelt a milánói L’Artigiano in Fiera valamint a HOMI Milano nemzetközi kézműves vásárokon és design kiállításokon, emellett workshopokon és horvátországi alkotótáborban tanítja a selyemfestés művészetére az érdeklődőket. Setala kollekciójával elsősorban Olaszországba szeretne betörni. Máris elismerésre méltó sikereket tudhat magáénak.

 

- Mindig úgy állok neki a dolgoknak, hogy nem kívánok, nem remélek semmit, ami adódik, abból próbálom a legjobbat kihozni. Éppen most készült el az új, exkluzív doboz a selyemsálaimhoz, ez is annak köszönhető, hogy csupa jó ember vesz körül, akik hozzáteszik a maguk szakértelmét az én alkotásaimhoz – foglalja össze röviden stratégiáját Andrea.

 

- Mintegy öt évvel ezelőtt keresett meg Schmidt Enikő a kamarából, hogy vegyek részt a Pécs Expon. Utána hamarosan tartottak vállalkozóknak egy export tréninget, amire szintén meghívást kaptam. Ez nagyon jól esett, hiszen kerestem a társaságot, a kapcsolatokat. Nem gondoltam, hogy valaha exportálni fogok, mégis érdekelt a képzés. Mára pedig eljött az a pillanat, amikor hasznosíthatom az ott tanultakat, hiszen külföldön értékesítem a termékeimet.

 

Lépésről lépésre haladtam előre, ebben Enikő nagyon sokat segített. De nekem is tennem kellett a sikerért. Tavaly nyáron például részt vettem egy külkereskedelmi találkozón a kamara szervezésében, ott beszéltem a milánói főkonzulátus külkereskedelmi attaséjával, ajánlotta, hogy vegyek részt a milánói L’Artigiano in Fiera nemzetközi kézműves vásáron. Decemberben ott voltam a termékeimmel.

 

Úgy érzem, a szerencse is elkísér, több dolog kedvező együttállása is kellett a sikerhez. A milánói főkonzulnak megtetszettek az alkotásaim, talán ez is közrejátszott abban, hogy most januárban már a HOMI Milano design kiállításon mutatkozhattam be. A főkonzulátus munkatársai segítettek tolmácsolni, de nemcsak fordítottak, hanem üzleti támogatást is nyújtottak közben.

 

- Mi a szerepe a kamarának az ön sikerében?

- Nem csak a közvetítésben segítettek, hanem az önbizalmam erősítésében is. Például az Üzletasszony Klub sokat jelent a számomra. Hatnak rám vállalkozónő társaim példái. Van, akit már korábbról ismertem, tudom, hogy milyen nehézségeken ment keresztül, mire beindult az üzlete, hogy lelkileg mekkora utat tett meg. Ez engem inspirál. Jólesik, hogy ő is megkérdezi tőlem, hogy mennek a dolgaim. Mások példájából sokat lehet tanulni. Rengeteg információt, lehetőséget ismerek meg a kamara által. Legutóbb például nem is tudtam, hogy a HOMI kiállításon lesz B2B üzletember-találkozó, erre Enikő hívta fel a figyelmemet és rögtön be is regisztrált. Már egy kialakuló üzleti kapcsolatról is be tudok számolni.

 

- Mi szükséges a sikerhez?

-  Alázat, hit és türelem. Hosszú éveken át való alapozás, amíg nem jön átütő siker, amikor már csak én hiszek benne. Ezidáig nem hittem el, hogy világszínvonalú, amit csinálok. De most, hogy láttam az olasz vásáron és kiállításon a többiek munkáit, hogy odajött hozzám egy kanadai üzletember, aki mindenféle üzleti tanáccsal ellátott, csak azért, mert színvonalasnak ítélte meg az alkotásomat, és ő is azt mondta, hogy ez szuper – ilyenkor kezdi elhinni az ember. Amikor idegenek, hozzáértők véleményezik, megveszik a termékeimet, az mindennél jobb visszajelzés. Illetve amikor tanulni akarnak tőlem.

Emellett bátorság is szükséges a sikerhez. Nem szabad félni az ismeretlentől.

 

- A tudatosság mekkora szerepet játszik az üzleti előremenetelben?

- Eleinte ezer irányba indul az ember, és meg kell látni azt, hogy melyik közülük a zsákutca. Azt tudni kell elengedni. Azt tapasztalom, hogy jön helyette más.

 

- Mi lesz a következő lépés, hogyan tovább a siker útján?

