Üdvözöljük a

E-kereskedelem: folyamatos növekedés, de meddig? | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

E-kereskedelem: folyamatos növekedés, de meddig?

Szerző: Pazaurek Szabina | 2017. február 23.

Az összesített hazai online kiskereskedelmi forgalom elérte az éves 1 milliárd eurós értékhatárt, ugyanakkor idén minden eddiginél nagyobb kihívások és változások elé néz a netes piac.

A forintban kifejezve közel 310 milliárdos online piac, 2016-ban arányaiban háromszor gyorsabban bővült a teljes hazai kiskereskedelemnél, a jelenlegi növekedési ütem korlátai azonban már kezdenek látszani.

 

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei első felméréséből az is kiderült, hogy a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 3,9 százaléka már internetes értékesítésből származik. Az online piac bevételei 18 százalékkal nőttek 2016-ban az előző évhez képest, amiben nagy szerepe volt az utolsó negyedévnek, az év vége adta ugyanis az összesített online kiskereskedelmi forgalom 36 százalékát. A webáruházak több mint 80 százaléka eredményesebb évet zárt tavaly, mint az azt megelőző évben; az áruházak csaknem kétharmada azonban úgy véli, hogy saját piacán jelentősen erősödött a koncentráltság. A vásárlókat leginkább a rendszeres és célzott marketinggel fűszerezett, valódi akciókkal lehet a virtuális kosarakhoz csábítani, aminek állandó fenntartására leginkább már csak a piacvezető szereplők képesek. A magyar piac korlátozott felvevőképessége határaihoz kezd közelíteni, a verseny pedig egyre inkább a visszatérő vásárlókért folyik.

 

Az állandó akciók és jól becsomagolt vásárlásösztönző promóciók amellett, hogy kényelmesebbé teszik a vásárlást és magukat a vásárlókat, az ingerküszöbüket is megemelik. A megváltozott piaci környezet és a promóciós dömping a kereskedők részéről az eddigieknél pontosabb célzást és ügyfélismeretet, míg a vásárlók részéről tudatosabb és sokszor lojálisabb magatartást eredményez.
A tavalyi évben 2,8 millió online vásárló 5 százaléka rendelt csak egyszer az internetről, 40 százalékuk viszont több mint tízszer vásárolt – ezek adják a rendelések 68 százalékát. A felmérés szerint fele-fele arányban vásárolnak a nők és a férfiak, a vevők 27 százaléka fővárosi, a rendelések 41 százaléka pedig a budapestiektől származik.

 

A szabályozó, hatósági oldal is egyre több figyelmet szentel az e-kereskedelmi szektor hatékonyabb szabályozására, különösen a fogyasztóvédelem kérdéskörére. A webáruházak üzemeltetését érintő hatályos fogyasztóvédelmi előírások a GKI kutatásában részt vett e-kereskedők többsége (61%-a) szerint megfelelő szabályozási keretet biztosítanak a működéshez, ugyanakkor az alkalmazkodás a változásokhoz soha nem zökkenőmentes; a tavaly, 2016. december 13-án elfogadott, az elektronikus hírközléssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényi módosításról a webáruházak 15 százaléka – saját bevallása szerint – még nem értesült.

 

A technológiai fejlődés ellenére a piaci koncentrálódás hatásaként, a korábbi években csökkenésnek indult készpénzes fizetés súlya ismét növekedő pályára állt: a készpénzes fizetések (boltban, átvevőhelyeken, futárszolgálatoknál) aránya az egy évvel korábbi 57%-ról 2016-ban az összes vásárlásra vetítve 61%-ra emelkedett.


Ugyanakkor az idei évben is segíthetik az online kereskedelem eddigi növekedésének fenntartását az egyénileg célzott kampányok, a folyamatosan fejlődő és változó vásárlási, internetezési szokások lekövetése (platformok, csatornák tekintetében), az egyre szélesebb termékpaletta - az erre épített, rendszeres kedvezmények együttesével, és a kiskereskedelmi fogyasztás erősödése is.

 

Forrás: Piac&Profit