Egyéni vállalkozás szüneteltetése ügyfélkapun keresztül
A vállalkozás szüneteltetésének idejére igen szigorú szabályok vonatkoznak.
Minimum egy hónap, maximum öt évig lehet szüneteltetni egy vállalkozói tevékenységet. A szüneteltetést a csak vállalkozó jelentheti be az ügyfélkapun keresztül (csak elektronikus úton). A vállalkozói tevékenység szüneteltetése a bejelentését követő másnap történik meg.
A vállalkozások életében bekövetkező változásokról a székhely szerint illetékes Kamarának is bejelentést kell tenni.
A kiváltott vállalkozói igazolványt a vállalkozás székhelye szerinti illetékes okmányirodában le kell adnia a vállalkozónak.
Ha a főállású vállalkozó szünetelteti a tevékenységét, akkor az egészségbiztosítása nem rendezett ezen időszakban. Ilyen esetben be kell nyújtani az egészségügyi ellátással kapcsolatos változást bejelentő lapot a NAV-hoz, és havi 6810 forintot fizetni kell.
Ha vállalkozói bankszámlája is van, akkor a szüneteltetést ott is be kell jelenteni, de megszüntetni nem kötelező, de a kamat utáni adózási szabályok a jogállás-változás miatt változnak.
A vállalkozás szüneteltetése alatt vállalkozói tevékenységet nem folytathat, számlát nem állíthat ki, költséget nem számolhat el. Amennyiben mégis számlát állít ki az a vállalkozás, akkor a szüneteltetés semmisnek minősül, és a bejelentés és a számla kiállítása közötti időszakra az összes járulékot, adót meg kell fizetnie.
A fentiekből következően a szünetelés érinti a meglevő szerződést, miután nincs olyan adóalany, vállalkozó, aki kvázi engedéllyel rendelkezik a szerződéses kötelem teljesítésére, azt a szünetelés hatálya alatt teljesíteni tudja, ha a szerződés szerint volna szolgáltatási kötelezettsége, vagy azt, vagy a szünetelést nem tudja betartani. Következésképpen, a megbízó sem tart igényt a szolgáltatásra akkor a szerződés nem abban a formában áll fenn, akkor célszerű olyanná alakítani, ami a felek valós gazdasági tartalmára vonatkozik.
Forrás: adozona.hu