Üdvözöljük a

Heti jogász – Szerződéskötés telefonon? | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Heti jogász – Szerződéskötés telefonon?

Szerző: Laczkóné Dr. Csécsi Ildikó | 2017. március 29.

A szerződés leggyakoribb formája az írásbeli szerződés. Szerződést azonban szóban is lehet kötni, sőt úgy is, ha az ember egy szót sem szól!

A szerződés akkor jön létre két fél között, ha a szerződés minden lényeges, és minden, bármelyik fél által lényegesnek ítélt elemében a felek megállapodtak. A szerződés tartalmának könnyebb bizonyítása miatt az írásbeli szerződéskötés terjedt el, mivel ebben az esetben egyértelmű, hogy milyen feltételekben állapodtak meg a felek. Ez azonban nem zárja ki a szóban kötött szerződések érvényességét.

 

A szóban kötött szerződések esetében is ugyanúgy meg kell állapodni minden lényeges feltételben, mint az írásbeli szerződéseknél. Amennyiben komoly partnerrel kötünk szóban szerződést, az így megkötött szerződést általában rövid időn belül követi az írásbeli megerősítés – vagyis a partner írásban elküldi a szerződés szövegét, melyet a felek aláírnak. A későbbi írásba foglalás nélkül is érvényes azonban a szóban kötött szerződés.

 

Kevéssé ismert, de annál gyakrabban fordul elő, hogy „szó nélkül”, ráutaló magatartással kötünk szerződést. Ha a napi bevásárlás során a boltban a megvásárolni kívánt árut a kosarunkba tesszük, ezzel arra utalunk, hogy azt meg akarjuk vásárolni. Ha a pénztárnál kifizetjük az árut, már létre is jött egy adásvételi szerződés akár úgy is, hogy közben egy szót sem szóltunk senkihez.

 

A fentiek alapján a telefonon keresztül kötött szerződés is ugyanolyan szerződésnek minősül, mint az írásban kötött szerződés. Azonban kezdjünk el gyanakodni, ha a telefonon jelentkező személy, aki szerint a távolabbi múltban (pl. fél - egy éve, hogy biztosan ne emlékezzünk rá) telefonon szerződést kötöttünk, azonban ennek írásbeli megerősítését nem tudja bemutatni – hiszen szóban, telefonon kötöttük a szerződést –, és a szerződéskötésről készült hangfelvételt sem tudja vagy akarja átadni. Esetleg feltételhez köti annak kiadását, amely jellemzően egy kisebb pénzösszeg is lehet.

 

Gyanús körülmény, ha számlát nem kapunk, ugyancsak gyanús lehet, ha átutalással nem, csak készpénzzel vagy bankkártyával fizethetünk.  Még gyanúsabb, ha nem lehet visszahívni az állítólagos szerződéses partnerünket, mert nem veszi fel a telefont, vagy ha gyorsan leteszi, amikor közöljük vele, hogy a hívást rögzíteni fogjuk. És ha a telefonon hívó fél fenyegetőzik, és sem a saját, sem az általa képviselt vállalkozás nevét nem hajlandó érthetően elmondani, akkor már nagyon-nagyon gyanakodhatunk arra, hogy valójában egy csalóval beszélünk éppen telefonon.

 

Amennyiben ilyen helyzetbe kerül, javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez, pl. büntetőjogban járatos ügyvédhez, rendőrséghez, panasznapon bírósághoz tanácsért a konkrét ügyre vonatkozóan.