Üdvözöljük a

Tájékoztató az adók módjára behajtandó köztartozások 2017. évi behajtásáról | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Tájékoztató az adók módjára behajtandó köztartozások 2017. évi behajtásáról

Szerző: Szücs Krisztina | 2016. december 2.

2017. január 1. napjától már csak elektronikusan adhatóak be a NAV felé a behajtással kapcsolatos megkeresések.

 

 

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 161. § (1) bekezdés 2017. január 1. napjától hatályba lépő rendelkezése alapján az adók módjára behajtandó köztartozásnak minősülő fizetési kötelezettséget megállapító, nyilvántartó szerv, illetőleg a köztartozás jogosultja a fizetési határidő lejártát követő 15 nap elteltével elektronikus úton megkeresi az adóhatóságot behajtás végett, ha a köztartozás összege eléri vagy meghaladja a 10 000 forintot, az ingatlan nyilvántartási eljárás igazgatási szolgáltatási díja, a szabálysértési költség, valamint az elővezetési költség esetén az 5 000 forintot.

 

Korábban a hivatal tájékoztatta az ismert megkeresőket a jogszabályváltozásról, illetve az elektronikus megkereséshez nélkülözhetetlen előzetes regisztráció menetéről. A beérkezett regisztrációs kérelmek feldolgozása folyamatban van, a megkeresőket fokozatosan értesítik a regisztráció megtörténtéről.

 

A feldolgozás tapasztalatai alapján a jövőben benyújtandó regisztrációs kérelmek kapcsán az alábbiakra hívja fel a megkeresők figyelmét:

 

- a regisztrációs eljárás kizárólag papír alapon történik,

- a regisztráció a szervezethez kötődik, tehát adott szervezetnek kell regisztrálnia, nem pedig a szervezet ügyintézőinek külön-külön,

- a kapcsolattartó személy feltüntetése csak a regisztrációs eljárás során esetlegesen felmerült kérdések tisztázása érdekében szükséges.

 

A sikeres regisztrációt követően lesz lehetőség az adók módjára behajtandó megkeresések elektronikus úton történő benyújtására a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (továbbiakban: NAV) honlapjáról 2017. január 1-től letölthető EMEGKER űrlapon. Az EMEGKER elnevezésű űrlap benyújtására abban az esetben lesz lehetőség, amennyiben

 

- a benyújtó személy rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval, valamint

- a megkereső szervezet által kiállított, érvényes állandó meghatalmazással.

 

A képviselet NAV-hoz történő bejelentése az EGYKE űrlap útján lehetséges, amely a NAV internetes honlapján, a nyomtatványkitöltő programok között az alábbi helyről tölthető le:

 

http://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok

/nyomtatvanykitolto_programok_nav/adatbejelentok_adatmodositok/NAV_egyke.html

 

a)    Törvényes képviselő esetén az EGYKE űrlap 01-A lap D) blokk 1. pontjának kitöltése szükséges.

 

b)    Meghatalmazott eljárása esetén az EGYKE főlap A) blokk 5. pontjában a képviselet jogcíménél 29-es választandó (nagykorú alkalmazott), továbbá szükséges az EGYKE űrlap 01-A lap D) blokk 2. pontjának teljeskörű kitöltése is, illetve

 

- adóügyek tekintetében teljes körű elektronikus ügyintézésre szóló meghatalmazás esetén az E) blokk 1. pontját, vagy

- kizárólag EMEGKER űrlap benyújtására, intézésére a 01-B lap H) blokk 16. pontját is szükséges jelölni.

 

Az EMEGKER űrlap főbb jellemzői

 

- az űrlap az Általános nyomtatványkitöltő programon keresztül tölthető ki, illetve nyújtható be,

- az űrlapon a kitöltést segítő hibakódokat helyeztünk el,

- egy űrlapon egy adóssal kapcsolatos megkeresés nyújtható be.

 

 

Az EMEGKER űrlap tömeges benyújtása

 

Amennyiben a megkereső tömegesen (több száz, vagy akár több ezer) megkeresést egyszerre kíván benyújtani, arra is biztosítja a NAV a lehetőséget, azonban a tömeges benyújtáshoz a megkereső részéről informatikai fejlesztés szükséges. A tömeges beküldéshez szükséges technikai információkat, valamint az EMEGKER űrlap közös azonosítókkal ellátott példánya, illetve a kitöltési útmutató a NAV honlapján megtalálható.

 

Forrás: nav.hu

Kapcsolódó anyagok: