Üdvözöljük a

Több lábon | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Több lábon

Szerző: Kis Tünde | 2017. július 4.

Mi köze van a laptopoknak a kerékpárokhoz? Vagy egy színes magazinnak a borkóstolós csapatépítéshez? De a villamoselosztók gyártása sem említhető egy napon a szárazjeges tisztítással, ahogy az autómosó sem a dizájntervezéssel. Mégis, az egyes üzleti tevékenységeket ugyanaz a vállalkozás végzi, hol azért, mert az élet így hozta, máskor pedig amiatt, mert a cégvezető kedvenc időtöltésében látta meg a lehetőséget. Egy azonban minden döntésnél közös volt: legyen gazdasági haszna az új terület elindításának, mert azért mégiscsak egy vállalkozásról van szó. Baranyai üzletembereket kérdeztünk meg a több lábon állás előnyeiről.

„Megrendelőink mindent megkapnak egy helyen”

 

A fázisjavító berendezések teljes körű kivitelezésével, villamos érintésvédelmi, szabványszerűségi tűzvédelmi, villámvédelmi felülvizsgálatok elvégzésével, valamint villamosenergia-gazdálkodási szaktanácsadással foglalkozó hoboli Entvill Kft. különböző tevékenységeit a piaci elvárások alakították. Működésük alapját a minden részterületre kiterjedő fázisjavítás jelenti, ugyanis a vállalkozás tulajdonosa, Kula Zoltán már a cég megalapítása előtt is ezzel foglalkozott.

- Az áramszolgáltatónál voltam főállásban, amikor megalapítottam a kft.-t, fázisjavító berendezések javításával foglalkoztam, ami akkor még egy zárt világ volt a szakmán belül – emlékszik vissza a kezdetekre az ügyvezető. - Aztán elkezdtük gyártani is a fázisjavító berendezéseket, majd ahogy az ügyfelek igénye megkívánta, már ipari jellegű villamos szereléseket is végeztünk, így elosztóberendezéseket is készítettünk. Később jött a kivitelezés, nagyobb épületek, áruházak villamoshálózatát szereltük országszerte, technológiai villanyszerelést végeztünk hatalmas gyárépületekben. Az egyes tevékenységek úgy jöttek egymás után, ahogy az igények felmerültek, ahogy az élet hozta. Arra azonban mindig figyeltünk, hogy maximálisan megfeleljünk a megrendelők elvárásainak.

- Miként készítették elő egy-egy új területet elindulását a cégnél?

- A szakma sokat változott az elmúlt évtizedek során, ezzel párhuzamosan fejlesztettük a szaktudásunkat. A villamos terület, a szabványok, a jogszabályok olyan sok újdonságot hoztak szakmai szempontból, hogy muszáj volt követni az új technológiákat. Ez a folyamatos tanulás jó alapot teremtett ahhoz, hogy ha egy új vevői igény keletkezett, arra időben tudtunk reagálni. Mindezt saját forrásból teremtettük elő.

- Volt-e olyan, amikor valamelyik cégterület a többihez viszonyítva kiemelt figyelmet kapott?

- Igyekeztünk mindig az adott megbízásra koncentrálni, azt a tudásunk legjavával kiszolgálni. Szentlőrincen nyitottunk egy üzletet, amolyan „hagyományos” műszaki boltot, ahol a hűtőgéptől kezdve a mosógépen át izzót, kerékpár-alkatrészt, kerékpárt is árulunk. Amikor ennek a megnyitásában gondolkodtunk, akkor ez vitt el sok energiát. Munkatársaimmal megosztjuk a munkát, hiszen a fázisjavító berendezések gyártását, a kivitelezést, az energetikusi feladatok ellátását, a fázisjavító karbantartásokat mind felügyelni kell, mikor éppen milyen megbízásaink vannak.

- Miért kedvező az a cég számára, ha több lábon áll?

- Mert egy megrendelőnek nem kell több vállalkozót keresnie, egy helyen megkap mindent. Volt olyan munkánk, ahol a trafóállomástól kezdve az irodaház villamos munkáin keresztül az építőmesteri feladatokig mindent mi végeztünk. Ez jó volt a megrendelőnek, mert csak velem kellett tárgyalnia a beruházásról, a heti bejárások alkalmával sokkal egyszerűbb volt az egyeztetés. Nem kellett külön a kőművessel, a villanyszerelővel, a különböző területek felelőseivel kapcsolatot tartaniuk, hanem csak egy emberrel. Ezt szeretik a megrendelőink. Egy személyben le tudjuk gyártani a villamoselosztókat, amire szükség van a beruházásnál, le tudjuk fektetni a földkábelt, meg tudjuk csinálni a villámhárítót, a belső technológiai szerelést, sőt szárazjeges tisztítást is vállalunk az ipar minden területén. Ha alvállalkozót kell bevonni, azt is megtesszük és általában maximálisan elégedettek a megrendelőink. Nekik nem kell foglalkozniuk ezekkel az „apró” részletekkel. Tapasztalataink szerint a több lábon állás kifizetődő.

 

 

Az olívából bor és újság lett


Borokkal és olívaolajokkal kereskedő céget álmodott meg majd’ 10 évvel ezelőtt Győrffy Zoltán, amikor a társával megalapították a Vinoliva Kft.-t. Az élet azonban úgy hozta, hogy a Pécsi Borozó újságkiadója lett a vállalkozás, ami azért részben kötődik a borokhoz és az olívaolajhoz, de annál sokkal több.

- Az újság ötlete előbb lett megvalósítható, mint az eredeti ötlet, utána pedig másfelé vitt bennünket a lendület. Marketingkommunikációs ügynökség, kiadó, rendezvényszervező, boriskola – ez csupán néhány arca a Vinolivának, de az induláskor meghatározott kreativitás, megbízhatóság, hitelesség hívószavak továbbra is kapcsolhatók a vállalkozáshoz – fogalmaz Győrffy Zoltán. – A Pécsi Borozó abban egyedi a piacon, hogy teljes mértékben saját szakmai tartalmat gyárt a bor, a gasztronómia, a borturizmus területén, és kötődik a régióhoz. Ez egyben be is korlátozza az újságot, mert hiába az országos terjesztés, nem Budapesten vagyunk, így csupán egy a helyi lapok közül. Ez a budapesti székhelyű lapoknál jelentősen nehezebb helyzetet jelent a hirdetői piacon. Részben ezért kezdtünk el rendezvényszervezéssel is foglalkozni.

 Az újság indulásával egy időben lehetett pályázni országos közösségi bormarketingre. A Pannon Borrégióval közösen pályáztunk boros tematikájú rendezvények megszervezésére. Ezekből néhány azóta is megmaradt, éppen most rendeztük meg a 10. Pannon Borrégió TOP 25 kóstoló fesztivált és borversenyt, de olyan rendezvény is volt, amelyet csak pályázati támogatással érte meg megtartani, piaci áron nem, azt el kellett engednünk. Ebből kiindulva jöttek létre a boranimációk, a céges rendezvényeken való borkóstoltatás, ami egy kicsit több a sima kóstoltatásnál, hiszen egy szórakoztató elemként érdekes játékok, vicces feladatok által ismertetjük meg a borral és a hozzá kapcsolódó tudnivalókkal a résztvevőket.  

 Később az érdeklődések hatására jött az ötlet, hogy indítsunk el egy boriskolát. Egy budapesti partnerünkkel közösen – nekik már voltak akkreditált nemzetközi boros képzéseik – szervezzük meg évek óta Pécsett az alap-, közép- és felsőfokú tanfolyamokat.

- Miként viszonyulnak egymáshoz az egyes tevékenységek a cégen belül?

- Mindegyikre szükség van ahhoz, hogy hatékonyan működjön a vállalkozás. A lapkiadás önmagában nem a legnyereségesebb ágazat, de a többi tevékenységünkkel - ideértve a vendéglátás-menedzsment tanácsadást is, amit még nem említettem - együtt jól funcionálnak. Az újságra szükség van a hírnév, a presztizs és a működés miatt. Be kell látni, hogy Pécs elég kicsi piac e tekintetben, úgyhogy egyre több megrendelésünk érkezik a városon, a régión kívülről.

 Mindegyik ágazatunkra készítünk egy évre előre egy kalkulációt, hogy mire számíthatunk a működtetésével, annak milyen gazdasági vetülete van. Így látjuk, hogy az egyes tevékenységeket milyen mértékben kell erősíteni, mit érdemes változtatni. Mivel kis létszámmal dolgozunk, vannak korlátok, hogy miben gondolkodhatunk, hogyan találjuk meg az egyensúlyt az egyes lábak között.

