Üdvözöljük a

Együttműködési profilok – miért és hogyan érdemes külföld felé nyitni ezzel a módszerrel? | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Együttműködési profilok – miért és hogyan érdemes külföld felé nyitni ezzel a módszerrel?

Szerző: Császár Gergely | 2015. augusztus 26.

A kamarai munkatársak sok időt töltenek a tagok megismerésével annak érdekében, hogy megfelelő hazai és külföldi üzleti lehetőségeket tudjanak számukra kínálni. A több mint 20 000 baranyai vállalkozást természetesen nem ismerhetjük meg olyan részletesen, ahogyan szeretnénk, de az alapvető információkat kinyerhetjük a Kamarai Regisztrációs Rendszerből – már ha a vállalkozás megadja ezeket.

A termékeiket és szolgáltatásaikat tudatosan hirdető cégek kihasználnak minden lehetőséget, így például – ha már úgyis regisztrálni kell a kamaránál, akkor – pontosan feltöltik a saját tevékenységeiket is, hogy megtalálhatók legyenek egy-egy üzleti ajánlat kiközvetítésénél.

 

A vállalkozásuk érdekében ennél többre is hajlandó vezetők pontosan megfogalmazzák, mi kell ahhoz, hogy sikeresen működjenek, és ezt le is írják, tehát stratégiát alkotnak. Ha pedig ehhez partnerekre van szükség, akkor azt is tudják, hogy tőlük mit várnak.

 

Üzleti, technológiai és kutatás-fejlesztési (K+F) pályázati együttműködési profilok

 

Mi a különbség? Leegyszerűsítve:

  • Üzleti: ha kulcsrakész terméket (szolgáltatást) adnánk el vagy vennénk
  • Technológiai: ha partnerekkel együttműködésben kell dolgozni (fejleszteni) egy kulcsrakész termék (szolgáltatás) előállítása érdekében
  • K+F pályázati együttműködési: ha pénzt (támogatást) kapunk [például az Európai Uniótól] azért, hogy partnerekkel együttműködésben kifejlesszünk egy kulcsrakész terméket (szolgáltatást).

Kinek van a legtöbb esélye, hogy jól működő partnerkapcsolatot építsen ki?

 

Azok, akik már rendelkeznek nemzetközi együttműködési tapasztalatokkal, természetesen előnyben vannak. Fontos, hogy a cég munkatársai beszéljék az adott célpiacok nyelvét, vagy legyenek bármikor bevethető szakértők.

 

Minden piaci szereplő azt akarja, hogy minél nélkülözhetetlenebbül beépülhessen a társadalmi-gazdasági rendszerbe. Ehhez a terméke, szolgáltatása iránti igény ad esélyt, illetve fontos, hogy az előállításhoz és terjesztéshez szüksége van-e partnerekre.

 

Mire kell figyelni, mielőtt üzleti jellegű partnerkapcsolatot létesít a vállalkozás?

 

Az adott területen elvárható szakértelmet alapul véve, azon felül és egyebek mellett fontosak az alábbiak:

  • Nyitottság és óvatosság. Egy megállapodás aláírása előtt érdemes körbejárni a leendő partnert, és meggyőződni megbízhatóságáról. Saját referenciái mellett a kamara, illetve nemzetközi szinten annak Enterprise Europe Network irodája tud plusz információkkal szolgálni.
  • Védelem. Általánosságban véve minél kidolgozottabb egy termék, technológia, annál könnyebb a védelméről gondoskodni. A szerzői jogi és iparjogvédelmi intézkedések megelőzhetik a későbbi jogvitákat. Az üzleti titkok feltárása előtt legalább egy titoktartási megállapodás kell írni, illetve a kollégák munkaszerződéseit is ennek figyelembe vételével kell megfogalmazni.
  • Stratégiai gondolkodás. A fejlesztések és piacra lépés sorvezetője. Ha a cégvezető látja, hogy „merre van az előre”, és ezt meg is osztja a munkatársakkal, ők is könnyebben követik a sokszor rögös úton. A marketing, innovációs és iparjogvédelmi stratégiákat folyamatosan aktualizálni kell, de a kooperációk kialakítását megkönnyíti.
  • Minőség és szabvány szerinti működés. Bizalmat ébreszt és minőséget garantál, bár a nyugati exportra törekvő vállalkozások nem ritkán azzal szembesülnek, hogy a drágán kialakított rendszerük mellett beszállítói audittal is meg kell birkózniuk.
  • Kommunikáció. Online, és lehetőleg többnyelvű. Ha a vállalkozásnak csak egy statikus weblap kialakítására futja is csak, akkor is ennek az első lépések között kell lennie. A személyes tárgyalás a weboldalon közölt valós tartalmat kell, hogy visszatükrözze.

Mit kell végiggondolni a keresett partnerrel kapcsolatban?

  • Milyen típusú partnerrel dolgoznánk szívesen? Gyártóval? Forgalmazóval? Ügynököt keresünk? Fejlesztő kell? Kutatópartnerre van szükségünk? Számít a cég mérete, vagy bevételének nagysága?
  • Milyen területen legyen aktív a keresett partner? A vállalkozásét kiegészítő rokon területhez, vagy új piaci szektorhoz kötődjön?
  • Tudjuk-e, hogy mi lenne a partner pontos feladata? A partnerség jellegétől függően jó, ha a menedzsmentnek van egy előzetes képe arról, hogy mennyire szoros megállapodást köt, milyen közel engedi a leendő társat. Egy joint venture (közös vállalkozás) esetében például általában sokkal részletesebb kidolgozásra van szükség, mint egy ügynöki megbízásnál.
  • Különleges-e a termékünk / technológiánk / szolgáltatásunk? Miben és hol? Hol lehetnek a célpiacaink? Ha innovatív, akkor mitől az? Ha előnyös, miért az? Versenytáraink ismerete segít ennek eldöntésében.
  • A partner segíthet-e a továbbfejlesztésben? …ha erre szükség van.

A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara munkatársai – személyes tárgyalás keretében – szívesen áttekintik a fentieket a vállalkozások érdekében.

 

További információ és időpont egyeztetés: eenpecs@pbkik.hu