Üdvözöljük a

Webáruházra fel! – a siker érdekében fontos a tervezés, a marketing | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Webáruházra fel! – a siker érdekében fontos a tervezés, a marketing

Szerző: Kis Tünde | 2018. február 7.

Egyre több vállalkozás dönt úgy, hogy internetes kereskedésbe fog. Vannak köztük sikertörténetek, és vannak, akik hamar feladják. Hogy mi a sikeres webáruház titka, egyáltalán milyen eszközök szükségesek a hosszú távú eredményességhez, erről kérdeztük Szilágyi Tímea kreatív szövegírót, marketing tanácsadót.

- A webáruház speciális terület, más eszközökkel lesz sikeres, mint például egy hagyományos weblap. Az a tapasztalatom, hogy sajnos sokan úgy vágnak bele egy webshop elindításába, hogy alapvető, lényeges kérdéseket nem gondolnak át. Ezért is sok a csalódás a kezdeti nagy elszántság és lelkesedés után – foglalja össze legfontosabb tapasztalatait Szilágyi Tímea.

 

- Melyek azok a lényeges momentumok, amelyeket érdemes átgondolnia egy webáruház-tulajdonosnak?

- Két fontos stratégiai terület is van, amin érdemes elgondolkodni még a tervezés során. Az egyik az értékesítés folyamata, másik pedig a marketing, azaz a vevőszerzés. Az értékesítési folyamaton azokat a lépéseket értem, ami alatt egy ismeretlen internetezőből vásárló válik. Végig kell zongorázni az egyes lépéseket, hogyan lesz az érdeklődőből, a gyanútlan keresgélőből látogató, miként lesz a látogatóból vásárló. És persze később hogyan lesz az egyszeri vásárlóból visszatérő, hűséges vevő (amennyiben olyan jellegű a termék).

 Az a tapasztalatom, hogy a kisvállalkozások jelentős része nem gondolja át ezeket az alapvető sarokpontokat. A hozzám forduló webáruház-tulajdonosok egy része arról számol be értetlenül, hogy végre elindult a webshop, de elmaradnak a megrendelések. A legtöbb esetben az az oka ennek, hogy nincs mögötte stratégiai tervezés, egyszerűen csak elindították, és azt gondolták, ennyi elég is lesz, majd valahonnan jönnek a vásárlók az internetről.

 

 - Miként érdemes hirdetnie a termékeit egy webáruháznak?

- A marketing fontosabb, mint ahogy azt első hallásra gondolják. Ezen belül is van több részterület, amelyek minőségén sok múlik. Ilyen például: mekkora a látogatottság, elegendő látogató érkezik-e az oldalra. A magyar webáruházak konverziója átlagosan 1-2% körül mozog, tehát elengedhetetlen, hogy foglalkozzunk a látogatók számával. Ezenkívül kellő energiát kell szánni a bizalomépítésre, az egységes arculatra és dizájnra, a meggyőző szövegre, a termékinfóra, sőt még a termékfotóra is. Nem elég odavonzani a látogatókat, azokat meg is kell győzni a hitelességről. Hiszen a rengeteg webáruház közül nyilván attól fogok rendelni, amelyiken azt látom, hogy megbízható, érdemes nála költeni, azt fogom kapni, amit elvárok.

 

- Milyen eszközöket célszerű használni ahhoz, hogy sikeres legyen a webáruház?

- Szerintem óriási pénzkidobás létrehozni és utána magára hagyni egy webáruházat. Tehát aki webáruházban gondolkodik, számítson arra, hogy azzal foglalkozni, folyamatosan tesztelni, fejleszteni kell. Először is szükség van egy jól felépített webáruházra. Költséghatékony megoldásnak tartom a bérelt webáruház-motorokat, szerintem ideális lehetőség arra, hogy kipróbáljuk, teszteljük a termékünket. A legtöbb bérelhető webshopot ma már teljesen személyre lehet szabni, saját arculattal jelenhet meg a vállalkozás, sőt vannak olyanok is, amik számlázóprogrammal, raktárkészlet-nyilvántartóval is összeköthetők.

 Azután gondoskodni kell a megfelelő számú látogatóról, ennek remek eszközei lehetnek az online hirdetések, a fizetett vagy organikus találatok a keresőkben. A közösségi média bevonása is hasznos, ha olyan a jellege a terméknek. A bizalomépítés egyik eredményes eszköze továbbá a blog elindítása, ahol érdekes írásokat olvashatnak a látogatók a témában. Hasznos tartalommal a hitelességet és a hozzáértést is lehet erősíteni, nem utolsó sorban a keresők is szeretik a rendszeresen frissülő honlaptartalmakat.

 Összefoglalva azt tudom mondani, hogy a webáruház elengedhetetlen kellékei a gondos tervezés, a folyamatos látogatószerzés, valamint a hitelesség. És természetesen az, hogy a vásárló fejével tudjuk felépíteni az egész rendszert.

 

 

Jelentős az internetes vásárlás a hazai kereskedelemben

 

Az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. minden évben megkérdezi a webáruház-tulajdonosokat a fizetésről, a forgalomról, a marketingről, az online vásárlási szokásokról. Az elmúlt hat év alatt megháromszorozódott az interneten eladott termékek, szolgáltatások összértéke és a vásárlók száma is, és több mint duplájára, átlagosan 13 ezer Ft-ra növekedett az egyszeri kosárérték. 2016-ban 4,2 millió személy vásárolt a hazai webáruházakban 427 milliárd forint értékben. Jelentős, 35%-os a külföldről érkező megrendelések aránya, és egyre többen mobiltelefonos felületről indítják a megrendelést. Elterjedt a bankkártyás fizetés is, a webáruházak jelentős része biztosítja ezt a lehetőséget, amivel a vásárlók túlnyomó többsége él is, hiszen ilyen módon egyenlíti ki a számlát. A webshopok 65%-a küld vásárlóinak rendszeresen hírlevelet új termékeiről, szolgáltatásairól. A vásárlók életkorából látszik, hogy a 70 év felettiek is aktívan használják az internetet, sőt, vásárolnak is ezen a felületen.