Üdvözöljük a

Adószámváltozás: mikor kell cserélni nyugta- és számlatömböt? | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Adószámváltozás: mikor kell cserélni nyugta- és számlatömböt?

Szerző: Szücs Krisztina | 2016. május 30.

Cserélni kell-e a nyugta- és számlatömböket, ha megváltozik a vállalkozás adószáma amiatt, hogy megszűnik az alanyi adómentes státusza, és belép az áfakörbe?

Példa: Jelenleg vállalkozásunk alanyi adómentes, így az adószámunkban "1"-es áfakód van. Év közben a bevételünk növekedése miatt be fogunk lépni az áfakörbe. Így az adószámunkban változás lesz, az áfakód "1"-esről "2"-re módosul. Használhatjuk-e az eddig megkezdett számla-, illetve nyugtatömbünket, amelyeket még "1"-es adószámmal vásároltunk? Vagy újakat kell venni az új adószámhoz?

 

Az áfakód változása nem jelenti azt, hogy az adószám is változott. Az adószám első 8 karaktere (az első kötőjel előtti számsor) a lényeg, az áfastátusz (alanyi adómentes, áfás, evás) változása önmagában nem érvényteleníti az adószámot, sem a korábban beszerzett tömböket.  Mivel a kérdésben említett vállalkozás esetében csak ez változott, a számlatömböket nyugodtan használhatják tovább, azzal a különbséggel, hogy áfát is tartalmaznak majd a kiszámlázott ellenértékek.

 

A vállalkozás bélyegzőjét – feltételezhetően annak lenyomatával adják meg a számlakibocsátó nevét, címét a formanyomtatványon – viszont cserélni kell, az említett egyetlen számjel miatt is. A számlabefogadó számára ugyanis ez a kódszám is támpont ahhoz, hogy szabályos számlát fogadott-e be, tartalmazhat-e az áfát, és ha igen, az levonható-e.

 

Abban az esetben, ha a vállalkozás nem a nyomtatványboltokban beszerezhető formanyomtatványt használja, hanem nyomdát bízott meg a saját tömbök legyártására (az adóhatóságtól kapott sorszámtartományokat felhasználva), és a tárgyalt adat is nyomdai úton szerepel a nyomtatványokon, akkor azt a bizonylatok javítására vonatkozó általános szabályok (áthúzás, fölé írva a helyes adat, szignó) szerint lehet korrigálni. Esetleg a számlára megjegyzésként rá lehet vezetni azt is, hogy változott a vállalkozás áfastátusza (ezzel a szöveggel akár bélyegzőt is lehet készíttetni).

 

Amennyiben a tömb használatának körülményei – helyszín, a számla kiállítására fordítható idő stb.) miatt ez nem kifejezetten gördülékeny megoldás, akkor célszerű a még üres tömböket, lapokat érvényteleníteni – ezt a tényt bevezetni a szigorú elszámolás alá eső nyomtatványok nyilvántartásába –, és új tömbökről gondoskodni.

 

Forrás: adozona.hu

Kapcsolódó anyagok: