Üdvözöljük a

A bérlő fogja fizetni a cégautóadót | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

A bérlő fogja fizetni a cégautóadót

Szerző: Sörös Dávid | 2013. április 19.
Cimkék: adózás

A cégautóadó fizetési rendjében változást hoz egy új módosítás, amely  2013.07.01-én lép hatályba és több tízezer szerződést érinthet. A legfontosabb változás, hogy a flottacégek helyett a bérlők fizetik meg a járművek után a cégautóadót.

A közép- és nagyvállalatok körében hatékony megoldás a személygépkocsik flotta-szerű üzemeltetése. A személygépkocsik kapcsán a bérlés igencsak bonyolult szerződési feltételeket igényel, ezért a flotta-szolgáltatások részletes és alapos bérleti szerződéseket kötnek. A bérlőket elsősorban az érdekli, hogy lehetőleg a költségek egyetlen számlán időszakonként jelenjenek meg, jól tervezhető módon. Ebbe a koncepcióba beleillett, hogy a cégautóadót is a bérbeadó fizette és a bérlésről szóló számla ezt – mint a bérleti díj részét – tartalmazta. Miért nem volt jó ez így?

 

A problémát a kettős adóztatás okozza, amelyet a „gépjárműadók” terén eddig úgy kezeltek, hogy levonhatóvá tették a cégautóadóból a teljesítmény alapján számítandó teljesítményadót. Ezt a levonást azonban nem érvényesíthette az a bérbeadó, aki bejegyeztette a forgalmi engedélybe a bérlőt, hiszen így külön-külön fizették a két adót. Ezt az igazságtalanságot most a minisztérium „megoldotta”.

 

A cégautóadót most már a bérlők fogják fizetni, ami azt jelenti, hogy a bérleti szerződésekben, amely számukra ezt fizetési kötelezettségként külön nem mindig tartalmazza (hiszen az a bérleti díjkalkulációként a bérleti díj része volt), így jogilag akkor tiszta a helyzet, ha ezeket a szerződéseket szépen egyenként módosítják a felek. Ezzel nemcsak a számviteli zárlati időszakban keletkezik többletadminisztráció, de rengeteg új adóalany jön létre, akik új bevallási és befizetési kötelezettségüknek önállóan lesznek kötelesek eleget tenni. Az új cégautóadó-alanyok szokásos működés esetén legelőször 2013.10.20-án fognak bevallást benyújtani.

 

Összegezve: a jogalkotó tehát a korábbi, immár 4 éve funkcionáló rendszerhez képest most azt az esetet preferálja, amikor a bérlő egyben az üzembentartó is és teljes egészében saját maga adózik a jármű után. Ezzel azonban biztosítási és más szerződésbeli elemek megítélése változhat meg gyökeresen, ami a bérbeadó érdekeit sértheti.

 

Egy ilyen jogszabály-módosítás ezért jogbiztonságbeli kérdéseket is felvet és egyes hosszú távú, netán közbeszerzési szerződéseket sérthet.

 

E mellett a törvény fontos, de keveseket érintő változása, hogy megszűnik a bérbeadó cégautóadó fizetési kötelezettsége, magánszemélynek tartósan bérbe adott gépjárművek esetén. Minderre akkor kerülhet sor, ha a bérbeadó nem számol el más költséget, csak értékcsökkenést.

 

Fontos kiemelni, hogy a nyáron hatályba lépő módosítást egy olyan törvény tartalmazza, amely címében nem is utal adóváltozásokra. Ez lesz „Az adó- és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól” szóló törvény, amelyet hamarosan kihirdetnek.

 

Forrás: Adoforum.hu; mo.hu