- A HOMI jó volt arra is, hogy feltérképezzem az új trendeket. Felfigyeltem a sok lézervágott kültéri és beltéri dekorációra a kiállításon, mivel én is vittem ilyesmiket, amelyek tetszettek az érdeklődőknek. Egy kollégával közösen azóta készítettünk egy olyan selyemkép lézervágott mintakombinációt, amit még Milánóban sem lehetett látni. Most azon dolgozunk, hogy modern térben is megállják a helyüket ezek a tárgyak. A HOMI-n mindent végignéztem, nagyon sokat lehet inspirálódni, tanulni egy ilyen helyen. Bekerültem az egyik ott megismert partner értékesítési csoportjába, ez is egy új csatornát jelent a számomra. Most ezen dolgozom.

 

- Nagyon könnyű dolgunk van az olyan vállalkozóval – bár valljuk, be kevesen vannak ilyenek –, aki, még ha nem is tudja adott helyzetben pontosan, hogy mit akar, de folyamatosan tesz azért, hogy megújuljon, új dolgokat tanuljon. Melegh Andrea esetében ezt tudnám első helyen kiemelni – mondja Andrea kamarai „segítője”, Schmidt Enikő osztályvezető. – Már 2012-ben részt vett a kamara által szervezett 6 napos EXTRA (EXport TRAining) projektünkben, ahol kisvállalkozóknak oktattunk exporthoz szükséges ismereteket. Andrea elmondása szerint mára érett be és vált hasznossá ez a tudás, mert az élet adta rengeteg fordulat után most érzi úgy, hogy minden adott a nemzetközi piacra lépéshez.

 

Szükséges az is, hogy a vállalkozás ki akarjon próbálni új dolgokat. Sokszor mondjuk, ha eddig nem működött valami, akkor nem erőltetni kell, hanem váltani, egészen máshogyan csinálni. Ebben Andrea szintén remek alany. Amikor válaszút előtt állt – és ilyen nem egyszer történt az utóbbi 10 évben – bejött a kamarába, átbeszéltük az épp akkor elérhető lehetőségeket, és hirtelen több opciója is lett, hogy merre, milyen eszközökkel induljon. Nagyon jól hasznosította a vállalkozásában ezeket.

 

Oszlopos tagja a PBKIK Üzletasszony klubjának, ami egyszerre szól a vállalkozás kapcsolati tőkéjének megerősítéséről és kiterjesztéséről, valamit a vállalkozó személyes tapasztalatainak, tudásának bővítéséről. Ne felejtsük el azt sem, hogy egy ilyen üzleti közösség egyfajta „védőhálót” is ad, amikor úgy éreznénk, hogy egyedül vagyunk egy problémával, a megoldás sokszor szó szerint a mellettünk levő széken ül. A tagoktól azt kérjük minden esetben, hogy kölcsönösségi alapon osszák meg az évek alatt megszerezett vállalkozói tudást egymással, a fiatalabb generációval, a kezdő vállalkozókkal – persze 45 évesen is lehet valaki kezdő vállalkozó, vagy tévedhet egy számára teljesen ismeretlen terepre, ha a vállalkozás profilt vált. Andrea esetében mindig meglepődtem, hogy milyen bátorsággal és energiával állt neki egy-egy ilyen váltásnak. Kirakatrendezőből egyszer csak búvároktató lett, rekordidő alatt végezte el a tanfolyamokat egymás után, aztán a víz alatti élményeiből egészen légies selyemképek születtek, ezekből jöttek a kiállítások egymás után.

 Ekkor megszületett a gondolat, hogy külföldön is körülnézzen, mennyit ér az ő tudása, terméke Olaszországban, Finnországban, Kanadában vagy bárhol a világon. Újra beszélgettünk és elsőként azt javasoltuk, hogy vegyen részt egy itthon szervezett nemzetközi üzletember-találkozón. Az Open4Business egy ilyen lehetőség Pécsett a kamara és az Enterprise Europe Network szervezésében minden októberben. 2017-ben itt választhatott tárgyalópartnert 14 ország 200 cége közül. Annyira ráérzett ennek a hatékonyságára és hasznosságára a piackutatás, tárgyalástechnika, alap angol nyelvű kommunikáció terén, hogy aztán már egymást követték az általunk javasolt megjelenések.

