Üdvözöljük a

Érdemes-e látogatni a vásárokat Szerbiában? | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Érdemes-e látogatni a vásárokat Szerbiában?

Szerző: Obradović Ena | 2014. április 2.

A vásárok a vállalkozások kereskedelmi kapcsolatainak kiépítését kell, hogy elősegítsék. Alkalmat kell, hogy teremtsenek a cégek képviselőinek a közvetlen kapcsolat kialakítására. Ezek a vásár adta fő lehetőségek sűrűn elmaradnak, mert Szerbiában – ahogyan más országokban is – számos általános vásár van, ahová emberek ezrei lépnek be. Sokan csak azért látogatnak el, hogy nézelődjenek és szórólapot vihessenek haza. A kérdés tehát, hogy mi az értelme ezeknek a rendezvényeknek és mibe kapaszkodhatnak a vállalkozók.

Igen, érdemes vásárokon megjelenni Szerbiában. A kérdés, hogy hogyan. Szerbia két legjelentősebb vásárközpontja Belgrád és Újvidék, ahol egy hónapja indult el a „vásár-idény”. A két város ügyelt arra, hogy az egyforma témájú vásárok időpontja ne essen egybe, viszont a budapestiek és a belgrádiak gyakran egy időpontban vannak. Ezért kell időben tervezni. Az éves program megtekinthető az alábbi honlapokon: http://www.sajam.co.rs/ és http://www.sajam.net/, valamint a Kárpát Régió Üzleti Hálózat Eseménynaptárban is. 
 
A kiállítási stand üzemeltetése gazdaságos kell legyen. Ez azt jelenti, hogy a vásár előtt legalább 1 hónappal kérni kell a kiállítás szervezőitől az összes hasznos információt: hol hirdetik meg a kiállítást és a kiállítókat, kik lesznek a kiállítók, ott lesz-e a konkurencia, lesznek-e a miénkhez hasonló célcsoportot megszólító cégek stb. Ezek után érdemes felvenni a kapcsolatot azokkal a cégekkel, akikkel szeretnének találkozni a kiállításon. Több cég dönt úgy, hogy a kiállítás előtt néhány héttel konferenciát szervez, ahová elhívja a jelenlegi és potenciális érdeklődőket, közli, hogy jelen lesz a rendezvényen, és így alkalom adódik személyes találkozásra is. Mások viszont hírlevél formában értesítik az érdeklődőket. Legjobb több csatornát használni. A visszajelzések fontosak annak érdekében, hogy időben tudjanak a cégek B2B üzleti találkozót is szervezni és már konkrétumokkal érkezni a kiállításra. Mivel a vásárokon sokan megfordulnak, nagyon fontos a kommunikáció, ezért a cégeknek gondoskodniuk kell arról is, hogy helyi vagy szerbül beszélő személlyel érkezzenek, szerb nyelvű névjegykártyákkal rendelkezzenek és egy laptop az összes kínálatukat megismertető anyaggal mindig legyen a közelben. A kiállítás alatt lehetőség szerint készüljön adatbázist, hiszen ez a rendezvény után is igen hasznos lesz.