Üdvözöljük a

Versengés és/vagy együttműködés? | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Versengés és/vagy együttműködés?

Szerző: Dr. Lakner Szilvia | 2016. március 10.

A magyar üzleti életben általános az a vélekedés, hogy a versengéshez jellemzően negatív értékek kapcsolódnak, a verseny nem mindig tiszta, nincs bizalom a versenytársak iránt. Ezt erősíti az a tapasztalat is, hogy nem csak az egyéni érdekek harcáról szól a verseny, hanem a legtöbb esetben az egész szervezet verseng az erőforrásokért, ezért a verseny meghatározóan beépül a vállalati kultúrába. A versenynek azonban van pozitív energiája is, hisz mozgósít, célokat ad, erőforrásokat összpontosít, nagyobb teljesítményre ösztönöz, javítja a hatékonyságot, serkenti a kreativitást.

Együttműködés esetén a szervezeteknél nagyobb szintű lehet a szervezettség és a termelékenység, és erőteljesebben nő a teljesítmény. Az együttműködés nagyobb teret ad a kreativitásnak, elősegíti az innovációt, ami által olyan új tudás jöhet létre a szervezetben, ami versenyelőnyt hozhat. Együttműködő térben a kölcsönös gondolatcsere, a szakmai vitafórumok, az erőfeszítések összehangolása révén megnő a szervezet kohéziós ereje, és elősegítheti a felsővezetők, tulajdonosok által oly nagyon áhított dolgozói elkötelezettséget.

 

A versengés és az együttműködés tehát nem egymást kizáró fogalmak, sőt, dinamikusan változó világunkban egymást erősítő és kiegészítő elemek kell, hogy legyenek. Keresni kell azokat az utakat, amelyek nyitott pályát adnak mindkét területnek, hisz az együttműködésre való igény egyre erősebben jelentkezik, egyre több szervezet érzi szükségét a hálózatos működésnek, még akkor is, ha erős a piaci verseny. A szervezetek akkor tudnak hatékonyan működni, ha mind szervezeten belül, mind iparági szinten közösségként vannak jelen, ha kielégítőek, tiszták és támogatóak az emberi kapcsolatok, ha van egy alapvető bizalom, és keresik az együttműködési lehetőségeket. Mert akkor az együttműködés hidat képez, és erősíti a szervezetek piaci pozícióját.