Üdvözöljük a

X Y Z generációk a munkahelyen: bevonzani, motiválni, megtartani | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

X Y Z generációk a munkahelyen: bevonzani, motiválni, megtartani

Szerző: Kis Tünde | 2016. november 11.
Cimkék: Humán klub

Tekintsünk partnerként a Z generációra, amely most jelenik meg a munkahelyeken, mert ők olyan készségekkel rendelkeznek, amelyekkel a korábbi nemzedékek nem. Ha jól használjuk a virtuális otthonosságukat, határozottságukat, kreativitásukat, akkor kevesebb lesz a többi generációval a konfliktusuk - erről is beszélt a témában könyveket is író Schäffer Beáta jogi szakokleveles közgazdász, business coach a kamara Humán Klubja által szervezett Generációs konfliktusok workshopon 2016. november 10-én.

A műhelymunkán vállalkozásvezetők, humán szakemberek ismerhették meg a gyors infotechnológiai fejlődés következtében kialakult új generációk jellemzőit és kaphattak válaszokat arra, hogy milyen módon lehet hatékony a Baby Boom, az X, Y, Z generációk egymás közötti kommunikációja, miként oldhatók a különbözően szocializálódott nemzedékek közötti konfliktushelyzetek. Mint Schäffer Beáta elmondta: korábban nem változott 5-10 évente a technológia, ezért jobbára hasonlóan szocializálódott nemzedékek dolgoztak a munkahelyeken. Emiatt nem is alakultak ki komolyabb feszültségek, hiszen az idősebbek által létrehozott cégkultúrához alkalmazkodtak a fiatalabbak. Az utóbbi években azonban már nem működik ez a felülről lefelé irányuló hierarchia sem a munkahelyeken, sem a családokban, és az is tapasztalható, hogy igen eltérően szocializálódott nemzedékek dolgoznak együtt. Erre jó példa a Z generáció (5-25 évesek) felbukkanása a munkaerőpiacon, mert ők gondolkodásmódban, értékrendben, kommunikációban, hozzáállásban jelentősen különböznek a korban előttük járó Y generációtól is.

 

A konfliktusok azért keletkeznek, mert a Z generáció egy olyan digitalizált nemzedék, amely 0-24 órában igényli az on-line kommunikációt, és kevésbé akar olyan munkahelyeken dolgozni, ahol ki kell kapcsolnia magát a virtuális térből. A Z generáció roppant kényelmes, ők már abban nőttek fel, hogy a saját igényeik a legfontosabbak, emellett a korábbinál sokkal veszélyesebb világ miatt a szülők részéről folyamatosan körülveszi őket a gondoskodás és a túlféltés. Így egy munkahelyre bekerülve számukra ismeretlen szituációkba keveredhetnek, amiket nem vagy csak nehezen tudnak megoldani.

 

Mégis miként kezeljük a Z generációt? Más nemzedékek úgy látják, hogy a Z-kel van a baj, a cégvezetők is sokszor úgy beszélnek, hogy „ezek” már nem is olvasnak, nem tudják, mi az a tisztelet, rögtön tegeződnek, stb. Schäffer Beáta azt mondja, hogy amíg azt gondoljuk, baj van azzal, hogy az új generációk másképp viselkednek, addig nagyon nehéz megkeresni a csatornákat, ahol előnyünkre tudjuk fordítani, el tudjuk fogadni azokat a készségeket, amelyeket magukkal hoznak. Mert rengeteg olyan dolgot tudnak, amelyben a korábbi nemzedékek nem képesek jól teljesíteni, pl. otthon vannak a virtuális térben, gyorsan gyűjtenek információkat, határozottak, kreatívak. A legfontosabb a partnerség megteremtése, hiszen ez a generáció ezt szokta meg a családban is. Vonjuk be őket olyan dolgokba, amelyekre képesek, kommunikáljunk velük tömören, világosan, játékosan, interaktívan. Teremtsünk számukra olyan munkakörülményeket, amelyek miatt szívesen dolgoznak adott munkahelyen.

 

 

/A résztvevők az előadás anyagát megkapták./