- Mi a cég stratégiája, milyen területekkel kívánnak foglalkozni a jövőben?

- Mivel az újság köré szerveződik minden, azt mindenképpen szeretnénk megtartani és erősíteni. Ugyanígy fontos a pécsisége, és az, hogy stabil lábakon álljon. A boriskolánál látjuk, hogy hány kurzust és milyen időszakonként érdemes indítani, ezzel a lábunkkal is vannak terveink a jövőre nézve. A nagy rendezvényeinket is megtartjuk, és továbbra is vállalunk céges rendezvényeket, a tanácsadói kapacitásunk pedig most maximálisan lekötött. Ahhoz, hogy új területeken is érvényesülhessünk, jelentős bővítést kellene megvalósítani, egyelőre azonban nem tartunk ott.

- Milyen előnyei vannak, ha több tevékenységet folytat egy cég?

- Számos előnye van annak, hogy több lábon áll a vállalkozás, az egyes területekkel olyan egyensúlyt tudunk létrehozni, amivel stabillá tehetjük. Az nehézséget jelent, hogy mi itt, a régióban és helyben szeretnénk dolgozni, jó lenne, ha kevesebb megbízást kellene Budapesten teljesítenünk és nagyobb lenne az igény Pécsett ezekre a szolgáltatásokra. Többször felmerül a kérdés szakmai körökben, hogy miért nincs Pécsnek egy színvonalas borfesztiválja. Nem adjuk fel, például erre is jó a több lábon állás, hogy meg tudjuk tanítani, meg tudjuk mutatni, el tudjuk mondani, meg tudjuk szervezni a város helyett. A lehetőség adott, van is rá kapacitás, csak itt, helyben jóval kevesebb esélyt és lehetőséget kapunk mi is, akár a többiek, akik ezzel foglalkoznak, mint más térségekben. Vállalkozóként jó, ha máshol erre van igény és megfizetik, de mi itt, Pécsett szeretnénk boldogulni.

 

Kompatibilis üzleti modellek laptopra, kerékpárra és natúrkozmetikumra

 

Laptopszalon üzlet- és szerviz-hálózat, Polisys web- és szoftverfejlesztő, HappySkin natúrkozmetikum-gyártás és forgalmazás, Biciklikk.hu kerékpárkereskedelmi üzlethálózat és webáruház, és egy szegedi tisztítószerkereskedelmi vállalkozás. Időbe telik még felsorolni is, hogy a pécsi Folkmann Ferenc hány vállalkozást irányít, mennyi területen találja fel magát. A szociológus és informatikus végzettségű üzletember rendszergazdai tevékenységgel kezdett vállalkozni, abból nőtte ki magát a kereskedelem, specializálódva a hordozható számítógépekre. Már a kezdetekkor sem egy boltban gondolkodott, hanem felismerte az online kereskedelemben rejlő lehetőséget, és az interneten is elkezdték árulni a termékeket.

- Rövid időn belül beláttuk, hogy szükségünk van egy csapatra, amely profi webáruházat fejleszt, ezért alapítottuk meg a Polisys Kft.-t mint az e-kereskedelemre szakosodott programozó céget – mondja Folkmann Ferenc. - Ezen keresztül megtanultuk az online kereskedelem fortélyait, de emellett van 11 üzletünk is teljes országos lefedettséggel. Azt gondolom, hogy ha piacvezetők tudtunk lenni Magyarországon laptopkereskedelemmel, akkor el tudunk adni szinte bármit az interneten, így szinte mellékes, hogy mi a termék, ezért is fogtunk bele a kerékpár üzletágba. Az online kerékpárpiaccal kapcsolatban azt láttam, hogy nincs kiaknázva ez a terület Magyarországon, úgyhogy azt gondoltam, hogy van keresnivalónk ebben a szegmensben. Természetesen fontos, hogy megfelelő szakembergárdát állítsunk fel, akik kellő alapossággal ismerik a kerékpárokat, ami nekünk - úgy vélem - sikerült is.

- Mitől függ, hogy milyen tevékenységgel bővít a cég?

