Üdvözöljük a

Tízezreknek ad munkát az új pécsi villamoskocsi-gyár | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Tízezreknek ad munkát az új pécsi villamoskocsi-gyár

Szerző: N.T. | 2013. április 4.

Bizonyára sokkal kevesebben kezdték volna el olvasni ezt a cikket, ha azt a címet adtuk volna neki: Az európai gerillamarketing elmélete és gyakorlata. Pedig igazából erről lesz szó. Néhány évtizeddel ezelőtt még a hatásvadász jelzővel illették volna ezt a címet, ma pedig azt mondanák rá, hogy a gerillamarketing eszköze is lehet, hiszen érdekes, sokkoló, olcsó – ez csak néhány jellemző azokból, amelyekkel a gerillamarketing leírható.

A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Enterprise Europe Network pécsi irodája és Marketing klubja szakmai összejövetelén Prof. Dr. Mane Medic, a J. J. Strossmayer Egyetem Eszéki Közgazdasági Karának tanára tartott előadást Az európai gerillamarketing elmélete és gyakorlata címmel.  

 A gerillamarketing - Jay Conrad Levinson Gerillamarketing című 1984-ben megjelent könyv szerzőjének megfogalmazásában - a kisvállalkozások marketingje. Mint ilyen, rendkívüli kreativitást, jó ötletet kíván alacsony költséggel. Azaz: minél nagyobb feltűnés minél alacsonyabb költséggel. Gerillamarketingről az 1970-es évek óta beszélünk, a módszer atyja, Levinson úgy tapasztalta, hogy a kis cégek jó része úgy tör be a piacra, hogy nincs sok pénze. Hirdetéseik nem konvencionálisak, minimális büdzsével igyekeznek maximális teljesítményt elérni úgy, hogy célcsoportjuk figyelmét innovatív módon és gyorsan keltik fel. A gerillamarketing célja meglepni, sokkolni, zajt generálni, ösztönözni a célcsoportot, hogy a látott élményt átvegyék. A módszer jellemzője hogy olcsó, villámgyors, ötletes, kreatív, innovatív, érdekes, eredeti, alternatív, flexibilis, sokkoló, hatékony és agresszív. Ezért főként az új, gyorsan reagáló médiacsatornákon tud érvényesülni, mint amilyen az internet, a közösségi portálok, a rádió, televízió.

  Mint ahogy Mane Medic megfogalmazta, a gerillamarketingnek nem a termék hirdetése a célja, hanem az igény felébresztése, kifejlesztése. A marketingstratégia kialakítóinak nagyon jól meg kell tudniuk határozni, hogy hová akar eljutni a vállalkozás, ehhez pedig számos információra van szükségük. Ismerniük kell például, hogy a gyerekek átlagosan 5,4 dolgot tudnak végezni, a felnőttek csak 1,7-et, hogy egy márka megvásárlására vonatkozó döntést 2,6 mp alatt hoznak meg az emberek, egy személy átlagosan több mint 300 üzenetet hall naponta: valamilyen módon ebből kell kitűnni ahhoz, hogy az üzenet célba érjen. Érdemes figyelemmel kísérni a fogyasztói szokásokat is. Az utóbbi 10 évben 70%-kal rövidült a termékek élettartama, a vevők 42%-a internetes fórumokat böngészik vásárlás előtt, a fogyasztók háromnegyede a személyi ajánlásokban hisz, és egy keresett árucikk után már nem érdeklődnek személyesen a vásárlók, az információkat interneten, legfeljebb telefonon szerzik be. Ezért olyan módszereket kell találni, amelyek idomulnak a fogyasztói szokásokhoz, a leendő vásárlókat ott és úgy szólítják meg, hogy az üzenet célba is érjen. A gerillamarketing éppen ilyen eszköz.

  A hagyományos marketinggel szemben, amit a pénz mozdít meg, a gerillamarketing a kreatív eszközökkel él, a nagyvállalat helyett a kis- és közepes vállalkozásokra szabott, és míg a hagyományos marketingeszközök a tapasztalatokon, az ítélkezésen és a találgatásokon alapszanak, addig a gerillamarketing a pszichológiára épít. Olyan médiaeszközöket használ, amelyek a tömegekhez jutnak el, gyorsan képesek reagálni, röviden és meglepő módon juttatják el az információkat. Például egy rádiós gerillamarketinges hirdetésnek 15 másodpercnél rövidebbnek kell lennie, használnia kell a figyelemfelkeltő elemeket, tehát egy másodperces csönd után érdemes a fő mondanivalót beleilleszteni a spotba. Az internetes médiumokban érdemes élni az ingyenes tanácsadás, az újságcikk, a rovatok, az e-folyóirat, az ingyenes bemutatók kínálta lehetőségekkel, és természetesen rajta lenni a Facebookon, amely az egyik leghatékonyabb csatornája lehet a gerillamarketingnek.