 A kamara és az Enterprise Europe Network, illetve ennek kreatív ipari szektorcsoportja folyamatosan biztosít Andrea számára nemzetközi üzleti partnerségi lehetőségeket. Erre nyilvános adatbázisaink és 60 országban szervezett üzletember-találkozóink állnak a vállalkozók rendelkezésére. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a sikerhez az csak „bementi követelmény”, hogy részt vegyen és jelen legyen a vállalkozás, ehhez rengeteg munka, idő, energia és tanulási vágy is kell a vállalkozó részéről. Eddigi tapasztalataink alapján ebben rengeteget segít egy üzleti közösséghez tartozni.

 

Horvát partner kamarai segítséggel

 

Régóta szeretett volna horvátországi partnert találni az általa tervezett és kivitelezett technológia értékesítésére a víztisztással, vízkezeléssel foglalkozó Amnis Kft., a sikert végül is a B-Light pályázaton való részvétel hozta meg. Számos személyes találkozás, partnerkeresés után a projekt internetes felületén találtak egymásra egy horvátországi céggel, de ahogy a vállalkozás ügyvezetője mondja, minden kapcsolat, próbálkozás a kamarával hozható összefüggésbe.

 

- A B-Light pályázat célja a magyar, valamint a horvát kis- és középvállalkozások együttműködésre buzdítása, hogy közös termékkel vagy szolgáltatással jelenjenek meg egy új piacon, találjanak ki közösen egy új terméket, netán együtt menjenek egy harmadik ország piacára. A pályázat fő hangsúlya az együttműködésen van. A víztisztítással, vízkezeléssel foglalkozó Amnis Kft. az általa alkalmazott módszert szeretné átadni üzleti partnereinek, Horvátország régóta benne volt a látókörében, de ennek a pályázatnak a hatására különösen aktív lett a partnerkeresés – mondja Weller Diána, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara projektmenedzsere, a Magyar-Horvát Tagozat tagozati titkára. – A vállalkozás a kezdetektől benne volt a B-Light projektben, de hamar kiderült, hogy nem könnyű megtalálni a megfelelő partnert erre a speciális területre. Lehetőségeinkhez mérten találkozókat szerveztünk számukra, felvettük a kapcsolatot olyan magyar céggel is, amelynek erős horvát partnerségei vannak, emellett a cég ügyvezetője,

 

Révész Károly maga is aktívan keresett. Együttműködtünk a Magyar Nemzeti Kereskedőházzal, amelynek Eszéken van kirendeltsége, itt, a kamarában is volt egy kereskedőházas program, amelyre eljött Károly, és az eszéki irodavezető is szervezett neki több találkozót Horvátországba. Károly pontosan tudta, hogy milyen partnert keres, hogy ki lehet a potenciális ügyfele, ez jelentősen megkönnyítette a kapcsolatfelvételeket. A B-Light projektnek van egy online felülete, amelyre a cégek feltölthetik a profiljukat, de ezt nem teszi meg mindenki. Végül a sikert az internetes felület hozta meg, a felületen keresztül jelentkezett egy olyan horvát cég, amely minden szempontból megfelel az elvárásoknak.

 

- Milyen tapasztalatokkal szolgált ez az együttműködés?

- Érdemes több szálon is elindulni, mert nem tudni, hogy melyik lesz eredményes. Ugyan nem az általunk szervezett találkozók, programok segítettek megtalálni a partnert, mégsem mondom, hogy fölöslegesen dolgoztunk. Mindketten tapasztalatot szereztünk, hogy miként kell megmozgatni a horvátokat, és a kapcsolati hálónk is szélesedett. Az Amnis Kft. a Magyar-Horvát Tagozat tagja, a pályázat lehetőségét személyre szóló hírlevélben küldtük ki a baranyai vállalkozóknak. Révész úr korábban is említette, hogy szeretne együttműködő partnert találni Horvátországban, úgyhogy folyamatos kapcsolatban voltunk vele.

 Ebben az esetben is azt tapasztaltuk, hogy különösen sokat segít, ha a vállalkozás tisztában van a pályázat nyújtotta lehetőségekkel, illetve hogy pontosan tudja, milyen partnert keres. Az Amnis Kft. ügyvezetője ismerte a pályázatot, hogy milyen dolgok élveznek prioritást az értékelésnél. Ez nagyon sokat számított a sikerben.

 

- Sok lehetséges partnert ajánlott az eszéki Magyar Nemzeti Kereskedőház, amelynek a munkatársai igazán készségesek voltak, még az egyeztetésekre is eljöttek tolmácsolni, ám a kinti partnerek részéről nagy volt az érdektelenség. Végül a B-Lightos partner talált ránk a pályázat internetes felületén, felvette velünk a kapcsolatot, a tevékenységi körünk éppen kiegészíti egymást, és így kiválóan össze tudtam rakni a pályázatot – összegzi a sikeres történetet dr. Révész Károly, az Amnis Kft. ügyvezetője.

