Üdvözöljük a

Turizmus számokban – Hol tartunk most? | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Turizmus számokban – Hol tartunk most?

Szerző: Pókó Nikolett | 2018. január 25.

A 2017-es év végével megérkeztek a legfrisseb statisztikák a turisztikai szektor adatairól. Mit keresnek idén az utasok? Melyek a legújabb trendek és igények.

Számos kutatás témája, hogy a „fast” (gyorsan elérni, gyorsan utazni) igények mellett egyre markánsabban jelenik meg a „slow”( pihenni, hagyni időt a kirándulásra) szemléletmód. Az utazók világszerte keresik a tartalmas programokat, kapcsolatot a helyi lakosokkal, több élményszerzést úgy, hogy a lehető legkisebb mértékre csökkentsék az utazással és szervezéssel járó stresszt.

 

Az EU turisztikai ágazati becslése szerint az EU GDP-jének több mint 10% -át, az összes munkahely közel 12% -át állítják elő a turizmusban, amelyből a kkv-k részesedése is igen jelentős (Európai Bizottság, 2010). Az elmúlt évtizedekben a turizmus egyre változatosabb kínálati elemeket vonultatott fel. Az EU 28 pedig 2015-ben 478 millió nemzetközi turistát fogadott, ami jelentős növekedést jelent a 2000-es 331 millióról (az ENSZ Világ Turisztikai Szervezete, 2016). Az ágazat azonban számos kihívással szembesül, amelyek befolyásolják jövőbeli fejlődését. Ilyen tényezők például a fenntarthatóság vagy az egyre olcsóbb digitális szolgáltatások.


Bár a turizmuspolitika nemzeti hatáskörbe tartozik, a Bizottság kidolgozta az európai turizmusra vonatkozó átfogó stratégiáját. Ebben a keretben mérik az idegenforgalmi ágazat fenntarthatóságának mutatóját (ETIS), és 2017-ben létrehozták az uniós ökocímke önkéntes minősítését a turisztikai szálláshelyekre. A versenyképesség és a digitalizálás elősegítése érdekében a Bizottság már 2015-ben elindította a Digitális Turisztikai Hálózatot, hogy megvitassák, miként lehetne előmozdítani az idegenforgalmi vállalkozók innovációs kapacitását, és jelenlegi idegenforgalmi üzleti portálokat.

Az idegenforgalom fenntarthatósága nagyon ambiciózus cél: gyakran a különböző érdekeltek igényei és érdekei közötti kompromisszumokat és több szakpolitikai terület közötti erős koordinációt jelent. Biztosítani kell a turisták személyre szabottabb és változatosabb kiszolgálását, és a nekik megfelelő, szegmentált árképzést.