- Ebben az esetben jelentős szerepet játszott a személyes elköteleződés, én magam nagyon szeretek bringázni. Ám ha gazdasági tekintetben nem érné meg ezzel foglalkozni, akkor nem tenném. Először volt egy ötlet, majd alaposan utánajártunk a témának, piacfelmérést, konkurencia-felmérést végeztünk, és végül jött a megvalósítás. Ha az látszott volna a felmérésből, hogy nem érdemes foglalkozni a kerékpár-kereskedelemmel, akkor annyiban hagytam volna. Emellett van néhány nem számszerűsíthető tényező is, hogy miért fogunk bele valamibe, ilyen például az, hogy hinni kell a sikerben. Egyre többen használnak kerékpárt, egyre divatosabb termék, már most látom, jó döntést hoztunk.

- Milyen előnyei vannak, ha egy vállalkozás több lábon áll?

- A mi esetünkben elmondható, hogy megvan a szakértelmünk, ezt a fajta üzleti modellt fel tudjuk húzni más termékek kereskedelmére is. Másrészt nyilván az is számít, hogy ha egy terület nem rentábilis egy évben, akkor a kiesett bevételt be tudjuk hozni a másik területeken. Kisebb a kitettség, bizonyos piacoktól kisebb a függőség.

- Az üzleti partnerek szemében előnyt jelent-e, ha egy cég több szolgáltatást is kínál?

- Az előny talán az, hogy az adott gazdasági egység mennyire tőkeerős, de önmagában az, hogy a Laptopszalon országosan vezető laptopértékesítésben, nem sokat számít a biciklipiacon, ahol ugyanúgy meg kell harcolnunk egy-egy márkáért, mint egy kevésbé tapasztalt cégnek. Ha viszont azt nézik, hogy közel 3 milliárdos forgalmunk van, akkor nyilván nagyobb a bizalom egy ilyen cég iránt. Előnynek gondolom azt is, hogy ha valaki sikereket ér el valamilyen iparágban vagy piacon, akkor egy egészen más piacon is szívesebben fogadják. Ha úgy vélekednek róla, hogy jók a lehetőségei, kitűnő üzletember, ért hozzá, kiváló ötletei vannak nagyszerű csapattal a háta mögött, hogy meg is valósítsa ezeket, vagy akár csak egy jó menedzser, akkor szívesebben fogadják egy másik üzletágban. A fejlesztőcéggel kétszer is elnyertük Az Év Honlapja különdíjat, ott sokat számít, hogy milyen webáruházakat fejlesztünk és az mennyire sikeres, illetve a HappySkin natúrkozmetikumok tavaly és tavalyelőtt is Magyar Termék Nagydíjat nyertek, méghozzá 22 kozmetikummal. Egyébként a HappySkinnél feleségem, Göcsei Kamilla a termékek megálmodója, az én feladatom csupán a kereskedelem irányítása.

- Mennyi idő, mire az ötlet üzleti valósággá válik?

-   Attól függ, hogy milyen távolságra van az eredeti tevékenységi körtől. Ha a laptop mellett telefonokat kezdenénk el árulni, azt nagyon hamar, néhány hónap alatt össze tudnánk rakni. Ha kerékpárt, de hasonló módszerekkel, ott már akár években is kell gondolkodni. Minél nagyobb a távolság az eredeti üzlettől, annál időigényesebb felépíteni az új struktúrát a cégen belül, olyan embert kell találni, akinek van tapasztalata, megbízni benne, ez mind idő és energia.

- És a kockázatvállalás?

- Se a túl sok, se a túl kevés nem jó. A túl sok kockázat veszélyeket rejt, könnyű elbukni, a túl kevésnél pedig kicsi a lehetőség a sikerre. Nagyon nehéz eltalálni a megfelelő arányt és kell hozzá némi szerencse is. De hát ez az élet minden területén így van, azt hiszem.

 

„Merjünk bátrak lenni!”

 

A pécsi mintájára 3 autómosót nyitott az elmúlt hónapokban Varsányi Szilárd, a Prosis Kft. ügyvezetője. A környezetbarát technikával működő autómosó mellett 12 évig a pécsi Tatuum üzletet is a vállalkozás üzemeltette, ám tavaly ősszel a márkánál történt tulajdonosváltás miatt be kellett zárni. Viszont a fiatal üzletember a „merjünk belevágni és csináljuk” elvet követi, így nem elégszik meg egy „lábbal”. Korábban belekezdett egy autómatricás üzletbe, különleges, kristályokkal díszített autómatricákat tervezett forgalmazni, de a rengeteg tesztet és próbamunkát követően meghiúsult az terv. Most új üzletágat épít Varsányi Szilárd, a nyár végére tervezi megnyitni azt a különleges, művészeti tervezéssel, tetoválással, fotózással, dizájnnal foglalkozó stúdiót, amelyben egy külföldről Pécsre költöző művésznő (Alex Kršňák) lesz a partnere.

- Ez egy olyan terület, amihez eddig abszolút nem volt közöm. Az, hogy mivel foglalkozzam, nálam úgy jön, hogy megvan bennem az energia, hogy új kihívásokat keressek, ez hajt – fogalmaz Varsányi Szilárd. - Szeretnék érdekes, jó dolgokat kitalálni, szerintem ez a belső erő általában azokban az emberekben lakozik, akik vállalkoznak, és bele mernek vágni új dolgokba. Maga a kihívás és az önmegvalósítás az, ami motivál. Van tapasztalat a hátam mögött, mert már vállalkoztam, ezt át lehet vinni más területre. Egy jó csapattal, egy nagyon jó ötlettel - amit aztán továbbdolgozunk - el lehet érni, hogy egy teljesen új szegmensben úgy tudjon működni a cég, hogy kitűnjön a többiek közül. Most számomra ez az elsődleges, hogy ezt a teljesen új dolgot megvalósítsam.

- Ezek szerint egy olyan tevékenységben van potenciál, amilyet előtte még más nem csinált?

- Nem feltétlenül. Van már Pécsett ilyen jellegű szolgáltatás, de mégsem ugyanaz. Most az izgat, hogy miként lehet kitűnni vagy a legjobbnak lenni közöttük. Az autómosó is ezért sikeres, mert egy kicsit másképp csináljuk, mint mások. Nagyon nehéz egy vállalkozásnak több lábon állni, sok dologra kell koncentrálni. Viszont ha sikerül egy jó és motivált csapatot összehozni, ha azokat a terveket, amelyeket kitűztünk magunk elé, mindenki a magáénak érzi, akkor nagyon szépen tudunk fejlődni. De kell egy olyan ember - a vállalkozás vezetője -, aki ötletel, új dolgokat talál ki, ami megkülönbözteti a céget a versenytársaktól.

- Hogyan zajlik egy új terület előkészítése, bevezetése?

- Mivel vizuális típus vagyok, látom magam előtt, hogy mit szeretnék. Abból indulok ki, hogy ha hétköznapi emberként szimpatikus számomra az a tevékenység, a hozzá tartozó környezet, akkor másnak is az lesz. Tehát megszületik az ötlet, amit továbbgondolok, finomítok, körbejárom, hogy megrendelőként mit szeretnék kapni. Természetesen tájékozódom a konkurenciát illetően, megnézem, milyen a marketingjük, a megjelenésük. Az új üzletággal kapcsolatban is így jártam el, és megnyugvással tapasztaltam, hogy amit kitaláltam, az életképes és önmagában is egy különleges dolog. Véleményem szerint nem az a lényeg, hogy egy lépéssel a konkurencia előtt járjunk, hanem az, hogy egyedi legyen az ötlet, amire épül a vállalkozás. Utána pedig a megvalósítás következik, az engedélyek beszerzése, a helyszín keresése, a kivitelezés.  

- Az üzleti életben milyen előnye van, ha egy vállalkozás több lábon áll?

- Mindenképpen van előnye. Én HR-es végzettségű vagyok, amikor az autómosót elkezdtük, a legnagyobb magyarországi konkurenciánktól érkezett egy e-mail, amelyben az állt, hogy figyelnek minket, és gratulálnak, mert teljesen másképp csináljuk, mint mások. Miközben nem függ össze a végzettségem ezzel a tevékenységgel, mégis sikereket tudok elérni. Talán ennek az az üzenete, hogy merjünk bátrak lenni, mert kitartással, nagyon sok munkával és egy jó csapattal sikerre lehet vinni egy jó lehetőséget, egy kiváló ötletet.