 

- Miért a kamarához fordult segítségért?

-  Olyan partnereket kerestem, akik vízműveknek szállítanak berendezéseket. Amikor felmerült az igény, hogy Horvátország felé nyissunk, több vonalon is elindultam, de valahogy mindegyik a kamarával hozható összefüggésbe. Tagja vagyok a kamara Magyar-Horvát Tagozatának, Zágrábban is voltam már kiállításon, de a külügyi kereskedelmi attasé sem tudott segíteni. Megkerestem a magyar kamarát, majd az eszékieket, ők vetették bele magukat a legkomolyabban a partnerkeresésbe a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara munkatársai mellett. Többször jártam Horvátországban tárgyalni, tavaly a verőcei kiállításra is ellátogattam, átütő sikert azonban egyik próbálkozás sem hozott.

 

- Melyek voltak a siker összetevői?

- Nagyon fontos a kitartás. Az összes lehetséges vonalon el kell indulni, én az utolsó kapcsolat kapcsolatáig is elmentem. Nincs kizárva, hogy ha még szorgalmaztam volna, ezeken a vonalakon is találok partnert, de annyira sikeresen összejött a B-Light felületen ez az ismerkedés – bár nem bíztam benne, hogy a fent lévő 150 cégből pont az én számomra lesz megfelelő vállalkozás, hiszen a B-Light felületén nincs fenn mindenki. Emellett fontosnak tartom, hogy az ember merjen kérni, odafordulni a problémájával az illetékesekhez, illetve tegye bele a saját energiáját is. Aktívan kell kutatni a partnereket, és nem szabad elcsüggedni, ha érdektelenségbe fullad a próbálkozás. Az utolsó ismerős utolsó kapcsolatáig is el kell menni, és mindenkit megkérdezni, hogy van-e a látókörében olyan cég, amilyet keresek.

 

Légy a saját dizájnered!

 

Érdekes játékba, egyben egyfajta „közvélemény kutatásba” kezdett a DekoRozmár Kft. ügyvezetője, Rozner Mária. A dizájntermékek tervezésével, előállításával, dekoráció készítésével foglalkozó szakember arra volt kíváncsi, hogy miként látják a világot a tizen- és huszonévesek, milyen vizuális elvárásaik vannak az ajándékokkal kapcsolatban, mi tetszik nekik, mit vennének meg szívesen, hiszen ők lesznek a jövő vásárlói. Egy kamarai rendezvényen találkozott a pécsi Janus Pannonius Gimnázium tanárával, Kutsera Róberttel, aki elmondta, hogy egy olyan inkubációs teret szeretnének létrehozni a diákok számára, ami biztosítja az alkotáshoz szükséges feltételeket és laza, de biztonságos kereteket ad a benne résztvevők számára. Az elképzelés és a szándék találkozott, így a vállalkozás és az iskola közösen kidolgozott egy programot, amely várakozáson felüli sikerrel zárult.

 

 A projekt három elemből állt. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett DesignPécs 2017 programhoz kapcsolódóan „Miért nem találom? Pedig valahol itt van …” - Vizuális jelek és információk labirintusa egy középiskolában címmel workshopot tartottak a gimnáziumban. Ez tulajdonképpen egy kísérlet volt egy felhasználóbarát információs rendszer kialakítására az iskola falain, folyosóin. Majd azt a témát boncolgatták egy előadás és beszélgetés keretében, hogy „Hogyan válhat a kreatív ipar a mai tizenévesek partnerévé?”. Az interaktív program egy tinédzser életében az alkotótevékenységet és általában a kreativitást segítő, valamint korlátozó tényezőkről, illetve a bennük rejlő lehetőségekről szólt. A projekt harmadik eleme pedig a „Légy a saját dizájnered!” pályázat volt, a fiatalok vizuális látásmódjának, ízlésvilágának és saját személyiségük felvállalásának támogatása céllal. A hallgatók a DekoRozmár Kft. által működtetett DesignButik webshop termékpalettájának bármelyik termékére tervezhettek saját, önmagukat megszemélyesítő kreatívokat. A feladat minimum háromféle terméken adaptálni a grafikát, hogy ezek egy ajándékszettet képezzenek. Az első 5 pályamű tervezője ajándékba kapta a saját rajzaival dekorált tárgyakat. A győztes pályázatot szívesen értékesíti a DesignButik webáruházában, és a profitból részesedést is kaphat a hallgató, de mindez a szülőkkel való megállapodás függvénye lesz.  A februári díjátadón 5 fődíjat, 11 különdíjat, plusz a kamara, valamint a Kulturális Ipari Klaszter díját nyújtották át a diákoknak, a jelentős részvétel miatt további 33 fiatal kapott saját grafikájával készült ajándékot.

