Üdvözöljük a

Online utazásfoglalás – az ellenőrzött weboldalak kétharmada nem ment át az uniós ellenőrzésen | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Online utazásfoglalás – az ellenőrzött weboldalak kétharmada nem ment át az uniós ellenőrzésen

Szerző: Pazaurek Szabina | 2017. április 12.

Az Európai Bizottság és az Unió fogyasztóvédelmi hatóságai 2016 októberétől kezdődően 352, EU-szerte elérhető ár-összehasonlító és utazásfoglalási weboldalt vontak összehangolt átvilágítás alá

Miközben az internetes szálloda- és repülőjegy-foglalás egyre általánosabbá válik, a fogyasztók mind több problémával szembesülnek az online utazási szolgáltatások terén. Az Európai Fogyasztói Központok szerint az említett szolgáltatásokkal kapcsolatos sérelmek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok közé tartoznak.


Az ellenőrzések során megállapítást nyert, hogy az árak 235 weboldal – vagyis az ellenőrzött weboldalak kétharmada – esetében nem voltak megbízhatók. Előfordult például, hogy a weboldalak az árat a foglalási folyamat későbbi szakaszában a fogyasztó tájékoztatása nélkül új elemekkel növelték, vagy hogy a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.

 

Főbb megállapítások:

  • Annyit fizet a foglalási folyamat végén, mint amennyire eredetileg számított? Az esetek harmadában az elsőként megmutatott ár nem egyezik meg a végső árral.
  • Valódi ajánlat vagy csalogató reklám? Az esetek ötödében a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.
  • Zavarodott fogyasztók vagy zavaros árak? A vizsgált oldalak mintegy harmada esetében nem volt egyértelmű a teljes ár, illetve kiszámításának módja.
  • Az utolsó olcsó szoba a szállodában, vagy csak az utolsó promóciós áron kínált szoba az adott weboldalon? Négyből egy weboldal nem jelöli, hogy az ajánlatok rendelkezésre állására vonatkozó állítások (pl. „már csak 2 szoba”, „már csak a mai napon”) szigorúan az adott weboldalra vonatkoznak.

Ennek visszaszorítása és megszüntetése érdekében az uniós bizottság és az unió fogyasztóvédelmi együttműködési hálózata úgy döntött, hogy felveszi a kapcsolatot a nem megfelelően működő – az előzetes vizsgálatok során összegyűjtött – 235 weboldal üzemeltetőivel és felszólítja őket a megtévesztő gyakorlat megszüntetésére, a félrevezető tartalmak javítására.

Amennyiben az üzemeltetők nem tesznek eleget a felszólításnak, a nemzeti hatóságok – az alkalmazandó nemzeti jogtól függően közvetlenül vagy a nemzeti bíróságok útján – közigazgatási vagy jogi eljárást kezdeményezhetnek.

 

Forrás: ec.europa.eu