Üdvözöljük a

Baranyaiak nyertes pavilonja Európa 10 országában | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Baranyaiak nyertes pavilonja Európa 10 országában

Szerző: Schmidt Enikő | 2016. április 14.

„Hivatalból” is feladata Keresnyei Jánosnak, a Kreatív Ipari Klaszter elnökének, hogy - saját vállalkozásával hitelesítve - reklámozza a vállalkozók között az Enterprise Europe Network-öt, hiszen a Dél-Dunántúlon másodmagával az EEN brand nagykövete. Mivel is lehetne meggyőzőbb, mint egy friss sikertörténettel, amely eredményeként Európa 10 országában ismerhetik meg a baranyaiak kreativitását.

- Saját vállalkozásunkkal, a Kerkomédia Kft.-vel rendszeresen igénybe vesszük az EEN szolgáltatásait, így kaptunk a közelmúltban Schmidt Enikőtől, a hálózat kreatívipari szektorcsoport tagjától direktben egy pályázati felhívást, amelyet egy pavilon létrehozására írtak ki Brüsszelben– mondja Keresnyei János. - Az Önindító programra jelentkezett egy fiatalember, Reiner György, aki egy könnyű, mobil jurtát tervezett, mi pedig a Kreatív Ipari Klaszter tagjaként az Erla Grouppal együttműködve elkészítettük egy Európa 10 országában bemutatandó tudományos ismeretterjesztő pavilon tervét és ezzel megnyertük a pályázatot.

 

 A szerződést is sikerült megkötni, így elkezdődhetett a pavilon tényleges gyártása. A konstrukciót az Európai Bizottság tudományos kutatásokat és eredményeket népszerűsítő szervezete, az ERC rendelte meg, hogy különböző digitális és analóg információkat, filmeket, interaktív tartalmakat mutassanak be vele, melyek az Európai Unió tudományos kutatásainak a népszerűsítésére szolgálnak.

 

- Egészen különleges feltételeknek kellett megfelelni – folytatja a klaszter elnöke. – Például, hogy szabadtéren, bírjon egy kis szelet és gyenge esőt, offline is működjön, alig használjon áramot, de beltéren is felállítható legyen, ezen kívül ne legyen se nagy, se kicsi. A tömege ne haladja meg a 40 kg-ot, könnyen lehessen szállítani, kinyitva legalább 3 méter legyen az átmérője és a magassága haladja meg a 2 métert. Mi egy 2.8 méter magas és 4 méter átmérőjű szerkezetet hoztunk létre, és sikerült beleférnünk a 40 kilogrammos határba a dobozával együtt. Találhatók benne számítástechnikai elemek, tabletek, összességében elmondható róla, hogy a high-techet képviseli.

 

 

- Ez egy igazi sikertörténet, de mit gondol, miért nincs több ilyen a megyében?

 

- Azt nem mondanám, hogy nincs több ilyen, de alapvetően két dolog akadályozza meg a pécsi kreatív cégeket a nemzetköziesedésben: az egyik a nyelvi probléma, amit elég nehéz kiküszöbölni, de olyan munkatársak alkalmazásával, akik tudnak idegen nyelveket, azért ez megoldható. A másik nehézség viszont sokkal kevésbé hidalható át, mégpedig a kapcsolatrendszer hiánya és az ebből származó önértékelési problémák. Nem személyek, hanem a cégek önértékelési problémájáról van szó, arról, hogy a vállalkozás nem hiszi el magáról - főleg a kreatív iparban -, hogy képes világszínvonalú vagy legalábbis európai piacra alkalmas terméket produkálni. E két probléma közül a második megoldására jó lehetőség az EEN.

 

 Az EEN a világ legnagyobb üzletfejlesztési hálózata, több tízezer ajánlat közül lehet válogatni. Egyrészt nemzetközi láthatóságot biztosít a hálózaton belül azzal, hogy a cégek profilja és ajánlata benne van a rendszerben. Ugyanezen az alapon kereshetők más vállalkozások ajánlatai is. Mi minden nap felmegyünk az EEN rendszerére és végignézzük a kulcsszavainkra a találatokat. Fontosnak tartom még az úgynevezett B2B találkozókat, amelyek most már virtuálisan is megszervezhetők. Tehát nem kell elutaznunk sehová, egy online rendszer összepárosítja a jelentkezőket és skype beszélgetésben folyik a tárgyalás. Így akár brazil, portugál, egyesült államokbeli és természetesen európai résztvevői is lehetnek egyszerre a megbeszélésnek. Egy ilyen alkalom egyrészt megteremti a bizalmi légkört, azonnal lehet tudni, hogy ki mit akar a másiktól, így meg lehet spórolni a fölösleges utazásokat, a kiállításokon való részvételt, tehát igen hatékony módszerről beszélünk.

 

- Tapasztalatai szerint a külföldi partnerek részéről milyen a fogadókészség a magyar vállalkozások ajánlata, munkája iránt?

 

- Ma már nem számít, hogy ki, hol működik. Azt nem mondhatnám, hogy tudom, milyen szempontok dönthetnek, de az biztos, hogy a munkaerő olcsósága sokat számít. A magyarok sokkal kevesebbért dolgoznak, mint a nyugat-európaiak. Ugyanazt a munkát, amit mi 1 millió forintért végzünk el, 3 vagy 5 millió forint értékben számláznak külföldön. Az viszont látszik, hogy Kelet-Európában már nem vagyunk annyira olcsók, a lengyelek legalább annyira versenyképesek, mint mi. Szaktudásban, ötletekben nem gyengébbek a magyarok, de nálunk nagyon komoly forrás- és eszközhiány van, ez nagyban hátráltatja a versenyképességünket. Ahhoz komoly fejlesztésekre van szükség, hogy a cégek nagyobbat tudjanak lépni kifelé. Az tény, egy nyugat-európai megjelenés nagyobb volument jelent, de sok vállalkozás egyszerűen nem képes ekkorára nőni, nem mer, nem tud rizikót vállalni, míg stabil nem lesz a piaca.

 

Ugyanakkor azt gondolom, hogy további nehézség az, hogy nem Budapesten vagyunk, mert szinte csak Budapestet ismeri a világ. Magyarország országimázsa Budapestről szól, vidéki városok szinte nem is léteznek. Ez egy ördögi kör, nem tudunk rendes pénzt fizetni, hogy itthon tartsuk a tehetségeket, elmennek Budapestre, mert a kreatív műfajokban ott azonnal kapnak munkát. Ezért nincs kellő tehetség itthon, viszont nélkülük nagyon nehéz nemzetközi színvonalat tartani, így  nem tudunk elég megrendelést szerezni, ezáltal nem tudjuk eltartani a fiatalokat, akik ezért elmennek…és kész. Mivel minden ügynökség Budapesten van, a megrendelések nagy része is oda koncentrálódik. Nekünk azért kell külföldre mennünk, mert egy külföldinek nagyjából mindegy, hogy pécsi vagy budapesti a partnere, viszont egy magyar megrendelőnek nem.

 

- Mit javasol azoknak a vállalkozásoknak, amelyek az EEN hálózatával szeretnének külföldön érvényesülni?

 

- Nagyon jó úton járunk ebben az ügyben, és azt is meg kell mondani, hogy az országos EEN-hálózat egy nagyon barátságos, rugalmas és jól használható rendszer. Az sem mindegy, hogy miként működtetik azt a kamarai pontok, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara ebben élen jár. A szolgáltatást viszont azok tudják sikeresen használni, akik folyamatos érdeklődést tanúsítanak iránta. Sikert akkor lehet elérni általa, ha foglalkoznak vele, ezért érdemes megkeresni a kamarát, ahol minden segítséget megkapnak a vállalkozások.

 

 Azt azért tudni kell, hogy a külföldi piac építése hosszú távú dolog, 2-3 évbe is beletelhet, mire valami mozgás elindul. Mi másfél éve kezdtünk ezen dolgozni, most már látszik az eredménye, de ez nagyon kemény munka.  Az már nagy siker, ha a mindennapi hajtás mellett a hosszú távú nemzetközi piacépítéssel is tudunk foglalkozni, mert így lesz jövőnk.

 


A cikk megjelent a Dél-Dunántúli Gazdaság 2016. áprilisi számában