Üdvözöljük a

„Teljesen új megközelítésre van szükség a kereskedelemben” | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

„Teljesen új megközelítésre van szükség a kereskedelemben”

Szerző: Kis Tünde | 2018. szeptember 18.

Míg évszázadokon keresztül a személyes találkozás és ehhez kapcsolódóan az udvarias, figyelmes kiszolgálás jellemezte a kiskereskedelmet, addig az elmúlt évtized internet kínálta lehetőségei alapjaiban változtatták meg az eladó és a vásárló közötti viszonyt. Ma már teljesen más technikákra, eszközökre és csatornákra van szükség ahhoz, hogy egy új ruha megtalálja leendő tulajdonosát. Öt évvel ezelőtt érzékelte ezt a pécsi Crystal butik tulajdonosa, Münster Edina is, aki új alapokra szervezte át a forgalmazást: internetes áruházat nyitott. Az eredmények őt igazolták.

- A Crystal Pécs története egy valós üzlettel kezdődött, ruházati butikunk ma is egy üzletházban működik klasszikus női profillal: elegáns női ruhákat, fürdőruhákat forgalmazunk. Kereskedő családból származom, tinédzser koromban a szüleim vállalkozásában sajátítottam el a kereskedelem csínját-bínját. Azonban az internet megjelenésével az üzleti világban jelentős változások következtek be, ezek pedig új kihívásokat hoztak számunkra is. Ma már egészen más rendszerben működik a vállalkozásunk, mint korábban – foglalja össze röviden Münster Edina vállalkozása történetét. – Néhány éve kedvezőtlen folyamatok zajlottak a pécsi kereskedelemben, végig kellett gondolnom, hogy mivel tudnám növelni a forgalmunkat. Ekkor jött képbe az internet. Öt éve nyitottunk egy webáruházat, aminek eredményeként ma már a munkánk 80-90%-a ehhez kapcsolódik, a maradék 10-20%-a pedig a fizikai üzlethez. Termékeinket országosan forgalmazunk és most állunk az előtt a lépés előtt, hogy külföldre is szállítsunk.

 

- Hogyan pozícionálható a pécsi Crystal?

- A nőies irányvonalat képviseljük mind a ruhában, mind a fürdőruhában. A nőiességet hangsúlyozó, elegáns hétköznapi és alkalmi termékek jelennek meg erősebben a választékunkban. A vevőink úgy fogalmazták meg, hogy nem a nagyáruházi tömegtermékeket forgalmazó cég vagyunk. Az alkalmi és az esküvői profilban erősödik a pozíciónk.

 

- Mivel kell ma kiszolgálni a vásárlókat? A Crystal például saját modelljeivel mutatja be a ruhákat, és nemcsak fotókon, hanem rendezvényeken, divatbemutatókon is.

- Azt gondolom, hogy ma már nem versenyképes, ha valaki megtölt egy üzletet termékekkel, és nem foglalkozik a marketinggel vagy a cég arculatával. Mi nagy hangsúlyt fektetünk a megjelenésünkre. Ennek eredményeként a közelmúltban megkeresett bennünket egy nemzetközi márka, hogy szívesen jelen lenne a webáruházunkban. Ez már egy komoly visszajelzés, hogy az a színvonal, amit képviselünk, bárhol vállalható.

 Amióta megjelentünk az online világban, rengeteg energiát fektetünk a fotózásba, saját modellekkel dolgozunk, egy országosan és nemzetközileg is vállalható megjelenésben gondolkodtunk. Amellett, hogy folyamatosan képzem magamat a marketing és az online marketing területén, igyekszem olyan kollégákkal dolgozni, akik vagy ezt tanulták, vagy ilyen beállítottságúak.

 

- Mik a kihívások ma, amelyekre felelni kell a vállalkozásában? Mivel másabb ma a kereskedelem, mint 10-20 évvel ezelőtt?

- A szüleim sok időt töltöttek a kereskedelemben, tőlük a szemléletet, illetve a vásárlókhoz való hozzáállást tudom beépíteni a mai munkánkba. Azt gondolom, hogy az internet és a felgyorsult vásárlói gondolkodásmód miatt egy teljesen új megközelítésre van szükség a forgalmazáshoz. Kicsit sajnálható, de valóságszagú tényként szoktam mondani, hogy a fizikai bolt a mi esetünkben szinte már csak egy raktár, az értékesítés zöme az interneten történik. Igaz, a fizikai üzlet értékesítését is jelentősen támogatja az interneten való megjelenés. Naponta jelennek meg új dolgok az online marketingben, ezekről azokon a képzéseken értesülünk, ahová rendszeresen járunk. A naprakész tudás folyamatos tanulást igényel, de szükség van rá, mert jelentős lépéselőnyt jelent azokkal szemben, akik még nem alkalmazzák.

 Emellett képben kell lenni a globális folyamatokat illetően, hiszen mind a nemzetközi, mind az országos történések jelentősen befolyásolhatják a működésünket. Egy eurováltozás, egy politikai történés hatással van arra, hogy honnan importáljunk. És az sem mindegy, hogy az ember kikkel veszi magát körbe. Ha olyanokkal, akik nyitottak a változásra, hasonló módon gondolkodnak, mint ő, jobban tud maga is haladni a saját útján. A napi feladatok mellett erre mindenképpen kell időt szakítani.  Napjaink kereskedelme talán egy folyamatos változást és izgalmas kihívásokat szolgáltató hajós utazáshoz hasonlítható egy gyors folyású hegyi patakon, az pedig csak rajtunk áll, hogy a történéseket miként éljük meg: lehetőségeknek vagy nehézségeknek.