Üdvözöljük a

7 tévhit a számlázóprogramok bejelentésével kapcsolatban | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

7 tévhit a számlázóprogramok bejelentésével kapcsolatban

Szerző: Szücs Krisztina | 2014. november 5.

2014. október 1-től minden vállalkozásnak be kell jelentenie a NAV-nál, hogy milyen számlázóprogramot használ, így számlázószoftverek is nyilvántartásba kerülnek. Az alábbiakban a leggyakoribb tévhiteket szedtük csokorba.

A 2014. július 1-jén hatályba lépett új rendelet újrafogalmazta a számlázó-programokkal szembeni követelményeket, ami alapján 2014. október 1-jétől november 15-ig az adóalanyok kötelesek az általuk használt, vagy a már használatból kivont számlázó-programot, illetve online számlázó rendszer(eke)t a NAV felé az erre rendszeresített nyomtatványon bejelenteni.

 

Míg az adóhivatal nagyjából két évtizede nyilvántartja a kézi számlatömb beszerzéseket,addig számlázóprogramot lényegében bárki vásárolhatott mostanáig. A bejelentési kötelezettség mindenkire érvényes, aki ilyen szoftvert használ  - és már közelítünk a határidőhöz – mégis sok tévhit kering még mindig azzal kapcsolatban, hogyan kell véghezvinni a bejelentést. A leggyakoribb tévhiteket mutatjuk most be!

 

 

Első tévhit: Majd a NAV!

 

A legtöbb cég azt gondolja, hogy a Nemzeti Adó-és Vámhivatal ad majd ki megfelelőségi nyilatkozatot, csakhogy ez a számlázó program tulajdonosának a kötelezettsége. A megfelelőségi nyilatkozat formáját és tartalmat – cégvezetők hiedelmével szemben – nem a NAV, hanem a jogszabály írja elő, az adóhatóság ezt csak ellenőrzi. a program használóját, azaz minket.

 

Második tévhit: Kérni kell a gyártótól a nyilatkozatot

 

A gyártótól nem kell kérnünk, hogy adja át részünkre a jogszabályi előírásoknak megfelelő nyilatkozatot, hanem automatikusan kell ilyet kapniuk a megvásárolt program mellékleteként. Amennyiben a gyártó, akitől vettük a programot, időközben megszűnt, nem kell tartanunk a büntetéstől, a gyártó jogutódja is kiadhatja cégünknek ezt a nyilatkozatot.

 

Harmadik tévhit: A nyilatkozat egyenlő a bejelentéssel

 

A megfelelőségi nyilatkozat nem azonos a NAV által kibocsátott bejelentési nyomtatvánnyal, ez utóbbihoz ugyanis semmi köze a számlázó program kibocsátójának, kizárólag az adóhatóság honlapján nyomtatványon kell ennek a kötelezettségnek eleget tennünk vagy az ezzel megbízott könyvelőnknek. Az ÁNYK programmal kell megnyitni és kitölteni a SZAMLAZO nevű nyomtatványt. Ezt követően a kitöltött nyomtatvány elektronikusan beküldhető az ÁNYK program segítségével vagy a már kitöltött és leellenőrzött nyomtatvány kinyomtatható és postai úton is eljuttatható a NAV részére.

 

Negyedik tévhit: Csak a számlázó programot kell jelenteni

 

Nemcsak a szigorúan vett számlázó programokat, hanem az online számlázó rendszereket is be kell jelentenünk. Ennek értelmében a bejelentési kötelezettség kiterjed azokra a többfunkciós informatikai megoldásokra is – pl. komplex ügyviteli rendszerek – amelyek más funkciók mellett számla kibocsátására is alkalmasak. Online számlázó rendszer alatt – az általános fogalomhasználat szerint – a hálózaton keresztül elérhető, számlázó szolgáltatást nyújtó rendszer értendő.

 

Ötödik tévhit: Amit nem használunk, nem kell jelenteni!

 

Nemcsak a használatban lévő, de a 2014. október 1-je és 2014. október 15-e között használatból kivont számlázó program, online számlázási szolgáltatás igénybevételének befejezését is be kell jelentetnünk 2014. november 15-ig kell az adóhatósághoz bejelenteni.

 

Hatodik tévhit: Verzióváltás után nem kell bejelenteni újra

 

A számlázó program frissítése, verzióváltása esetén nem kell ismételten bejelentést tenni, miután ez esetben a használatba vett és már bejelentett program nem – csak annak működése – változik.

 

Hetedik tévhit: Több űrlapot kell kitölteni a cseréhez

 

Amennyiben meglévő számlázó programjáról egy másik számlázó programra áll át – független attól, hogy a számlázó program fejlesztője ugyanaz vagy más -, úgy egy űrlapon belül be tudja jelenteni a használatba vett és a használatból kivont számlázó programot! Tehát egyik programról áttérni a másikra, nem jelent más, mint az új program használatát és a régi program használaton kívül helyezését bejelenteni.

 

 

Határidők

1., Az új programot a használatbavételétől, illetve használatból való kivonásától számított 30 napon belül kell bejelenteni.

2., A már használatban lévő számlázó programok, igénybe vett online számlázó-rendszerek adatait az adóalanynak 2014. november 15-ig kell bejelenteni.

3., A használatból kivont programok kivonását is lejelentsük, azaz mindig az aktuális állapotot tükrözze az adóhatóság nyilvántartása.

4., Az október 1. és 15-e között használatból kivonjuk számlázó-programunkat, vagy online számlázó-rendszerünket, erről szintén bejelentést kell tennünk 2014. november 15-ig.

 

Forrás: piacesprofit.hu