Üdvözöljük a

Termékfejlesztés – nem kell félni tőle | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Termékfejlesztés – nem kell félni tőle

Szerző: N.T. | 2015. október 7.

Bűvös szóként hangozhat a kis- és közepes vállalkozások körében a termékfejlesztés, a kutatás, ezért sokan nem is mernek belevágni, egyáltalán gondolkodni róla, pedig egy külső tanácsadó céggel, egy jó pályázattal komoly eredményeket, pénzben mérhető megtakarításokat lehet elérni. A pécsi székhelyű RPT Innoteq Kft. kereskedelmi vezetőjével, Orosz Norberttel arról beszélgettünk, hogy mire figyeljenek, milyen szempontokat vegyenek figyelembe a vállalkozások termékfejlesztés esetén.

 - Ha termékfejlesztésről beszélünk, akkor véleményem szerint a legnagyobb költség mindig az, ha a termék nem kerül időben a piacra és a konkurencia beelőz. A pénz, amit a vállalkozás a termékébe fektet, lehet, hogy kidobott pénz lesz, mert mire az adott termék piacra kerül, már elavul. Tapasztalatom szerint a régióban működő vállalkozások egy részénél működik fejlesztési osztály, de a kisebb vállalkozásoknál nincs külön ember, akit rá lehetne állítani a fejlesztésre. Ilyenkor érdemes igénybe venni egy külső tanácsadó céget, amely átvállalja ezeket a feladatokat.

 -  Mit értünk fejlesztés alatt?

 - Lehet egy új termék, egy meglévőnek az átalakítása vagy bármi, amivel a cég erősíteni tudja a piaci pozícióját. Például a tusfürdők doboza is lecserélődik 1-2 évente egy adott márkán belül, ennek több oka van: spórolnak az alapanyaggal, de szempont lehet, hogy ne tudják lemásolni, hamisítani stb. Mi jónéhány olyan feladatot el tudunk végezni egy termékfejlesztéssel nem foglalkozó cég számára, amiket ők valószínűleg nem tudnak hatékonyan megoldani. Például nem köti le a vállalkozás erőforrásait a termékfejlesztés, mert ha a mérnök a működő gépek üzemeltetésével, karbantartásával van elfoglalva és a főnöke a nyakába varr egy termékfejlesztési projektet is, akkor egyrészt valószínűleg nem fog neki örülni, másrészt pedig olyan lehet a folyamat és a végtermék is, ami nem felel meg az elvárásnak. Az idő pénz – ha kiszámoljuk, hogy mennyibe kerül saját megoldással vagy egy erre szakosodott céggel a folyamat, akkor rögtön látható a különbség. Ha pedig rövidebb idő alatt kerül a piacra az új termék, akkor hamarabb térül meg egy szervezett struktúrában végrehajtott kutatás és fejlesztés.

 

 - Az idő, ahogy ön is említette, fontos tényező, hiszen egy termék kifejlesztése nem két nap alatt zajlik és nem mellékes a fejlesztéshez szükséges pénz előteremtése sem. A vállalkozások látják-e, hogy egy termék fejlesztése vagy egy meglévő korszerűsítése előrébb vinné a céget?

 - Vannak olyan vállalkozások a régióban, amelyek nagyon professzionálisan végzik ezt a tevékenységet, itt elsősorban a nagyobbakra gondolok, a kisebb és közepes vállalkozásokkal nincs is kapcsolatunk. Azt gondolom, hogy sok cég nem is mer arra gondolni, hogy külső erőforrást vegyen igénybe venni a termékfejlesztéshez.

 - Milyen szempontokat vegyen figyelembe egy vállalkozás, ha fejlesztésen gondolkodik, netán milyen buktatói vannak ennek a tevékenységnek?

 - Lehet, hogy elsőre ijesztő lesz, amit mondok, de annak az időnek, amit a fejlesztésre szánnának, a másfélszeresével kell kalkulálni - ezt 9 éves tapasztalattal a hátunk mögött állíthatom. Az idő mellett természetesen pénzt is kell áldozni a feladatra, ebben a pályázatok segíthetnek. Számos esetben egyébként akkor keresnek fel bennünket, amikor elindult egy fejlesztési folyamat és az elhúzódik, vagy nem az az eredmény jött, amire számítottak és ekkor váltani kényszerülnek. Elmondhatom, hogy eddig minden projektet sikeresen végigvittünk.

 - Hogyan látja, a kényszer vagy az innovációs hajlam viszi rá a vállalkozásokat a termékek fejlesztésre?

- Két részre bontanám a dolgot. A professzionális gyártók, például az autóipari beszállító cégek, ha megnyernek egy projektet, de nagyon kicsi rajta az árrés, akkor rákényszerülnek a folyamatos fejlesztésekre - ők nyilván a saját érdekükből fektetnek be a jövőbeli nyereség érdekében. A másik vállalkozói réteg nem fejleszt, hogy őket hogyan lehetne meggyőzni, nem tudom. Szerintem egy vállalkozónak a jól felfogott érdeke az, hogy korszerűsítse a termékét vagy termékeit, hozzáigazítsa a mindenkori piaci igényekhez. Volt olyan PET-palackokat gyártó vállalkozó, akivel kapcsolatban álltunk, számára rengeteget jelentett, hogy átalakítottuk a palackjait. Ugyan palackonként csak grammokat spórolt, de ha ezt átszámítjuk 1 millió palackra, az már tonnákat jelentett. Ugyanígy pénzben mérhető, ha egy más szerszámozással le nem gyártható terméket 3D-s nyomtatóval állítunk elő. Vállalkozásunk rendelkezik ilyen berendezéssel és a tapasztalataink is azt mutatják, hogy egy kisszériás termék legyártása sokkal olcsóbban kivitelezhető ezzel a technológiával, mint a hagyományossal.  Tehát mindig érdemes keresni a megoldást egy-egy problémára, nem szabad feladni már az elején, hogy nekem biztosan nem sikerül.