 

- Érdekes volt látni a diákok részvételét a projektben, ahogy lehetőséget kaptak a saját információs rendszerük kidolgozására, nem beszélve a vizuális nevelésről, ami rendkívül fontos a középiskolásoknál – kezdi a tapasztalatok összefoglalását Rozner Mária. – Látható, hogy túlságosan mintakövető ez a korosztály, nehezen vállalja fel a saját személyiségét, ezért is volt jó játék a pályázat. Mivel vállalkozásunk tagja a Kreatív Ipari Klaszternek, ott is lehetőséget kaptunk a projekt bemutatására, és több kreatív ipari vállalkozó új ötletekkel csatlakozott a programhoz. Ebből is látszik, hogy nyitott a piac a fiatalokkal közös projektek megvalósítására.

 A „Légy a saját dizájnered!” pályázat sikerében jelentős szerepe volt Albóci Gabriella rajztanárnak, aki felkarolta ezt a projektet. Induláskor az ő grafikái felhasználásával készítettünk több tárgyat, így a fiatalok láthatták, hogy mire várunk ötleteket.

 

- Milyen ötleteket dolgoztak fel a diákok?

- Sem a téma, sem a technikai kivitelezés nem volt megkötve, csupán a DesignButik termékpalettájából kellett három termékre méretezve készíteni grafikát, amiből egy ajándékszett gyártható. Ugyan kevesen tudtak ebben a hármas egységben gondolkodni, de egy-egy grafika sokuknak kiválóan sikerült. Pozitív megerősítésként ezt ismertük el a sok ajándékkal.

 

- Miként összegezhetők a projekt tapasztalatai?

- A legjobb ötlet sem valósítható meg a segítő környezet támogatása nélkül. Ha nem találkozom Róberttel, ha Gabi nem lát fantáziát az ötletben, és nem teszi be a tematikájába, ha az igazgató úr nem ad zöld utat, mindebből semmi sem lett volna. És nem utolsósorban a lehetőség, hogy a programot befogadta a DesignPécs, a PBKIK és a KIK, mind az ötlet színvonalát emelte.

 

 A pályázat során több száz rajz készült, ezek további hasznosítására rengeteg lehetőség nyílik. Néhány grafikát a szülőkkel történt egyeztetés után a DesignButikban értékesítünk. A gimnázium dönt róla, hogy a grafikák felhasználásával milyen tárgyak szülessenek, ezek lehetnének imidzsajándékok, melyek jól használhatók adománygyűjtésre, de a rajzokból készült nagyítások az osztálytermeket is díszíthetik. A Janus gimnázium patinás iskola, számos évfordulót ünnepelnek a közeljövőben, ezért bízom benne, hogy a pályázatban megvalósult alkotások életre kelnek egy-egy ajándéktárgy formájában, amely tovább növeli a gimnázium hírnevét.

 

Megtalált forintokból gépbeszerzés

 

A technikai sportruházat valamint motoros ruházat varrását végző komlói Hess & Partners Kft. két évig képzett tanulókat tanulószerződéssel. A cég több éve munkaerőhiánnyal küzd, ezért döntött úgy, hogy csatlakozik a tanulóképzéshez és saját maga neveli ki jövőbeni munkavállalóit. A tanulóképzésben részt vevő gyakorlati képzőhelyeket a kamara munkatársai folyamatosan segítik, mind az adminisztrációs, mind a vonatkozó jogszabályi, adózási kérdéseikben. 

 

 Nagyon jó tapasztalatokat szerzett a személyes konzultációval kapcsolatban Urszánné Tarr Anikó, a Hess & Partners Kft. irodavezetője.

 

- A kamara tanulószerződéses tanácsadójával átbeszéltük a tanulókkal kapcsolatos feladatokat. A tanácsadó tájékoztatott bennünket az adózással kapcsolatos változásokról, valamint felhívta a figyelmet arra, hogy beruházási kiegészítő csökkentő tétel érvényesítésére is lehetőségünk van. Ez a mi vállalkozásunk esetében mintegy egymillió forintnyi eszközvásárlási lehetőséget takart. Ennek keretében olyan eszközök beszerzésére került sor, amelyek kimondottan a tanulóképzést segítik.

 Cégünk könyvelőirodája Budapesten található, minden számfejtéssel és könyveléssel kapcsolatos tevékenységet ott végeznek, naprakészen tájékozódnak a törvényeket, az adózást, a vállalkozást érintő változásokról. Mi eddig elsősorban tőlük vártunk segítséget – válaszolja arra a kérdésre Urszánné Tarr Anikó, hogy miként informálódnak a tanulók után igénybe vehető normatívákkal kapcsolatos változásokról.

 

- Azokról az információkról, amelyeket a kamara munkatársa említett, önöknek nem volt tudomásuk?

- Valamiről valóban nem tudtunk, máshoz pedig kiegészítő információkat kaptunk, amit továbbítottunk a könyvelőirodába. Valószínűleg ott is fellelték volna ezeket a tudnivalókat, de így előbb jutottunk hozzájuk. Ez nagy segítség volt számunkra. A tanulókkal kapcsolatos adminisztráció egyébként igen szerteágazó, rendkívüli odafigyelést igényel. Az elmúlt két évben 5 tanulót képeztünk cégünknél, ez most le is zárult, mert februárban sikeres szakmunkás-vizsgát tettek. Most először voltak tanulóink, ezért is volt számunkra új az elszámolás.

 

- Milyen tapasztalatokkal szolgált ez a konkrét kamarai segítség?

- Korábban volt már kapcsolatunk a kamarával, akkor is nagyon jól együtt tudtunk működni. Igen hasznos számunkra és igazán jónak tartom, hogy egy szakképzési tanácsadó segíti a munkánkat. Azt gondolom, hogy ha bármikor szükségünk van információra, kérdéseinkkel a jövőben is bátran fordulhatunk a kamarához.

 

 A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara tanulószerződéses tanácsadója, Horváth-Frank Orsolya kiemelte, hogy a tanácsadók rendszeresen ellátogatnak a cégekhez, a gyakorlati képzés témakörében jogértelmezési tanácsadással segítenek, emellett általános, illetve a szakképzési hozzájárulással kapcsolatos tanácsadást is végeznek. Elmondják, hogy milyen változások történtek a szakképzés területén, a törvénymódosításokból mi érinti a képzőhelyeket, milyen támogatások igénybevételére van lehetőségük.

 

- Két évvel ezelőtt vezették be az állami támogatások sorába az úgynevezett kiegészítő csökkentő tételeket. Az igénybe vehető támogatás kiszámolásában a tanácsadók segítséget nyújtanak és tájékoztatást adnak arról is, hogy milyen eszközök vásárlására fordíthatják a képzőhelyek az összeget.

 

- Milyen gyakran fordul elő ez az eset, mint a Hess & Partnersnél, hogy úgymond pénzt találnak számukra?

- Ez vállalkozásfüggő. Vannak olyan vállalkozások, amelyeknél minden évben fel kell hívni a figyelmet a lehetőségeikre, mások pedig már ismerik ezeket, és e szerint tervezik eszközvásárlásaikat. A szakképzési hozzájárulással kapcsolatos alapcsökkentő tétel szakmánként változik. Pozitív, hogy tavaly megemelték az alapnormatívát. E tekintetben az év közepén változott a törvény és év elejéig visszamenőleg vált érvényessé az emelés. Idén januártól szintén nagy segítség a vállalkozások számára, hogy eltörölték a főtevékenységű gyakorlati képzőhely fogalmát, így minden egyéni-, mikro-, kis- és középvállalkozás igénybe tudja venni az oktatói normatívát is.

 

- Még miben tudják segíteni a vállalkozásokat a személyes találkozások alkalmával?

- Amikor felkeresünk egy vállalkozást, nem csak a tanulószerződéses tudnivalókról beszélgetünk, hanem személyre szabott kamarai szolgáltatásokat is kínálunk. Például, hogyan tudjuk segíteni őket az üzleti partnerkeresésekben, munkaerő-utánpótlási kérdésekben, miként építhetnek kapcsolatokat akár a kamarán keresztül is. Feltárjuk a közös együttműködési lehetőségeket pl. bizottságokban, klubokban. Fontos, hogy a Baranya megyei üzleti közösség aktív tagjaivá váljanak.